Nacional je razgledao izložbu ‘Stoljeće giganta uz Savu’ otvorenu u Slavonskom Brodu povodom stote obljetnice osnivanja Đure Đakovića, prve jugoslavenske tvornice vagona, strojeva i mostova i prve takve tvornice na jugoistoku Europe, koja je sredinom 1980-ih zapošljavala oko 16 tisuća radnika
Stoljeće giganta uz Savu” naziv je izložbe koja je otvorena 8. prosinca u Slavonskom Brodu povodom stote obljetnice osnivanja Đure Đakovića, prve jugoslavenske tvornice vagona, strojeva i mostova i prve takve tvornice na jugoistoku Europe. Đuro Đaković će tijekom 20. stoljeća izrasti u jednog od vodećih europskih proizvođača opreme za industrijska i energetska postrojenja, čeličnih konstrukcija, tračničkih i borbenih oklopnih vozila i raznih strojeva. Surađivao je s tvrtkama s obje strane željezne zavjese i na gradilištima od Meksika do Indonezije da bi danas kao respektabilna i autentična industrijska baština bio potpuno ignoriran u suvremenom hrvatskom sjećanju.
Đuro Đaković je bio jedan od glavnih nositelja razvoja strojogradnje i metalne industrije u Jugoslaviji, a značaj koji je imao za slavonskobrodski kraj i Hrvatsku je nemjerljiv, posebice ako uzmemo u obzir da je sredinom 1980-ih zapošljavao oko 16 tisuća radnika. Osim toga, ta je tvornica bila izrazito društveno osviještena, stipendirala je mnoge generacije, gradila odmarališta za radnike i brinula se za njihovo zdravlje, organizirala sportske igre i poticala kulturne aktivnosti. Ugostila je i niz svjetskih delegacija, od kubanske do predstavnika američkih poduzeća. Josip Broz Tito dvaput je posjetio Đuru Đakovića, 1964. nakon potresa koji je znatnije oštetio tvornicu i drugi put sa suprugom Jovankom 1971. kako bi pokazao da je radnička klasa protiv hrvatskog proljeća.
Izložbu “Stoljeće giganta uz Savu” postavile su Ana Rajković Pejić, povjesničarka s Hrvatskog instituta za povijest – Podružnice za povijest Slavonije, Srijema i Baranje, i kustosica Uršula Bešlić iz Muzeja Brodskog Posavlja. Nacional je razgledao izložbu i donosi priču o nastojanju da se od zaborava spasi jedno razdoblje u kojem je industrija bila okosnica privrede, a socijalizam ideja društvene emancipacije, slobode i jednakosti. Svega toga danas više nema, industrija je uništena, a socijalizam je ostao poglavlje povijesti od kojeg se poželjno ograditi. No upravo u tom sustavu tvornica Đuro Đaković postala je svjetski brend i doživjela svoj procvat i vrhunac.
A tko je bio Đuro Đaković? Metalski radnik Đuro Đaković (1886. – 1929.) rođen je u Brodskom Varošu, a bio je istaknuti komunistički aktivist koji je do Prvog svjetskog rata sudjelovao u razvoju radničkog pokreta u Bosni i Hercegovini. Godine 1921. bio je delegat Komunističke partije Jugoslavije (KPJ) na trećoj konferenciji Kominterne u Moskvi. Sudjelovalo je u štrajkovima, među kojima je i onaj iz prosinca 1922. godine u tadašnjoj Prvoj jugoslavenskoj tvornici vagona, strojeva i mostova. Obavljao je funkciju sekretara Centralnog komiteta KPJ kada je s Nikolom Hećimovićem ubijen na jugoslavensko-austrijskoj granici 1929. godine. Upravo je indikativno da kada su 90-ih masovno micana imena istaknutih komunista iz naziva ulica, trgova ili poduzeća, njegovo se ime zadržalo vjerojatno zato što je postalo sinonim za kvalitetu, odnosno svjetski brand.
“Premda je odluka o osnivanju tvornice u Brodu na Savi donesena 1921., sirena koja se prvi put oglasila u kolovozu 1922. označila je početak rada Prve jugoslavenske tvornice vagona, strojeva i mostova d.d. Brod na Savi, što je bio njen prvotni naziv. Već 1926. izgrađen je i montiran most preko Tise kod Titela u Vojvodini, a prvi izvoz datira s kraja 20-ih u Grčku, također je riječ o gradnji i montiranju mostova. No ono što je najzanimljivije, Đuro Đaković je izgradio prvi zavareni željezni most u Europi – upravo Hendrixov most u Zagrebu. Tijekom Drugog svjetskog rata tvornica je nekoliko puta bombardirana pa su čak pojedini pogoni bili izdvojeni u okolna mjesta, Okučane i Novu Gradišku. Zanimljivo je osvrnuti se i na položaj radnika između Prvog i Drugog svjetskog rata. Konkretno, prema Poslovnom redu iz 1925., koji je donijela uprava, bilo je propisano da radnik mora biti “poslušan i čedan” tijekom radnog vremena. Strogi i teški radni uvjeti u tom međuratnom razdoblju uzrokovali su niz radničkih nemira i štrajkova u kojima je sudjelovao i “metalski radnik” Đuro Đaković, po kojem će tvornica u kojoj je radio dobiti ime. Radnici su redovito isticali nehigijenske uvjete rada u većini tadašnjih tvornica te su one često proglašavane rasadištima bakterija, a u pogonima je bila prisutna i maloljetnička radna snaga”, rekla je za Nacional povjesničarka Ana Rajković Pejić.
