Mlada hrvatska IT tvrtka Q među prvih je deset web development tvrtki u svijetu, njene su usluge koristili Coca Cola, Audi, Facebook i BBC, lani su imali 100 milijuna kuna prihoda, u prva tri mjeseca ove godine rast od 117 posto – a sad se šire u Englesku, SAD i Filipine
Kad jedna relativno mala IT tvrtka neobičnog i kratkog imena Q sa svega 200-tinjak zaposlenika uđe u odabrano društvo najboljih i najperspektivnijih web developing tvrtki u svijetu, pa još kad ta tvrtka dolazi iz Hrvatske, takav uspjeh vrijedi zabilježiti. Uostalom, njihov radni moto ispisan velikim slovima u auli njihova sjedišta – „Whatever the Q, we got the A“, ili u prijevodu ‘’Kakvo god bilo pitanje, mi imamo odgovor’’ – jasno daje do znanja da tvrtku vodi grupa ljudi u potpunosti posvećena onome što rade.
Rezultat: prema istraživanju portala Clutch, vodeće svjetske istraživačke agencije za rangiranje IT kompanija, koji redovno provodi istraživanje o zadovoljstvu klijenata u poslovanju s web developing tvrtkama, Q se već dvije godine nalazi čvrsto usidren među prvih 20 takvih kompanija u svijetu, a početkom 2022. su uspjeli učiniti korak više i ući među prvih 10.
Impresivan niz poznatih tvrtki na popisu klijenata, rast od čak 117 posto u prva tri mjeseca ove godine u usporedbi s istim razdobljem lani i dobit od 100 milijuna kuna zabilježena na kraju 2021. potvrđuju golem potencijal ove mlade tvrtke, iza koje je tek osam godina postojanja, ali i poduži niz zadovoljnih klijenata. Usluge Q-a su do sada koristili Novartis, Coca Cola, Manpower, Volkswagen, Deloitte, Pfizer, Nestle, Audi, BBC, The Times, Walmart, Vodafone, Hilti, Facebook… i njihov broj iz godine u godinu raste.
Jedan od osnivača Q-a i njegov direktor Filip Ljubić za Business&Banking je objasnio da im rast prihoda nije prvi na listi prioriteta u poslovanju: „Nikada nam povećanje zarade nije bilo glavni motiv. Prema našem poslovnom planu bili bismo zadovoljni i s daleko manjim rastom. Rekao bih da je brzi rast tvrtke, a onda i prihoda, logičan rezultat zadovoljstva i klijenata i zaposlenika“. No više nego dvostruki rast prihoda u prva tri mjeseca ove godine u usporedbi s prvim kvartalom prošle godine hvalevrijedan je uspjeh za tvrtku koja je pokrenuta 2014. godine. Q su utemeljili Filip Ljubić i Dalibor Jurgec, a kao prvi zaposlenik iste im se godine pridružio Vedran Tolić.
„Kratko nakon dolaska, dok je tvrtka još bila na početku i tek se borila za svoje mjesto na tržištu, ponudili smo Vedranu da otkupi 10 posto udjela u tvrtki i da onda radi besplatno kao naš partner. Mislio sam da će odbiti, jer nikome nije privlačna ponuda da se odrekne plaće i da radi besplatno dok se tvrtka tek podiže na noge i dok nema ni sigurnih prihoda ni stalnih klijenata. No Vedran je, začudo, pristao, uložio je svu svoju ušteđevinu u tvrtku koja u tom trenutku praktički nije vrijedila ništa i postao partner. On je već tada shvatio potencijal Q-a i uočio je da tvrtka ima dobru budućnost“, kaže Ljubić.
Od jeseni 2015. i prvog posjeta 15-ak firmi u Dubaiju, kada je tvrtka Q formalno izašla na tržište i krenula tražiti klijente, pa do proljeća 2022. i ulaska među 10 najboljih u svijetu traje konstantan razvoj i rast ne samo prihoda, već i broja zaposlenih stručnjaka. U ovom trenutku uz 200-tinjak redovno zaposlenih u tvrtki radi još oko 100-tinjak suradnika koji sudjeluju u pojedinačnim projektima.
Zanimalo nas je koliko je zaista teško ući među 10 najboljih IT tvrtki u svijetu, koliko je truda trebalo uložiti i teškoća savladati da se to postigne, a što tek treba učiniti da se teško stečeni ugled i zadrži. „Rekao bih da nije bio poseban problem ući među 10 najboljih, jer je to posljedica mukotrpnog rada kroz godine. Puno je veći izazov bio organizirati tvrtku, postaviti je na čvrste temelje, prikupiti dovoljan broj klijenata i okupiti ekipu kvalitetnih i stručnih suradnika koji mogu nositi razvoj. Proteklih osam godina obilježila je stalna borba koja nije prestala ni do danas’’, objasnio je naš sugovornik.
