S krajem lipnja zahuktava se ovogodišnja nautička sezona, brodica i jahti na Jadranu je iz dana u dan sve više, a s njima dolaze i brojne nezgode, pogibeljne situacije i incidenti kojima je u najvećem broju slučajeva krivac – čovjek.
Nautička sezona na Jadranu pruža nezaboravno iskustvo nautičarima zbog prirodnih ljepota obale, bogate kulturne baštine i visokokvalitetnih usluga u marinama i ugostiteljskim objektima.
Nažalost, dio nautičara previše olako prihvaća Jadran kao mirno more, podcjenjujući njegovu snagu i opasnost koju može donijeti neiskusnim moreplovcima, a u kombinaciji sa opuštenim i često neodgovornim pristupom plovilu i vremenskim uvjetima skloni su sebe i druge dovesti u pogibeljne situacije.
A ovogodišnja je nautička sezona već počela brojati i prve ljudske žrtve. U petak oko 18 sati u sudaru gumenog glisera i jet-skija kod mjesta Kolan na otoku Pagu poginuo je 46-godišnji slovenski državljanin, vozač jet-skija, a 36-godišnji Slovenac koji se također nalazio na jet-skiju teško je ozlijeđen i zadržan je na liječenju u zadarskoj Općoj bolnici.
U još jednoj nedavnoj opasnoj situaciji u noći od utorka 25. na srijedu 26. lipnja zatekla se posada dvotrupne jedrilice – katamarana kod Dugog otoka kojoj je uslijed jakog nevremena prijetilo nasukavanje.
Skiper 14-metarskog katamarana na kojem je bilo 11 članova posade, svi državljani Poljske, nešto iza 2.30 sati u noći uputio je poziv za pomoć, jer je izgubio kontrolu nad plovilom zbog jakog juga, pa su katamaran valovi nosili na stijene. Na plovilu se u tom trenutku nalazilo i troje maloljetne djece.
Po olujnom nevremenu i visokim valovima u spas je usred noći isplovila spasilačka brodica Ispostave lučke kapetanije u Salima na Dugom otoku. Djelatnici Kapetanije uspjeli su osloboditi sidro jedrilice koja je u tom trenutku bila na svega 10-ak metara od stijena.
Katamaran je potom uz asistenciju djelatnika saljske Kapetanije vlastitim pogonom oko pet sati ujutro uspio uploviti u luku Sali. Svi članovi posade unajmljenog katamarana iz ove su avanture izašli neozlijeđeni, a katamaran, inače u vlasništvu jedne domaće čarter kompanije, prošao je bez većih oštećenja.
Kad nautičar precijeni vlastito pomorsko znanje, a podcijeni more i njegovu snagu
No ovaj incident – a sličnih je tijekom gotovo šestomjesečne nautičke sezone na stotine – još je jednom podsjetio i upozorio da među više od 100.000 plovila raznih veličina i uglavnom rekreativne namjene koje u svakom trenutku tijekom ljetne sezone plove Jadranom ima i veliki broj onih kojima upravljaju nedovoljno iskusni skiperi koji posjeduju manjkavo pomorsko znanje i vještine, a mnogi od njih su u pravilu skloni precijeniti vlastito znanje i iskustvo, a podcijeniti snagu mora i vjetra.
Zbog čega se poljski skiper odlučio na plovidbu usred noći – koja zahtijeva veliko navigacijsko iskustvo i pomorsko znanje – po vrlo jakom jugu i visokim valovima, ugrozivši tako vlastiti i živote još 10 osoba na jedrilici, vjerojatno zna samo on.
Je li prije isplovljavanja provjerio vremensku prognozu i prognozu vremena za nautičare koju redovno objavljuje i ažurira Državni hidrometeorološki zavod (DHMZ) na nekoliko svjetskih jezika?
Je li provjerio radarske snimke i aktualne podatke o naoblaci, snazi i smjeru vjetra koje također može naći na mreži?
Vjerojatno nije, jer da jest zasigurno bi odustao od plovidbe. A ako jest, nije teško zaključiti da je očito lakomisleno pomislio da je to „mačji kašalj“ koji će on lako svladati.
