Srećko Šestan, trenutačni intendant HNK u Splitu, kojemu je na prijedlog Kazališnog vijeća splitsko Gradsko vijeće uskratilo povjerenje i najavilo njegovu smjenu, najavljuje tužbu. Tvrdi da prijedlog o njegovu razrješenju prije sjednice nije raspravljen na matičnim odborima pa stoga nije zakonit
Srećko Šestan, trenutačni intendant Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, planira tužbu prema Gradskom vijeću odnosno prema gradonačelniku Ivici Puljku. Budući da je upravo Puljak, nakon novih gradskih izbora, postavio članove novog Kazališnog vijeća, a upravo je to tijelo Gradskom vijeću predložilo Šestanovu smjenu, njega Šestan drži i najodgovornijim. Šestan drži nevjerojatnom činjenicu da je Kazališno vijeće u bivšem sastavu prihvatilo apsolutno sva izvješća, i programska i financijska, a novo je „odjednom“ smatralo spornom činjenicu da Šestan, odnosno HNK u Splitu, nije održao nekoliko premijera. Šestan kaže da je zbog pandemije planirani program bilo nemoguće ostvariti. U Nacionalu pojašnjava situaciju i otkriva pozadinu, kako tvrdi, svoje političke smjene te najavljuje tužbu. Smatra da prijedlog o njegovu razrješenju nije raspravljen na matičnim odborima pa uopće nije zakonit.
Srećko Šestan rođen je 1960. u Šibeniku. Pomorsku školu i Filozofski fakultet završio je u Zadru, gdje je trinaest godina bio član Kazališta lutaka kao glumac-lutkar, a bavio se i režijom i dramaturškim prepravkama tekstova. Za svoj je profesionalni rad nagrađivan nacionalnim i međunarodnim nagradama, a 1996. odlikovan je Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića za osobite zasluge u kulturi.
Bio je ravnatelj Gradskog kazališta lutaka Rijeka u dva mandata, a bio je intendant HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci od 1999. do 2003. godine. U razdoblju od 2004. do 2008. godine bio je pomoćnik ministra kulture, od 2008. do 2012. godine ravnatelj Uprave za izvedbene umjetnosti i audiovizualnu djelatnost Ministarstva kulture, a od 2012. do 2019. godine ravnatelj Gradskog kazališta Zorin dom u Karlovcu gdje je pokrenuo i lutkarsku produkciju.
Nacional: Gradsko vijeće Grada Splita prihvatilo je prijedlog Kazališnog vijeća HNK u Splitu da vam se uskrati povjerenje za obavljanje funkcije intendanta, godinu dana prije isteka mandata. Naime, nije usvojeno financijsko i programsko izvješće HNK Split za 2021. No još niste smijenjeni, što očekujete?
Najprije da pojasnim – novo Kazališno vijeće, koje je postavio gradonačelnik Ivica Puljak – još u travnju je prihvatilo financijsko izvješće, ali su imali prigovore na programsko izvješće, a njihov zaključak je bio da nismo izveli određeni broj predstava koje su bile najavljene u programskom okviru 2018. To je bila osnova za raspisivanje natječaja na izboru za intendanta, kad sam izabran. To je nešto što me osupnulo zato što su govorili o tome i obrazlagali o manjem broju predstava kao da korona nije postojala dvije godine.
Prvi smo 11. ožujka 2020. prestali s izvođenjem predstava, koje su bile izvanredne i vrlo posjećene. Naš prihod u nepuna tri mjeseca te godine bio je skoro za 50 posto veći od prethodnih razdoblja. Obično bi u prvom tromjesečju prihod od ulaznica bio od 400.000 do 600.000 kuna, a tad smo već imali prihod od milijun i 280.000 kuna. Za vrijeme lockdowna smo – bez utrošene kune – producirali 33 videa koje smo objavljivali na stranicama. To su radili naši umjetnici, a sve je kulminiralo prvom svjetskom online premijerom baleta „Labuđe jezero“ u svijetu, u trajanju od 14 minuta. Dakle, umjetnici su i tijekom lockdowna vježbali i radili na sebi, pa smo tako 14. svibnja prvi u svijetu otvorili kazalište nakon lockdowna.
Onda smo počeli pripremati i Splitsko ljeto te 2020., koje je odrađeno kao da korone nema, naravno uz sve epidemiološke mjere. Festival je prošao izvrsno, pa smo nakon toga organizirali i Marulićeve dane, koje smo odgodili s travnja na listopad.
Nacional: Dakle smatrate da je ta godina, unatoč lockdownu i koroni, bila dobra?
Bila je izvrsna, bolja od očekivanog. A onda je došla 2021., koja je bila zaista teška, bila je loša procijepljenost, a Split je uz Zagreb bio grad s najviše oboljelih, hospitaliziranih i umrlih. To je sve, naravno, utjecalo na dolazak publike u kazalište, unatoč tome što smo u gledalištu najprije imali osigurana četiri metra četvorna, a nakon toga sedam. Tako smo neke predstave morali igrati za 75 gledatelja, u dvorani koja prima 600 ljudi. No radili smo bez obzira na sve. Balet je imao vježbe, pripremali su predstave, a s obzirom na to da se te godine nisu mogle izvoditi glazbeno-scenske predstave, nije bilo ni predstava za zbor, orkestar. Međutim oni su svi radili, vježbali. To su bile akrobacije, radilo se u različitim terminima, dvoranama, radili predstave online, radili smo manje koncertne forme. Ponovno smo Splitsko ljeto odradili na visokom nivou, pa ponovno Marulićeve dane u listopadu.