Njihov ulazak u društvo najboljih popratili su svi mediji, u tim se člancima priča o onoj svijetloj strani uspjeha, ali malo o onoj drugoj, o tome koliko je kriznih situacija trebalo savladati i koliko problema riješiti u hodu. „Taj uspjeh je samo pokazatelj da smo sve te teškoće i probleme uspješno rješavali“, kaže Ljubić.
Objašnjavajući na koji su način uvršteni u društvo najboljih web developing tvrtki u svijetu, Ljubić je ispričao da predstavnici portala Clutch poimence zovu klijente i s njima rade detaljne i kompleksne intervjue o svim aspektima suradnje s pojedinom tvrtkom, objašnjava Ljubić.
Kroz veliki broj pitanja i pruženih odgovora, ali i kroz brojne prikupljene detalje i informacije Clutch sam odabire koliko su klijenti doista zadovoljni suradnjom i pruženom uslugom.
„Naš je rezultat bio 4,9 od pet mogućih bodova. No konstantna provjera kvaliteta naše usluge nama nije nikakva novosti. Naša je praksa da jednom mjesečno svim klijentima šaljemo anketu s pitanjima kroz koja nastojimo saznati koliko su zadovoljni našom uslugom. Čim dobijemo povratnu informaciju da netko od klijenata nije posve zadovoljan nekim segmentom našega rada, odmah pokrećemo sustav provjere i održavamo male ‘krizne sastanke’ na kojima razmatramo načine kako popraviti uslugu i kako biti još bolji“, kaže Ljubić i objašnjava da je upravo zadovoljstvo klijenata jedan od dvaju najvažnijih parametra njihova poslovanja. A na pitanje što u tim anketama klijenti ističu kao njihovu prednost, a što vide kao manu, Ljubić kaže kako najviše hvale brzinu i fleksibilnost, njihovu strastvenost, inovativnost i potpunu posvećenost poslu.
‘Nikada nam glavni motiv nije bio povećanje zarade. Bili bismo zadovoljni i daleko manjim rastom’, kaže Ljubić
„Čelni čovjek za inovacije američke tvrtke Manpower (Fortune 500) nedavno nam je kazao kako imaju veliki broj partnera, no kada žele stvoriti nešto inovativno, onda dolaze k nama. A jedan klijent iz Švicarske najavio nam je da je do sada radio s velikim brojem agencija, no da želi sve te poslove raskinuti i od sada raditi samo s nama jer cijeni našu strast i želju za partnerstvom“, tumači Ljubić.
A zamjerke? „Čini mi se da je glavni problem što jako brzo rastemo. To je s jedne strane dobro, no cijena koju plaćamo zbog takvog brzog rasta je jak pritisak na sve zaposlene i činjenica da sve ne može biti organizirano i strukturirano kako bismo htjeli pa nam se tu i tamo provuku greške. Dio tih grešaka na vrijeme uočimo i uspijemo ih ispraviti u hodu, no neke od njih primijete i klijenti. Eto, iako smo dobro organizirani kao tim i puno polažemo na dobru organizaciju posla, nismo savršeni. Ipak, u posljednjim anketama o zadovoljstvu klijenata na skali od jedan do 10, mi smo dobili ocjenu 10 od Novartisa, Smarta i The Timesa“, pohvalio se Ljubić.
Uz zadovoljstvo klijenata, drugi jednako važan parametar je zadovoljstvo zaposlenika. „I to redovito provjeravamo uz pomoć sofisticiranog računalnog alata imenom Peakon. Alat je bio prilično skup, no odlučili smo investirati u njega upravo zato što nam je povratna informacija o zadovoljstvu zaposlenih izuzetno važna. Svaki mjesec svi naši kolege dobivaju anonimnu anketu u kojoj kroz niz pitanja, koja se svaki mjesec mijenjaju, mogu iskreno i otvoreno iznijeti svoje stavove vezane uz primanja, uvjete rada, odnose s kolegama, kako vide mogućnost učenja, napredovanja i daljnjeg razvoja svojih sposobnosti i koliko pridonose tvrtki. Zadnjih nekoliko mjeseci prosječno zadovoljstvo zaposlenika mjeri se brojem 9,1 na skali od jedan do 10. Oslonac našeg poslovanja su zadovoljni klijenti i zadovoljni zaposlenici, jer ako uspijemo u tim segmentima onda slijede i dobri poslovni, a time i financijski rezultati’’, objasnio je Ljubić poslovnu logiku Q-a. Rezultat takvoga stava, kaže, jest činjenica da u ovom trenutku čak 87 posto zaposlenika ima status promotora tvrtke, odnosno osoba koje vjeruju u tvrtku i koji su aktivno angažirani na njezinom rastu i napredovanju. Prosjek IT tvrtki u svijetu je 13 posto promotora.
