Predsjednik Uprave Varteksa otkriva kako su usred koronakrize uspjeli podići prodaju putem web trgovine, zašto im aktualna kriza s porastom cijena goriva ide u prilog i kako će izgledati projekt urbane regeneracije Varteksova kompleksa u centru Varaždina
Varaždinska modna kuća Varteks, koja je u bivšoj državi, a potom i u Hrvatskoj desetljećima bila svojevrsni sinonim za eleganciju i vrhunsku modu, posljednjih 20-ak godina živi teškim životom. Modne kuće u Hrvatskoj 90-ih godina i početkom ovoga stoljeća propadale su jedna za drugom i tekstilna industrija gotovo je posve uništena, no Varteks je ostao jedan od rijetkih koji su se unatoč problemima održali na nogama. Doduše, preživljavanje varaždinskog modnog diva imalo je svoju cijenu, skupo plaćenu kroz loše poslovne odluke i nedostatak vizije prijašnjih uprava, a rezultat su nagomilani dugovi koji i danas opterećuju njihovo poslovanje i desetkovani proizvodni pogoni svedeni tek na djelić nekadašnjih kapaciteta. Ulazak novog najvećeg pojedinačnog dioničara Nenada Bakića, koji je 2018. godine dokapitalizirao Varteks s 20 milijuna kuna, nakratko je varaždinskoj modnoj industriji omogućio da dođe do daha. Nažalost, ne zadugo. Početkom 2020. stigla je korona koja je i puno snažnije svjetske modne kuće bacila na koljena, a pandemija i lockdown ostavili su traga i na poslovanju varaždinske tvornice. Ipak, Varteks se održao, preživio je najteže mjesece uspijevajući čak i podići prodaju putem web trgovine, a nova uprava odlučna je u namjeri da prekroji dosadašnji način poslovanja i sanira sva naslijeđena dugovanja. Predsjednik Uprave Varteksa Tomislav Babić u razgovoru za Nacional objasnio je kako to namjeravaju postići i varaždinskoj modnoj industriji vratiti stari sjaj i ugled.
NACIONAL: Kako je i zašto nagomilan dug Varteksa u godinama puno prije pandemije, odnosno, od kada traje agonija tvrtke koja je teško razumljiva, jer Varteks je oduvijek važio za jednu od najkvalitetnijih, ako ne i najkvalitetniju modnu kuću u bivšoj državi, ali i u Hrvatskoj?
Davno je to bilo kada je Varteks slovio za modnu kuću. Desetljećima prije našeg restrukturiranja Varteks je vodio pogrešnu strategiju razvoja. Uprava se fokusirala na proizvodnju tekstila, a ne na modu, točnije na „lohn-poslove“ formalnih odijela i jeansa za Levi’s koji je potom napušten, a vrlo malo se ulagalo u vlastiti brend. U vlastitim dućanima prodavala se roba raznoraznih brendova kojima Varteks svojim proizvodima nije mogao konkurirati. Definitivno su nedostajale vizija i strategija, ali i racionalno upravljanje novcem i imovinom. Rezultat je bio gubitak od oko milijardu kuna u desetak godina, a gubici su pokriveni prodajom vrijedne imovine. Varteks je u bivšoj Jugoslaviji imao preko 200 dućana, a u svakom većem gradu i robnu kuću. Poznata Varteksova zgrada na Trgu bana Jelačića u Zagrebu vrijedila je sama kao čitav tvornički kompleks u Varaždinu. No ja ne mislim gubiti vrijeme na forenziku i proučavanje onoga što je bilo. Svu snagu usmjeravamo na restrukturiranje i stvaranje uspješne kompanije.
NACIONAL: Gdje je Varteks danas, nakon brojnih problema koje je imao u proteklim godinama? Kako ste preživjeli i prevladali lockdown i probleme vezane uz pandemiju i je li Varteks iz toga izvukao i ponešto dobroga?
Uslijed pandemije s tržišta su nestale financijski znatno stabilnije i uspješnije kompanije. Varteks, koji je 2018. bio u katastrofalnom stanju, uspio je preživjeti ove krizne godine i nastaviti s reorganizacijom i restrukturiranjem, a kolekcije su svake sezone sve bolje i bolje. Već u prvoj godini restrukturiranja imali smo pozitivan rezultat, no pandemija je jako utjecala na likvidnost i usporila nas u svim segmentima, i to ne toliko zbog pada prodaje našeg brenda već zbog pada narudžbi velikih stranih kupaca. Unatoč svemu, ojačali smo vlastitu tržišnu poziciju te imamo jasan plan rasta i razvoja poslovanja. Upravo je u tijeku implementacija digitalnog alata ERP kojim ćemo racionalizirati proizvodnju i ostvariti znatne uštede te ubrzati proizvodne procese. Da nije bilo pandemije, već sada bismo bili vrlo uspješna kompanija.
