Bačić organizirao feštu s mažoretkinjama da na Korčuli dočeka trajekt nazvan po slavnom pjevaču, Butković poslao inspektore i zaustavio brod pa je fešta otkazana. Ekskluzivni dokument otkriva da bi ‘Oliver’ ugrozio sigurnost putnika
Nacional je koncem proteklog tjedna dobio na uvid dokument iz Ministarstva mora, prometa, i infrastrukture, rješenje Uprave sigurnosti plovidbe koje budi najozbiljniju sumnju da je Branko Bačić, nositelj HDZ-ove izborne liste u desetoj izbornoj jedinici, uz pomoć predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte pokušao politički profitirati usred predizborne kampanje ugrožavajući sigurnost hrvatskih građana.
Riječ je o rješenju koje pokazuje zašto je Uprava sigurnosti plovidbe naprasno zabranila isplovljavanje Jadrolinijina broda prigodno nazvanog „Oliver“ iz Splita prema Veloj Luci na Korčuli.
Zapravo se radi o trajektu starom 26 godina, izgrađenom u Japanu, koji je prije bio u vlasništvu grčke kompanije Horizon Shipping Company, a koji je plovio od Krfa do Igumenice i koji je, prema navodima izvora bliskih Jadroliniji, ta tvrtka platila 12 milijuna eura. Trajekt je isprva dobio ime ‘Vela Luka’ i odmah je otpremljen u brodogradilište ‘Viktor Lenac’ u Kostreni na doradu.
Pokazalo se da skupo plaćena ‘Vela Luka’ ima više velikih problema. Među ostalim, pramčana i krmena rampa broda nemaju dovoljno dosega za naša pristaništa i trebat će ih nadograditi. Taj posao rekonstrukcije rampi i brodske strukture na pramcu i krmi, prema navodima nezavisnih eksperata, trebao bi koštati Jadroliniju dodatnih oko pet milijuna eura. Ili će dograđivati krmenu rampu i mijenjati pramčanu rampu, složenu u trupu, ili će za pristajanje ovog broda morati biti izgrađena nova pristaništa u lukama Split, Vela Luka i Ubli na Lastovu, gdje se već iz drugog razloga gradi novi vanjski mol.
„Vela Luka“ bi, kad bude opremljena, trebala zamijeniti legendarni trajekt „Lastovo“, star 65 godina. „Vela Luka“ ima 8000 kW instalirane snage, što je dovoljno za dva broda. Dakle, „Vela Luka“ troši dvostruko više goriva.
Kako su se približavali izbori, predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta u razgovoru sa splitskim skladateljem Tomom Mrduljašom došao je na ideju da se brod prigodno preimenuje te da se umjesto „Vela Luka“ nazove po poznatom hrvatskom pjevaču Oliveru Dragojeviću. Umjesto da kao većina Jadrolinijinih brodova ima ime od dvije riječi, primjerice, „Petar Hektorović“ i drugi, ovaj je brod izuzetak i po tomu što je nazvan jednostavno „Oliver“.
Ta emotivna nota trebala je dodatno raspaliti osjećaje građana, a uoči isplovljavanja broda počela se stvarati i svečana atmosfera u lokalnoj sredini. Sve je trebalo kulminirati velikom proslavom prilikom isplovljavanja broda netom prije parlamentarnih izbora, a od svega je trebao profitirati HDZ. Međutim, sve je iznenada naprasno zaustavljeno zbog rješenja kojim se „Oliveru“ zabranjuje isplovljavanje.
Spomenuto rješenje ujedno uoči izbora otkriva i žestoki unutarstranački rat, jer osoba koja ga je Nacionalu dostavila na uvid tvrdi da je Oleg Butković, nositelj izborne liste HDZ-a za osmu izbornu jedinicu, potpredsjednik Vlade za gospodarstvo i ministar mora, prometa i infrastrukture, osobno insistirao na tome da se zaustavi isplovljavanje „Olivera“.
Time je, kako tvrdi isti izvor, osujetio prikriveni plan Branka Bačića, također utjecajnog ministra u Vladi Andreja Plenkovića i nositelja izborne liste HDZ-a u desetoj izbornoj jedinici, kamo pripada i Vela Luka, da manje od tjedan dana uoči izbora, naoko slučajno, politički profitira od tog događaja na lokalnoj političkoj sceni.
Pa su u tom kontekstu otkazani i već unaprijed dogovoreni kulturno-umjetnički program, mažoretkinje i, ukratko, protokolarna fešta kojom je HDZ očito računao dodatno privući naklonost lokalnih birača. Prigodni igrokaz planiran je očito u suradnji s Jadrolinijom, na čijem je čelu David Sopta, blizak premijeru Plenkoviću još iz dana kada su obojica bila zaposlena u Ministarstvu vanjskih poslova.