Q je još po nečemu specifičan. Po internim inicijativama za povećanje kvalitete rada, kakve nisu uobičajene ni česte u hrvatskim tvrtkama. „Unutar tvrtke u ovom trenutku radimo na gotovo 30 inicijativa za povećanje kvalitete rada. Preciznije kazano, zapošljavamo niz suradnika koji ne rade direktno na projektima, već je njihov isključivi zadatak provjera kvalitete obavljenog posla, montiranje i instaliranje kolega te pružanje pomoći zaposlenicima na projektima“, naglašava Ljubić. Stoga se i naše sljedeće pitanje posve prirodno nametnulo: na koji način Q bira suradnike pri zapošljavanju, koje su im karakteristike važne kod budućih zaposlenih i koje kvalitete posebno traže. „Samo tijekom 2021. godine u Q smo doveli 126 novih suradnika, što znači da smo prosječno dovodili 10-ak ljudi na mjesec. I u ovoj godini planiramo dovesti još 160 novih djelatnika. Mi zapravo konstantno tražimo nove ljude i imamo tim od sedam ljudi koji se bavi isključivo zapošljavanjem novih radnika, koji stalno provode testiranja i intervjuiranja potencijalnih kandidata i koji odabiru najbolje. Pritom su nam karakter i osobnost budućeg zaposlenika jednako važni kao i profesionalno znanje. Q njeguje tri jednostavne temeljne vrijednosti koje su nam jako važne i koje očekujemo od zaposlenika, a to su brzina, kolegijalnost i želja za davanje maksimuma“, kazao je Ljubić i dodao da nastoje da većina zaposlenih zadovoljava takve vrijednosti.
‘Čelni čovjek američke tvrtke Manpower za inovacije rekao nam je da kada žele stvoriti nešto inovativno, onda dolaze k nama’
Opisujući što sve klijenti traže od njih i s kakvim sve tvrtkama Q surađuje, Ljubić je rekao kako rade u gotovo svim segmentima poslovanja – od banaka, financijskog i mirovinskog sektora, osiguranja, preko proizvodnih tvrtki i industrije, do transporta, autoindustrije, medija, trgovine i telekomunikacija.
„Iz preliminarnih razgovora s klijentima saznajemo što očekuju i kakvo im rješenje treba, a u sljedećim fazama definiramo potrebe i predlažemo rješenja. Naša su rješenja uvijek inovativna i kroz web platforme i alate za organizaciju poslovanja pa nastojimo maksimalno izaći u susret klijentu i svaki detalj prilagoditi njegovim potrebama i očekivanjima. Stoga na svakom projektu radi niz stručnjaka – od analitičara poslovnih procesa, projektnih menadžera, programskih stratega, razvojnih programera, dizajnera… jednom riječju na svakom projektu radi čitav lanac stručnjaka kako bi krajnji proizvod ispunio očekivanja naručitelja. Upravo takav individualni pristup naši su klijenti prepoznali kao vrijedan i mnogi od njih su nam rekli da nas doživljavaju ne samo kao agenciju koja će odraditi ono za što je plaćena, već i kao partnere koji su tu uvijek kad im zatreba. A upravo to nam je jako važno“, ističe Ljubić. A klijenti doista dolaze iz cijelog svijeta, jer Q svoja rješenja isporučuje u dvadesetak zemalja svijeta, a najveća tržišta su im Velika Britanija, Švicarska, Njemačka, SAD i Saudijska Arabija. A jedna je hrvatska banka jedini domaći klijent za kojega rade.
‘Ponudili smo Vedranu da otkupi 10 posto udjela u tvrtki i onda radi besplatno kao naš partner. Mislio sam da će odbiti…’
Brz rast agencije i činjenica da im 99 posto poslova dolazi od inozemnih naručitelja rezultirali su i otvaranjem ureda u zemljama u kojima najviše posluju, ali i planovima za nove podružnice u svijetu. „U ovom trenutku imamo ured u Londonu koji vodi naš partner Vedran Tolić. Ured je svečano otvoren prije 10-ak dana i u njemu za sada rade tri vrhunska stručnjaka, a cilj nam je do kraja ove godine zaposliti još petoro ljudi. Plan nam je sličan ured vrlo skoro otvoriti u New Yorku, jer je to tržište na kojem sve više radimo i na kojem imamo sve veći broj važnih klijenata, a upravo smo u postupku otvaranja i ureda na Filipinima. Tamo planirano do kraja ove godine zaposliti 30 ljudi. A kad govorimo o viziji Q-a u budućnosti, ona je manje ili više jednaka sve ove godine: biti najbolji u tome što radimo, raditi sa što kvalitetnijim klijentima na što zanimljivijim projektima“, objasnio je Ljubić i dodao da su stalno u svojevrsnom ‘’lovu’’ na upravo takve projekte, svjesni da poziciju među najboljima nije važno samo osvojiti, već je treba i zadržati.
Komentari