fbpx

TOMISLAV MIHAC KOVAČIĆ: ‘Let 3 i Baby Lasagna odškrinuli su vrata i nama, alternativnijim bendovima’

Autor:

FOTO: Lucija Očko

Tomislav Mihac Kovačić, frontmen koprivničke grupe Ogenj koja će nastupiti na Dori, u glazbi promovira pro life pokret, zbog čega im je svojedobno otkazan koncert u Močvari. Pojašnjava zašto je na natjecanju za Eurosong koji je na suprotnoj strani spektra i promovira LGBTQ+ zajednicu

Među 22 pjesme koje su odabrane za natjecanje na hrvatskom izboru za pjesmu Eurovizije Dora istaknula se pjesma „Daj, daj“ koprivničke etno punk grupe Ogenj, iza koje su već tri albuma, ali i niz kontroverzi. Ovogodišnje natjecanje održat će se u dvije polufinalne večeri 27. i 28. veljače, a finale je 2. ožujka u Opatiji. Nakon što je 2023. Let 3 po alternativnim konceptualnim nastupom privukao pažnju TV gledatelja te tako otvorio vrata izvođačima izvan mainstream glazbe, prošle godine je Baby Lasagna energičnom pjesmom „Rim tim dagi dim“ ostvario najviši plasman u povijesti Eurosonga za Hrvatsku zauzevši drugo mjesto. Ujedno je to bio i poticaj izvođačima raznih žanrova da se odvaže i prijave na izbor hrvatske pjesme za Euroviziju.

Grupa Ogenj na sceni je prisutna od 2015. Već prvim albumom „Domaj“ 2018., na kojem su spojili celtic punk s lokalnim međimurskim melosom, pjesmama na kajkavskom i korištenjem tamburice u svojim pjesmama, osvojili su dva Porina, i to za najbolji album etno glazbe i najbolju vokalnu izvedbu. Godine 2020. uslijedio je „Si kak jen“ i prošle godine „Republikaj“. Šira javnost upoznala ih je nakon otkazivanja njihova nastupa u Močvari sredinom 2023., gdje su trebali biti predgrupa australskoj celtic punk grupi Rumjacks jer je klub zaključio da grupa Ogenj širi pro-life politiku te kao jedan od razloga naveo njihovu pjesmu „Duša“ iz 2021., u kojoj govore protiv pobačaja.

Lider grupe Tomislav Mihac Kovačić javno je zastupao svoje kršćanske stavove nerijetko osuđujući istospolne brakove i pripadnike LGBTQ+ zajednice. Zanimljiv je i to da je grupa Ogenj nastala iz kršćanske hard core punk grupe Božje ovčice koju je osnovao i vodio upravo Kovačić.

NACIONAL: Što vas je potaknulo da se prijavite na natjecanje za Doru i koliko je uspjeh Baby Lasagne imao utjecaj na vašu odluku?

Prvi pravi poticaj došao je od struke još za pjesmu ‘’Kaj nebi bilo’’, no tada je već bila pjesma objavljena i na taj vlak više nismo mogli uskočiti. Naime, na jednoj od konferencija MAKK-a održavala se radionica slušanja pjesama koje ste mogli prijaviti i dobiti komentar od tada slavnog izraelskog autora Dorona Medaliea, autora pobjedničke pjesme ‘’Toy’’. Dobili smo neočekivano pozitivan komentar i čak se išlo do toga da je tada bilo riječi o plasmanu među top 5 Eurosonga. Milina za čuti. I od tada kreće ta naša misao o prijavi na Doru, pokušaju prolaska žirija, a onda i dolaska na Doru. Sve ostalo već znate. Svakako su tu Let 3, a onda i Baby Lasagna odškrinuli vrata i nama, alternativnijim bendovima.

NACIONAL: Jeste li očekivali da ćete se naći među favoritima ili je usputni cilj bio da se promovirate kao grupa Ogenj pa ako pobijedite još bolje?

Iskreno, doći na Doru i samo se dobro zabaviti bez nekog višeg cilja ne bi bilo fer. Time ‘’uzimate’’ mjesto i potencijalnu priliku nekom drugom izvođaču koji želi iskoristiti maksimalni potencijal koji Dora donosi. Svakome je cilj promocija, a sad i sami vidimo da je Dora uistinu snažan alat za to. No Ogenj se nije došao samo promovirati. Ogenj je donio cijeli svoj paket koji deset godina kuje, brusi i testira na pozornicama diljem Europe. I da, spremni smo ići do kraja. Nismo očekivali odmah ovakvu predivnu priču i ovakvu podršku. Potajno smo se nadali u naše ‘’tajno’’ oružje, nastup uživo i možda smo smatrali da nas može dobar nastup lansirati dovoljno visoko. No u svakom slučaju ne odmah nakon objave pjesama.

‘Let 3, a onda i Baby Lasagna, odškrinuli su vrata Eurosonga alternativnim bendovima’. FOTO: Marko Čordaš

NACIONAL: Iza vas su tri albuma i niz recenzija u kojima vas često uspoređuju s celtic punk bendovima kao što su The Pogues, Flogging Molly ili Dropkick Murphys. Koliko vas je njihova glazba potaknula da osnujete Ogenj i predstavite originalnu podravsku varijantu lokalnog celtic benda s pjesmama na kajkavskom narječju?

Posebice se to može čuti na prvom albumu ‘’Domaj’’, zvuk celtic punka i taj folklor. No mislim da i ne previše. Glavna osovina je naslonjenost na tradiciju, korištenje nekog od narodnih instrumenata, u našem slučaju tamburice, a ne mandoline ili bendža, i striktno se držati dijalekta. Polke i čardaši koju su postali punk brzaci bili su nam u krvi još od ostavštine iz punk/HC faze, samo smo ih pokušali malo umiriti. Teme imaju široki raspon, od ljubavnih, misaono-refleksivnih do angažiranih. Zapravo, prvotna i glavna ideja je bila ‘’stati na loptu’’ i stvarati glazbu za širu publiku, ne biti zatvoren u mali krug poklonika, odmoriti se od punk ideala i žestine.

NACIONAL: Zanimljivo je da je grupa Ogenj nastala iz vašeg prvog benda koji ste osnovali sa sadašnjom suprugom. To su Božje ovčice u kojem ste promovirali kršćanske vrijednosti, ali kroz neuobičajen glazbeni žanr, hard core punk. Kako ste uspjeli spojiti hard core punk i kršćanske vrijednosti i zašto vam je bilo važno da svoja vjerska uvjerenja ističete u svojim pjesmama?

Naravno da ima neke poveznice s Božjim ovčicama, a to je kajkavski i isti je osnivač grupe, no kako sam vam već dijelom odgovorio, nakon punka i HC-a htjeli smo nešto mirnije i da je prihvatljivije širem krugu ljudi. U Božjim ovčicama mi je bilo nezamislivo pjevati ‘’normalno’’, svirati akustični instrument. Tada su distorzija i brzina bili elementi koji su mi podizali adrenalin. Upadajući u fazu Ognja, nezamislivo mi je primiti se električne gitare i ponovo raditi iste ili slične stvari. Moji akustični instrumenti meni danas daju sve, toplinu, inspiraciju, izražajnost, dok je specifičnost sviranja na njima, moj potpis, prepoznatljiv svakom uhu. Tematski i idejno totalno druge stvari. Božje ovčice su bile od samih početaka, u svojim postulatima zapisane kao kršćanski HC. Jednostavno čovjek osjeti svoju misiju na Zemlji i tada sam osjećao da imam snage donijeti svoju živu vjeru ljudima koji su ili daleko od toga ili gledaju na kršćane na pogrešan način. Dodatna inspiracija su bili tada velikani poljske scene Radikalni kršćani i rock svećenik David Pierce te Brian Head Welch.

NACIONAL: Dio tih kršćanskih uvjerenja i stavova ste prenijeli u grupu Ogenj, zbog čega ste došli u centar pažnje sredinom 2023., kada je vodstvo kluba Močvara otkazalo vaš nastup s celtic punk grupom Rumjacks zbog vaše pjesme „Duša“ i podrške pro life udrugama. Kako ste doživjeli taj potez i koliko vas je to zakočilo u daljnjim nastupima?

Normalno da nas je zakočilo. Bilo je i još dodatnih otkaza, pa je krenula i medijska pompa. A mi ni krivi ni dužni ostali smo pratiti situaciju. Gutati knedle jer su se provlačile neistine, i one su postale mit. A znamo da istina nema dvije strane. Što se tiče Močvare, oni su se držali odjednom svoje politike da ne žele nas kao bend. Neke nove politike jer do tada smo imali i promociju albuma „Si kak jen“ i pjesme ‘’Duša’’ baš u Močvari 2020.

NACIONAL: Pjesmu „Duša“ ste jednom prilikom opisali kao „vapaj tek začetog, nerođenog djeteta koje se bori s mišlju da nije voljeno i da će možda biti odbačeno i prije nego što se rodi“, izražavajući time svoj stav da ste protiv pobačaja. Zašto vam je bilo važno o tome progovoriti kroz pjesmu grupe Ogenj koju ne predstavljate kao kršćansku.