Izvori bliski vrhu HDZ-a za Nacional su tu dramatičnu situaciju opisali kao pokušaj Bačića i Sopte da zajednički isforsiraju isplovljavanje broda s ozbiljnim sigurnosnim nedostacima kako bi stranci prikupili jeftine političke bodove i pritom izvjesno ugrozili sigurnost hrvatskih građana. S druge strane, intervenciju Olega Butkovića opisuju i kao klasičan unutarstranački obračun s Bačićem i Plenkovićem s ciljem jačanja vlastite pozicije. Za Butkovića se pritom tvrdi da se postavio kao legalist, ali očito svjestan političke štete koju proizvodi svojim stranačkim kolegama. Sve to otkriva ozbiljna previranja unutar HDZ-a uoči izbora i pripremu za zauzimanje novih pozicija u slučaju da Plenkovićeva kampanja pod sloganom „Za sve izazove“ ne uspije stranci osigurati novi mandat na vlasti.
Izvor blizak Butkoviću za Nacional je izjavio kako je Butković u svom užem društvu u vezi s tim incidentom izjavio sljedeće: „Pa nisam lud. Neću valjda dopustiti da tehnički neispravan brod isplovi, a onda mene kasnije Zoran Milanović nastavi prozivati da sam ja to dopustio.“
Ključno je u cijeloj toj situaciji rekonstruirati kako je uopće ikome palo na pamet forsirati isplovljavanje broda koji može ugroziti sigurnost hrvatskih građana.
Rješenje Uprave sigurnosti plovidbe riječke Lučke kapetanije detaljno opisuje zašto je potvrđena zabrana isplovljavanja broda „Oliver“. U njemu se navodi da zabrana traje dok se ne otklone sljedeći nedostaci, odnosno da je potrebno učiniti sljedeće: osposobiti signalnu svjetiljku, omogućiti rad javnog razglasa pri napajanju u nuždi, postaviti samozatvarajuća protupožarna vrata na ulaz u strojarnicu, napraviti priručnik za učvršćenje tereta na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu, isprazniti ulje iz kaljuža strojarnice te utvrditi razlog pojave ulja u kaljužama, uvježbati vježbu za slučaj požara na brodu, osposobiti protupožarnu pumpu u nuždi kako bi zadovoljila zahtjev o tlaku te osposobiti električnu instalaciju u nuždi kako bi omogućila kormilarenje u nuždi. Sve te nedostatke u luci „Viktora Lenca“ 9. travnja uočili su inspektori sigurnosti plovidbe Emil Marinov i Andrija Vitlov te sastavili spomenuto rješenje o zabrani plovidbe. Protiv tog rješenja žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor. Sve to predviđenu lokalnu feštu svakako odgađa za vrijeme nakon parlamentarnih izbora.
Jadrolinija je, tvrde izvori bliski toj tvrtki, odmah potom angažirala Marija Babića i Igora Vidovića, bivšeg ravnatelja Hrvatskog registra brodova i oca Paule Vidović, ravnateljice Agencije za obalni linijski pomorski promet, kako bi pokušali pronaći neke rupe u zakonu čime bi ubrzali otklanjanje tehničkih nedostataka na „Oliveru“ i omogućili da brod što prije isplovi. Babić je umirovljeni bivši pomoćnik ministra za more u vrijeme dok je u tom ministarstvu državni tajnik bio Branko Bačić. Babić je kasnije umjesto Bačića preuzeo funkciju državnog tajnika u ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
‘Pa nisam lud. Neću valjda dopustiti da tehnički neispravan brod isplovi, a onda mene kasnije Zoran Milanović nastavi prozivati da sam ja to dopustio’, rekao je u jednom društvu Oleg Butković
S druge strane, Butković je insistirao na tome da se za tu situaciju utvrdi odgovornost unutar Jadrolinije. Očekivao je da će netko iz Uprave snositi odgovornost, ali je sve zasad rezultiralo smjenom niže rangiranog zaposlenika kompanije kojem su usput pokušali servirati verziju da ga smjenjuju privremeno dok se pritisak ne stiša. Prema navodima izvora bliskih Jadroliniji, smijenjeni djelatnik izjavio je da se ni po čemu ne osjeća odgovornim te da mu ne pada na pamet vraćati se u takvu radnu sredinu.
