Od druge polovice lipnja do konca kolovoza Tomislav Kašljević organizirat će tri festivala, odnosno serije koncerata na više različitih lokacija, što uključuje 80-ak izvedbi – od spektakla ‘Rock the Opera’, preko splitskog mini festivala S okusom soli do brojnih kazališnih predstava
Tomislav Kašljević i njegova producentska tvrtka Music Line pioniri su povratka ljetnih glazbenih i kulturnih događanja u Hrvatsku u razdoblju za koje se cijelo čovječanstvo nada da predstavlja početak kraja pandemije koronavirusa. Samo od druge polovice lipnja do konca kolovoza organizirat će tri festivala, odnosno serije koncerata na više različitih lokacija, što uključuje osamdesetak izvedbi – od spektakla „Rock the Opera“, preko splitskog mini festivala S okusom soli, do predstava kao što su „Đurologija“, „Splićanke“ i „Kakva ti je žena, takav ti je život“.
„Rock the Opera“ je glazbeni spektakl koji se u europskim teatrima izvodi od 2015. godine, a u predepidemijskoj 2019. godini izveden je u Palermu, Oslu, Münchenu, Firenci, Beču, Ateni, Tel Avivu, Bukureštu i nizu drugih gradova. Ovoga ljeta najavljena je tek pokoja sporadična izvedba u europskim gradovima, no u Hrvatskoj će ih biti čak tri: u Šibeniku i Trogiru 19. i 20. lipnja, na Tvrđavi sv. Mihovila i u Kuli Kamerlengo, a potom sjevernije, u Opatiji, 21. lipnja.
Najbolje brojeve rock glazbe od šezdesetih godina do danas, od grupe Queen, preko Led Zeppelina, Pink Floyda do AC/DC i U2, u aranžmanima za simfonijski orkestar izvodi Zagrebačka filharmonija, solisti i bend vrhunskih instrumentalista rocka. Izvedbom spektakularnog programa u kojem se sirova energija rock-glazbe spaja s moćnim zvukom filharmonijskog orkestra ravnat će njemački dirigent Friedemann Riehle. Spektakl „Rock the Opera“ u listopadu će moći vidjeti i zagrebačka i ljubljanska publika. Nastupit će Zagrebački simfoničari koji su taj koncert svirali u „Lisinskom“ prije tri godine, uz njih solisti Marketa Poulickova Maky iz Češke i Leanne Jarvis iz Velike Britanije te naš Dino Jelusić, kao i rock bend predvođen gitaristom Vedranom Božićem, „ocem hrvatske rock gitare“, basistom Martinom Petračićem, klavijaturistom Darkom Krznarićem i bubnjarem Markom Lazarićem.
„S okusom soli“ trodnevni je ljetni glazbeni festival koji će se ovog kolovoza održati na Sceni pod zvijezdama splitskog poluotoka Sustipan, minijaturnog poluotoka i parka u samom srcu grada. Nakon prošlogodišnjih zvijezda Mostar Sevdah Reuniona i Zorana Predina, ove godine nastupit će velikani domaće glazbene scene: Parni Valjak, Crvena Jabuka i Massimo. Priredbe koje organizira Kašljević proširit će se ovoga ljeta i na Zagreb, Pazin, Rijeku, Zadar, Pulu, Brač, Krk i Makarsku, pa čak i Beograd i Suboticu.
Čak i u vrlo izazovnoj 2020. godini Tomislav Kašljević uspio je organizirati dio planiranih događanja na otvorenom i tako održati na životu djeličak industrije zabave u Hrvatskoj u trenutku kada je ona u cijelom svijetu bila na koljenima. O okolnostima rada i šansama za oporavak Kašljević je govorio u kratkom intervjuu za Nacional.
NACIONAL: Pojavljujete se kao organizator čak osamdesetak različitih događanja, mahom u Dalmaciji i duž obale. Znači li to da epidemiju smatrate završenom, barem u toj mjeri da se industrija zabave počne oporavljati?
