Nakon što je Strabag krajem lipnja najavio raskid ugovora o rekonstrukciji željezničke pruge od Hrvatskog Leskovca do Karlovca, Nacionalu je potvrđeno da su dvije strane ipak postigle dogovor oko projekta vrijednog 227 milijuna eura
Državna tvrtka HŽ Infrastruktura i tvrtka Strabag postigle su dogovor oko rekonstrukcije pruge između Hrvatskog Leskovca i Karlovca. Ovaj dogovor potvrđen je Nacionalu i iz tvrtke HŽ Infrastruktura, a time je okončan i spor zbog kojeg je prijetila obustava rekonstrukcije jednog od najvažnijih željezničkih pravaca u zemlji, čije su obnova i izgradnja drugog kolosijeka vrijedne 227,4 milijuna kuna bez PDV-a. Jedan od najvažnijih prometnih projekata Vlade Andreja Plenkovića postao je upitan nakon što je iz Strabaga krajem lipnja u HŽ Infrastrukturu stigao dopis u kojem se prijeti raskidom ugovora koji je potpisan u srpnju prošle godine. Iako se u početku činilo kako Strabag ima argumente za raskid ugovora, čini se kako je ovdje prije svega bila riječ o zauzimanju što bolje pozicije u pregovorima oko revidiranja ugovora, ali i o određenom pokušaju ucjene Strabaga koji je od HŽ Infrastrukture tražio da mu se odobre neke stvari na koje prema osnovnom ugovoru nije imao pravo. Strabag je u svojim zahtjevima, ali i pregovorima, zauzeo poziciju velike međunarodne kompanije te je očito pokušao HŽ Infrastrukturu prisiliti da plati dodatne iznose kako bi pokrio rast cijena materijala i radova izazvan inflacijom i ratom u Ukrajini. Na kraju je 4. kolovoza potpisan sporazum u kojem je dogovoren nastavak suradnje, a samim time i nastavak rekonstrukcije pruge do Karlovca. Ono što je u ovom sporazumu možda i najvažnije za hrvatske porezne obveznike je da HŽ Infrastruktura nije pristala na plaćanje razlike u cijeni koje su zahtijevali iz Strabaga te je tako ušteđeno najmanje 50 milijuna eura, koliko su razliku procijenili u Strabagu.
Prihvaćeno je da HŽ Infrastruktura nadoknadi štetu koja je nastala jer je došlo do kašnjenja izdavanja građevinskih dozvola na pojedinim dijelovima projekta. Zato su dogovorom dviju strana iz Glavnog ugovora izuzete dionice 2, 10, 11 te će po novom sporazumu Strabag graditi osam umjesto 11 dionica pruge između Hrvatskog Leskovca i Karlovca.
Sporazumom potpisanim 4. kolovoza HŽ Infrastruktura i Strabag su također dogovorili da će svu štetu koju je Strabag pretrpio zbog izbacivanja gradnje tri dionice nadoknaditi HŽ Infrastruktura, a to vrijedi i za štetu nastalu zbog kašnjenja radova na ostalim dionicama, koja je nastala zbog kašnjenja izdavanja građevinskih dozvola.
Istovremeno, Strabag je odustao od potraživanja dodatnih financijskih sredstava koje je nastalo zbog eskalacije cijene materijala te je dogovoreno da se kao bazni mjesec obračuna troškova koristi mjesec potpisivanja ugovora, a to je srpanj prošle godine, te da nepromjenjivi udio u ugovorenoj cijeni iznosi deset posto. Iz HŽ Infrastrukture Nacionalu su vezano za ovaj sporazum poslali sljedeći odgovor:
„HŽ Infrastruktura d.o.o. kao naručitelj radova i zajednica ponuditelja koju čine Strabag d.o.o., Strabag AG d.d. i Strabag Rail a.s. d.d. kao izvođač radova zaključili su u 28. 7. 2022. godine ugovor o radovima na projektu ‘Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac’ čija vrijednost iznosi 227,4 milijuna eura bez PDV-a. Izvođaču je na početnom sastanku predana sva projektna dokumentacija za svih 11 etapa, elaborati iskolčenja i devet od ukupno 11 građevinskih dozvola, uključivo i dozvola za trasu pruge od Jastrebarskog do Karlovca, te se radovi odvijaju na sedam od ukupno 11 etapa. Tako su započeli radovi na elektrovučnom postrojenju Mrzlo Polje, nadvožnjacima Pavučnjak, Cvetković i Domagović, kao i na podvožnjacima Lazina i Ribnjak te na lokaciji ceste Orlovac – Ilovac.“
Iz HŽ Infrastrukture objašnjavaju kako smatraju da kašnjenje u ishođenju dviju građevinskih dozvola nije osnova za raskid ugovora, nego osnova za nadoknadu troškova, a što je i predviđeno ugovorom, te su dodali:
„HŽ Infrastruktura je pristala sukladno odredbama ugovora podmiriti sve opravdane troškove koji će izvođaču nastati zbog određenih kašnjenja s ishođenjem građevinskih dozvola kao i produljiti rokove za dovršetak radova, sve u skladu s preuzetim ugovornim obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima. Financijska sredstva za plaćanje troškova po toj osnovi predviđena su ugovorom i prihvatljiva su za sufinanciranje EU-a. Isto se odnosi i na obračun i nadoknadu razlike u cijeni zbog eskalacije cijena na tržištu, a za što je predviđeno postupanje sukladno Zaključku Vlade RH.“
Naglasili su i da HŽ Infrastruktura poduzima sve aktivnosti kako bi zaštitila EU sredstva i interese građana Republike Hrvatske za ovaj strateški projekt te je u tom cilju i potpisan načelni sporazum sa Strabagom, s kojim se i dalje nastavlja postupak mirnog rješavanja spora. Na koncu su iz HŽ Infrastrukture objasnili i zašto je došlo do kašnjenja u izdavanju građevinskih dozvola zbog kojeg je djelomično i došlo do spora sa Strabagom:
“Ugovor za izradu projektne dokumentacije i ishođenje potrebnih dozvola za dionicu od Hrvatskog Leskovca do Karlovca zaključen je krajem 2012. s talijanskom projektantskom kućom Italferr. Riječ je o pretpristupnom razdoblju u kojem strani projektanti nisu bili dovoljno upoznati sa zakonskom regulativom RH, što je rezultiralo neusklađenom projektnom dokumentacijom zbog čega u konačnici kasne dozvole.“
Nacional je i od Strabaga zatražio komentar sporazuma koji je dogovoren s HŽ Infrastrukturom, ali smo iz te kompanije dobili samo kratak odgovor: „Zahvaljujemo na postavljenim pitanjima no ne možemo komunicirati o detaljima pregovora s naručiteljem. Možemo samo potvrditi da smo u procesu pronalaženja zajedničkog rješenja.“
Dogovor HŽ Infrastrukture i Strabaga postignut je nakon što je Strabag koncem lipnja poslao najavu o mogućem raskidu ugovora. Tada su najavili da će u roku od 14 dana raskinuti ugovor s HŽ Infrastrukturom ako se ne ispune njihovi zahtjevi. U pismu koje je završilo i u hrvatskim medijima, iz Strabaga su detaljno elaborirali sve odredbe ugovora koje, prema mišljenju Strabaga, HŽ Infrastruktura nije ispoštovala. U dokumentu se navodi da je Strabag kao izvođač prije uvođenja u posao trebao dobiti sve glavne projekte i pravomoćne građevinske dozvole, njih 11. No, kako tvrde, do uvođenja u posao nisu dobili građevinske dozvole za četiri etape ni ovjerene glavne projekte. Na dan slanja ovog dopisa nisu dobili tri građevinske dozvole ni pravomoćnu građevinsku dozvolu. U Strabagu tvrde da naručitelj radova kasni 300 dana s predajom ovjerenih glavnih projekata. U dopisu se također navodi kako su u dijelu dobivene projektne dokumentacije uočeni značajne pogreške i nedostaci te je potrebna velika izmjena, što je po njihovu mišljenju u nadležnosti naručitelja. Zbog svega toga u Strabagu tvrde da je početak radova u punom opsegu odgođen za više od devet mjeseci. U Strabagu su izračunali kako su zbog ovih kašnjenja do sada pretrpjeli troškove u iznosu većem od 5,5 milijuna eura.
