Grad Zagreb je gotovo udvostručio financijska izdavanja za glazbene programe planirane za 2024. godinu, što su djelatnici unutar glazbenog biznisa objeručke prihvatili i pohvalili, zahvalni što je napokon prepoznata njihova važnost i kvaliteta.
Početkom ovog tjedna je Grad Zagreb objavio Popis korisnika i programa kojima su odobrena financijska sredstva iz Proračuna Grada Zagreba za 2024. godinu. Ubrzo po objavljivanju rezultata natječaja, kao što je već običaj, uslijedilo je čuđenje zbog visine odobrenih sredstava i liste dobitnika, ali i čitav niz pozitivnih komentara jer su financijska sredstva za pojedine glazbene programe višestruko porasla.
Tako je, na primjer, INmusic festival, koji prošle godine nije održan zbog manjka sredstava, ove godine dobio vrlo izdašnih 120.000 eura u kategoriji Festivali i manifestacije na području glazbene umjetnosti. Drugim riječima 16. izdanje INmusic festivala ćemo sigurno gledati ove godine, iako je prošle godine Zoran Marić izjavio da je budućnost festivala neizvjesna ne uspostavili li se strateško partnerstvo s gradom Zagrebom. Stoga ćemo sigurno ove godine na INmusic festivalu gledati već najavljene nastupe Viagra Boysa, Dogstara, The Smashing Pumpkins, Gossipa, The National, Hoziera, Paola Nutinija, Sleaford Mods, Royksopp i drugih.
Spašavanje INmusic festivala
Organizatori INmusic festivala iznimno su zadovoljni dobivenim sredstvima, što nam je potvrdila i Ivana Jelača, programska voditeljica INmusic festivala. “Za početak važno je napomenuti da je Grad Zagreb proračunskim sredstvima ulaganja u kulturu značajno povećao u protekle dvije godine, a samo za 2024. godinu proračun za javne potrebe u kulturi je gotovo više no dvostruko uvećan u odnosu na 2023. godinu, što je hvale vrijedan pomak u pravom smjeru za dugoročnu održivost cijelog zagrebačkog kulturnog sektora koji je sistemski marginaliziran i podfinanciran već više od desetljeća.“
Potvrdila je i da će INmusic, uz pomoć dobivenih financijskih sredstava, sa sigurnošću nastaviti poslovati te je izrazila zahvalnost što je napokon prepoznata važnost tog festivala za Grad Zagreb. „S ovogodišnjim rezultatima javnog poziva, nakon 15 održanih festivalskih izdanja, INmusic festival je po prvi put dijelom izjednačen u financiranju kroz gradski Ured za kulturu s drugim prepoznatljivim zagrebačkim festivalima čiji rad iznimno cijenimo – Animafest, Zagreb Film Fest i Zagreb Dox – koji kao i INmusic već niz godina publici pružaju aktualan i umjetnički relevantan sadržaj. Mi vjerujemo da je INmusic festival važan za kulturu kao i za turizam Zagreba, ali i Hrvatske te smo u nemogućim uvjetima ustrajali na njegovoj održivosti i dostupnosti prvenstveno domaćoj publici.“
Jelača je posebno istaknula podršku građana INmusicu: „Kad smo objavili da se festival neće moći održati u 2023., dirnula nas je snažna podrška građana i publike te smo odlučili i izmjeriti značaj festivala kod naših sugrađana. Iznimno nam je drago da je istraživanje stavova građana pokazalo da Zagrepčani i građani Hrvatske gotovo konsenzualno podržavaju INmusic festival – njih čak 95 posto prepoznaje INmusic kao važan za kulturu i turizam Zagreba i Hrvatske, a preko dvije trećine građana smatra da INmusic festival toliko doprinosi kvaliteti života i imidžu grada na međunarodnoj razini da zaslužuje snažnu logističku i financijsku potporu Grada Zagreba i Turističke zajednice.”