Nipošto, barem još jedan određeni period. Mislim da će se tek u drugoj polovini iduće godine eventualno vratiti „normalno“ vrijeme za event industriju, barem ako govorimo o velikim projektima s više od 10 tisuća posjetitelja.
NACIONAL: Kakvo je stanje u branši godinu dana nakon pojave koronavirusa? Tko je preživio, tko je potonuo i kolika je u tome bila uloga države?
Figurativno rečeno, tek se prebrojavaju ranjeni i mrtvi, bit će svega. Međutim, korona u jednom svom rubnom dijelu možda proizvede i neku korist za našu branšu: bilo je mnogo onih koji nisu zaslužili da se nađu u ovom poslu pa je jednim manjim dijelom već napravljena selekcija. Za ostatak će se pobrinuti ovaj naredni period koji mnogi također neće preživjeti jer će krenuti grlom u jagode, radeći sve i svašta i stavljajući sami sebe u još goru situaciju. Ni sam nisam siguran da ću preživjeti. Borim se kvantitetom koncerata, radim u pet država – Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Makedoniji i Bosni i Hercegovini – kao slobodan strijelac, vrlo često s vjetrom u prsima, ali i velikim srcem. Borim se. Od države sam dobio pet plaća po četiri tisuće kuna, a od Ministarstva kulture ništa. Nisam dio nikakvih lobija pa nisam ništa ni očekivao.
Ukratko, situacija u branši je neizvjesna, a ovaj posao je izuzetno težak. Plastično – mala bara s puno krokodila.
‘Tek se prebrojavaju ranjeni i mrtvi. Ali korona možda proizvede i korist za branšu: bilo je i onih koji nisu zaslužili biti u tom poslu pa je već napravljena selekcija’
NACIONAL: Kakav je odnos s izvođačima, koji su također imali izrazito tešku godinu?
Kako s kim. Netko od njih spreman je malo i spustiti financijske kriterije i vlastite zahtjeve, neki još nisu, a ja nekako balansiram i pokušavam s mnogima dijeliti dobro i zlo. Tamo gdje uspijem, tu i surađujem.
NACIONAL: Kakve će biti epidemiološke mjere na događanjima koja organizirate?
Puno toga se još uvijek ne zna. Za početak sezone sigurno će se nositi maske, koristiti razmaci između stolica, mjeriti temperatura na ulazima, zapisivati podaci posjetitelja, koristiti dezinfekcijska sredstva. Siguran sam da će u dogledno vrijeme na koncertima i predstavama biti moguće samo sjedeće varijante.
NACIONAL: Je li organiziranje evenata u takvim još uvijek specifičnim uvjetima uopće isplativo? Nedavno ste izjavili da se zapravo radi o „kockarskom poslu“, maloprije smo čuli i frazu o maloj bari s puno krokodila…
Ne, nije isplativo i pozitivna nula je ogroman uspjeh. Govorim u svoje ime. Limitiran je broj sjedalica na koncertima, potreban je mnogo veći broj ljudi koji opslužuju događaj, bit će velika konkurencija, mnogo koncerata je u igri, ZAMP i država ne smanjuju svoje apetite, a cijena ulaznice uglavnom je ista u odnosu na prošle godine. Ja radim da bih ostao i opstao u ovom poslu, da mi suradnici i uposlenici imaju plaću i nadam se boljim vremenima. Ovo mi dođe kao neki novi početak u poslu. Na moju žalost, mnogi pokušavaju raditi u ovoj branši onako usput, kao hobi i izvor dodatne zarade. Vrlo često su nelojalna konkurencija pa se i s njima valja boriti, a to nije lako.