Taj „mačji kašalj“ pretvorio se u pogibeljnu situaciju i za brod i za posadu, koja je na njihovu sreću i zahvaljujući pravodobnoj reakciji djelatnika ILK Sali – koji su, usput rečeno, također dovedeni u pogibelj jer spasilačka akcija u takvim uvjetima nije nimalo bezopasna – dobro završila. No moglo je proći i puno gore.
Neznanje, neiskustvo, lakomislenost i kršenje pomorskih propisa svake godine odnose ljudske živote
Neznanje i neiskustvo, svjesno ili nesvjesno kršenje pomorskih pravila i propisa, lakomislenost i neodgovornost, a nerijetko i konzumacija alkohola na brodu, svake godine na Jadranu odnesu u prosjeku dvadesetak ili više ljudskih života, a nekoliko stotina nautičara završi u našim medicinskim centrima na liječenju i saniranju ozljeda. Njima iskustvo plovidbe Jadranom vjerojatno neće ostati u lijepom sjećanju.
Sjetimo se pomorske nesreće iz 2011. godine u kojoj je hrvatski poduzetnik Tomislav Horvatinčić neodgovornom plovidbom svojom motornom brodicom izazvao pomorsku nesreću u kojoj je poginuo bračni par Salpietro iz Italije, ali i tragedije kod otoka Krka 2019. u kojoj je 28-godišnji mladić glisirajući preblizu obali usmrtio 19-godišnju Austrijanku koja je ronila s ocem.
Podsjetimo i na strašnu pomorsku nesreću u Koločepskom kanalu, u kojoj je 2017. godine u sudaru broda „Danče“, službenog plovila Lučke kapetanije Dubrovnik i glisera-gumenjaka, poginulo sedmero ljudi, ali i prošlogodišnju nesreću u blizini otoka u Murtera u kojoj je 13-metarska motorna jahta kojom je upravljao hrvatski državljanin u punoj brzini udarila u ribarski brod i usmrtila brodskog kuhara.
Nažalost takvih je primjera, ali i brojnih nasukavanja i potonuća jahti i brodica uslijed nevremena koji na sreću završe bez ljudskih žrtava, svake godine bezbroj. Stručnjaci za pomorski promet i vještaci za pomorske nesreće godinama apeliraju i upozoravaju na manjkavu prometnu kulturu na moru i na nepoštivanje propisa koji su u pravilu uzroci velike većine nesreća.
Uz to, i vlasnici čarter kompanija ističu da nisu u mogućnosti provjeravati kakvim pomorskim znanjem i iskustvom raspolažu inozemni nautičari koji unajmljuju njihove brodove, te da mogu tek vjerovati dozvolama koje im nautičari pokažu, a koje su im izdala ovlaštena tijela zemalja iz kojih dolaze.
Dozvole za upravljanje brodicama i našim se građanima izdaju samo na temelju teoretskog znanja
Na pitanje kakvo se stvarno znanje krije iza tih dozvola konkretan odgovor daju brojne pomorske nesreće i incidenti koji se gotovo svakodnevno događaju na Jadranu. Mnoge od tih nesreća, one lakše, prođu „ispod radara“ medija, no one u kojima se bilježe i poginuli redovito šokiraju javnost.
No ono što najviše treba brinuti i na što možemo utjecati jest činjenica da se dozvole za upravljanje brodicama (do 15 metara dužine) hrvatskim građanima izdaju olako, samo na temelju teoretskog znanja „iz knjiga“ i bez provjere stvarnog, praktičnog poznavanja i sposobnosti primjene pomorskih propisa i vještina na moru.
Nažalost, mnoge od nesreća i incidenata na moru, osim inozemnih nautičara, skrive i neodgovorni, neiskusni i lakomisleni domaći moreplovci. Pa ako već ne možemo utjecati na znanje i odgovornost inozemnih nautičara, možemo bar na domaće.
Već godinama slušamo obećanja nadležnih stručnjaka, ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića i ravnatelja Uprave sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, kapetana Siniše Orlića o planu da se izdavanje dozvola za upravljanje brodicama postroži i da se pravo na upravljanje brodicom ne može izdati bez provjere pomorskog znanja na moru.
No to još nismo dočekali. Koliko još ljudskih života mora biti izgubljeno da se riječi pretoče u djela?
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari