I u novinarskoj obradi osobnih podataka i objavi tekstova treba poštivati Opće odredbe o zaštiti osobnih podataka u zemljama EU (GDPR) jer u protivnom nakladnicima prijete drakonske kazne – do 4 posto godišnjeg prihoda ili do čak maksimalnih 20 milijuna eura, izvijestila je načelnica u Agenciji za zaštitu osobnih podataka (AZOP) Branka Bet-Radelić u srijedu na okruglom stolu o primjeni GDPR-a i hrvatskog Zakona o zaštiti osobnih podataka.
Na skupu održanom u zagrebačkom Novinarskom domu istaknuto je da će za nadzor provedbe odredbi GDPR-a koji stupa na snagu krajem svibnja, ali i nedavno prihvaćenog hrvatskog Zakona o zaštiti osobnih podataka, biti nadležna Agencija za zaštitu osobnih podataka.
Branka Bet-Radelić kao načelnica Službe za zaštitu osobnih podataka AZOP-a pozvala je na etičnost i pažljivu obradu osobnih podataka u novinskom izvještavanju uz poštivanje prava na zaštitu privatnosti, a naročito na zaštitu prava djece i žrtava nasilja.
Osim toga, u novinarskom izvještavanju, kako ističe Bet-Radelić, trebalo bi se poštivati ograničen opseg obrade osobnih podataka.
”To znači da bi se trebali obrađivati podaci bitni za nužno ispunjenje svrhe, u ovom slučaju za informiranje i pružanje informacija javnosti.Odnosno da se ne iznose osobni podaci kao što su privatne adrese, OIB-ovi, bračno stanje ili podaci o djeci”, dodala je Bet-Radelić.
Podsjetila je da su navedene maksimalne kazne, neovisno o hrvatskom zakonodavstvu, već propisane ”krovnom” europskom uredbom.
Viša savjetnica u Službi za zaštitu osobnih podataka AZOP-a Ivana Žiljak rekla je kako će i provedbom novih zakonskih odredbi Agencija za zaštitu osobnih podataka odlučivati o eventualnoj zloupotrebi osobnih podataka u novinskom izvještavanju, a Povjerenica za informiranje Anaramija Musa ponovila je važnost provođenja testa razmjernosti i javnog interesa u objavi tekstova koji mogu otkrivati osobne podatke.
Na okruglom stolu sudjelovali su i stručnjak za informatičku sigurnost Lucijan Carić koji je ocijenio nove odredbe i predviđene sankcije arbitražnima, a konzultantica i stručnjakinja za društvene mreže i online komunikacije Ana Keglović Horvat govorila je o potencijalnim problemima korištenja osobnih podataka u naprednim marketinškim tehnikama.
Melisa Skender iz GONG-a ocijenila je da bi primjenom novih odredbi o zaštiti osobnih podataka moglo doći do odugovlačenja odgovora na pitanja od javnog interesa postavljenih javnim institucijama.
Okrugli stol održan je u organizaciji Hrvatskog novinarskog društva (HND), a povodom obilježavanja Svjetskog dana slobode medija 3. svibnja.
Komentari