Za 300 do 500 kn mijenjaju se filtri plinske i tekuće faze te provjerava tlak i količina plina, time se osigurava pouzdanost rada motora na plin te produljuje trajnost vitalnih komponenti…
Redovito servisiranje plinske instalacije, neovisno o klasičnom servisiranju motora, važno je za performanse, potrošnju i trajnost motora. Uz funkciju pročišćavanja treba osigurati da plinsko napajanje bude uvijek ispravno i podešeno. Velika je greška ‘zaboraviti’ na servis, jer se čini da sve dobro radi. Zbog nečistoća u plinu dolazi do taloženja katrana i parafina u isparivaču i brizgaljkama, koje otežava protok plina i osiromašuje smjesu.
Do 20 posto se ne osjeća na radu motora, a pritom vršne temperature, u zonama izgaranja, s 2200°C do 2500°C rastu na 2700°C do 3000°C. Nastaje efekt ‘autogenog zavarivanja’, koji uništava vitalne dijelove, posebno kod suvremenih motora s finim tolerancijama, nužnim kako bi se skratio rad pod ‘čokom’, radi ekologije i potrošnje. Stoga je neophodna točna i kontrolirana smjesa.
Iznimno je važno da su svi bitni sustavi motora ispravni te da senzori koji reguliraju smjesu (lambda sonda, MAP senzor tlaka i mjerač protoka zraka) daju stvarne rezultate, jer je omjer plina i zraka izravno vezan za njihove vrijednosti. Posebno treba provjeriti je li usisna cijev propusna, jer ako ulazi ‘falš zrak’, smjesa se ne može podesiti.
Kvaliteta rada, pouzdanost i troškovi održavanja ovise o kvaliteti autoplina kojeg u plinovitom stanju ulijevamo u benzinskim crpkama, odnosno punionicama. Autoplin, odnosno LPG (liquefied petroleum gas – ukapljeni naftni plin) smjesa je propana i butana (50:50).
Propan ime veću toplinsku vrijednost i ekološki je povoljniji od butana, stoga vrjedniji te ga u smjesi često ima 40 do 45 posto. Veći je problem ako se u procesu proizvodnje plin slučajno ili namjerno onečisti industrijskim otpadom, kako je bilo prije nekoliko godina. Tada se svi filtri brzo zaprljaju te stradavaju brizgaljke i isparivač.
‘Mali’ servis plinskog sustava radi se svakih 10.000 km, neovisno od redovitog servisa motor. U pravilu se mijenjaju filtri plinske i tekuće faze te provjerava tlak i količina plina. Trošak iznosi 300 do 500 kn, što se kompenzira nižom potrošnjom i boljim performansama. ‘Veliki’ servis’ na 50.000 km, osim izmjene filtara, uključuje servis isparivača i izmjenu seta membrana s brtvama, a trošak je 1000 do 1500 kn.
U FILTRIMA JE ISTINA
katran i mulj u filtrima tekuće i plinovite faze siguran su znak da plin nije čist. Tada je dobro promijeniti firmu kod koje točite autoplin
BRIZGALJKE ZA PLIN
uz čisti LPG i redovito servisiranje traju koliko i instalacija. Po potrebi čiste se i mijenjaju samo ulošci injektora
CURENJE PLINA
provjerava se ‘njuškalom’ na svim spojevima i priključcima svakih 10.000 km. Male iscurene količine neće izazvati eksploziju, ali povećavaju potrošnju plina
CURENJE TEKUĆINE ZA HLAĐENJE
koja grije isparivač provjerava se na 10.000 km, jer ako curi motor će ostati bez hlađenja i može se uništiti
TLAK ISPARIVAČA
provjerava se svakih 10.000 km, jer u slučaju zaprljanja nastaje veliki pad tlaka koji smanjuje protok i osiromašuje smjesu
FILTAR TEKUĆE FAZE
kod elektroventila treba zamijeniti svakih 10.000 do 20.000 km, ovisno o tipu uređaja. Treba temeljito očistiti priključke
SERVIS ISPARIVAČA
koji jamči ispravnu smjesu, nužan je svakih 30.000 do 50.000 km, kad se mijenjaju membrane, ventili i brtve te čiste kanali i pokretni dijelovi regulatora
ČIŠĆENJE BRIZGALJKI
i podešavanje na 30.000 do 50.000 km, u tekućini ili ultrazvučnoj kupki, kako bi distribucija po cilindrima bila ravnomjerna
FILTAR PLINOVITE FAZE
izmijenite svakih 10.000 km, jer vlaga, katran, parafin i ostale nečistoća otežavaju protok i uništavaju brizgaljke plina
ELEKTRO INSTALACIJU
s osiguračima treba provjeriti na 50.000 km, jer o tome ovisi rad brizgaljki i uređaja za doziranje te ispravnost cijelog sustava
DOBAVA PLINA
na svakom servisu treba provjeriti ispravnost vodova, u prostoru motora i ispod vozila, pogotovo bakrenih, jer se lako oštećuju
PROBNA VOŽNJA
nakon svakog servisa radne parametre i smjesu preporučljivo je provjeriti u realnim uvjetima vožnje, i potom ih fino podesiti
Komentari