Nakon dugotrajnog zakonodavnog postupka koji je počeo 2020. godine, Europski je parlament početkom srpnja usvojio Zakon o digitalnim uslugama, koji zajedno sa Zakonom o digitalnim tržištima europskim građanima donosi okvir za sigurniji digitalni svijet u kojem će njihova temeljna korisnička prava biti zaštićena a tržište uređeno na način da osigura konkurentne uvjete svim sudionicima. Zakon o digitalnim uslugama (Digital Service Act – DSA) predstavlja dugo čekanu izmjenu Direktive o e-trgovini kojom su važna pitanja pružanja digitalnih usluga i prava korisnika regulirana još 2000., kada su internetom vladali Yahoo ili MSN, a društvene mreže poput Facebooka ili Twittera, zajedno s rizicima koji njihova upotreba nosi, nisu ni postojale.
Aktualizirajući postojeći propis, DSA obuhvaća sve tvrtke koja nude digitalne usluge na području EU-a ili EU građanima kao što su platforme za društvene mreže, tražilice i medijske izdavače. Pritom se ovisno o veličini, njima nameću različite obveze tako da će najveće promjene donijeti za velike tehnološke divove, odnosno vrlo velike platforme (VLOP – very large online platforms) i vrlo velike tražilice (VLOSE -very large online search engines) koji unutar Unije imaju više od 45 milijuna aktivnih korisnika na mjesečnoj razini.
Uz načelo što veća platforma – to stroža pravila, glavna ideja Uredbe je da sve što je protuzakonito u stvarnom svijetu mora biti izvan zakona i u digitalnom okruženju. Za korisnike velikih društvenih mreža ili tražilica su svakako najzanimljivije novosti koje DSA donosi u pitanjima borbe protiv nezakonitog sadržaja, sustava preporuka i ciljanog oglašavanja.
Suzbijanje ilegalnog sadržaja kao što je govor mržnje, prijetnje smrću, pornografija iz osvete, kleveta ili povreda intelektualnog vlasništva u središtu je nove uredbe. Prema njoj, društvene mreže imaju obvezu blokirati, ukloniti ili ograničiti protuzakoniti sadržaj i transparentno objaviti kakve mehanizme su uveli za sprječavanje njegova širenja. Uz to, vrlo velike online platforme morat će provesti opsežne procjene rizika o “sistemskim rizicima” koje donosi dizajn, algoritamski sustavi, intrinzične karakteristike, funkcioniranje i korištenje njihovih usluga ili se odnose na njih te poduzeti razumne i učinkovite mjere za smanjenje rizika. Sistemski rizici uključuju, osim „širenja nezakonitog sadržaja“ i moguće negativne učinke na temeljna prava (ljudsko dostojanstvo, privatnost, osobne podatke, slobodu izražavanja), na građanski diskurs i izborne procese ili javnu sigurnost, rodno uvjetovano nasilje, maloljetnike, javno zdravlje i tjelesno ili mentalno blagostanje. DSA će stoga biti i mehanizam za rješavanje složenih problema kao što su masovne dezinformacije i njihov utjecaj na demokratske procese ili javno zdravlje te sustavno trolanje i marginalizacija zajednica.
Novom uredbom propisuje se i obveza transparentnosti za parametre sustava preporuka (algoritme koji određuju što se korisnicima prikazuje) kako bi se poboljšala informiranost korisnika i njihov mogući izbor. Vrlo velike platforme i tražilice morat će dodatno korisnicima ponuditi sustav preporuke sadržaja koji se ne temelji na njihovom profiliranju.
Treći aspekt koji će korisnici izravno osjetiti odnosi se na reguliranje ciljanih oglasa pa će u budućnosti korisnici znati zbog čega im se prikazuje pojedinačni oglas, tko stoji iza njega i koji su podaci korišteni pri donošenju te odluke. Nova uredba izričito zabranjuje da se ciljani odabir oslanja na korištenje osjetljivih podataka kao što su zdravstveno stanje, seksualna orijentacija, etnička pripadnost, politički stavovi ili vjerska uvjerenja, a posebno se zabranjuje ciljani odabir oglasa maloljetnicima odnosno djeci.
Nakon usvajanja uvjerljivom većinom u Europskom parlamentu, DSA mora službeno usvojiti i Vijeće Europske unije. Stupit će na snagu nakon potpisivanja i objave u Službenom listu, vjerojatno u jesen 2022. Međutim, rok za primjenu je ili 15 mjeseci nakon stupanja na snagu ili od 12. siječnja 2024., ovisno o tome što bude kasnije, s time da je kao uredba, za razliku od direktive, DSA izravno primjenjiv u svim članicama Unije.
Komentari