‘Projektom ‘Varteks kvart – urbana regeneracija’ Grad Varaždin će dobiti novi, lijep i funkcionalan kvart sa svim karakteristikama kvalitetno planiranog urbanističkog projekta, jednog od najvećih u RH’
NACIONAL: Koliko radnika danas radi u Varteksu i u kojem smjeru kreću proizvodni planovi?
Trenutno radi oko 950 radnika. Fokusiramo se na proizvodnju vlastitog brenda i optimiziranje proizvodnih procesa. U doba korone unatoč svim izazovima – otkazivanjima narudžbi i neiskorištenim proizvodnim kapacitetima te s vrlo malim potporama – nismo otpuštali radnike jer su naši radnici naša velika vrijednost. Malo je kompanija s tako stručnom i iskusnom radnom snagom, koja se teško može nadomjestiti. Zbog toga smo vrlo ponosni.
NACIONAL: Vi strogo distancirate tekstilnu industriju, kojoj budućnost u Hrvatskoj do sada nije bila sjajna zbog konkurencije iz Azije, i modnu industriju. Varteks se okrenuo ovoj potonjoj i donedavno ste imali odličnu suradnju s prestižnim proizvođačem muške odjeće Hugo Boss. Kakva je šansa da se ta suradnja obnovi u dogledno vrijeme ili, pak, da Varteks privuče neke nove modne kuće za potencijalnu suradnju?
Tekstilna industrija je obrada tekstila, dok je modna industrija kreiranje modnih trendova i kreiranje modnih artikala. Tekstilna industrija je industrija niske dodatne vrijednosti i izuzetno je teško konkurirati zemljama koje imaju znatno nižu plaću i znatno niže namete na plaću. Stoga Hrvatska tu nema komparativnih prednosti u odnosu na druge zemlje, iako su svi hrvatski proizvođači bili vrlo visoke kvalitete. S druge strane, modna industrija ima znatno višu dodatnu vrijednosti i nisu bez razloga najbogatiji ljudi svijeta u modnoj industriji iz Europe. Vrlo je važno imati proizvodnju što bliže prodajnom mjestu kako bi se u što kraćem roku mogao proizvesti proizvod koji kupci žele. Modna industrija ne proizvodi proizvode kao što su cigle ili jogurti, koji se ne mijenjaju desetljećima. Modna industrija proizvodi modni odjevni artikl koji možete prodati u nekoliko mjeseci i nikad više i već morate kreirati novi proizvod. Varteks s Hugo Bossom ima suradnju već 27 godina i drugi smo najkvalitetniji proizvođač odijela Hugo Boss na svijetu. Uslijed pandemije Hugo Boss je imao znatan pad prodaje jer su im glavna tržišta u Europi imala drakonske mjere u borbi protiv covida. Njihov pad se naravno odrazio i na Varteks jer su značajno smanjili narudžbe i suradnja je zaključena krajem rujna 2021. godine. Međutim, prema zadnjim kontaktima, suradnju ćemo nastaviti s početkom 2022. godine, iako za početak u znatno manjem opsegu nego prije pandemije i u skladu s raspoloživim kapacitetima.
NACIONAL: Aktualna pandemija potaknula je brojne modne kuće da proizvodnju odjeće iz Kine, Tajlanda, Vijetnama i ostalih zemalja Dalekog istoka vraćaju u Europu. Kakvu priliku ta činjenica pruža Varteksu i namjeravate li je iskoristiti?
Velika je razlika u kvaliteti izrade luksuznih artikala u dalekoj Aziji i u Europi i, naravno, upitna je kvaliteta tkanina ako se radi o gotovom proizvodu koji kupuju neke kompanije. Varteksova strategija je korištenje najboljih svjetskih tkanina koje koriste i najluksuzniji svjetski brendovi. Kvaliteta naše izrade jedna je od najviših u svijetu i desetljećima smo drugi najkvalitetniji proizvođač odijela Hugo Boss na svijetu. Najveća promjena smjera Varteksa dogodila se s dolaskom Martine Vrdoljak Ranilović na čelnu poziciju kreativnog direktora. Ona je drastično podigla modni izričaj i danas Varteks ima modnu kolekciju koja može konkurirati najvećim svjetskim brendovima. Zbog svih tih promjena imamo vrlo visok rast prodaje vlastitog brenda, a od 2019. godine otvorili smo desetak dućana u najboljim hrvatskim trgovačkim centrima. Strategija nam je širenje na strana tržišta i u doba ovako velike krize otvorili smo dva dućana u Sloveniji, u Ljubljani i u Mariboru. Uskoro razvijamo i izvoz u druge zemlje. Zbog velikog porasta vozarina i porasta rokova dopreme robe iz daleke Azije konkurentske firme imaju problema s nabavom asortimana i to je jedan od vrlo bitnih elemenata koji nam koriste jer su naši dobavljači u Europi, a naša proizvodnja vrlo blizu krajnjeg kupca.
