TKO JOŠ VJERUJE RIMCU? Stručnjak otkrio: ‘Zataškavaju važnu činjenicu, nije predstavljeno nikakvo vozilo’

Autor:

26.06.2024., Zagreb, Kerestinec - U Rimcevom kampusu u Kerestincu predstavljen je projekt robotaksija koji razvija jedna od kompanija u ekosferi Mate Rimca. Projekt robotaksija vodio se pod imenom Project 3 Mobility no ime je promijenjeno u Verne. Robotaksiji bi, prema planu, do 2025. godine trebali zapoceti s prijevozom putnika u Zagrebu. ZA ostvarenje projekta dobivena je ukupona investicija od Europske unije u iznosu od 180 milijuna eura, a za projekt robotaksija financirali su sa 100 milijuna eura i drugi investitori. Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Photo: Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Mate Rimac predstavio je u srijedu robotaksi nazvan Verne, po slavnom piscu, koji bi trebao prvo početi voziti po Zagrebu 2026. godine, no predstavljanje je prošlo uz probleme budući da se robotaksi oglušio na Rimčeve naredbe. Stručnjak za informatičku sigurnost, Lucijan Carić za nacional.hr komentirao je probleme robotaksija, naglasivši kako spomenuta tehnologija još nije zrela za jednu solidnu komercijalnu upotrebu.

“Nakon ovih pompoznih obećanja koja su upisana u nacionalni plan otpornosti i oporavka danas je predstavljena kompjuterska grafika. Nije predstavljeno nikakvo vozilo, a to što oni imaju je showcase modul, model vozila za koji imamo njihovu časnu riječ da je u nekoj mjeri funkcionalan”, kazao je na početku razgovora za nacional.hr, Carić.

Smatra kako se kroz pozitivan PR pokušava zataškati činjenica kako autonomnu vožnju petog nivoa nema nitko.

“Znači apsolutno nitko ne raspolaže tom tehnologijom. Ova demagogija kako je autonomna vožnja ona gdje nema volana je jednostavno neistina. Znači, potpuno je nebitno ima li vozilo ili ne volan. Bitno je kako njegova autonomija radi. Autonomna vožnja petog nivoa je vožnja u kojem se vozilo samo snalazi u bilo kakvim uvjetima. Ovo vozilo bez detaljnog prethodnog mapiranja ne može funkcionirati i to nije autonomija petog nivoa, a mi se možemo lagati koliko god hoćemo”, navodi stručnjak.

Kaže kako je ta razina autonomije poprilično daleko od stvarnosti te da sve tvrtke koje rade na tehnologiji rade s autonomijom nivoa četiri.

“Te tehnologije još nisu zrele za jednu solidnu komercijalnu upotrebu. Pitanje je da li ovi fantastični rokovi koji su pomaknuti na 2026. mogu biti održani”, zaključio je.

Govoreći na predstavljanju, Mate Rimac je s druge strane kazao da se radi se o potpuno autonomnom električnom vozilu izgrađenom na novoj platformi koja je, kazao je, u potpunosti prilagođena autonomnom načinu vožnje. Verne je, istaknuto je, koncipiran i konstruiran kao sigurno i udobno autonomno vozilo. Softerska platforma koju tvrtka razvija sastojat će se od korisničke aplikacije za naručivanje vožnje te platforme za upravljanje uslugom.

Putem aplikacije, kazao je Mate Rimac, korisnici će moći, čak i prije vožnje, personalizirati sve postavke vozila poput osvjetljenja, temperature čak i mirisa unutrašnjosti vozila. Isto tako, u svakom gradu u kojem će Verne biti dostupan postojat će specijalizirana infrastruktura koja će se zvati “Mothership”. Tamo će se vozila pregledavati, održavati, čistiti i svakodnevno puniti energijom.

Naglasio je da trenutno na cestama ne postoji ništa slično Verneu.

Inače, u Verne vozilo bit će integrirana napredna platforma za autonomnu vožnju “Mobileye drive”. Podrazumijeva se sofisticirani set senzora, kamere, radare  i sve ostalo što će omogućivati autonomnu vožnju.

Izvršni direktor Vernea Marko Pejković najavio je da tvrtka počinje graditi veliki proizvodni pogon u južnom dijelu Zagreba, gdje će se proizvoditi autonomna vozila.

Početak usluge planiran je za Zagreb 2026. godine, a nakon toga Verne će biti dostupan i u drugim europskim gradovima. Tvrtka je, naime, već potpisala ugovore s 11 gradova u EU, Velikoj Britaniji i na Bliskom istoku. U pregovorima su sa još 30 gradova. Vozila se već testiraju po gradu, a trebalo bi ih, kada počnu s prometovanjem, biti nekoliko stotina samo u Zagrebu.

Prvi Mothership gradimo pokraj našeg sjedišta u Buzinu. Ali gradimo i nešto veće, u Lučkom gradimo tvornicu od 28 tisuća četvornih metara za proizvodnju Vernea, odakle će se plasirati po svijetu. Naša ideja nije zamijeniti javni prijevoz, nego raditi u simbiozi”, najavio je Pejković.

Prilikom predstavljanja robotaksija došlo je do problema budući da se vozilo zaustavilo na početku pozornice. Problem je navodno nastao zbog kvara na jednom od kotača.

Premijer Andrej Plenković kazao je kako će se za dva dana  navršiti godinu dana od potpisivanja ugovora za dodjelu 180 milijuna eura bespovratnih sredstava za ovaj projekt.

“Mi ćemo biti među pionirima po zakonodavnom okviru, cijela vlada i Ministarstva prometa i unutarnjih poslova rade na tome da ovaj projekt zaživi”, rekao je Plenković, dodavši kako je Vlada imala povjerenje u spomenuti projekt, te da ga je podržala od samog početka.

Rimac  je, po njemu, nailazio na brojne prepreke na  svom poslovnom putu, dodavši kako je to sudbina mnogih inovatora. Za premijera Verne je vrhunac moderne tehnologije, odnosno vozilo budućnosti.

UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Marijan

prije 5 mjeseci

Igrokaz za naivne i Vladu.