Umirovljeni kapetan Milo Sršen, s otoka Mljeta, koji je 14 godina bio zapovjednik trajekta Lastovo, s kojeg se iskrcao prije osam dana, od kada je u mirovini. Kaže da je brod, unatoč starosti, sto posto ispravan iako je ista rampa već jednom pala, ali s manje visine. Pomorce koji su stradali u Malom Lošinju osobno je poznavao i radio s njima niz godina, zbog čega su mu prvi umirovljenički dani jezivi.
Ukratko
-
- Brod ima zabranu isplovljavanja, Grad će proglasiti dane žalosti
- U teškoj nesreći na rivi u Malom Lošinju, u nedjelju oko 15 sati, višetonska rampa Jadrolinijinog broda Lastovo pala je, usmrtivši troje članova posade. Jedan član posade zadobio je teške ozljede i hitno je prevezen helikopterom u riječku bolnicu.
- Četvrti pomorac nije životno ugrožen, ali će oporavak dugo trajati
- Dvojica poginulih pomoraca su s područja Splita, dok je jedan s područja Zadra
- Na mjestu teške nesreće bili su i djelatnici nadležne Lučke kapetanije, koji će provesti istragu o uzrocima nesreće, a na mjesto nesreće izašli su i djelatnici Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.
- Na Jadrolinijim brodovima zastave su spuštene na pola koplja
Glavni istražitelj pomorskih nesreća donio je odluku o pokretanju sigurnosne istrage nesreće u kojoj su u nedjelju u Malom Lošinju poginula tri Jadrolinijina pomorca, priopćeno je u ponedjeljak iz Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.
Dodaju kako će sve biti javno objavljeno na web stranicama Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.
Iz Agencije također navode kako su jučer oko 15,40 sati od dežurnih službi zaprimili informaciju o pomorskoj nesreći Jadrolinijinog ro-ro putničkog broda Lastovo na Malom Lošinju, u kojoj su poginula tri člana posade, dok je četvrti član posade teško ozlijeđen.
Odmah po dojavi, istražitelji pomorskih nesreća Agencije izašli su na teren u svrhu provođenja očevidnih radnji, koje traju i dalje, priopćili su iz Agencije.
Iz Županijskog državnog odvjetništva u Rijeci ranije danas su izvijestili kako je očevidom utvrđeno da je do nesreće došlo uslijed pada rampe broda. Istaknuli su da će izdati potrebne naloge kako bi se provođenjem daljnjih izvida i dokaznih radnji, utvrdile sve okolnosti nesreće i s istim ciljem zatražiti izvješća drugih nadležnih državnih tijela i službi.
Iz do sada prikupljenih podataka proizlazi kako je do nesreće na trajektu Lastovo došlo uslijed pada rampe koja služi za ulazak vozila na trajekt, a ispod koje su se u tom trenutku nalazila dvojica kormilara i vođa stroja te prvi časnik palube koji su obavljali pregled rampe, naveli su.
Očevid je proveo zamjenik županijske državne odvjetnice u Rijeci, uz policijske službenike, inspektora za zaštitu na radu i predstavnike Lučke kapetanije.
Marina Barukčić-Stričević, reporterka Al Jazeere, u utorak 6. kolovoza vraćala se sa suprugom i kćerkom s jednodnevnog izleta iz Premude na otok Silbu i svjedočila je situaciji da se rampa, kad su pristali, na trajektu ‘Lastovo‘ više od pet minuta nije mogla otvoriti, a sve je napisala na svojoj Facebook stranici. Više pročitajte OVDJE.
SDP se nakon tragedije u kojoj je život izgubilo troje pomoraca Jadrolinije oglasio na svojoj Facebook stranici osudivši izostanak pravovremene reakcije ministra prometa Olega Butkovića.
