Specijalizirana taksi vozila postojala su od ranih dana automobilizma, a dva najpoznatija, američki Checker A8 i engleski Austin FX4, predstavljena su 1958.
Oba su taksija postigla svjetsku slavu i među najprepoznatljivijim su modelima automobila ikada napravljenima. Checker, poznat i kao Marathon, proslavio se na njujorškim ulicama u klasičnoj žutoj boji, vozio ga je Robert De Niro u ‘Taksistu’, a opjevala Joni Mitchell u pjesmi ‘Big Yellow Taxi’. Austin je slavu dosegao u Londonu, mahom u karakterističnoj crnoj boji, filmsku mu je slavu donio Dirk Bogarde u ‘Sluzi’, a glazbenu Frank Zappa s ‘The London Cab Tape’.
S tehničke strane, oba su automobila bila namijenjena čim udobnijem prijevozu putnika, njih šest u američkom, a pet u engleskom modelu. Austin je ostao poznat po fantastično malom krugu okretanja zahvaljujući iznimno velikom zakretnom kutu kotača, a njegovih 4.5 metara dužine donijelo je izvrsnu iskoristivost prostora. Checker je u američkom stilu pola metra duži, ima dva cilindra više (šest umjesto četiri) i nešto je snažniji: 89 KS spram 56 KS.
Očito, niti jedan od njih nije namijenjen jurnjavi. Zanimljivo, suprotno onome što bismo očekivali, Checker je serijski dolazio s ručnim mjenjačem, a automatski mjenjač bio je opcijski, dok je kod Austina bilo obrnuto! Englez se, u skladu s tradicionalnošću nacije, proizvodio osjetno dulje, sve do 1997., dok je Checker A8 karijeru završio još 1982.
Kod nas postoji nekoliko privatno uvezenih Austina, uglavnom služe u promotivne svrhe, dok nam nije poznat niti jedan primjerak Checkera u Hrvatskoj.
Komentari