Putnički parobrod Baron Gautsch plovio je na brzoj liniji Dalmacija, koju je održavao Austrijski Lloyd, a sezala je od Trsta do Kotora, s pristajanjem u lukama: Pula, Mali Lošinj, Zadar, Split, Gruž (Dubrovnik) i Herceg Novi. Dakle, bila je to linija koja je povezivala istočnu obalu Jadrana od sjevera do juga. Linija Dalmacija uvedena je 1894. godine, a brod Baron Gautsch prometuje od 1908. godine, kada je sagrađen u Dundeeu, u Škotskoj, i ušao u službu Austrijskog Lloyda. Na posljednje putovanje iz Kotora za Trst krenuo je 12. kolovoza 1914., u 12:30 sati. Posljednji je put isplovio iz luke Malog Lošinja sljedećeg dana, 13. kolovoza, u 12:00 sati. Zbog prekrcanosti nije pristao u luci u Puli, u kojoj je inače redovno pristajao, tako da mu je bilo isplovljavanje iz lošinjske luke posljednje isplovljavanje.
Nesreća se dogodila 13. kolovoza 1914. u 14:45 sati. Putnički parobrod Baron Gautsch udario je u podvodnu minu, koju je postavila austrougarska ratna mornarica. Dakle, austrougarski brod stradao je od austrougarske mine. No, nije to jedina kontroverza, vezana uz ovu tragediju. Brod je plovio na udaljenosti od samo 6 nautičkih milja od obale, iako je trebao biti udaljen 15 nautičkih milja od obale. Nesreća se dogodila 6 nautičkih milja jugozapadno od svjetionika Sv. Ivan na Pučini nedaleko od grada Rovinja, u smjeru prema otočju Brijuni.
Točan broj putnika nije poznat, a bilo ih je iz svih krajeva nekadašnje Austro-Ugarske Monarhije. Nemoguće je odrediti točnu brojku, koliko je bilo žena, koliko djece, a koliko muškaraca. Budući da vojnici i djeca ispod 10 godina nisu bili popisani, te da je, zbog kaotičnih prilika početka rata, bilo i nekontroliranog ukrcavanja, vjerojatno točan broj poginulih, njihovu dobnu i spolnu strukturu, nećemo nikada saznati. U svakom slučaju, bilo je mnogo djece, koja su se s majkama vraćala s ljetovanja. Bilo je to vrijeme školskih praznika.
Komentari