Prvi put od 2018,. otkako su Sjedinjene Američke Države nametnule strože sankcije Iranu, tanker s iranskom naftom nalazi se u Jadranu, kod otoka Krka, piše u srijedu Večernji list.
Iako EU nije uveo embargo na iransku naftu, ona je nepoželjna zbog američkih sankcija, a svi koji se usude njome trgovati, prevoziti je ili iskrcati, kao i banke koje provode plaćanje, riskiraju kazne i probleme na američkom tržištu, kao i narušavanje reputacije.
‘Vruća roba’ koju nitko ne želi prihvatiti
Kad su Amerikanci otkrili što prevozi, tanker s iranskom naftom je odjednom postao “vruća roba” koju nitko ne želi prihvatiti i već tjedan dana plovi Jadranom, zasad s neizvjesnom sudbinom.
Prvo je 4. svibnja stigao gotovo do Omišlja, gdje je, po brodskom rasporedu, trebao iskrcati teret u Janaf. Potom je američka organizacija i lobistička skupina UANI (Ujedinjeni protiv nuklearnog Irana) poslala pisma upozorenja Janafu, lučkoj agenciji Capris, preko koje je angažiran tanker, i Luci Rijeka. Odmah zatim tanker, koji plovi pod zastavom Paname, se okrenuo i vratio do Jonskog mora, ali je u nedjelju ponovno krenuo u Jadran. Nešto nakon ponoći u ponedjeljak ponovno je bio na ulasku u Omišaljski zaljev, a jučer u podne nalazio se na poziciji tankerskog sidrišta pokraj Janafa ili pilotske postaje između Krka i Kostrene.
U Janafu kažu da im nije najavljen dolazak broda, “ni sada ni u ranijem terminu”, a slovenska agencija Capris, koja upravlja brodom, odbija komentirati slučaj i ne želi imenovati kupca nafte i finalno odredište, a to bi, piše Večernji list, mogle biti Mađarska ili Srbija.
“Neobično je to što plovilo nije otišlo u Kinu, već je krenulo prema Hrvatskoj”
Voditeljica u UANI-ju i osoba na čelu grupe za praćenje tankera Claire Jungman sumnja da tanker prevozi iransku naftu koju je 2. travnja u vodama istočno od Singapura ukrcao prijenosom s broda koji je naftu ukrcao izravno s otoka Kharg u Iranu. Kaže da je tipično da se iranska nafta prebacuje u tim vodama, a zatim brodovi nastavljaju dalje prema Kini. “Neobično je to što plovilo nije otišlo u Kinu, već je krenulo prema Hrvatskoj”, kazala je.
“Dobili smo odgovor od Janafa koji je potvrdio da 4. svibnja nisu dobili nominaciju za tanker ‘Arc 1’. Otprilike 15 minuta nakon što je naše pismo poslano u Capris, tanker se okrenuo, bio je uklonjen s web stranice riječke luke i promijenio je odredište koje je sad glasilo ‘Za narudžbe’, s predviđenim rokom dolaska na nepoznatu lokaciju do 9. lipnja”, objašnjava kronologiju Claire Jungman. Tanker je isplovio iz Jadrana, ali je 7. svibnja uplovio natrag u Jadran, a odredište mu je Omišalj. Ponovno je u registru Luke Rijeka, gdje je po novom stajalo da će biti na tankerskom sidrištu, piše
Iako EU nije uveo embargo na iransku naftu, ona je nepoželjna zbog američkih sankcija, a svi koji se usude njome trgovati, prevoziti je ili iskrcati, kao i banke koje provode plaćanje, riskiraju kazne i probleme na američkom tržištu, kao i narušavanje reputacije.
“Vruća roba” koju nitko ne želi prihvatiti
Kad su Amerikanci otkrili što prevozi, tanker s iranskom naftom je odjednom postao “vruća roba” koju nitko ne želi prihvatiti i već tjedan dana plovi Jadranom, zasad s neizvjesnom sudbinom. Prvo je 4. svibnja stigao gotovo do Omišlja, gdje je, po brodskom rasporedu, trebao iskrcati teret u Janaf. Potom je američka organizacija i lobistička skupina UANI (Ujedinjeni protiv nuklearnog Irana) poslala pisma upozorenja Janafu, lučkoj agenciji Capris, preko koje je angažiran tanker, i Luci Rijeka. Odmah zatim tanker, koji plovi pod zastavom Paname, se okrenuo i vratio do Jonskog mora, ali je u nedjelju ponovno krenuo u Jadran. Nešto nakon ponoći u ponedjeljak ponovno je bio na ulasku u Omišaljski zaljev, a jučer u podne nalazio se na poziciji tankerskog sidrišta pokraj Janafa ili pilotske postaje između Krka i Kostrene.
U Janafu kažu da im nije najavljen dolazak broda, “ni sada ni u ranijem terminu”, a slovenska agencija Capris, koja upravlja brodom, odbija komentirati slučaj i ne želi imenovati kupca nafte i finalno odredište, a to bi, piše Večernji list, mogle biti Mađarska ili Srbija.
“Neobično je to što plovilo nije otišlo u Kinu, već je krenulo prema Hrvatskoj”
Voditeljica u UANI-ju i osoba na čelu grupe za praćenje tankera Claire Jungman sumnja da tanker prevozi iransku naftu koju je 2. travnja u vodama istočno od Singapura ukrcao prijenosom s broda koji je naftu ukrcao izravno s otoka Kharg u Iranu. Kaže da je tipično da se iranska nafta prebacuje u tim vodama, a zatim brodovi nastavljaju dalje prema Kini. “Neobično je to što plovilo nije otišlo u Kinu, već je krenulo prema Hrvatskoj”, kazala je.
“Dobili smo odgovor od Janafa koji je potvrdio da 4. svibnja nisu dobili nominaciju za tanker ‘Arc 1’. Otprilike 15 minuta nakon što je naše pismo poslano u Capris, tanker se okrenuo, bio je uklonjen s web stranice riječke luke i promijenio je odredište koje je sad glasilo ‘Za narudžbe’, s predviđenim rokom dolaska na nepoznatu lokaciju do 9. lipnja”, objašnjava kronologiju Claire Jungman. Tanker je isplovio iz Jadrana, ali je 7. svibnja uplovio natrag u Jadran, a odredište mu je Omišalj. Ponovno je u registru Luke Rijeka, gdje je po novom stajalo da će biti na tankerskom sidrištu, piše Večernji list.
Komentari