Termiti – pankeri koji su kritizirali Crkvu, obitelj, miliciju, školu

Autor:

Nikica Petrović

Vinil ‘LP ploča Vjeran pas’ – nakon 40 godina prva kolekcija svih snimaka riječke punk grupe Termiti – objavljen je ovih dana. Urednik ovog izdanja Bojan Mušćet Termite je nazvao jednim od najvažnijih hrvatskih i jugoslavenskih bendova koji nikada nisu dobili priliku snimiti album

U izdanju diskografske kuće Dallas Records koje je uredio Bojan Mušćet ovih je dana objavljen vinil “LP ploča Vjeran pas”, što je nakon 40 godina prva kolekcija svih snimaka riječke punk grupe Termiti, za koju mnogi navode da je jedna od najvažnijih punk grupa u Hrvatskoj i Jugoslaviji. Da je doista bila važna potvrđuje i izjava jednog od najpoznatijih pankera i pjevača grupe Sex Pistols Johnnyja Rottena koji je na gostovanju u Ljubljani 1996. preslušao snimke Termita i izjavio da su ga oduševili i da nije znao da se u socijalizmu svirao tako dobar punk.

Termiti su djelovali od 1978. do 1982. Prvu postavu grupe činili su pjevač Predrag Kraljević Kralj, gitarist Robert Tičić Tica, basist Damir Plečić kojeg je brzo zamijenio tadašnji basist grupe Beta Centaury Damir Martinović Mrle, klavijaturist Krešo Kastelan kojeg je zamijenio Josip Krošnjak Pepi i bubnjar Davor Horvat kojeg je zamijenio Berislav Dumenčić Kiko. U nekim su kombinacijama u grupi svirali Davor Tolja koji je par godina kasnije osnovao grupu Denis & Denis i Emil Žauhar. Urednik ovog izdanja Bojan Mušćet Termite je nazvao jednim od najvažnijih hrvatskih i jugoslavenskih bendova koji nikada nisu dobili priliku snimiti album. „U doba kad je punk ponajviše zahvaljujući Parafima i Pankrtima razbio rokerske i glazbene konvencije ne samo u lokalnim okvirima, nego i u ovom dijelu Europe, Termiti su raznijeli dotadašnje pastoralne kanone i imperativ istančanog muziciranja. Frenetična energija i stihovi koji govore o realnom životu na ulici, u obitelji ili školi zamijenili su ode nesretnim ljubavima i zavičaju. Pritom su na koncertima kreirali tako spektakularan show s raznim scenografskim elementima da je to kasnije postao obrazac za izvođače koji su publici željeli pružiti snažniji dojam. To što nisu snimili album, vjerojatno je najveći promašaj jugoslavenskih diskografa“, rekao je Mušćet koji se prisjetio kada je prvi put čuo za Termite i kakav su mu dojam ostavili. „Za Termite sam čuo par mjeseci nakon njihova prvog nastupa krajem 1978., a gledao sam ih prvi put 1980. u Narodnoj čitaonici na Trsatu vis-a-vis svetišta. Za mene je to bio pozitivan šok, rock koncert kakav dotad nisam vidio, silovit napad na sva čula, razorna porcija sirovog i surovog rock’n’rolla uz izvrsnu svirku, uvjerljivog frontmena i potpuno blesavog basista koji je ofarbao svoj instrument. Da, bio je to Damir Martinović Mrle“, rekao je.

‘Pjesma ‘Vjeran pas’ simbol je odrastanja u socijalizmu, ali ima univerzalnu vrijednost, primjenjivu i danas; zvuči aktualno’, kaže Bojan Mušćet