Umirovljeni kapetan Lastova: ‘Brod je sto posto ispravan. Istina, ista rampa već je jednom pala’
“Prije osam dana sam se iskrcao sa Lastova i nisam mogao ni u najgorim snovima pomisliti da će mi prvi dani mirovine proći ovako grozno, kako prolaze. Ovo što se u nedjelju dogodilo na Lastovu u Malom Lošinju je strahovita tragedija. Ne znam boli li me više ova tragedija ili ona, kada mi je brat poginuo na brodu Perast 1991. godine. Ja od nedjelje ‘nisam svoj’, ne mogu pojmiti da tih ljudi više nema”, rekao je za Slobodnu Dalmaciju kapetan Milo Sršen.
Slobodnu je zanimalo je li Lastovo napustio u ispravnom stanju, odnosno je li brod imao neke manjkavosti?
“Brod je sto posto ispravan, ima sve papire, sve svjedodžbe. Istini za volju, brod je star, ali je redovito održavan“, rekao je Sršen.
Što je pošlo pošlo po zlu?
“A kako nisam bio na brodu ne mogu točno znati, ali pokušat ću vam plastično pojasniti o čemu se otprilike radi.
Sustav podizanja i spuštanja pramčane rampe je hidraulični pri čemu svaki takav hidraulični sustav ima i kočnice koje sprječavaju naglo spuštanje rampe. Što se u konkretnom slučaju dogodilo, ne mogu tvrditi, ali pretpostavljam da je došlo do pomicanja brtve na rampi, slično kao kada izlazite iz automobila pa gumena brtva vrata ispadne iz ležišta. Vi to krenete vratiti, a onda zapuše reful bure pa vam vrata prikliješte prste. Nešto slično, samo puno gore dogodilo se i na Lastovu“, rekao je Sršen.
Uobičajena procedura je da kad brod ulazi u luku i otvori se pramčani vizir netko od članova posade podigne mehanički zapor, odnosno sigurnosne klinove, kako bi se ulazno-izlazna rampa mogla otvoriti. Isto tako, kada se rampa zatvori posada mora postaviti mehaničke zapore, kako bi se rampa zakočila i onemogućilo se da ona padne”, objašnjava umirovljeni kapetan.
Na pitanje smiju li članovi posade biti ispod rampe, odnosno obavljati bilo kakve radove na njoj u slučaju da nije mehanički zakočena, kategorički je odgovorio:
“Ne, ljudi ne bi smjeli biti ispod rampe ako ona nije mehanički zakočena i osigurana“.
Diplomirani inžinjer brodogradnje Leo Jeričević je u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju rekao kako se sličan slučaj dogodio prije desetak godina u Veloj Luci, kada je Lastovu također pala rampa.
“Je, tada sam ja bio zapovjednik na Lastovu. Samo nije pala krmena rampa već isto provena. Radi se o hidrauličnoj rampi koja se namotanava na bubanj. Sajla se u jednom trenutku počela odmotavati na suprotnu stranu, iščupala je koloturnike iz plafona, pa je rampa pala s visine od oko 1,5 metara. Hvala Bogu nije bilo ozlijeđenih”, govori kapetan Sršen.
Prije osam dana, kada se kapetan Sršen iskrcao s Lastova na njegovo mjesto zapovjednika je došao dotadašnji prvi časnik palube.
“Je, on je napredovao i postao je zapovjednik broda. Ove članove posade koji su poginuli osobno sam poznavao, bili smo kolege i mogu reći da se radi o dragim ljudima, vrijednim, koji su ‘živjeli’ za svoju firmu. Oni su se na brod ukrcali prije sedam dana, a jedan od njih je sa mnom plovio na trajektu Vis, gdje sam deset godina bio zapovjednik. Vođa stroja koji je poginuo na Lastovu na tom je brodu bio 30 godina i živio je za njega. Ponavljam, tragedija da veća ne može biti” govori kapetan Sršen.
“Eto, na kraju jedna malo vedrija informacija. Dobio sam obavijest da je četvrti član posade, koji je ozlijeđen i koji je prebačen u KBC Rijeka bolje, nije životno ugrožen i da će se oporavit. Samo će taj oporavak biti dugotrajan. Eto, otišao sam u mirovinu nakon što sam cijeli život ‘tuka more’ i ni u svojim najgorim snovima nisam mogao znati da će mi mirovina započeti ovako jezivo“, zaključio je kapetan Milo Sršen.
