18. IZDANJE VARAŽDINSKOG ŠPANCIRFESTA ODRŽAT ĆE SE OD 19. DO 28. KOLOVOZA I DONOSI PROMJENE
Prošle godine je tijekom deset dana trajanja varaždinskog festivala Špancirfesta promet u trgovini i ugostiteljstvu u tom gradu iznosio 33,7 milijuna kuna. Impresivan je podatak da je promet u ugostiteljstvu tijekom tih deset dana festivala čak 89 posto veći nego u istom periodu prije festivala. Za vrijeme festivala u Varaždinu nema slobodnog kreveta, a posjetitelji pune smještajne kapacitete u cijeloj Varaždinskoj i susjednoj Međimurskoj županiji. Rekla je to za Nacional Jelena Toth, direktorica Turističke zajednice grada Varaždina, uoči još jednog Špancirfesta, koji će se ove godine održati 18. put, od 19. do 28. kolovoza.
Na festivalu je zapravo najviše jednodnevnih gostiju, a vrlo je teško procijeniti njihovu točnu brojku, kaže Jelena Toth.
“POLICIJSKE SU PROCJENE da je prošle godine na Špancirfestu bilo ukupno 250.000 posjetitelja. Na festivalu je 90 posto događanja besplatno, a za programe koji se naplaćuju, odnosno glazbene programe na dvije pozornice, prošle godine prodano je 20.000 ulaznica. Sve su te brojke nekoliko godina unatrag u uzlaznom trendu, a uz stalne inovacije i podizanje kvalitete sadržaja, sigurni smo da će tako biti i ove godine”, govori Jelena Toth.
Na počecima festivala, kako navodi Nacionalova sugovornica, njegov sadržaj bili su varaždinska povijest i tradicija, odnosno tradicijski obrti, ceremonijali cehova, barokni kostimi i tradicija sajmovanja. Danas, 18 godina kasnije, na festivalu gostuju umjetnici iz cijelog svijeta i na varaždinske pozornice penju se uistinu svjetske zvijezde.
“Od jednog lokalnog događanja Špancirfest je postao nacionalno prepoznatljiv festival, a Hrvatska turistička zajednica već nekoliko godina uvrštava ga u TOP 3 hrvatskih događanja. Prošle godine Špancirfest je bio najguglanije događanje u Hrvatskoj. S obzirom na veličinu Varaždina i budžet kojim raspolaže Turistička zajednica grada, ostvareno je jako puno, a planovi i ciljevi su i dalje ambiciozni”, ističe Jelena Toth, organizatorica Špancirfesta kojemu posebnu čar daje ulični program u kojem svirači, pjevači, plesači, žongleri, glumci, akrobati, mađioničari, pantomimičari te drugi umjetnici i majstori raznih vještina preuzimaju ulice i trgove jedne od najljepših povijesnih jezgra u Hrvatskoj. Jedna od mnogih uličnih predstava je i kazališno-cirkuski spektakl „Mú“ u izvedbi francuske skupine Transe Express koja na Špancirfest dolazi s jednog od najvećih europskih festivala Sziget. Oni koji skrenu sa šarenih i živopisnih glavnih ulica Varaždina, možda završe u Uskoj ulici ili u nekom od zatvorenih prostora u varaždinskoj povijesnoj jezgri gdje će se održavati izložbeno – prodajni projekt Kreativnica. Tu se predstavljaju najbolji hrvatski dizajneri iz različitih područja koji se mogu pohvaliti vrhunskom kvalitetom, originalnošću i inovativnošću predstavljenih projekata ili proizvoda.
ŠPANCIRFEST JE POZNAT kao gradski festival koji se trudi potaknuti sve Varaždince i njihove goste da u njemu sudjeluju. Upravo zato prošle godine pokrenuta je radionica Akupunktura grada. U ovogodišnjoj radionici, namijenjenoj studentima i stručnjacima iz raznih područja, traži se idejno rješenje za dvije atraktivne lokacije – bunar na Korzu te parcelu ispred studentskog doma. I najmlađi špancireri pozvani su da predstave svoje kreativne ideje, vještine i maštu u Parku kreative.
Cjelodnevni zabavni program na Špancirfestu upotpunit će večernji koncerti. Manu Chao i La Ventura, TBF, Frajle, Hladno pivo, Tony Cetinski, Laibach, Pips Chips & Videoclips, Matija Dedić, Tedi Spalato, Urban & 4, Zvonko Bogdan, Perpetuum Jazzile, Neno Belan i Fiumens Mediteran Orchestra te brojni drugi izvođači nastupit će na ukupno tri velike i dvije manje festivalske pozornice. Ove godine Špancirfest je redizajniran i rebrendiran, a razloge objašnjava Jelena Toth.