NACIONAL: Varteks je u najboljim godinama, osim suradnje s inozemnim modnim kućama, bio dobro poznat upravo po vlastitim kolekcijama, posebno poslovne odjeće. Je li taj trend očuvan i danas i radite li na razvoju vlastitih modnih brendova i kolekcija?
Varteks je nekada bio sinonim mode i današnji vlasnici odlučni su u tome da mu vrate reputaciju brenda vrhunske kvalitete, i to ne samo u segmentu poslovne odjeće. Upravo zbog izvrsnosti u materijalima i proizvodnji, uz angažman kvalitetnih hrvatskih dizajnera, krenuli smo u smjeru stvaranja modne kuće i ta strategija se pokazala uspješnom. Ulažemo puno više u razvoj novih proizvoda i svake sezone imamo nove proizvode. Kolekcije su sve hrabrije i autentičnije i Varteks sigurno gradi svoj prepoznatljivi stil prateći trendove, ali ne podliježući im. Povećali smo ženski asortiman modne odjeće više od pet puta u odnosu na razdoblje prije restrukturiranja, a istovremeno smo znatno podigli i modni aspekt muške formalne kolekcije. Danas Varteks ima nikad veću ponudu prekrasnih ženskih i muških kaputa, visoke kvalitete i vrijednosti za novac. Ponosni smo na veliki broj svojih ambasadora koji nose naše kolekcije, kao što su Lada Tedeschi, Mate Rimac, Livio Badurina, Mrle i Prle, Vedrana Likan, Davor Bruketa i još mnogi drugi koji su prepoznali kvalitetu i podržavaju hrvatsku proizvodnju.
NACIONAL: Varteks je krenuo u prodaju neiskorištene imovine kako bi se namirio postojeći dug. Što je u ovom trenutku Varteks uspio uspješno prodati i u što će biti uložen taj novac?
Prodali smo oko 48.000 četvornih metara zemljišta tvrtki SES, sestrinskoj tvrtki SPAR-a, a imamo i predugovor za prodaju zemljišta veličine 16.500 četvornih metara trgovačkom lancu Kaufland. Pola iznosa od priljeva do sada prodanog zemljišta otišlo je na zatvaranje duga prema bankama, a druga polovica na plaće, poreze i nabavu tkanina i pripremu novih kolekcija. Istovremeno radimo na prodaji ostalih neaktivnih nekretnina. Nažalost, u ovim kriznim vremenima ne možemo dobiti kredite od banaka, stoga pad prihoda moramo financirati vlastitim sredstvima. Pomoć koju dobivamo od države na ime štete nastale uslijed koronakrize, vrlo je mala i nedostatna da pokrije pad prihoda stranih kupaca. Unatoč tome što nismo otpuštali radnike, zbog toga smo imali problem oko isplate plaća.
NACIONAL: Jedna od nekretnina je i pogon u Novom Marofu čija je prodaja također oglašena. Ima li interesa kupaca i kako teče proces prodaje?
Bivša tvornica Levi’s u Novom Marofu, veličine 33.000 četvornih metara, nalazi se svega 500 metara od centra grada. I ona je također u prodaji i na toj je lokaciji GUP-om planirana stanogradnja. Tvornica nije u funkciji još otkad je Levi’s prestao s proizvodnjom prije desetak godina.
NACIONAL: Varteks raspolaže i velikim tvorničkim kompleksom gotovo u centru Varaždina, koji danas uglavnom, osim manjeg dijela, stoji neiskorišten. Vaša ga uprava vidi kao golemi potencijalni kapital koji samo treba unovčiti. Kako?
Prodajom nekorištene imovine Varteks će dobiti mogućnost dugoročnog održivog i uspješnog poslovanja, a grad nove sadržaje koji će podržati njegov daljnji razvoj. Riječ je o vrhunskoj lokaciji u samom središtu Varaždina. U prodaji su nam poslovne zgrade kojih u Varaždinu nedostaje, a od kojih bismo jednu prodali pa uzeli natrag u najam i time investitoru jamčili za povrat investicije. Prodali bismo i staru krojačnicu koja je namijenjena za galeriju, co-working prostor s tematikom Varteksove povijesti koja bi bila u neku ruku i naš muzej, a na prodaju je i više od 50.000 četvornih metara nekretnina za stanogradnju. Najveći dio sredstava od prodaje kompanija će uložiti u zatvaranje naslijeđenih kredita, a ono što ostane za unapređenje poslovanja, uvođenje ERP-a (Enterprise Resource Planning, poslovni informacijski sustav koji omogućuje potpunu kontrolu nad poslovnim procesima u poduzeću, op. N.), otvaranje novih dućana i modernizaciju poslovanja.