Nakon što je više od 40 godina plovio morem, mljetski kapetan Milo Sršen otišao je u zasluženu mirovinu koja mu je nažalost započela tragedijom njegovih dojučerašnjih kolega.
Kapetan Sršen je većinu karijere i navigavanja proveo u floti Jadrolinije i dobro je poznat otočanima svih onih otoka koje je “svojim” trajektima povezivao s kopnom.
Na dan odlaska kapetana Sršena u mirovinu u Lošinju su trubili vapori i barke, zaiskrila je i pokoja suza jer legendarni kapetan Milo nakon više od 43 godine navigacije na Jadroliniji, i manjim djelom na Jugoliniji otišao u zasluženu mirovinu.
Samo nekoliko dana kasnije u istom tom Lošinju tuga, nevjerica i šok zbog tragedije koja je riječku Jadroliniju, ali i kompletno hrvatsko pomorstvo zavila u crno, zbog pogibije ljudi koji nikako nisu takvu sudbinu trebali doživjeti, piše Slobodna Dalmacija.
Proveden očevid u trajektnoj luci na Malom Lošinju
Zamjenik županijske državne odvjetnice u Županijskom državnom odvjetništvu u Rijeci je, uz policijske službenike Policijske uprave primorsko-goranske, inspektora za zaštitu na radu i predstavnike Lučke kapetanije, proveo očevid u trajektnoj luci na Malom Lošinju vezano za nesreću koja se dogodila u nedjelju oko 15:10 sati, u kojoj su smrtno stradala trojica djelatnika Jadrolinije, dok je jedan pretrpio teške tjelesne ozljede.
U priopćenju navode da, iz do sada prikupljenih podataka, proizlazi kako je do nesreće na trajektu Lastovo došlo uslijed pada rampe koja služi za ulazak vozila na trajekt, a ispod koje su se u tom trenutku nalazila dvojica kormilara i vođa stroja te prvi časnik palube koji su obavljali pregled rampe.
Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci će tijekom dana izdati potrebne naloge kako bi se provođenjem daljnjih izvida i dokaznih radnji utvrdile sve okolnosti nesreće i s istim ciljem zatražiti izvještaje drugih nadležnih državnih tijela i službi, piše N1.
Pad rampe u Veloj Luci
‘Nikada nije bilo problema s tim brodom…’ odgovorio je, među ostalim, David Sopta, predsjednik Uprave Jadrolinije, na pitanje novinarke vezano uz tragediju u Malom Lošinju, gdje je pad hidrauličke rampe za ukrcaj i iskrcaj vozila s trajekta Lastovo, u nedjelju poslijepodne usmrtio trojicu pomoraca, dvojicu iz okolice Splita i jednog sa zadarskog područja, dok je jedan teško ozlijeđen.
Je li ikad ranije s tim brodom bilo kakvih problema, bilo je pitanje koje je i njezina kolegica postavila Darku Glažaru, lučkom kapetanu iz Rijeke u čijem je djelokrugu i Mali Lošinj.
“Ne, ovakvih posebice ne”, odgovorio je kapetan Glažar.
No, Slobodna Dalmacija je došla u kontakt sa Splićaninom Leom Jeričevićem, diplomiranim inženjerom brodogradnje, koji je cijeli dosadašnji radni vijek proveo na moru, kao brodski inspektor i po škverovima diljem svijeta.
Tvrdi da je na trajektu Lastovo svjedočio incidentu vrlo sličnom onom koji je u smrt odveo trojicu pomoraca – padu brodske rampe. Nezgoda kojoj se su Jeričević i njegov kolega bili neposredni svjedoci dogodio se u Veloj Luci.
“Ne znam točno koja je bila godina, 2014. ili 2015., ali zasigurno znam da je u pitanju bio zimski mjesec, jer je u Veloj Luci bilo strahovito hladno. Dakle, kolega iz Nizozemske i ja smo na Korčulu došli u inspekcijski nadzor i kada se trebalo vratiti u Split, došli smo na pristanište u Veloj Luci”, govori Jeričević.
