TORTURA PORUKAMA Državna tajnica nije zaštitila pjevačice osječkog HNK-a od osuđenog zlostavljača

Autor:

Davor Javorovic/PIXSELL

Draženi Vrselji, bivšoj intendantici HNK-a u Osijeku, a sada državnoj tajnici u Ministarstvu kulture, najmanje dvije žene obratile su se za pomoć jer im Damir Šenk šalje poruke neprimjerenog sadržaja, dio kojih Nacional objavljuje. Umjesto da mu uruči otkaz, ostavila ga je na istom radnome mjestu.

“Nadam se da ćeš biti u punoj formi. Ne mislim na pjevanje, u to ne sumnjam, pratim na fb. Pitam zbog desnice ruke.”’ “Lakše mi je kad znam da te imam.. I smijati se mom nevidljivom pa onda velikom pa onda mokrom… uhhh…” “Pazi sad. Želim te. Eto.” “Ja bih te mmmmm.” Ovo je samo dio poruka koje je putem WhatsUpa Damir Šenk, zaposlenik Opere Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku na mjestu korepetitora, godinama – najmanje od 2017. do 2020. – slao pjevačicama i članicama zbora. Osim takvih poruka seksualne naravi, slao je i fotografije svog spolovila najmanje dvjema ženama s kojima je Nacional razgovarao i koje su prepričale svoja neugodna iskustva s njim, a jedna je zbog toga dala otkaz i danas radi kao profesorica u glazbenoj školi. Ono što je šokantno je činjenica da su te dvije žene, a navodno ih je bilo još najmanje pet, o svemu tome što proživljavaju, o traumatičnom iskustvu seksualnog uznemiravanja, obavijestile Draženu Vrselju, tadašnju intendanticu, nedavno imenovanu državnu tajnicu u Ministarstvu kulture iz kvote Domovinskog pokreta. Nacional je Draženu Vrselju nazvao, nije odgovorila na poziv, a nije se niti javila nakon poruke u kojoj je pojašnjen razlog poziva. Bivša je intendantica, kako izgleda, ignorirala očito seksualno uznemiravanje i žene koje su joj se obratile za pomoć nije zaštitila od osuđenog pedofila.

Naime, Šenk je kao nastavnik u glazbenoj školi u kojoj je radio prije nego što je zaposlen u HNK-u, osuđen na dvije i pol godine zatvora jer je iskorištavao svoj položaj i odnos prema trima maloljetnim djevojkama od 1996. do 2002. Nakon zatvora zaposlen je u HNK u Osijeku kao korepetitor, odnosno pomoćni dirigent Opere koji sa solistima i zborom uz glasovir uvježbava njihove dionice, odnosno uloge, te nastavio slične radnje.

Nacional je razgovarao s dvjema žrtvama Šenkova seksualnog uznemiravanja koje žele ostati anonimne. Jedna od njih bila je zaposlena u HNK u Osijeku od 2016. kao članica zbora. Znala je, kaže, kao i svi u kazalištu, da je Šenk osuđen na zatvorsku kaznu zbog zlostavljanja maloljetnica u glazbenoj školi u kojoj je radio:

„Bilo mi je neobično kako takav čovjek može uopće raditi u ovakvom kolektivu, ali eto ponadala sam se da se promijenio. U to je vrijeme bio zamjenik ravnatelja Opere. Moje je iskustvo s njim počelo u sezoni 2018/2019., zato što sam počela dobivati neke mini uloge, kratka sola, pa sam onda bila s njim ‘jedan na jedan’ jer on to kao korepetitor radi. Povremeno sam se čula s njim, ali su ubrzo krenule njegove poruke seksualne prirode. I u razgovoru bi znao dometnuti nešto seksualno, o poprsju, o izgledu, ali sve kao kroz šalu. Rekao mi je da mi se želi povjeriti o problemu koji ima pa je počeo slati fotografije svojih intimnih dijelova. Ja sam mu rekla da me to ne zanima i da mi odmah prestane takve stvari slati. Morate shvatiti da sam bila u jako nezgodnoj poziciji kao zaposlenica, a on mi je bio nadređeni. Nisam mogla biti pretjerano bezobrazna i nisam mogla da mu se ne javim upravo iz tih razloga. Nisam dotad imala takva iskustva pa se niti nisam znala postaviti na odgovarajući način, a nikako na taj način nisam željela doći do uloge ili napredovanja bilo kakve vrste. Bila sam na najnižoj razini pjevačice, da tako kažem. Ako sam željela bilo kakvu veću ulogu ili napredovanje, to je podrazumijevalo da šutiš. Nisi mogla prigovarati, a kamoli nadređenom. Nakon nekoliko mjeseci takvog odnosa, kad sam već zapravo odlučila dati otkaz, odnos je postao grublji, on je postao bezobrazan.“