Ogenj se karakterizira i kao bend koji sa sobom vuče i korijene tradicije. Naša tradicija je kršćanska. I svakako da ima i kršćanskih motiva, ali i izražavanja stavova i kroz ovu umjetničku formu. Vjerujem da boriti se za život nije odlika samo kršćana.

NACIONAL: Eurosong je i manifestacija koja „promovira vrijednost i snagu koja dolazi od toga da vlastite živote živimo javno i bez zadrške” i omiljena zabava i platforma za promociju LGBTQ+ zajednice. Prošle godine je pobijedio predstavnik Švicarske Nemo koji se deklarirao kao nebinarna osoba. Kako ćete se vi, neskriveni zagovornik kršćanskih vrijednosti i podrške pro life udrugama koje često i vrlo grubo osuđuju istospolne brakove i pripadnike LGBTQ+ zajednice, postaviti na Eurosongu okruženi pripadnicima te zajednice?

Jedva čekamo da stanemo jedni kraj drugih. Čovjek pored čovjeka. I da cijela javnost vidi kako smo mi ljudi svi isti i da nema potrebe za etiketiranjem. Kako kod svakoga od nas kuca dobro srce i nema zle krvi s naše strane. Razdvajanja i osuđivanja često dolaze od onih kojih se osobno i ne tiču neke teme. I mi živimo svoje živote bez zadrške i dok svi poštujemo jedni druge i ne radimo na razdvajanju, nema potrebe za dizanjem tenzija. Nama na čelu ne piše ni da mrzimo, ni da osuđujemo druge zbog drugačijih stavova ili razmišljanja, a tako ni u našoj glazbi koja jedina mora biti u tom trenutku na prvom mjestu.

‘I mi živimo svoje živote bez zadrške, i dok svi poštujemo jedni druge i ne radimo na razdvajanju, nema potrebe za dizanjem tenzija. Glazba mora biti na prvom mjestu’

NACIONAL: Ako dođete na Eurosong, brojni inozemni novinari postavljat će vam pitanja o vašim stavovima. Hoćete li osuditi istospolne brakove i zagovarati pro life politiku ili ćete se prilagoditi situaciji i po strani ostaviti vaša vjerska uvjerenja?

Vaš život je takav kakav odaberete živjeti. Mi ili ja iz svoje vjere izvući ćemo ono najbolje za cjelokupnu zajednicu, za cijelu našu dragu Hrvatsku i učinit ćemo je ponosnom na nas. Bez podjela, bez osuđivanja i bez zadiranja u takva pitanja, neka glazba govori sama od sebe.

NACIONAL: Kakvo je vaše mišljenje o pjesmama na Eurosongu i tom natjecanju?

Ako izuzmemo strku koja nema veze s glazbom, to je izrazito profesionalno natjecanje, a mogućnosti promocije su nezamislive. Većina nas glazbenika može osjetiti tko je tamo radi samo nekog projektnog cilja ili pak nosi cijeli paket koji jedan živi bend nosi sa sobom. Zapravo, super je i to da mi često pobjednička pjesma i nije favorit, odnosno bolje pjesme često i nisu pobjedničke. Ukusi su različiti i super je ta raznolikost jer u svemu tome se rađa i buduća kreativnost.

NACIONAL: Za razliku od prva dva albuma, vaš posljednji album „Republikaj“ je još žešći i energičniji, kao i vaša pjesma „Daj, daj“ s kojom ste se prijavili na Doru. Zašto ste odlučili krenuti tim žešćim smjerom?

Razvoj benda nosi svoje. Sve bazično je ostalo, kajkavski dijalekt, ljubav, zajedništvo, tradicija. Imali smo hrabrosti, a ovaj put i mogućnosti jer je promjena nekih članova benda donijela novu ‘’vještinu’’ i svježinu i da izađemo iz toga komfora celtic punka ili pak striktnog folk rocka. Za album možemo reći da ima čak dvije strane, tamniju i svjetliju. Posebice se to osjeti na friškoj vinilki koja je stigla ovih dana. Na njoj smo i složili stvari jednu za drugom tako da odgovara jedna strana folk maniri, a druga strana dosta čvrstoj i agresivnoj. Pa tako agresivnu stranu otvara ‘’Lafre’’, a svijetlu ‘’Republikaj’’. I posebnost vinila je ta da sadrži još jedan bonus, pjesmu ‘’Vura ide’’ koja nije izdana digitalno i rađena je u suradnji s vokalnim ansamblom Oštrokondže iz Solina. Željeli smo, a i uspjeli i tu pomiriti sjever i jug, kajkavski i dalmatinski u jednu ‘’power’’ baladu.

NACIONAL: Jeste li razmišljali o tome koja će biti vaša prva izjava ako pobijedite na Dori?

Ni na kraj pameti. No hvala na podsjetniku, možda bi trebalo poraditi na tome.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.