Posebno ih je razveselio podatak da je čak 43 posto Zagrepčana barem jednom posjetilo INmusic, što potvrđuje da je festival u 18 godina izgradio široku generacijsku bazu i čvrsto se povezao s građanima u zadovoljavanju njihovih potreba u kulturi.
Nadamo se da će gradsko financiranje značiti i poboljšanje uvjeta održavanja samog festivala na Jarunu, osvjetljivanje mračnih šumskih staza, pa tako i prijevoz autobusima od ulaza na kompleks Jarun do mjesta održavanja koncerata, putokaze za goste koji prvi put dolaze u Zagreb i na Jarun uživati u programu INmusic festivala, kao i prikladne honorare za sve izvođače, uključujući i domaće koji su se dosadašnjih godina često bunili zbog nejednakog tretmana u odnosu na gostujuće izvođače. Kako honorarima tako i odnosom prema njihovom smještaju i nastupu.
Važna financijska injekcija za Zagreb Jazz Festival
Za razliku od prethodnih godina, kad Grad Zagreb nije izdvajao više od 15.000 eura, ove godine je Zagreb Jazz Festival dobio 45.000 eura što je direktor festivala Dražen Kokanović i te kako pohvalio, ali i naglasio da Zagreb Jazz Festival godišnje košta između 150.000 i 200.000 eura. Ipak, Kokanović je sretan da je napokon prepoznata važnost Zagreb Jazz Festivala i kaže kako će ova financijska injekcija ipak pomoći oko smanjenja troškova i još boljeg programa. Pohvalio se i koncertom jedne od najboljih svjetskih pjevačica bluesa, gospela i jazza Lizz Wright, koja nastupa u sklopu ovogodišnjeg Zagreb Jazz Festivala u Kinu SC u nedjelju 10. ožujka. Valja svakako spomenuti da je i festival Jazz.hr dobio od grada Zagreb ove godine 20.000 eura.
Na dobitku i klasični glazbenici
Iako se ove godine neće održati Muzičko biennale Zagreb, jer se zbog bijenalnog termina održava tek sljedeće godine, novo umjetničko vodstvo MBZ-a, kojeg od prošle godine čine tri istaknuta skladatelja Ivan Josip Škender, Davor Branimir Vincze i Tomislav Oliver, dobila su samo za pripremnu godinu 75.000 eura.
Što se pak tiče klasične glazbe, Zagrebački kvartet ove godine slavi čak 105 godina postojanja, zbog čega su dobili 45.000 eura, no najveći su dobitnici na polju klasične glazbe Zagrebački solisti, koji ove godine slave 70 godina postojanja ali će sigurno prigodno proslaviti i čak 140.000 eura koje su ove godine dobili od Grada Zagreba. Predsjednik Upravnog vijeća Zagrebačkih solista Krunoslav Marić izjavio je za nacional.hr da su tražili još više sredstava, ali i da se ne žali jer su zadovoljni dobivenim iznosom te je naglasio kako im je posebno drago što Grad Zagreb prepoznaje i valorizira njihov rad.
„Ovim putem bi pohvalio općenito ulaganja u kulturu u Zagrebu koja su 30 posto veća u odnosu na nekoliko proteklih godina“, naglasio je Marić te nastavio: „U istom postotku su rasla i naša sredstva koja dobivamo od Grada za koncertnu djelatnost. Za usporedbu, prije 15 godina je ansambl dobivao više novca iz gradskog proračuna nego sad. Ne žalimo se, gledamo kako unaprijediti rad i što više sredstava steći iz drugih izvora kako bi činili više od polovice ukupnih prihoda.“
https://www.youtube.com/watch?v=Rnswu84HD44
Kako je u pitanju najveća izdvojena svota za jednu instituciju, pitali smo ga na što će konkretno potrošiti 140.000 eura dobivenih sredstava?