Završetak Drugog svjetskog rata ujedno označava i razdoblje obnove tvornice, u koju se kreće već u kolovozu 1945. i nastavlja se u okviru Prve petoljetke koja započinje 1947., s naglaskom na razvoj teške industrije. Iste te godine tvornica mijenja ime u Đuro Đaković. O radu Đure Đakovića kasnih 40-ih i ranih 50-ih godina svjedoče fotografije poznatog hrvatskog fotografa Toše Dabca, na kojima su prikazani radnici, uvjeti rada, proces proizvodnje, kao i interijeri tvorničkih pogona.
“U tom razdoblju radnici oblikuju identitet udarnika i udarnica. Usporedno dolazi i do procesa identifikacije radne snage sa samom tvornicom, što je posebno vidljivo prema tvorničkim novinama koje počinju izlaziti ranih 50-ih godina, a u kojima radnici u svojim izjava i intervjuima ističu sudjelovanje u obnovi tvornice. Te su novine izlazile sve do 1989. i iz njih je vidljivo koliko su radnici pridonijeli pretvaranju Đure Đakovića u respektabilnu međunarodnu tvrtku. Time je desetljećima stvarana veza radnika i tvornice koja je obilježila njeno socijalističko razdoblje, a što čini okosnicu naše izložbe”, pojasnila je Ana Rajković Pejić.
Đuro Đaković početkom 60-ih ponovo izlazi na inozemno tržište. Prema dostupnim podacima, prvo u Indiju i Pakistan, a jedan od najvećih poslova u to vrijeme bila je gradnja parnog kotla u termoelektrani “Basin Bridge” u Madrasu. Uslijedila je gradnja kotlovskog postrojenja u Palenbanu u Indoneziji, čime je Đuro Đaković stekao međunarodni ugled kao najveći proizvođač Steambloc kotlova u svijetu.
“Sukladno tome, Đuro Đaković počinje otvarati niz predstavništava širom svijeta – u Saveznoj Republici Njemačkoj, Čehoslovačkoj, Mađarskoj, Sovjetskom Savezu, Indoneziji i diljem Jugoslavije. Također, Đuro Đaković je gradio tvornicu cementa i termoelektranu u Libiji, zatim tvornice cementa u Libanonu i Etiopiji, radio je na šest projekata u Iraku, cjevovode za nuklearne elektrane u Sovjetskom Savezu, termoelektranu u Iranu… Posebno je važno istaknuti da je Đuro imao poslovne partnere s obje strane željezne zavjese, pa je tako surađivao s Babcockom, General Motorsom ili pak britanskim Streamlinerom”, podsjetila je na nekadašnju snagu Đure Đakovića Ana Rajković Pejić.
Izložba se dotiče još jednog važnog područja, a to je društvena osviještenost. Od 1975. formirane su različite osnovne samoupravne interesne zajednice (OSIZ) koje su se brinule o društvenom standardu radnika i kvaliteti njihova života izvan tvorničkih postrojenja. Tako je i Đuro Đaković poklanjao veliku pažnju odmoru, rekreaciji i kulturnom uzdizanju svojih radnika te su radnici, osim ljetovanja u radničkom odmaralištu u Trogiru, imali mogućnost „banjskog liječenja“ u Poreču, koje je bilo namijenjeno onima koji su radili na iznimno teškim fizičkim poslovima, poput ljevaonice.
‘Đuro Đaković pridavao je pažnju odmoru, rekreaciji i kulturnom uzdizanju svojih radnika te su oni, primjerice, imali mogućnost banjskog liječenja u Poreču’, kaže Ana Rajković Pejić
“Važno je napomenuti da je za takve radnike OSIZ za odmor i rekreaciju osigurao stručno liječničko praćenje, odnosno da su nakon povratka s liječenja u Zdravstvenoj stanici, koja je bila u sklopu tvornice, rađene analize učinka takve vrste oporavka na radnike. U tom smislu tvorničke novine su pisale da se radi o smirivanju ‘suviše zategnutih mišića’ i ‘preaktivnih živaca’. Jedan od tako liječenih radnika izjavio je da mnogi od njih prije toga nikada nisu bili na moru, a pogotovo da nikada nisu vidjeli ‘takav komfor’. Sve je to uvelike utjecalo na produktivnost rada“, objasnila je Ana Rajković Pejić.
Društvena osviještenost također je obuhvaćala sportske i kulturne aktivnosti. U tom smislu posebno je bila važna Smotra proizvođača šinskih vozila Jugoslavije, na kojoj su radnici Đure Đakovića 1978. osvojili prvo mjesto. I danas su radnicima slavonskobrodskog kraja ostala u živim sjećanjima ta druženja, njima je to bilo, kako ističu, u rangu olimpijskih igara. Osim toga, Đurini sportaši sudjelovali su i na međunarodnim natjecanjima u Budimpešti i Brnu.
“Te su prakse bile u skladu sa shvaćanjem tadašnjih vlasti prema kojem fizička kultura predstavlja iznimno značajan element u kreiranju novog socijalističkog čovjeka, ali i zadovoljnog te produktivnog radnika. U tom smislu možemo promatrati i kulturne prakse, čiji je cilj bio umjetnost i kulturu približiti tadašnjem radnom čovjeku. Riječ je o poticanju na književno stvaralaštvo što je rezultiralo izdavanjem zbirke radničke poezije ‘Mi budimo jutra’, kao i o organiziranju niza izložbi u halama tvornice”, istaknula je Ana Rajković Pejić.
Izložba je realizirana u suradnji Turističke zajednice grada Slavonskog Broda, Hrvatskog instituta za povijest – Podružnice za povijest Slavonije, Srijema i Baranje i Muzeja Brodskog Posavlja. Njezin stalni postav smješten je u slavonskobrodsku Tvrđavu, u prostor Postava industrijske baštine Đuro Đaković.
Komentari