Opisani incident u dnevnim novinama je sredinom proteklog tjedna predstavljen tek kao usputna tehnička komplikacija, nakon što su iz Jadrolinije o problemima javnost informirali putem Facebooka. Zašto brod „Oliver“ nije isplovio i krenuo na prvo putovanje na liniji Split – Vela Luka – Ubli, iz Jadrolinije su isprva putem Facebooka pojasnili ovako:
„Nakon obavljenog završnog testiranja broda ‘Oliver’ od strane Lučke kapetanije Rijeka te zbog dodatnog zahtjeva, koji će Jadrolinija u što kraćem roku ispuniti, privremeno se odgađa njegovo uključivanje u liniju. Na prvom mjestu je sigurnost putnika i posade te ćemo učiniti sve kako bi ‘Oliverov’ trag što prije stigao do svih vas koji ga s nestrpljenjem očekujete.“ Ubrzo potom Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, izjavio je za Novi list kako inspekcije nikad ne zaustavljaju brodove zbog manjih uočenih problema, već je uvijek riječ o značajnijim nedostacima. On je za te novine izjavio:
„Razlozi za zaustavljanje broda nikad nisu sitnice koje se mogu otkloniti u roku od 24 sata, već daleko ozbiljniji nedostaci koji predstavljaju ugrozu sigurnosti broda, posade, putnika i okoliša. Očigledno je da su inspektori Lučke kapetanije Rijeka korektno i profesionalno obavili svoj posao te se nadamo da neće biti političkih pritisaka kako bi se zataškali uočeni nedostaci na brodu. Bez obzira na emocije koje u svima nama budi ime broda, nazvanog po našem slavnom pjevaču, najvažnije je da on bude siguran za pomorski promet, posada, putnike i okoliš.“
Jadrolinija je Novom listu na upit o kojim se nedostacima ili nepravilnostima radi, ovako odgovorila:
„Bez obzira na to što je brod plovio zadnjih dvadeset godina u linijskom putničkom prometu i doplovio u Hrvatsku s važećim svjedodžbama, Lučka kapetanija Rijeka je prema Jadroliniji uputila dodatne zahtjeve. Već danas smo krenuli u rješavanje istih te ćemo ih ispuniti u najkraćem mogućem roku.“
Priopćenje Jadrolinije može se okarakterizirati kao pokušaj kontrole štete. Tim više što je Nacional u više navrata ekstenzivno pisao o tomu kako Jadrolinija ustraje na netransparentnim nabavkama isluženih brodova iz inozemstva. Zadnji put na to je Nacional upozorio koncem veljače ove godine, kada je zaprimio službeni odgovor Hrvatskog registra brodova, nadležne javne ustanove koja obavlja poslove od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, iz kojega je vidljivo da je HRB na vrijeme, dakle, prije kupovine trajekta „Glykofilousa IV“ od grčkog brodovlasnika, obavijestio Upravu Jadrolinije da taj brod ne udovoljava elementarnim kriterijima za plovidbu Jadranom, čak ni najzaštićenijim morskim područjem „klase D“ – od Splita do Supetra na Braču.
Time je bilo dodatno potvrđeno sve na što je Nacional u nekoliko navrata od ljeta prošle godine upozoravao – da Uprava Jadrolinije „obnavlja“ svoju flotu kupovinom starih, isluženih i skupo plaćenih trajekata grčkih brodovlasnika, od kojih su neki, prema Direktivi EU-a, nepodobni za plovidbu nacionalnim vodama RH.
Nacional je zamolio ravnatelja Hrvatskog registra brodova Damira Roju da s obzirom na obvezu zakonskog transparentnog poslovanja, ta javna ustanova, među ostalim, odgovori na pitanja u vezi s kupovinom trajekta „Glykofilousa IV“, koji se u Jadrolinijinoj floti sada zove „Sv. Duje“. Iz Hrvatskog registra brodova jasno su odgovorili: „HRB je uvidom u brodske dokumente izdane od pomorske uprave Grčke, što je kasnije potvrđeno kroz odgovarajući prigodni pregled, utvrdio da je brod certificiran za ‘lučko područje’, pri čemu ne udovoljava europskoj Direktivi i pripadajućoj Delegiranoj uredbi Komisije (EZ), a o čemu je Jadrolinija dovoljno unaprijed i prije nabave broda bila odgovarajuće obaviještena.
