Šveđani još razmišljaju hoće li sudjelovati u novoj nabavi aviona

Autor:

02.08.2018., Zagreb - Tri borbena aviona F-16 Barak Izraelskog ratnog zrakoplovstva sletjela su u vojarnu Pukovnik Marko Zivkovic u sklopu posjeta Republici Hrvatskoj. Vlada RH u ozujku ove godine donijela je odluku o kupnji 12 takvih izraelskih aviona, a prva dva bit ce isporucena do 2020. Premijer Andrej Plenkovic. 
Photo: Luka Stanzl/PIXSELL

Luka Stanzl/PIXSELL

Švedska strana je razočarana jer su članovi povjerenstva i neke osobe za koje tvrde da su se u prošlom natječaju pokazale kao izrazito neprofesionalne i otvoreno su ‘gurale’ izraelsku ponudu. Zato će Šveđani konačnu odluku donijeti tek kada vlada raspiše natječaj

Švedska vlada i proizvođač borbenih vojnih aviona Gripen, tvrtka Saab, još uvijek nisu donijeli odluku o sudjelovanju na natječaju za nabavu vojnih aviona u Hrvatskoj. Izvor dobro upućen u poslovanje švedske tvrtke tvrdi da je švedska strana donekle razočarana sastavom povjerenstva za nabavu višenamjenskog borbenog aviona koje je prošloga tjedna imenovala Vlada te da će za konačnu odluku o sudjelovanju u novoj nabavi vojnih aviona pričekati da hrvatska vlada raspiše natječaj. Odnosno pričekat će raspisivanje RFO-a ili zahtjeva za ponudu koji će, kako se očekuje, Vlada uputiti američkoj i švedskoj strani.

Šveđani smatraju da je povjerenstvo koje je prošloga tjedna predstavio premijer Andrej Plenković sastavljeno od osoba koje nemaju dovoljno iskustva u sličnim projektima nabave, a posebno ih smeta što su u povjerenstvu neki ljudi koji su sudjelovali i u prošloj nabavi, u kojoj se, kao su uvjereni, od samog početka gurala ponuda Izraela koja je na kraju propala zbog neslaganja s američkom stranom koja Izraelu nije dala suglasnost za prodaju aviona F-16 Barak trećoj strani.

U novi proces nabave borbenog aviona Vlada je krenula s ponešto drugačijim sastavom nego što je bilo prošli put, kada se o avionu raspravljalo strogo unutar Ministarstva obrane i vojske, tada su o svemu raspravljali vojnici i civili unutar MORH-a i Oružanih snaga. Ovog puta je povjerenstvo međuresorno, a u njegov rad i direktno donošenje odluka uključena je i oporba kroz predsjednika saborskog Odbora za obranu. Sastav novog povjerenstva pokazuje da bi premijer Andrej Plenković želio imati veću kontrolu nad procesom nabave aviona. Tako je supredsjedatelj povjerenstva Zvonimir Frka-Petešić predstojnik premijerova ureda. O tome je odmah nakon što je propao posao s Izraelom pisao i Nacional koji je otkrio da je ministar obrane Damir Krstičević u potpunosti izgubio povjerenje Andreja Plenkovića te da će zato Ministarstvo obrane imati puno manju ulogu u novom procesu nabave vojnih aviona. To pokazuje i činjenica da su u sastavu povjerenstva iz Ministarstva obrane tek dva člana koji su ujedno i jedini bili u prvom povjerenstvu. Brigadir Davor Tretinjak bio je voditelj stručnog tima, dok je brigadir Željko Ninić bio u užem timu voditelja, dok su sada tek na razini članova povjerenstva. No i sama činjenica da su oni ponovno uključeni u rad povjerenstva mogla bi utjecati na odluku potencijalnih ponuđača hoće li ponovno sudjelovati u natječaju.

Za razliku od prošlog puta, novo je povjerenstvo međuresorno, a u njegov rad i direktno donošenje odluka uključena je i oporba kroz predsjednika saborskog Odbora za obranu

Podsjetimo, Željko Ninić je pokušavao uvjeriti javnost da kupovina izraelskih aviona nije propala usprkos svim dokumentima koji su bili objavljeni te se „proslavio“ izjavom: „Ja vjerujem u Boga, u papire ne vjerujem“. S druge strane, Davor Tretinjak je nekoliko puta u trenucima kada je već bilo jasno da je posao s Izraelcima propao javnost uvjeravao da je Hrvatska dobila sva potrebna odobrenja Sjedinjenih Američkih Država, iako to nije bila istina. Za takve je istupe sada nagrađen ponovnim sudjelovanjem u procesu nabave vojnih aviona, pa ne treba ni čuditi da švedska strana ima određene rezerve prema sastavu Plenkovićeva povjerenstva.

Uz Zvonimira Frku-Petešića supredsjedatelj je i viceadmiral Robert Hranj, direktor Glavnog stožera. Hranj je od ranije uključen u ovaj proces s obzirom na to da je putovao u Sjedinjene Države, gdje je razgovarao s predstavnicima američke vojske oko mogućnosti nabavke aviona F-16. Osim Frke-Petešića, u povjerenstvu je još dvoje Plenkovićevih ljudi od povjerenja. Robert Kopal, premijerov posebni savjetnik te Ivona Ferenčić, zamjenica glavne tajnice Vlade. Kopal je također od ranije uključen u novi proces nabave aviona jer je prisustvovao sastanku s predstavnicima švedskog SAAB-a koji je prije nekoliko mjeseci održan u MORH-u.

Bitnu ulogu u povjerenstvu bi trebala imati Ivana Jakir-Bajo, pomoćnica ministra financija i glavna državna rizničarka. Ona slovi za glavnu financijsku operativku Ministarstva financija i ona će biti ta koja će raditi financijske izračune te će ministru Zdravku Mariću reći koliko država može potrošiti novca za avione.

Uz njih u povjerenstvu su i savjetnik predsjednice Republike za obranu Zrinko Petener, Igor Dragovan, predsjednik saborskog Odbora za obranu, Anđelko Stričak, potpredsjednik saborskog Odbora za obranu, Daniel Markić, ravnatelj Sigurnosno-obavještajne agencije, Maja Čavlović, predstojnica Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, general Ivica Kinder, ravnatelj Vojne sigurnosno-obavještajne agencije, Vice Skračić, pomoćnik ministrice vanjskih poslova, Zvonimir Novak, pomoćnik ministra gospodarstva i general Mato Mikić, zapovjednik Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva.

Šveđani očekuju da ovoga puta Hrvatska puno transparentnije obavi cijeli proces te da se puno jasnije odrede uvjeti natječaja, odnosno da se točno odredi kupuje li Hrvatska polovne ili nove avione

O tome hoće li se Šveđani na kraju ipak odlučiti sudjelovati na natječaju uvelike ovisi i o novoj švedskoj vladi koja na vlasti od siječnja ove godine. Naime, po informacijama našeg izvora u Saabu ne dvoje o tome trebaju li se ili ne javiti na natječaj jer je za njih to poslovna odluka, ali očekuju snažniju potporu švedske vlade nego što je to bio slučaj u prvom natječaju. Kolika će biti ta potpora ovisi i o hrvatskoj strani, od koje Šveđani očekuju da ovoga puta puno transparentnije obavi cijeli proces nabave te da puno jasnije odredi uvjete natječaje, odnosno da se točno odredi kupuje li Hrvatska polovne ili nove avione te njihova točna količina, a ne da se ti uvjeti mijenjaju i nekoliko puta nakon što se raspiše natječaj.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.