“Lastovo” je na vrijeme doplovilo s Lastova te se prilikom pristajanja krmom uz obalu dogodila nezgoda jer mislim da je pala krmena rampa (u Malom Lošinju je pala pramčana), nikog nije ozlijedila, jer nikog nije bilo ispod nje niti u blizini.
Mi smo se nalazili u obližnjem kafiću i čuo se strašan udarac, kao da je bomba pala“, ističe Jeričević.
Slijedilo je čekanje putnika ispred broda.
“Čekali smo sat vremena na ukrcaj. Bilo je strašno hladno, pa smo se kolega i ja odlučili ukrcati na brod, odnosno ući u salon. I u salonu smo bili oko sat vremena, a tada je preko razglasa rečeno da se putnici moraju ukrcati u autobus za Korčulu i Ston, koji je čekao ispred broda, kako bi se preko Neuma vratili u Split, budući tada još nije bilo Pelješkog mosta.
Dok smo se kolega i ja spustili do autobusa, jer je bila velika gužva, autobus je otišao, a mi smo ostali noćiti u hotelu u Veloj Luci.
Kako su nam rekli, navodno je bio problem s hidraulikom krmene rampe koji se nije mogao brzo riješiti pa je i Lastovo ostalo noćiti u Veloj Luci. Sve bi to trebalo biti zapisano u brodskom dnevniku”, naglašava sugovornik Slobodne Dalmacije.
Bilaver: ‘Svi smo vrlo potreseni. Svi članovi posade su bili iskusni’
Državni tajnik za more i fondove EU Josip Bilaver dao je izjavu za medije o tijeku istrage o razlozima nesreće u kojoj su život izgubila tri pomorca.
“Istražuju se svi elementi događaja. Nakon što se istraga završi, oglasit će se svi uključeni i izvijestiti javnost“, rekao je.
U nesreći su život izgubila tri člana posade trajekta, a jedan član posade teško je ozlijeđen i hitno medicinski zbrinut u riječkom KBC-u.
Sustav je siguran za sve putnike
“Ovakav događaj je nezapamćen i svima nam je u interesu da se ovakvi događaji u budućnosti spriječe. S obzirom na broj linija koje prometuju, naš sustav je siguran za sve putnike“, ustvrdio je Bilaver.
Najavio je da će rezultati istrage brzo biti poznati, napomenuo je te komentirao informaciju o starosti broda čija je rampa ubila tri osobe.
“Ne bih htio nagađati o uzroku nesreće – je li to starost broda ili nešto drugo. Cijelo vrijeme smo u kontaktu s Jadrolinijom i apeliramo da sigurnost bude što veća”, rekao je.
Iskusna posada
Svi članovi posade su bili iskusni i znali su kako upravljati brodom.
“Lučka kapetanija redovno obavlja preglede pa tako i za ovaj broj. Bit će naznačeno kada je objavljen pregled Lastova. Putnici se mogu pouzdati u Jadroliniju i u sve radnike Jadrolinije. Na nama je sada da vidimo kako možemo unaprijediti sustav da se ništa ovakvo u budućnosti ne bi dogodilo”, zaključio je.
Dodao je kako ne može govoriti o tome što je pisalo u brodskom dnevniku.
Kaže da je cilj same istrage da oni koji rade na njoj taj posao obave u miru i da obavijeste o tim pitanjima.
“Svi članovi posade su bili iskusni. Sve ćemo znati vrlo brzo”, poručio je Bilaver koji je rekao kako su svi potreseni ovim događajem, prenosi Dnevnik.hr.
Posada je imala problema s rampom, a tek treba otkriti tko ih je poslao pod nju
Posada broda Lastovo iskrcana je i organiziran im je prijevoz kućama, rekli su u Jadroliniji, napominjući da će im kompanija osigurati i svu pomoć koja im je potrebna.
“Šalje se nova posada na brod Lastovo koji će uskoro biti uključen u redovnu liniju”, izjavila je glasnogovornica Marija Zaputović Mavrinac. Kaže da je istraga u tijeku te da još uvijek nisu dobili zapisnik, tako da ne može reći što se dogodilo.