Također, nakon provedene detaljne analize Hrvatskog registra brodova, Jadrolinija je odgovarajuće obaviještena o činjenici kako je u svrhu usklađivanja stanja na brodu s navedenim EU normama za plovidbu u RH kao brodu ‘klase D’ (klasa brodova koja udovoljava zahtjevima za linijsku plovidbu na relaciji Split – Supetar), potrebno izvršiti značajne preinake prije izdavanja bilo kakvih plovnih isprava.“ U dopisu HRB-a otkrivaju se i potvrđuju nove, javnosti dosad nepoznate pojedinosti: „Sva tri broda, trajekt ‘Sv. Duje’, brodovi ‘Vela Luka’ i ‘Unije’, imaju velikih nedostataka i određenih problema, koji se već četiri mjeseca pokušavaju ukloniti u brodogradilištima u Kraljevici, Kostreni i Malom Lošinju. Jadrolinijine brodove, posebno ‘Sv. Duju’ i ‘Vela Luku’, čekaju ozbiljne nadogradnje i preinake, koje će zahtijevati i značajna financijska sredstva. S obzirom na složenost zahvata, nitko ne zna kad bi oni mogli početi ploviti. ‘Sv. Duje’ i ‘Vela Luka’ sigurno neće na najfrekventnijim linijama Split – Supetar i Split – Vela Luka – Ubli na Lastovu zaploviti na ljeto ove godine“, rekao je koncem veljače Nacionalu dugogodišnji brodograđevni stručnjak i savjetnik, ugledni hrvatski pomorski ekspert.
Nacional je u više navrata pisao o tomu kako Jadrolinija ustraje na netransparentnim nabavama isluženih brodova iz inozemstva, prvenstveno iz Grčke, na što je upozorio i predsjednik Milanović
U sličnom kontekstu treba gledati i na pokušaj manipulacija s isplovljavanjem broda „Oliver“, koji treba voziti na liniji Split – Vela Luka – Ubli.
Nacional je još u ljeto 2018. na naslovnici kao glavni apel objavio detalje tada velike drame u vladi premijera Andreja Plenkovića. Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, htio je već tada smijeniti kompletnu upravu Jadrolinije, strateški važne državne brodarske tvrtke koju je u to vrijeme kao predsjednik Uprave tek bio preuzimao David Sopta, čovjek od povjerenja premijera Andreja Plenkovića. Butković je to htio napraviti zbog sumnji u korupciju tijekom kupnje katamarana putem javnog natječaja vrijednog 36 milijuna eura, a u slučaj se uključio i Uskok. Butković je o svemu proveo i temeljitu internu istragu, ali na koncu Soptu nije uspio smijeniti.
Radilo se o prilično eksplozivnoj, ali i neobičnoj aferi, jer ne događa se svaki dan da resorni ministar zapravo istražuje je li u korupciju umiješan čovjek od povjerenja njegova stranačkog šefa i premijera vlade u kojoj je Butković ministar. Pa je taj slučaj već tada otvorio i dodatna pitanja, prvenstveno što to znači za odnose unutar stranke i Vlade, kao i kakvu bi reputacijsku štetu afera mogla proizvesti i za samog premijera Plenkovića pokaže li se da je predsjednik Uprave Jadrolinije i čovjek čiju naklonost uživa, zapravo suodgovoran za veliku korupcijsku aferu. A na korupciju su tada upućivale i ekskluzivne interne poruke e-maila iz Jadrolinije, čiji je sadržaj Nacional tada ekskluzivno objavio.
Sopta je trebao u tu tvrtku uvesti novi upravljački impuls, kao čovjek koji uživa povjerenje premijera trebao je osigurati i stanoviti balans među raznorodnim interesnim silnicama unutar Jadrolinije, ali se odmah na početku mandata našao usred ili je možda kao svježi šef tvrtke bio uvučen u veliku aferu oko nabave katamarana, za koju je snosio, u najmanju ruku, tzv. zapovjednu odgovornost iako su u njoj ključne sporne poteze moguće povlačili neki drugi protagonisti.
U tom kontekstu tada se istraživalo što se u toj aferi zbilo, a u toj istrazi glavnu inicijativu imao je Oleg Butković. Već tada unutar HDZ-a postojali su pojedinci koji su smatrali da on kroz utvrđivanje odgovornosti za tu aferu želi potpuno ovladati tom tvrtkom, koja ima gotovo milijardu kuna prihoda, a u sljedećim godinama kupila je veći broj brodova. Zato su neke strukture u HDZ-u oklijevale s odlukom što u tom slučaju učiniti, posebno zato što bi Soptina smjena reputacijski mogla ugroziti i premijera Plenkovića. Sopta je u međuvremenu opstao na čelu te tvrtke, u kojoj se naredao veći broj novih afera i diskutabilnih upravljačkih poteza, a zadnji u nizu obračuna eksplodirao je usred tekuće predizborne kampanje i zrcali žestoki obračun istih zaraćenih stranačkih frakcija, ovoga puta uoči nove raspodjele moći unutar HDZ-a.
Komentari