“NAŠA PUBLIKA UVIJEK JE BILA ‘urbana ekipa’, ali i ti se ljudi s vremenom mijenjaju, drugačije su im želje, potrebe i navike provođenja slobodnog vremena. Isto tako, kad si prvi u nečemu, što je Špancirfest i bio kao prvi ulični festival u Hrvatskoj, drugi te počnu kopirati. I to je jedan od razloga za promjenu. Da bi bio konkurentan na tržištu događanja, koje je u Hrvatskoj sve dinamičnije, moraš biti inovativan i spreman na promjene, ali i rizike. Cilj Špancirfesta je pokazati ono najbolje što produciraju hrvatski kreativci iz domene dizajna, izvedbene umjetnosti, multimedije ili nekog drugog medija. Želimo poticati, inspirirati i omogućavati kreativno izražavanje, bilo da se radi o profesionalcima ili posjetiteljima festivala”, navodi Jelena Toth i pojašnjava razloge za još jednu zanimljivost – parfem.
“Budući da je Špancirfest jedna velika kreativna radionica, a mi stalno težimo biti bolji i drugačiji, u razmišljanjima kako da to budemo, a ujedno i prigodno obilježimo punoljetnost, rodila se ideja da napravimo festivalski parfem, u suradnji s Dejanom Levačićem. Vlastiti parfem koji se može kupiti na tržištu, nema još niti jedan festival i odlučili smo biti prvi koji će lansirati takav miris. Četiri mjeseca radili smo na projektu, osmislili smo četiri mirisa, tri namijenjena ženama i jedan za muškarce, a parfem smo prigodno nazvali 18. Posebnu pažnju posvetili smo i dizajnu ambalaže, a pazili smo i na cijenu, da bude prihvatljiva, a da ne utječe na kvalitetu proizvoda. Parfem je u limitiranom izdanju i moći će se po cijeni od 125 kuna za 50 ml, kupiti tijekom festivala”, rekla je Jelena Toth.
Da je Špancirfest iznimno važan za Varaždin, potvrdio je Nacionalu i gradonačelnik Goran Habuš.
“U svojim počecima Špancirfest je bio festival tijekom kojeg se oživljavala obrtnička tradicija grada Varaždina te prezentiralo barokno nasljeđe prve hrvatske prijestolnice. Naravno, namjera je bila i povećati turistički promet te podići vidljivost i ojačati brend Varaždina kao kulturno-turističke destinacije. Tijekom osamnaest godina Špancirfest se razvio u jedno od najposjećenijih hrvatskih festivalskih događanja. Tijekom godina prioriteti su se mijenjali te su danas glavni ciljevi Špancirfesta povezivanje kulturne i kreativne industrije s turizmom te biti platformom za njihov razvoj. Špancirfest na lokalnu zajednicu utječe u cijelom nizu segmenata; utjecao je na cjelokupni turistički razvoj Varaždina te formiranje brenda grada. Naime, jedan od razvojnih prioriteta grada Varaždina je i kreativna industrija, a Špancirfest je jedan od bitnih alata za njezin razvoj”, kaže gradonačelnik Varaždina koji pojašnjava zašto je Špancirfest još po nečemu specifičan – po financiranju. Oko 90 posto budžeta festivala ostvaruje se na tržištu, kroz prodaju ulaznica, najam prostora i sponzorstva, a Grad u financiranju festivala sudjeluje s 300.000 kuna, tvrdi Habuš.
“Uz to, Grad se tijekom Špancirfesta odriče prihoda od iznajmljivanja javnih površina u korist Turističke zajednice grada Varaždina te tako dodatno pomaže festivalu. Naravno, tu je i podrška gradskih komunalnih poduzeća koja bitno olakšava organizaciju Špancirfesta te zatvaranje budžeta festivala, koji će ove godine iznositi 5,4 milijuna kuna”, govori Goran Habuš. Unatoč odličnim pokazateljima i trendovima za budućnost, uvijek se može bolje. Povijesna jezgra Varaždina sama po sebi je jedinstvena scenografija, a Špancirfest ima koncepciju i sadržaje koji ga razlikuju od drugih sličnih događanja u Hrvatskoj. To je i više nego dobar temelj za daljnji razvoj festivala koji bi, misli gradonačelnik, trebao postati europski prepoznatljivo festivalsko događanje, a to će donijeti i značajne ekonomske benefite. Naravno, za to je potrebno razvijati turističku infrastrukturu i smještajne kapacitete u destinaciji, a Varaždin se razvija i u tom smjeru te svojim gostima iz godine u godinu pruža više i bolje.
Komentari