Martinović Mrle, danas vođa rock grupe Let 3 koja je ove godine predstavljala Hrvatsku na natjecanju za pjesmu Eurovizije s pjesmom ‘’Mama ŠČ’’, prisjetio se u razgovoru kako je počeo svirati s grupom Termiti. „Kada sam završio osnovnu školu, trebalo se upisati u srednju. Mene tada ništa nije zanimalo pa nisam znao u koju bih se školu upisao. Učinilo mi se da je u Pomorskoj školi dobra ekipa pa sam se za nju odlučio. Tada sam svirao u prog rock grupi Beta Centaury. Osjećao sam da ta vrsta glazbe pomalo počinje gubiti smisao, a pojava punka mi je bila osvježenje. U Pomorskoj školi sam sreo sve te idiote s riječke punk scene i luđaštvo je krenulo svojim tokom“, rekao je. Prvi nastup Termita održan je u riječkom klubu Modra 23. listopada 1978. Godinu dana kasnije, u Kristalnoj dvorani opatijskog hotela Kvarner, 21. studenog 1979. održan je nastup Termita na kojem je pjevač Predrag Kraljević Kralj stavio WC školjku na glavu i tako pjevao pjesme, istovremeno zasipajuću publiku velikom količinom perja. „Nikad nitko nije znao što mu je u glavi i što će u određenom trenutku napraviti. Tada je nosio školjku na glavi, bacao bi perje, brašno, a mi smo skakali po toj pozornici dok je nismo srušili“, prisjetio se Mrle. Mušćeta smo pitali koliko je taj nastup Termita, koji ih je na neki način i obilježio, ostavio posljedice na karijeru grupe i je li im podigao popularnost na tadašnjoj jugoslavenskoj punk sceni. „Nakon tog nastupa bilo je jasno da su Termiti bend koji ne samo da obećava, nego diktira trendove. Na tom nastupu svirali su još i Buldožer, Prljavo kazalište, Na lepem prijazni, Paraf i drugi izvođači, no Termiti su tada bili najzapaženiji, eksplodirali su u sviračkom i kreativnom smislu i bili potpuno zreli za snimanje albuma. Svjesni toga, krenuli su snimati nove demo snimke, a pozivi za nastupe dolazili su sa svih strana. Kralj je postao ikonička figura, jedan od amblema riječke rock scene tada već dobrano obilježene punkom“, rekao je.

Predrag Kraljević Kralj, pjevač Termita koji su djelovali od 1978. do 1982. godine. FOTO: Nikica Petrović

U to vrijeme riječka punk grupa Paraf je objavila prvi singl s pjesmama ‘’Rijeka’’/’’Moj život je novi val’’ i bili su na glasu kao jedan od prvih punk sastava u Europi, a prvi nastup održali su samo mjesec dana nakon što su Sex Pistolsi objavili prvi singl ‘’Anarchy in the UK’’. Stoga smo pitali Mušćeta koliko je Paraf utjecao na Termite. „Paraf je snažno utjecao na osnivanje Termita jer posrijedi su bili i još su uvijek veliki prijatelji. Zajednička fotografija članova oba benda nalazi se na unutarnjem ovitku nastupnog albuma Parafa ‘A dan je tako lijepo počeo…’ uz prigodni pogrdni potpis: ‘Parafi i Termiti se prče pred Kontom’. Vim Cola je zapjevao prateće vokale i pjevao u duetu s pjevačem Termita Predragom Kraljevićem Kraljem još prije nego što je postala pjevačica Parafa, a nakon raspada Termita gitarist Robert Tičić Tica prešao je u Parafe. Termiti nisu željeli biti bolji od Parafa, oni su željeli biti drukčiji, željeli su biti prepoznatljivi glas generacije. I uspjeli su u tome, utjecali su ne samo na riječku rock scenu, nego mnogo šire“, rekao je. Termiti su zahvaljujući reputaciji beskompromisnih, divljih i nepredvidljivih pankera pozvani za predgrupu tada progresivnoj i popularnoj slovenskoj grupi Buldožer 1980. i 1981. „Bilo nam je lijepo svirati s Buldožerima. To je bila estetika koju smo poštovali i živjeli. Dragi su to ljudi, to su iskustva koja nikad neću zaboraviti“, prisjetio se u razgovoru Mrle koji je nakon razlaza grupe Termiti pokrenuo projekt Strukturne ptice, a potom i osnovao grupu Let 2 koja je s vremenom postala Let 3. Iako se s grupom Let 3 odmaknuo od tipičnog punka Termita, Martinović je na drugom albumu grupe Leta 3 ‘’El Desperado’’ uvrstio najpoznatiju pjesmu Termita koju i danas mnogi nazivaju punk himnom i koju Let 3 izvodi na gotovo svakom koncertu – ‘’Vjeran pas’’.