U Strabagu su tvrdili da je zbog inflacije i rata u Ukrajini nastala razlika u troškovima od čak 50 milijuna eura te su tražili da se to nadoknadi, ali su od tog zahtjeva za nadoknadu troškova na kraju odustali
Kao drugi veliki problem iz Strabaga u dopisu navode da su od 19. travnja 2021., kada je predana ponuda za ovaj ugovor, do danas troškovi materijala i radne snage znatno porasli, pa početna ponuda ne odgovara stvarnim troškovima. Strabag je ponudio ovaj projekt realizirati za oko 225 milijuna eura. No ta je ponuda predana prije rata u Ukrajini i enormnog porasta cijena materijala. U dopisu se navodi kako se s naručiteljem više puta razgovaralo o korekciji cijena i naknadi gubitaka, ali konsenzus nije postignut. U Strabagu procjenjuju kako je cijena projekta do sada povećana za 50 milijuna eura.
Nakon što je iz Strabaga poslan ovaj dopis, iz HŽ Infrastrukture su odmah poručili kako je istina da ima određenih problema s izdavanjem građevinskih dozvola, ali da ti problemi nisu takvi da bi došlo do raskida ugovora na jednom od najvećih prometnih projekata u državi. To je poručio i resorni ministar Oleg Butković koji je poručio da raskid ugovora između HŽ Infrastrukture i tvrtke Strabag „ne dolazi u obzir“. Butković je rekao da za većinu radova dozvole postoje, da treba ishodovati još dvije, ali da „nema nikakve zapreke da Strabag, tvrtka izabrana na javnom natječaju, koja ima potpisan ugovor, ne bi radila“. Naveo je da je u tijeku procedura priznavanja povećanja troškova ugovorenih za rekonstrukciju postojećeg i izgradnju drugog kolosijeka pruge na navedenoj dionici te je dodao:
„Zna se da je rat u Ukrajini stvorio određene poremećaje u cijenama materijala za građevinski sektor i da su se ugovori zaključivani prije rata morali povećati.“
Treba naglasiti da su u sklopu ovog projekta planirane rekonstrukcija postojećeg kolosijeka između Hrvatskog Leskovca i Karlovca te izgradnja drugog kolosijeka na spomenutoj dionici dužine 44,02 kilometra, uz rekonstrukciju kolodvora Hrvatski Leskovac, Jastrebarsko i Karlovac te stanica Mavračići, Desinec, Domagović i Lazina, kao i konverziju kolodvora Horvati, Zdenčina i Draganić u stanice. Riječ je o jednom od najvažnijih dijelova pruge koja bi trebala spajati mađarsku granicu i Luku Rijeka, odnosno dijelu tzv. nizinske pruge. Čak 85 posto sredstava za rekonstrukciju pruge i izgradnju drugog kolosijeka financira se iz europskih fondova, a raskid ugovora bio bi velik udarac za Plenkovićevu administraciju i za ministra Olega Butkovića, budući da je nakon završetka Pelješkog mosta riječ o trenutno najvećem prometnom projektu u Hrvatskoj. Načelnim sporazumom između HŽ Infrastrukture i Strabaga izbjegnut je najgori scenarij te će se nastaviti s rekonstrukcijom ovog važnog prometnog pravca. Ostaje tek za vidjeti koliko će s trenutnih 227,4 milijuna eura narasti cijena cijelog projekta.
Komentari