U tradicionalnoj godišnjoj anketi tjednika Nacional najboljim domaćim albumom u 2022. godini proglašen je album ‘Zagreb – Berlin’ grupe Chui, koju već deset godina uspješno predvodi Toni Starešinić
Album ‘’Zagreb – Berlin’’, koji je ove godine oduševio glazbene kritičarke i kritičare, sastavljen je od prvog djela naslovljenog „Zagreb“, svojevrsnog nastavka njihova prethodnog albuma „Iz kapetanovog dnevnika“ i djela „Berlin“, soundtracka za nijemi dokumentarni film Waltera Ruttmanna, “Berlin simfonija velegrada” iz 1927., koji su premijerno izveli na otvaranju Zagrebačkog Berlinale Specijala, u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom i Goethe institutom u Zagrebačkom kinu Tuškanac. Albumi grupe Chui posljednjih sedam godina, koliko Nacional provodi ovu anketu, više puta dospjeli su na prvo mjesto ili bili među tri najbolja albuma te godine.
Tako su 2015. osvojili prvo mjesto s albumom „Third Sun From the Stone“, 2017. drugo mjesto s albumom „Chui ovu glazbu“ koji su snimili s Jazz orkestrom HRT-a i 2019. drugo mjesto s albumom „Iz kapetanovog dnevnika“. Iste godine je Starešinić objavio soundtrack za dokumentarnu TV seriju Arsena Oremović ‘’Nesreće’’. Godine 2020. prvo je mjesto osvojio album ‘’I Glow’’ Je Veux, odnosno Željke Veverec, supruge Tonija Starešinića koji je također sudjelovao na tom albumu. Već godinu dana kasnije, 2021. Starešinić je objavio i samostalni album ‘’Survival Kit’’. A ni to nisu svi projekti na kojima radi. Jedan je od najaktivnijih glazbenika nove generacije i jedan od najuzbudljivijih ‘’novih’’ glazbenika koji je kreativnošću posljednjih deset godina obogatio hrvatsku glazbenu scenu.
„Kod nas je i prije bilo bendova koji su radili takvu glazbu kakvu radimo već 10 godina. Padaju mi na pamet Kuakaul Vladimira Mirčete, Tobogan Janka Novoselića te Trianguli zona Ivana Kapeca i Andreja Jakuša. Nisu slučajno i Andrej i Janko kasnije bili članovi Chuija. Ali tada nije bilo izdavača koji je htio stati iza takve glazbe, onda se desio uzlet glazbenih portala koji su pratili nezavisnu scenu, što je skrenulo pozornost publike i izdavača na takvu glazbu. Tako da je Chui tada bio nešto novo na sceni, osobito za one koji nisu pratili tadašnji suvremeni underground jazz. Bend Punk Data, čiji sam bio član još prije nego što sam osnovao Chui, isto nije mogao doći do svog izdavačkog ugovora sve dok se nije desila ta tranzicija pa je instrumentalna underground scena napokon dobila zeleno svjetlo. Tako je prvi album Punk Date službeno objavljen tek tri godine nakon što je snimljen“, rekao je Toni Starešinić i ispričao kako je nastao album „Zagreb – Berlin“:
„Album je nastao na poziv Waltera Ruttmanna da skladam glazbu za njegov nijemi dokumentarni film. Film traje sat vremena i pet minuta, što je dvadeset minuta previše za ploču pa smo morali malo kratiti skladbe, što je bilo i prirodno jer ista glazba nije funkcionirala uvijek i bez slike. Film je imao pet činova, od kojih sam ja skladao glazbu za dva čina, dok su ostali dečki imali svaki po jedan čin, pa sam za album spojio ta svoja dva čina u jedan, tako da na albumu ima svako po jedan čin sa svojim autorskim potpisom“, kaže Toni Starešinić koji je i najavio promociju albuma 26. siječnja u zagrebačkom klubu Peti kupe.
„Prvi puta ćemo odsvirati ‘’Zagreb’’ i ‘’Berlin’’ na jednom koncertu, do sad smo ‘’Berlin’’ svirali samo uz film, a skladbe sa ‘’Zagreba’’ bismo izvodili na klasičnim koncertima. Cijela ova priča je krenula još prije pandemije s premijernom izvedbom ‘’Berlina’’ u kinu Tuškancu, onda smo početkom ljeta za deseti rođendan objavili album i onda smo još šest mjeseci čekali da stigne vinil, ali definitivno se isplatilo čekati jer se radi o našem najboljem fizičkom izdanju i u audio i u vizualnom pogledu. Svi smo ponosni što nam je Igor Kordej naslikao naslovnicu pa i da me ne zanima ta glazba, kupio bih vinil samo zbog njegove predivne ilustracije. Ovaj koncert će biti jedna točka na i cijele te priče“, rekao je Toni Starešinić kojega nazivaju i najaktivnijim hrvatskim glazbenikom. Svira konstantno s grupama Mangroove, Chui, Je Veux i At Ease, nastupa uz Josipu Lisac, a surađuje s kazališnim redateljicama Sašom Broz i Jelenom Hadži-Manev te s filmskim redateljem Arsenom Oremovićem, kao i s Jazz orkestrom HRT-a.
„Iza grupe Chui je deset nevjerojatnih godina, desilo se toliko divnih stvari koje nisam sanjao ni u najluđim snovima. Bilo je i teških trenutaka, pogotovo kad je dolazilo do razlaza u postavama benda, ali sad gledam na njih kao neizostavne faze odrastanja i sazrijevanja tako da ne bih ništa mijenjao. Svi smo na kraju ostali dobri prijatelji i dalje glazbeno surađujemo u drugim kombinacijama. Bili smo i u Francuskoj i Njemačkoj, ali to je sve bilo prije pandemije i ove ekonomske krize. Danas smo svi na sto strana kako bismo pokrpali budžet i trenutno mi se ozbiljnije europske ekskurzije čine neizvedive. Jedva se uspijemo naći na par proba tako da sam sretan da postojimo i svaki koncert nam ima pomalo katarzičan trenutak, u kojem se sjedinjuju neizmjerna sreća i smisao života“, zaključio je Toni Starešinić.
Komentari