Po neslužbenim informacijama koje je prikupio Jutarnji list, u trenutku kad je rampa pala na članove posade, nije bila osigurana zaštitnim klinom. No osim klina, takve rampe, teške više od deset tona, morale bi imati i sustav kočenja, upravo kako bi se izbjegle ovakve nesreće.
Kako je Jutarnji doznao na Lošinju, posada je u nedjelju imala problema s rampom. Nije uobičajeno da na bude podignuta dok je brod u luci, tako da se vjerojatno radilo na utvrđivanju kvara.
Također, još nema odgovora na pitanje zašto su četiri člana posade stajala ispod podignute rampe, što je sigurnosni rizik i tko ih je i zašto tamo poslao te je li ta radnja bila upisana u brodski dnevnik.
MILANOVIĆ ‘Očekujem brzo i transparentno utvrđivanje razloga nesreće na Lošinju’
SINDIKALIST IZ JADROLINIJE ‘Poželjet ću predsjedniku Uprave automobil star 55 godina, ali on razgovara sam sa sobom’
Kapetan Ivan Srzentić iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije (SSPJ) gostovao je na televiziji N1 gdje je komentirao tragediju u Malom Lošinju u kojoj su poginula tri pomorca Jadrolinije pri spuštanju rampe trajekta Lastovo koji je star 55 godina.
Istraga je još u tijeku te ni Srzentić nije htio komentirati što je moglo poći po zlu, ali već su krenule priče o ljudskoj pogrešci.
“To smatram jako lošom tvrdnjom i krajnje neodgovornim. O brodu koji ima 55 godina ne bih razgovarao, neka o tome govori predsjednik Uprave”, poručio je Srzentić.
“Poželit ću predsjedniku Uprave automobil od 55 godina”, dodao je.
Unatoč brojnim pozivima SSPJ-a na dijalog s Upravom, do toga, kaže, nije došlo.
“Na žalost pomoraca i radnika Jadrolinije, predsjednik Uprave vodi razgovore sam sa sobom. On ima vlastiti sindikat i jedino s njim pregovara, odnosno razgovara sam sa sobom”, kaže.
Srzentić ističe kako su se obratili i resornom Ministarstvu u više navrata. “Ukazujući upravo na to da predsjednik Uprave stvara vlastiti sindikat, čega smo sad svi zajedno svjesni”.
Naveo je ključne probleme o kojima su željeli razgovarati.
“Radi se o novim brodovima, o novijim brodovima i o sigurnosti na brodovima i sigurnosti flote. Najveći i najbitniji su to čimbenici o kojima SSJP, od osnutka 2017. godine, govori”, naglašava Srzentić.
Mogu li putnici i posada biti sigurni na brodovima Jadrolinije?
“Posada Jadrolinije je toliko sposobna da od nesigurnih brodova stvara brend, a onda to netko drugi koristi i provlači kroz raznorazne medije. Posada je toliko sposobna da od tih starih karampana rade vrhunske stvari. Teret je na njima – na pomorcima i na radnicima Jadrolinije”, ističe.
Srzentić nema vjere u promjene.
“Ovo je vrijeme kad svi zajedno žalimo za kolegama, a što se tiče bilo kakvih očekivanja, ne očekujem više nikakvu prekretnicu“, rekao je za N1.
Ministarstvo: Istraga se nastavlja
Nastavno na priopćenje o nesreći na Jadrolinijinom trajektu Lastovo u Malom Lošinju, prilikom koje su smrtno stradala tri člana posade dok je četvrti teško ozlijeđen.
U ponedjeljak, 12. kolovoza nastavila se istraga o nesreći na Jadrolinijinom trajektu Lastovo.
Sukladno Pomorskom zakoniku u slučaju pomorske nesreće ili pomorske nezgode Ministarstvo provodi izvide pomorskih prekršaja, u skladu s odredbama propisa kojima se uređuje prekršajni postupak, radi otkrivanja i kažnjavanja počinitelja pomorskih prekršaja koji su u vezi s događajem pomorske nesreće ili nezgode.