Damir Šenk zaposlen je u Operi HNK-a u Osijeku na radnome mjestu korepetitora. FOTO: Davor Višnjić/PIXSELL

Nacionalova sugovornica kaže da je nakon tih dramatičnih situacija otišla na razgovor intendantici Draženi Vrselji i ispričala joj sve što je proživljavala. Pjevačica dalje kaže:

„Intendantica se naljutila jer je netko ranije stao na moju stranu i rekao joj prije nego što sam ja došla do nje. Ispričala sam joj sve, a ona je reagirala pristojno, da budem blaga. Rekla je: ‘Vi ste moji, ja vas gledam kao kći, napravit ću što treba.’ A nije napravila ništa, osim što ga je smijenila s izmišljene funkcije zamjenika ravnatelja Opere, ali on je i dalje radio sve kao i do tada kao korepetitor. Lijepo mi je pristupila i rekla da će pomoći, a zapravo je pomogla njemu, a ne meni. Nisam ja ni očekivala neku posebnu pomoć, da ne kažem da su neke kolegice govorile ‘on je takav, pusti to, nemoj to shvaćati ozbiljno’. Osjećala sam se loše zato što sam dobila dojam, zbog takvih komentara, da preuveličam, da izmišljam. A onda sam saznala da nisam jedina. Otkaz je bio krajnja mjera koju nisam željela, naravno. U osječkom HNK-u je dosta kaotično, rijetki se drže rasporeda i obveza, a o plaći da ne govorim. Sada u školi imam dvostruko veću plaću s istom diplomom. Odlučila sam dati otkaz zbog svog zdravlja, nisam više mogla trpjeti takvu torturu. Nisam tada imala nikakvu opciju u planu i eto, otvorilo se radno mjesto.“

‘Propust radnika kojim se krši dostojanstvo drugog radnika u smislu zlostavljanja ili diskriminacije, opravdan je razlog za otkaz ugovora o radu’, kaže Domagoj Rebić.

Njezin otkaz nikakvu promjenu nije donio, nažalost. Svima je, barem su joj tako rekli, bilo žao što je otišla, ali to je bilo to. Nacionalova sugovornica misli da su svi oni koji su joj se naknadno javili zapravo to napravili samo ne bi li barem malo očistili svoj obraz, ali i provjerili da ona i još neke žene neće pokrenuti sudski postupak. Razmišljala je o tužbi, ali na kraju to ipak nije učinila:

„Što se tiče korepetitorskih proba ‘jedan na jedan’ s njim, nije ih bilo puno, ali ih je bilo, bliski su ti odnosi. Bilo je mnogo dobacivanja s njegove strane, a sve je trajalo mjesecima dok nisam otišla u sezoni 2019/2020. Jako je teško opisati kako se danas osjećam, nekoliko godina nakon tog traumatskog iskustva. Zahvalna sam na novom poslu, ali kad se toga sjetim loš je osjećaj. Nemam potrebu ni želju za osvetom, zato nisam ni tužila, ali neke stvari bi trebale biti jasne, a neke stvari bi trebale izaći i na vidjelo. Ima mladih djevojaka u kazalištu, ne vjerujem da se smirio i da više ne komunicira na sličan način s njima.“

