Uvjeti u kojima rade brizgaljke benzinskih motora s Multipoint ubrizgavanjem (MPI), visoke temperature i nečistoće u gorivu nečistoćama (problemi sa samim gorivom ili nečistoćama u gorivnom spremniku i sustavu), ostavljaju neželjene posljedice
Da bi benzinski motor radio pravilno i učinkovito, brizgaljke, u svim uvjetima, trebaju ubrizgavati potrebnu količinu goriva. Za potpuno i pravilno izgaranje jednog grama goriva potrebno je 14,7 grama zraka i to je pravilan, stehiometrijski omjer. Za njegovo postizanje važna je lambda sonda.
Količina ubrizganog goriva podešava se vremenom otvorenosti brizgaljki po jednom radnom taktu. Ali, kad su brizgaljke zatvorene ne smiju nimalo propuštati gorivo, a u točno određenom trenutku moraju se otvoriti i u točno određenom mlazu ubrizgati gorivo u komoru za izgaranje.
Radom brizgaljki upravlja elektronička centrala (ECU), tako da po potrebi povećava i smanjuje vrijeme otvorenosti brizgaljki (ubrizgavanja), u trajanju od 1,5 do 20 ms (milisekunda), ovisno o režimu rada motora.
Sve to dolazi u pitanje, ako brizgaljke nisu ispravne. Postoje mehaničke i električne brizgaljke (kod tehnološki najnaprednijih motora i piezo-električne). Mehaničke rade na principu hidrauličnog tlaka, a električne pomoću elektromagneta. Cijena im je od 500 do 2500 kn.
Zbog razmjerno visoke cijene, čišćenje brizgaljki je isplativo i opravdano, jer se postiže značajna ušteda, uz postizanje potrebne kvalitete. Cijena čišćenja je 150 do 225 kn po brizgalici. Postoje dva načina: izravno na motoru, bez demontaže brizgaljki i u ultrazvučnoj kupki, kad se brizgalice trebaju skinuti s motora.
Čišćenje brizgaljki na motoru često ne daje očekivanu kvalitetu. Kontrola i njihov rad nakon tretmana ne može se precizno provjeriti, osim donekle analizatorom ispušnih plinova. Ultrazvučno čišćenje brizgaljki nešto je skuplje, ali je daleko bolje, kvalitetnije i isplativije. Ultrazvučno čišćenja na specijalnom uređaju obavlja se u sljedećim fazama:
1. ispitivanje i ocjena stanja brizgalice prije čišćenja
2. demontaža postojećih (starih) filtra u brizgalici
3. ultrazvučnog čišćenja u specijalnoj otopini pri 35 do 45°C i frekvenciji 28 do 40 MHz
4. čišćenje stlačenim zrakom
5. ispiranje specijalnom tekućinom
6. ugradnja novih filtara
7. završno ispitivanje
Ako rezultat nije zadovoljavajući, postupak treba ponoviti, što se često događa kod jako zapuštenih i nečistih brizgaljki. Nakon navedene obrade, neke od brizgaljki neće biti za upotrebu, zbog mehaničkog oštećenja dosjedne površine ventila, otkazivanje funkcionalnosti, električnog kvara, koji može nastati (rijetko) i u fazi čišćenja.
Nakon čišćenja, potrebno je kontrolirati količine goriva, a razlika među ispitivanim brizgaljkama ne smije biti veća od 10 posto (poželjno je do 5 posto.. Nakon ovakvog tretmana na brizgaljkama, motor bolje vuče, manje troši i ispušta manje štetnih plinova (nema problema na eko-testu).
Komentari