Prvi nastup Termita održan je u riječkom klubu Modra 23. listopada 1978. godine. FOTO: Nikica Petrović

Pitali smo Mušćeta je li ta pjesma opisala vrijeme odrastanja u socijalizmu i pankerski inat državi i vlastodršcima. „Upravo je ona simbol takvog odrastanja, ali ima univerzalnu vrijednost, primjenjivu i danas; zvuči prilično aktualno. Pankerski inat više je bio usmjeren prema društvu i okolini, nego prema državnom aparatu iz banalnog razloga: mladi pankerski svirci razumjeli su ono što se događa oko njih, a za državu ih i nije bilo briga. Znali su da ne valja, bez obzira na političko usmjerenje“, rekao je Mušćet i prisjetio se kakav je dojam na njega ostavila pjesma kada ju je prvi put čuo. „‘Vjernog psa’ čuo sam na Radio Rijeci. Glazbeni urednik Miodrag Stojiljković Đuza u sklopu omladinske emisije ‘Bura’ često je puštao snimke novih riječkih bendova pa nisam propuštao to snimiti i na kasetofon. Pjesma me je, kao i većinu mojih prijatelja u toj juvenilnoj pankerskoj zajednici potpuno odvalila u svojoj bazičnosti, iskrenosti i žestini. Smatram da je to jedna od ponajboljih pjesama hrvatskoga i jugoslavenskog rocka“, rekao je. Pjesme Termita, unatoč provokativnosti i sarkazmu te žestokom punk zvuku, često su se mogle čuti u eteru radijskih stanica u to vrijeme, što je potvrdio i Mrle. „Koliko god je Juga bila sprdačina od države, imala je genijalne radijske stanice kojima je bila čast vrtjeti svježu i originalnu glazbu. Danas takav radio više ne postoji. Sva sreća da je došlo do toga da će umjetna inteligencija zamijeniti još par tih ljudi koji misle da nešto pametno i korisno rade“, rekao je.

‘Koliko god je Juga bila sprdačina od države, imala je genijalne radijske stanice kojima je bila čast vrtjeti originalnu glazbu. Danas takav radio više ne postoji’, kaže Damir Martinović

Posljednji koncert Termiti su održali u lipnju 1982. u Plavoj sali riječke Dvorane mladosti. Nakon tog nastupa i službeno su prestali s radom. Mrle se i dalje bavi glazbom s grupom Let 3 i u projektima Mr.Lee & IvaneSky i Kišni razdraganci s pjesmama za djecu i sklada za kazališne predstave. Predrag Kraljević Kralj ima također umjetničke ambicije, no više je vezan uz pomorstvo. Berislav Dumenčić Kiko i Josip Krošnjak Pepi nisu glazbeno aktivni, a Robert Tičić Tica je preminuo. Davor Tolja održava koncerte s Denis & Denis i aktivno svira u grupi Whiteheads.

Omot albuma Termita koji je ovih dana objavio Dallas Records

Pitali smo urednika ovog dvostrukog vinilnog izdanja koje na jednom vinilu donosi studijske snimke, a na drugom live snimke, što to karakterizira glazbu Termita i njihove tekstove. „Glazbu karakterizira potpuna razornost, strahovita žestina koja je u to doba bila kompatibilna s onim što su radili Ramonesi. Uvrstili su i orgulje, što su imali i Stranglersi pa je to davalo autohtoni zvuk. Tekstovi su bili izuzetno kritički, a na tapetu su bili Crkva, obitelj, šminkeri, milicija, škola, sjaj i bijeda gastarbajtera, sve ono što ih je okruživalo“, rekao je Mušćet. On je na albumu objavio i bilješku u kojoj je napisao: „Da bi album bio velik, on neminovno mora biti objavljen na vinilu. Upravo zato je napokon sazrelo vrijeme da se ‘LP ploča Vjeran pas’ objavi na vinilu i tako zasluženo zauzme svoju povijesnu ulogu, kako u hrvatskoj i regionalnoj diskografiji, tako i u društvu općenito“. Ovo izdanje jedan je od važnih artefakata i obavezna audiolektira koja puno govori o povijesti hrvatskog i jugoslavenskog rocka.

OZNAKE: vjeran pas, termiti

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.