‘Nisu bez razloga najbogatiji ljudi svijeta u modnoj industriji iz Europe. Najveća promjena smjera Varteksa dogodila se s dolaskom Martine Vrdoljak Ranilović na čelnu poziciju kreativnog direktora’
NACIONAL: Kolika je vrijednost zemljišta i infrastrukture na kojima danas leži Varteks i kakav je plan njihova iskorištavanja?
Vrijednost će na kraju definirati kupci jer procjene ne vrijede ako kupci razmišljaju drugačije. Cijenama koje smo postigli do sada smo zadovoljni i više su od procijenjenih vrijednosti. Najveći dio sredstava od prodaje kompanija će uložiti u zatvaranje naslijeđenih kredita, a ono što ostane upotrijebit ćemo za stabiliziranje poslovanja.
NACIONAL: U kojoj je fazi u ovom trenutku taj projekt i treba li i Varteks nešto uložiti da bi više dobio natrag?
Varteks je nositelj projekta „Varteks kvart – urbana regeneracija“. Upravo je završena izrada idejnog rješenja cestovne i komunalne infrastrukture. Slijedi rušenje zgrada koje su u ruševnom i nefunkcionalnom stanju i potom gradnja objekata novih sadržaja. Kvalitetne zgrade koje imaju arhitektonsku vrijednost i koje su u dobrom stanju, novi vlasnici će obnoviti i staviti u funkciju. Često se u javnosti barata krivim informacijama da će Vlada ili Grad financirati te projekte, što nije točno. Sve investicije financirat će privatni investitori.
NACIONAL: Kako će taj prostor izgledati kada se projekt realizira?
Diljem Europe provedeni su projekti urbane regeneracije koji od bivših zapuštenih tvorničkih zona stvaraju atraktivne i reprezentativne prostore koji značajno mijenjaju slike gradova nabolje. Tim smjerom ide i ovaj naš projekt. Varteksov kompleks, koji sada ima gotovo 200.000 četvornih metara prostora i nalazi se na odličnoj lokaciji vrlo blizu strogom centru grada, kada se projekt realizira izgledat će puno bolje nego sada. Trenutno je taj prostor nefunkcionalan i svojevrsni je spomenik devastaciji imovine Varteksa posljednjih desetljeća, a najveći dio kompleksa ne koristi se više od deset godina. Istovremeno, Varteks ima velike troškove komunalnih naknada i održavanja kompleksa. Grad Varaždin će projektom „Varteks kvart – urbana regeneracija“ dobiti novi, lijep i funkcionalan kvart sa svim karakteristikama kvalitetno planiranog urbanističkog projekta, jednog od najvećih cjelovitih urbanističkih kompleksa u Hrvatskoj. U jednom dijelu prostora ostat će Varteksov pogon, unutar kvarta bit će renovirani poslovni prostori i vrijedne zgrade, a u središtu je planiran park od desetak tisuća kvadrata, izgradit će se vrtić, fitness centar, ugostiteljski sadržaji, kulturni sadržaji i stanovi. Grad je zainteresiran za investiranje u koncertnu dvoranu koja će nastati preuređenjem jedne od Varteksovih hala. Izgradit će se nove prometnice i otvoriti nova cesta zapadno od kompleksa kojom se taj dio grada spaja s centrom Varaždina. Cijeli projekt urbane regeneracije Varteksova kompleksa izradio je urbanist Bojan Bilić sa svojim kolegama iz projektantskog ureda Plan 21.
NACIONAL: Uprava Varteksa uspjela je projekt revitalizacije prostora na zemljištu Varteksa progurati među projekte od strateškog interesa za RH. Što vam točno donosi takav status i kako će pomoći u realizaciji tog projekta?
Već u jesen 2019. godine prijavili smo razvoj kompleksa za uvrštenje u strateški važne investicijske projekte za Hrvatsku. Proces je bilo prilično dug i kompleksan i konačno smo u ljeto 2021. godine proglašeni strateškim projektom. Taj nam status omogućava razvoj cestovne i komunalne infrastrukture kompleksa odnosno novog kvarta, zatim definiranje zona, rušenje nefunkcionalnih zgrada, očuvanje zgrada koje imaju vrijednost kulturne baštine i definiranje dijelova kvarta za društvenu namjenu, a sve prema važećem GUP-u Varaždina. Proglašenjem projekta strateškim dobiva se na ubrzanju procesa izdavanja dozvola. S ministarstvima i Gradom Varaždinom imamo dobru suradnju, kolege su izuzetno profesionalni i kod svih vidimo želju da uspijemo u očuvanju i daljnjem razvoju Varteksa, a svi procesi idu prema zakonskim procedurama i zahvalni smo im na kvalitetnoj i stručnoj suradnji.
Komentari