„Pored koncertne sezone godišnje odsviramo 60 do 70 koncerata u zemlji i inozemstvu, od kojih su neki humanitarnog ili npr. edukativnog karaktera za građane, na gradskim lokacijama. Upravo obilježavamo 70 godina postojanja i trudili smo se u koncertnoj sezoni dovesti najveće svjetske solističke zvijezde. Isto planiramo i u sljedećoj što je uz hladni pogon te honorare glazbenika i najveći trošak. U 2024. želja nam je da se u Lisinskom može kupiti i roba s oznakom ansambla. Bit će dobro ako budemo na nuli, ali to je marketinško ulaganje. Želimo da se turist koji dođe na koncert vrati kući s torbom ili šalicom i tako promovira Zagreb kao grad kulture. Zagrebački solisti su nezavisna umjetnička organizacija koja želi ne samo izvedbeno biti na najvišoj razini, nego i u svim drugim aspektima i zato ulažemo u produkciju, marketing, administraciju. A sve kako bi na najbolji mogući način promovirali klasičnu glazbu te domaće autore u zemlji i inozemstvu”, zaključio je Marić i pozvao sponzore da ih podrže.
Nešto veća financijska sredstva ove su godine primili i Hrvatski barokni ansambl (60.000 eura), Kontejner/biro suvremene umjetničke prakse Gibanja (21.000 eura), 25. Ljetne večeri odnosno Udruga Scena Amadeo (35.000 eura), Hrvatska glazbena mladež (70.000 eura) URK, odnosno ekipa iz kluba Močvara (30.000 eura), ali za pet programa koji se održavaju kroz godinu (Začarana Močvara, Jazz u Močvari, Podrži scenu, Vrelo zvuka i Indie emo naočale).
Oživljavanje zagrebačke urbane glazbene scene
Kao što su i neki naši sugovornici zaključili, doista je došlo do znatnih povećanja izdvajanja financijskih sredstava Grada Zagreba za glazbu i glazbene programe, iako pomalo čudi način odlučivanja i kategoriziranja, pa smo odgovor potražili u Gradskom uredu za kulturu i civilno društvo kod pročelnice Emine Višnić.
„Prijavljene programe i projekte stručno vrednuju i ocjenjuju kulturna vijeća nadležna za pojedine djelatnosti, odnosno područja. U okviru glazbene umjetnosti sufinanciraju se programi različitih glazbenih žanrova, od klasične do suvremene glazbe, do jazza i kvalitetnih sadržaja popularne glazbe te različiti oblici programa: manifestacije i festivali, koncertni ciklusi i ansambli, programi klubova, itd. U prošlogodišnjem proračunu za glazbenu umjetnost odobreno je 680.900 eura, dok je ove godine, sukladno objavljenim rezultatima, dodijeljeno 1.208.150 eura. Ovogodišnji proračun za kulturne programe koji se financiraju putem godišnjeg poziva, kroz različite djelatnosti, u prosjeku je povećan za oko 85 posto. Ta su sredstva omogućila da se dodatno podrže programi koji su i ranije, s obzirom na svoju kvalitetu, tradiciju i opseg, bili relativno kvalitetno financirani (poput Zagrebačkih solista, Zagrebačkog kvarteta ili Hrvatskog baroknog ansambla)”, istaknula je Višnić.
Dodala je i da su ta sredstva omogućila kvalitetniju financijsku podršku i nekim novijim programima poput Festivala Gibanja, ali i programima klubova poput Tvornice, Močvare ili Vintagea, Zagreb Jazz Festivala ili Ljetnih glazbenih večeri na sceni Amadeo, kao i INmusic festivala. Od Višnić smo tražili i da nam pojasni kakvo je strateško partnerstvo s INmusic festivalom, s obzirom da je direktor festivala Zoran Marić 2022. godine izjavio kako je budućnost INmusica neizvjesna ne uspostavi li se strateško partnerstvo s Gradom Zagrebom. INmusic festival dobio je 120.000 eura, pa nas je zanimalo o kakvom se strateškom partnerstvu zapravo radi.