‘Borim se. Od države sam dobio pet plaća po četiri tisuće kuna, a od Ministarstva kulture i medija ništa. Nisam dio nikakvih lobija pa nisam ništa ni očekivao. Situacija u branši je neizvjesna’
NACIONAL: Vi i vaša tvrtka ipak ste nešto radili i tijekom protekle godine, kakva iskustva nosite?
Dobra, lijepo smo se osjećali. Radili smo koncerte i predstave na splitskom Sustipanu, u Opatiji, Dubrovniku, Puli, Trogiru, Makarskoj… Na predstavama smo zaradili, na koncertima izgubili, dakle, uhvatili smo pozitivnu nulu. Ali izvukli smo se iz depresije, plaće desecima ljudi su „legle“ i eto, to je uspjeh.
NACIONAL: Ove godine, osim u Hrvatskoj, organizirate nekoliko događaja i u Srbiji. Kakvo je stanje s industrijom zabave u toj državi i je li ono usporedivo sa stanjem u Hrvatskoj?
Zasad je kod nas bolje, malo smo i otvoreniji i fleksibilniji. U Srbiji radim seriju koncerata Massima i Vlatka Stefanovskog, ali još uvijek ne znam u kakvim uvjetima. Nadam se da će se uskoro i tamo sve pojasniti.
NACIONAL: Vjerojatno najzvučniji ovogodišnji projekt je licencni spektakl „Rock the Opera“. Što će biti specifično u njegovu hrvatskom izdanju i zašto ste se ipak odlučili za manje sredine poput Trogira, Šibenika i Opatije?
Radi se zaista o spektaklu u kojemu će tih petstotinjak ljudi zbilja uživati. Ovo je i pilot-projekt s vlasnikom licence, dirigentom Friedmanom Riehleom, a s povoljnijim epidemiološkim mjerama nadamo se dugoročnoj uspješnoj suradnji. Već krajem listopada ti koncerti će se održati u Zagrebu i Ljubljani.
NACIONAL: Mini-festival S okusom soli na splitskom Sustipanu lani je pobrao sjajne kritike, što očekujete ovoga ljeta?
Očekujem prije svega dobru i zadovoljnu publiku koncerata na najljepšoj, ali za organizaciju najtežoj koncertnoj površini. Parni valjak, Crvena jabuka i Massimo su, vjerujem, sjajno pogođeni izvođači za taj spektakularni prostor.
NACIONAL: Taj festival više se ne izvodi u sklopu Splitskog ljeta?
Ne, to je bio slučaj samo prošle godine i predstavljao je moj skromni doprinos tom etabliranom kulturnom događaju, koji sam na koncu sam i financirao.
‘Puno toga se još uvijek ne zna. Siguran sam da će u dogledno vrijeme na koncertima i predstavama biti moguće samo sjedeće varijante. To nije isplativo i pozitivna nula je ogroman uspjeh’
NACIONAL: U programu vaše tvrtke za ovo ljeto su i brojne predstave na različitim lokacijama. Planirate li i dalje širiti ponudu kako biste anulirali objektivni manjak koncertnih događanja?
Da. Mene predstave odmaraju, a uz to su spoj ugodnog s korisnim. Nije prezahtjevno, uvijek se rasproda, posjetitelji su nasmijani i zadovoljni, a i meni je super. Smanjujem minuse od koncerata.
NACIONAL: Kakva su generalna predviđanja za ovu ljetnu sezonu, kakva za ostatak godine? Kada će se industrija vratiti na predkriznu razinu i što je potrebno da se preživi do tada?
Puno toga je potrebno, ali ja često kažem da sam prestar i umoran za edukacije, revolucije, savjete. Pokušavam se prilagoditi i preživjeti i pri tome sačuvati obraz i kralježnicu, ali i osmijeh na licu. Korona nam je pokazala puno toga i osobno sam puno naučio u ovoj nesretnoj situaciji. Trebaju nam zdravlje, osmijeh i novac za lijep, normalan život, uz onaj Massimov „mali krug velikih ljudi“.
Komentari