Svjetski festival animiranog filma – Animafest svečano je otvoren u ponedjeljak u zagrebačkom kinu Tuškanac, gdje će se uz još nekoliko lokacije idućih tjedana dana predstavljati ponajbolje od aktualne svjetske animirane produkcije svih formata i vrsta, od klasičnih do onih koji otvaraju nove prostore virtualne i proširene stvarnosti.
Na otvorenju su tradicionalno dodijeljene Animafestove nagrade zaslužnima za doprinos animaciji – Nagradu za životno djelo američkoj umjetnici Suzan Pitt koja zbog zdravstvenih razloga nije došla u Zagreb, te
Nagradu za izniman doprinos proučavanju animiranog filma Jayne Pilling, svestranoj znanstvenici, edukatorici i promotorici animacije.
Vijeće Animafesta Zagreb je obrazložilo kako joj tu nagradu dodijelilo za veliki trag koji je ostavila kao autorica i urednica knjiga i drugih publikacija o animaciji i srodnim audiovizualnim umjetnostima. Ona je utemeljiteljica, a do prošle godine i direktorica prestižne nagrade British Animation Awards, a tijekom godina radila je na sveučilištima u Europi, Aziji i SAD-u i surađivala s najuglednijim festivalima.
“Animafest je jedan od prvih festivala na kojemu sam ikada bila, bila sam jako uplašena jer nisam umjetnica i autorica, pa sam mislila da se neću moći uključiti u razgovore, no dobrota koja mi je tada ovdje ukazana nešto je što ću uvijek pamtiti”, rekla je Pilling, primivši nagradu.
Suzan Pitt je nagrađena kao autorica koja se u svom stvaralaštvu okušala u animaciji, slikarstvu, modi, opernoj videoscenografiji te istaknula radom u raznolikim medijima.
Kombinirajući različite tehnike od direktnog rada na filmskoj traci, animacije pijeskom, te slikarskih i crtačkih tehnika ostvarila je prepoznatljiv, fascinantan filmski opus (Asparagus, Joy street, El Doctor, Visitation), koji i danas redovito prikazuju relevantni svjetski festivali animacije i filmske institucije, a predstavljaju se i u najvažnijim institucijama suvremene umjetnosti.
Francuskoj školi Gobelins dodijeljena je nagrada za najbolju školu animacije, koja je od osnutka 1975. postala sinonim za vrhunsko obrazovanje iz područja animacije, kako zbog vizualne i zanatske razine, tako i zbog uvođenja naprednih tehnologija u edukaciju.
“Zahvaljujući tome, svijet animacije bogatiji je za generacije vrsnih animatora, angažiranih u vodećim svjetskim studijima, a posebnu pažnju je privukla studentskim filmom Oktapodi nominiranim za Oscara”, rečeno je.
U ime škole nagradu je preuzela Cecile Blondel, rekavši da ta škola svoj program temelji na ideji da je budućnost animacije u raznolikosti i dijeljenju, pa ju uz francuske pohađaju inozemni studenti, među kojima su i dva hrvatska.
Nakon pregledanih ovogodišnjih 14 filmova studenata Gobelinsa dva su filma uvrštena u studentsku konkurenciju – Hors de L’eau i The Ostrich Politics, no u užem izboru bila je još naslova, koji zbog ograničenja formata natjecateljskog programa nisu izborili mjesto u selekciji, unatoč iznimnoj kvaliteti. Među ostalima, tu je i film Best Friend, nedavno nagrađen nagradom Annie.
Zbog promjene lokacije festival reprogramiran u kratkom roku
Svečano otvaranje u “Tuškancu” bilo je otvoreno samo za protokolarne goste, s obzirom da kino Tuškanac prima manje posjetitelja od dosadašnje lokacije otvaranja, kina Europa.
Publiku su pozdravili umjetnički direktor Animafesta Daniel Šuljić i producentice Paola Orlić i Matea Milić.
“Očekuje nas gomila novih i starih filmova, puno izložbi, a naša je najveća snaga u međunarodnoj poziciji, zahvaljujemo našim brojnim gostima koji nas vole i mi volimo njih”, rekao je Šuljić.
Orlić je zahvalila festivalskom timu što su uspjeli reprogramirati programe, s obzirom da su morali odustati od središnje planirane lokacije kina Europa. “Bio je to gorko-slatki posao jer smo morali sve napraviti u vrlo kratkom roku, ali radimo s vrhunskim timom”, dodala je.
Svojim novim domaćinima, kinu Tuškanac i Hrvatskom filmskom savezu zahvalila je Milić, napomenuvši kako s kolegijalno reagirali na novu situaciju.
Okupljene je pozdravio i ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra Chris Marcich, rekavši da je godinama slušao o Animafestu u filmskim krugovima, no ovo je prvi put da je na tom, jednom od najprestižnijih festivala tog žanra u svijetu i plodu iznimno talentiranih umjetnika, redatelja i entuzijasta.
Prisjetio se i nedavno preminulog autora animiranih filmova Milana Blažekovića zahvalivši mu na njegovim djelima i što je “postavio Hrvatsku na posebno mjesto” u svijetu animacije.
Festivalski programi cijeli ponedjeljak na svim lokacijama
I uoči otvorenja počeli su bogati filmski i izložbeni programi festivala – u Galeriji Šira i u Tunelu Grič otvorena je grupna izložba radova studenata i profesora Akademije primijenih umjetnosti iz Beča #fuckreality. Positions on Immersive Art.
U Tunelu Grič je ujutro počelo novouvedeno Natjecanje VR-projekata sa sedam instalacija iz svih krajeva svijeta, a na tom se mjestu održao i performans Swarming Tunnel, Kondition Pluriel.
Na FER-u je započela i Radionica razvoja priče za videoigre Interactive Empathy, a od poslijepodnevnih sati u Kinoteci su na programu filmovi nominirani za Europsku nagradu za animaciju Emile.
Osim u Tuškancu i u Kinoteci je priređena projekcija filmova iz Velikog natjecanja kratkometražnog filma 1, u kojemu je i novi film hrvatskih majstora lutka-filma Thomasa Johnsona i Ivane Bošnjak “Udahnut život”, dok je program Kaptol Boutique Cinema bio rezerviran za programe Svjetske panorame.
Od 21 sat u Ljetnom kinu Gradec na otvorenom se prikazuje dugometražni film “Slika” Jean-Françoisa Laguioniea – poetsko, tehnički ambiciozno i uzbudljivo putovanje modernom umjetnošću koje postiže sugestiju uljanih boja u prikazu bajkovite priče.
Prvi dan festival završava kasno navečer u kinu Tuškanac s još jednim blokom ovogodišnjeg tematskog programa “Animacija i likovne umjetnosti“.
Ovogodišnji festival održavat će se do 8. lipnja u kinu Tuškancu, u zagrebačkoj Kinoteci i Kaptol Boutique Cinema te na brojnim drugim gradskim lokacijama.
Ukupno će se prikazati više od 400 filmova iz 45 svjetskih zemalja, a uz prestižna natjecanja tu su, među ostalim, obilježavanje 50. obljetnice ljudskog stupanja na Mjesec, retrospektivni i panoramski programi posvećeni svjetskim i hrvatskim klasicima, portugalskoj kinematografiji.
Komentari