Istragu provode ovlašteni djelatnici Ministarstva i nadležne Lučke kapetanije.
Usporedno s ovom istragom, Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu provodi sigurnosnu istragu radi utvrđivanja okolnosti i uzroka, koji su do pomorske nesreće doveli te predlaganja korektivnih mjera za njihovo sprječavanje i ponavljanje, unaprjeđivanje sigurnosti plovidbe, kao i smanjivanje opasnosti od posljedica pomorskih nesreća.
Sigurnosna istraga provodi se neovisno o svim istragama koje o pomorskoj nesreći provode druga državna tijela.
O rezultatima istraga javnost će biti pravovremeno obaviještena, ističe u priopćenju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
TKO JE ODGOVORAN Pomorci su uoči nesreće popravljali kvar na rampi?
Pomorci koji su poginuli u stravičnoj nesreći u nedjelju poslijepodne na Malom Lošinju, vjerojatno su radili na otklanjanju problema u radu ukrcajno-iskrcajne rampe. Ta informacija nije potvrđena, no upućeni sumnjaju da sama prisutnost četvorice članova posade pod rampom govori da s njom nešto nije bilo u redu.
Službene informacije o okolnostima pogibije trojice pomoraca cure na kapaljku, no neslužbeni podaci govore da je, po svemu sudeći, bio u pitanju kvar koji su četvorica pokušavala sanirati, doznaje Novi list.
Ističu i da je, rampa trebala je biti i osigurana klinovima ili kukama koji joj fizički onemogućavaju da padne, bez obzira na eventualni kvar sustava za njezino podizanje ili spuštanje, što je potvrdilo nekoliko pomoraca koji su plovili na brodovima sa sličnim sustavima pramčanih rampi.
Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, Neven Melvan, poručuje kako je prerano izlaziti s bilo kakvim sumnjama o uzrocima nesreće.
“Bilo koga optuživati u ovom trenutku bilo bi neozbiljno. Očekujemo da će istraga biti provedena kako treba te da će se utvrditi odgovorne za ovu strašnu nesreću”, kazao je.
Riječki lučki kapetan Darko Glažar ranije je potvrdio da je istraga u tijeku. Pored sigurnosne i nautička istraga. Obje će dati, normalno, rezultate i što se dogodilo. Isto tako tu je uključena Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu”, kazao je.
Nije htio komentirati neslužbenu informaciju da se nesreća dogodila kad je nešto krenulo po zlu s rampom pa su djelatnici otišli provjeriti. “Znamo otprilike što se dogodilo, ali, ponavljam, kako je istraga u tijeku u ovom trenutku još ne mogu reći”.
ČASNI STARINA Duga plovidba Lastova – od Japana do Jadrana
Trajekt Lastovo jedan je od najstarijih brodova u Jadrolinijinoj floti. Izgrađen je 1969. godine u Japanu, a hrvatska kompanija preuzela ga je 1978., dajući mu novi život i ime Partizanka.
Već iste godine, trajekt je preimenovan u “Lastovo I”, a 1998. godine dobiva svoj današnji naziv – Lastovo.
Tijekom svoje dugovječne službe, trajekt je svjedočio mnogim događajima, uključujući i incident iz 1993. kada je izbio požar u strojarnici na blagdan Velike Gospe, 15. kolovoza, u srcu turističke sezone, uzrokujući evakuaciju putnika i posade.
Iako su oštećenja bila značajna, a brodu je prijetilo rezalište, Lastovo je spašeno i vraćeno u službu zahvaljujući upornosti i trudu Jadrolinije, ugrađeni su mu novi strojevi i pouzdano je služio cijelo vrijeme.
Inače, kako se tijekom nedjelje moglo saznati Lastovo se pripremalo za redoviti odlazak na remont.
Što će biti s trajektom i hoće li otići na remont ili u rezalište odlučit će vodeći ljudi državne tvrtke. Kako je ovaj brod sada dobio prefiks “ukleti”, a budući su pomorci vrlo praznovjerni ljudi, za očekivati je da se brod proda u neko rezalište. Još više s obzirom na njegove godine, piše Slobodna Dalmacija.
Komentari