Domagoj Rebić, glavni tajnik Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Još jedna Šenkova žrtva u Osijek je dolazila kao gošća, nije bila zaposlena, pa stoga nije imala kontinuiran odnos sa Šenkom. Pjevala je u ‘’Bajaderi’’ u svibnju 2017. i tad su krenule poruke s njegove strane. Čak dvije i pol godine kasnije, krajem 2019., kad se pripremala ‘’Kneginja čardaša’’, seksualno se uznemiravanje nastavilo. To samo znači da je njegovo ponašanje nepromijenjeno već godinama, a da nitko iz Uprave nije napravio ništa po tom pitanju. Iako je Dražena Vrselja ‘’naslijedila’’ Damira Šenka, s obzirom na to da ga je zaposlio njezin prethodnik, intendant Božidar Šnajder, propustila je priliku reagirati na bolji način. Nacionalova sugovornica, pjevačica koja danas živi u Nizozemskoj, kaže:

„Kad sam se obratila intendantici Draženi Vrselji i kad sam joj ispričala sve, ona mi je rekla ‘Ma pustite, on vam to radi samo tek tako’. Nisam sigurna da je ona shvaćala ozbiljnost situacije, ali je definitivno morala shvatiti nakon što sam joj rekla. Kad ti žena dođe s takvom pričom, pokaže ti poruke i ispriča svoje traumatično iskustvo s njim, onda ipak trebaš reagirati primjerenije. Mislim da nitko iz Uprave ovo nije shvaćao ozbiljno, na čelu s intendanticom, dok jedna pjevačica nije dala otkaz. Ja sam dotad već nekim kolegama rekla što se dogodilo, uključujući i Ladislava Vrgoča, današnjeg ravnatelja Opere. Trebala je iz Uprave ići tužba prema Šenku, a zašto se to nije dogodilo ja ne znam. Ja sam rekla da ću svjedočiti na sudu ako će to biti potrebno.“

Nacionalova je sugovornica ispričala neke detalje odnosa sa Šenkom. Kad je s kolegicom imala koreografske probe, bile su s njim i zbog toga se zagrijavale u baletnoj dvorani:

„On je gledao naše zagrijavanje. Baš smo komentirale kako je njegov posao gledati kako plešemo, a ne dok se rastežemo. Kolegica mu je još ironično rekla ‘Želiš li da se okrenem pa da mi bolje uhvatiš dupe?’. S njim nikad nije bilo nekih ekstremnih situacija niti je bilo fizičkog dodira. Ali kad to traje godinama i kad se prikupe te poruke, onda je to stvarno zlostavljanje i seksualno uznemiravanje. Mi se presvlačimo u istoj prostoriji, kolege i kolegice zajedno, pa nitko nikad nije oko toga problem radio. Ali žena zna, osjeti, kad se prijeđe granica. Ne želim fotografije nečijeg spolovila. Rekla sam mu direktno ‘ne’ i to nekoliko puta, rekla sam mu da mi ne šalje takve poruke, ali nije prestajao. On je u to vrijeme bio i zamjenik ravnatelja Opere, to je bila pozicija moći koju je on iskorištavao. Osjećaj je grozan kad znaš da moraš raditi s takvim čovjekom. Pomisliš ‘Zašto ga danas ponovno moram gledati?’. I onda još te poruke. Nakon probe, u pola dvanaest navečer, šalje poruku ‘Tražim te po kazalištu.’ Ma što ti mene imaš tražiti po kazalištu, a ne radimo. Da ne zaboravimo, čovjek ima obitelj. No ja sam ipak bila u drugačijoj poziciji od nekih drugih žena koje je isto tako uznemiravao. One su bile zaposlene, s njim po pet, šest sati dnevno. Ja sam s njim često bila na probi ‘jedan na jedan’, ali on je prevelika kukavica da bi išta napravio uživo. On vam to sve radi porukama.“

Ni nakon što se intendantici obratila za pomoć, pjevačica nije dobila nikakvu povratnu informaciju, ništa se nije dogodilo. Očekivala je, tvrdi, da će intendantica shvatiti da to nije ‘’samo tako’’:

„Bilo je puno problema, ali nitko nije ‘lupio šakom o stol’. Nakon tog otkaza Dražena Vrselja je smijenila Šenka i to je to, ali to nije bilo dovoljno. Tko ga je zaposlio? Tko nije primijetio tu ‘minornu’ stavku da je čovjek odležao dvije i pol godine zbog pedofilije? Zašto nitko nije to sve provjerio? Mi govorimo o nacionalnom kazalištu i o osobi koja ‘ne bira’, na meti su mu sve žene – mlađe, starije, punije, mršavije. To nije smiješno, nije kompliment ako ti netko usred pjevanja pošalje poruku ‘Ja te želim.’ Što bih ja trebala s tim?“

I zaista, Domagoj Rebić, glavni tajnik Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi, kaže da zakon nije regulirao ovu materiju. U državnoj i javnoj službi to je jasno, ali ne i u ustanovama kojima je osnivač lokalna samouprava, u ovom slučaju Grad Osijek:

„Moglo se takvo što propisati statutom ili nekim drugim pravnim aktom kao što je primjerice pravilnik o radu, ili na natječaju propisati da se ne može prijaviti osoba koja je osuđena za neka kaznena djela, osim ako nije nastupila rehabilitacija. To je postupak kojim se osuđenik nakon odslužene kazne briše iz kaznene evidencije i ne može mu se stavljati na teret počinjenje ikakvog kaznenog djela. U odnosu na konkretan slučaj ne mogu tvrditi je li do rehabilitacije i došlo, a rok kad nastupa rehabilitacija ovisi o visini kazne i težini kaznenog djela. U svakom slučaju, o tome se moralo voditi računa pri zapošljavanju takve osobe. Zakon nije propisao nikakvu zabranu zapošljavanja osuđenika za teška kaznena djela u ustanove kojima je osnivač lokalna samouprava. Naravno, ovisi i o radnome mjestu. Za poziciju ravnatelja ili intendanta kandidat ne smije biti osuđivan, ali za niža radna mjesta to nije slučaj. Činjenica da je osuđen za takvo kazneno djelo pri zapošljavanju ili nije bila poznata, u što ne vjerujem, ili je namjerno prešućena. Međutim, ona nije bila zapreka za zasnivanje ugovora u radu.“

‘Takvo ponašanje najstrože osuđujem kao potpuno neprimjereno. Preuzimajući dužnost od Dražene Vrselja, nisam imao saznanja o tim događajima’, kaže Vladimir Ham.

Domagoj Rebić smatra da bi počinjenje nekih kaznenih djela trebalo biti zapreka za zasnivanje radnog odnosa u javnim službama, pogotovo u odnosu na radno mjesto. Primjerice, treba voditi računa je li kandidat za radno mjesto voditelja računovodstva osuđivan za djela zloporabe položaja i ovlasti jer su to djela koja može počiniti u obavljanju svoje dužnosti. Ali, govori Rebić, ako se ide u smjeru da se nekome pogoduje, onda se na neke stvari zažmiri. Rebić kaže:

„Dok radnik ima ugovor o radu, nitko ne može tražiti da se taj ugovor proglasi nezakonitim ili da se taj ugovor raskine. To jedino može napraviti poslodavac ako bi ta osoba na radnome mjestu činila određene propuste ili postupanja koja se vežu uz njegovo osuđivanje ili slična djela. U tom slučaju bi moglo doći do otkaza ugovora o radu. Ne želim komentirati konkretan slučaj jer ga ne poznajem, ali načelno propust radnika kojim krši dostojanstvo drugog radnika u smislu verbalnog, fizičkog ili bilo kakvog drugog zlostavljanja ili diskriminacija po bilo kojoj osnovi su opravdan razlog za otkaz ugovora o radu. E sad, hoće li poslodavac to napraviti, ovisi o okolnostima svakog konkretnog slučaja.“

Nacional je za komentar tražio i Damira Šenka. Najprije je rekao da ne zna što da kaže o tome jer je to bilo davno. Rekao je da je tada bio na poziciji zamjenika ravnatelja Opere i da su mu u to vrijeme ‘’svašta smještali’’. Ali kada mu je Nacional rekao da posjeduje njegove poruke eksplicitnog seksualnog sadržaja, najprije je ponovio da nema komentara. Nakon toga je rekao:

„Nisam nikoga ni na što nagovarao ili prisiljavao, to znam sigurno. Niti je o tome bilo riječi. Bez obzira na to što sam ja bio zamjenik ravnatelja Opere, nisam mogao ni na što utjecati niti sam ni o čemu odlučivao ili potpisivao. Nisam imao ovlasti za to, tako da se ne može reći da sam iskoristio svoju poziciju moći. Svi su to znali. Što se tiče poruka, nikoga ni na što nisam prisiljavao niti sam imao loših namjera. Danas, šest godina poslije, i dalje radim, imam obitelj, dvoje djece, dvoje unučića, nemam više takvih namjera niti misli.“

S obzirom na nedostatak prave reakcije intendantice Dražene Vrselje, koja je na čelu kazališta bila od travnja 2019. do travnja prošle godine, činjenica je da je dojam da ga se štitilo. Na to Šenk kaže:

„Dražena Vrselja me zvala na razgovor i rekla mi je da će me smijeniti s pozicije zamjenika ravnatelja Opere. Rekla mi je da sam pogriješio i smijenila me. Dobio sam novi ugovor i radim kao korepetitor, a za taj posao nikada nisam dobio nikakvu pritužbu, radim i dvije smjene ako treba. Dakle, smijenjen sam s pozicije zamjenika ravnatelja Opere jer se smatralo da sam iskorištavao tu poziciju, kako sam shvatio u razgovoru. Ja sam joj rekao da to nije točno i da bi trebala znati da nisam ovlašten ni za kakve odluke ili potpise. Kao korepetitor radim i dalje, bez mrlje. Otad je prošlo šest godina. Kao što sam rekao, s moje strane nije bilo prisile niti nagovaranja.“

Vladimir Ham, intendant HNK-a u Osijeku, i Ladislav Vrgoč, tamošnji ravnatelj Opere. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Budući da i dalje radi kao korepetitor, a to radno mjesto omogućuje mu blizak susret sa ženama, kolegicama, ali i probe ‘’jedan na jedan’’, Šenk je rekao da su takvi bliski odnosi vrlo rijetki. Uglavnom je, kaže, riječ o probama dueta, trija, kvarteta, pa ne može biti u toj poziciji:

„Ali bez obzira na to, šest godina je prošlo, a ja ništa slično nisam napravio. Zbog svega toga se osjećam loše. Razgovor s gospođom Vrseljom došao je nakon što sam ja već i sam shvatio da sam zaista pretjerao, i rekao sam joj i sam da sam spreman povući se jer sam napravio nešto što nisam trebao. Nije bilo fizičkog kontakta, to moram reći. Shvatio sam da sam napravio grešku i prihvatio sam smjenu te kao korepetitor radim i dalje. Plaća mi je dosta manja, ali napravio sam nešto što može izgledati kao iskorištavanje pozicije moći, iako ne mislim da je tako bilo.“

Komentar je dao i Vladimir Ham, intendant HNK u Osijeku. On je Nacionalu rekao:

„S obzirom na to da je ovo prva informacija koju sam o bilo kakvim slučajevima seksualnog uznemiravanja na radnome mjestu u Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku dobio, nemam konkretnog komentara, osim da takvo ponašanje najstrože osuđujem kao potpuno neprimjereno. Damir Šenk zaposlen je u HNK u Osijeku 2008., u mandatu intendanta Božidara Šnajdera. Preuzimajući dužnost od Dražene Vrselje nisam imao saznanja o predmetnim događajima. Do mene u proteklih godinu i pol, otkako sam na dužnosti intendanta, nije došla niti jedna pritužba na ikakvo nedolično ponašanje niti jednog zaposlenika HNK u Osijeku, pa tako ni gospodina Šenka.“

UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Avatar photo
skofik

prije 4 dana

Nisu ga zaposlili, već su ga uhljebili, jer su morali. Osuđeni pedofil prijavljen na natječaj, zaposlen, jer zakon to ne brani, a neki drugi kandidat bez mrlje u životopisu odbijen, jer je imao u prijavi krivo upisan jedan broj OIBa i po zakonu se prijava smatra nevažećom. Poštovanje zakona prema najvišim standardima. Svaka čast!