„Za INmusic Festival odobrena su sredstva od 120.000 eura, što je u razini financiranja velikih filmskih festivala kao što su Zagreb Film Festival ili ZagrebDox, a nešto manje od festivala kao što su Animafest ili Muzički biennale (koji se, budući da je bijenala, svake godine financira s otprilike pola sredstva) ili pak nešto više od Festivala svjetskog kazališta. Dakle, INmusic, kao ni drugi programi nije podržan u formi ‘strateškog partnerstva’, nego je festival financiran putem javnog poziva, a pomak u financiranju omogućen je povećanjem ukupnih sredstava za programe u kulturi“, kaže Višnić.
Kako se odlučivalo koliko će tko dobiti?
Inače, Grad Zagreb programe u kulturi financira na dva načina. Programe koje provode organizacije kojima Grad Zagreb nije osnivač ili suosnivač financiraju se putem Javnog poziva, dok se programi koje provode javne ustanove čiji je osnivač ili suosnivač Grad Zagreb sufinanciraju temeljem Godišnjeg programa rada i razvitka ustanove, uz prethodno savjetovanje s nadležnim kulturnim vijećima (u glazbenoj djelatnosti su to Zagrebačka filharmonija i KD Vatroslava Lisinskog).
Kako su u kategoriji koncertnih ciklusa i koncertnih sezona Zagrebački solisti dobili čak 140.000 eura, zanimalo nas je zašto su oni dobili taj iznos a Zagrebački kvartet 45.000 eura iako ove godine slave 105. godina djelovanja?
„To su dva iznimno značajna zagrebačka ansambla, koji su ponudili kvalitetne programe te su zato i među najviše financiranima. Zagrebački solisti su ansambl koji je osnovan 1953. godine te broji 13 stalnih članova. Kroz sedam desetljeća održavaju kvalitetu izvođenja na najvišoj razini te su redovito prisutni na domaćim i svjetskim pozornicama kao jedan od prepoznatljivih simbola i ambasadora Grada Zagreba. Zagrebački kvartet koji je osnovan 1919. godine te ove godine slavi svoju 105. obljetnicu broji četiri stalna člana ansambla. Iako manji u formaciji, i ovaj je ansambl tijekom stoljeća svojeg djelovanja izveo preko 5.000 koncerata na domaćim i svjetskim pozornicama te su također simbol i ambasador kulture Grada Zagreba. Zagrebački solisti prijavili su program koji se sastoji od 15 koncerta s nastupom ansambla od 13 stalnih članova, s tim da će na 9 koncerata pored njih nastupiti i eminentna solistička imena, u različitim koncertnim dvoranama, uključujući i 4 koncerta na trgovima i ulicama grada. Zagrebački kvartet je prijavio program koji se sastoji od 12 koncerta s nastupom ansambla od 4 člana. Ti ansambli su zatražili i različite iznose sufinanciranja od Grada Zagreba, a za oba programa je odobreno nešto više od 60 posto zatraženih sredstava. Oba ansambla su i prošlih godina bili među programima kojima su se odobravala pojedinačno najveća sredstva, a ove godine im je dodijeljeno oko 30 posto više sredstava nego prošle.“
Ovakvo izdašno ulaganje u glazbeni dio kulturnog programa grada Zagreba definitivno će pomoći još većoj posjećenosti stranih gostiju, od kojih će sigurno dobar dio doći upravo zbog kulturnog turizma, zahvaljujući kvalitetnim glazbenim programima na svjetskoj razini. Pritom će zaraditi i svi koji se bave popratnim djelatnostima uključujući i ugostitelje, iznajmljivače apartmana, organizatore koncerata, PR agencije itd. Ukratko, što se više novca ulaže, veća je korist za sve, a najviše za samu publiku, ukoliko se novac pametno, namjenski iskoristi kako je bilo i predviđeno i prijavljeno. Iako, ruku na srce, da je kojim slučajem HDZ na vlasti u gradu Zagrebu, ovakvo povećanje financijskih davanja za glazbena zbivanja od čak sto posto, svi bi pripisali predizbornoj kampanji. Iako je možda zapravo nevažno tko je na vlasti, jer je svakoj vlasti stalo do svakog glasa, a nekima i do što veće naklonosti kulturnjaka i poštovatelja glazbeno umjetničkih događanja u gradu Zagrebu.
Komentari