Nama je, i meni osobno, u te dvije godine bilo najvažnije sačuvati zdravlje umjetnika, zdravlje publike, strogo poštivati naputke epidemiologa, organizirali smo kolektivno cijepljenje, imali neprestano krizne stožere s predstavnicima sindikata, bilo je zaista sve napravljeno u najboljoj namjeri da se osiguraju najbolji mogući uvjeti u danim teškim okolnostima. Danas su nam na tome zahvalni i umjetnici i djelatnici. To je bilo ne planiranje na tjednoj bazi, već na dnevnoj! Neke smo izvedbe morali otkazati na dan predstave.
‘Radi se to da se nasilu izazove moja smjena, ne mogu ništa drugo reći. Nadao sam se da ću sve moći objasniti, ali nisam mogao. Ne vidim da je išta drugo u pitanju nego politika’
Nacional: Pa niste radili ništa što nisu radila i druga kazališta u Hrvatskoj.
Da, zato i jest apsurdno da netko očekuje da ispunimo broj premijera i izvedbi kao u 2018., kad nije bilo korone.
Nacional: Dakle, vi smatrate da Kazališno vijeće nema argumente koji bi ukazivali na opravdanost vaše smjene?
Nikakvi argumenti ne postoje. Osim toga, jedna od primjedbi je i ta da za otkazivanje premijera nisam tražio dozvolu Kazališnog vijeća. Ne znam kako sam mogao znati da će se neka premijera ili predstava otkazati. Uostalom, svaka tri mjeseca Kazališno vijeće u starom sastavu – do novih izbora – dobivalo je programska i financijska izvješća koja su uredno prihvaćali. U njima je pisalo zašto smo mijenjali naslove ili termine. Na ta izvješća nitko nije imamo primjedbe. Sad ih imaju.
Nacional: Otkud sad ta promjena, po vašemu mišljenju?
„Staro“ Kazališno vijeće imalo je posljednju sjednicu 8. prosinca 2021., dakle izvješća za tri tromjesečja te godine su prošla, čak smo i pohvaljeni. Preostalo je još izvješće za četvrto tromjesečje, koje sam mogao predati prije Nove godine, ali smatrao sam da bi bilo u redu da izvješće ipak podnesem novom sazivu Kazališnog vijeća, koje se trebalo oformiti u prvim danima 2022. I to novo KV nije prihvatilo to izvješće i sve je krenulo.
Nacional: Vi smatrate da je novim sazivom Gradskog vijeća, pa time i Kazališnog vijeća, došlo do svih tih promjena na vašu štetu, da se politika umiješala?
Ono što je KV-u u starom sazivu bilo u redu, što je bilo prihvaćeno bez ijednog glasa protiv, sad odjednom ne valja? Ispada kao da nismo ništa radili. Bilo je na sjednici KV-a vidljivo totalno nerazumijevanje situacije. Ja sam tvrdio da se 200 dana nije moglo izvoditi složene predstave, dok su neki članovi KV-a tvrdili da je riječ o 75 dana. Ali zaboravilo se da je bio zabranjen i rad zbora u prvom dijelu godine. Da ne idem u detalje.
Nacional: Koji bi bili razlozi za ovo što radi novi saziv KV-a?
Radi se to da se na silu izazove moja smjena, ne mogu ništa drugo reći. Nadao sam se da ću moći objasniti Gradskom vijeću, ali nisam imao mogućnost. Ne vidim da je išta drugo u pitanju nego politika.
Nacional: Kako se trenutačno osjećate zbog toga?
Jedna novinarka je napisala da je mene politika dovela u Split. Ja jesam politički određen, ne bježim od toga. Ali ja iza sebe imam 30 godina rada na rukovodećim pozicijama, a radio sam i u Rijeci – kao ravnatelj kazališta lutaka u dva mandata, pa nakon toga i HNK Ivana pl. Zajca – a da na vlasti nije bila moja politička opcija. Nitko do sada mi nitko nije prigovorio na moj program i plan, uvijek je sve prihvaćeno. I sad nakon 30 godina rada netko mi kaže da me politika dovela u Split? Nije ugodno to čuti. Mene je u Split doveo moj rad. Doći u kazalište koje ima 5,7 milijuna kuna nepokrivenih računa iz prethodnih razdoblja, da bi pronalaskom neknjiženih računa završili sa 6,3 milijuna minusa, a danas nismo nikome dužni.
Nacional: Oko tog duga je nastala velika rasprava. Najvažniji razlog neprihvaćanja izvješća je zapravo činjenica da ste smanjenje duga pravdali izvršenjem programa. Zašto ste to radili, odnosno jeste li? Kako kažu u Kazališnom vijeću, taj dug se smanjio zato što se zbog pandemije više od 200 dana ili nisu izvodile glazbeno-scenske predstave ili je kazalište bilo zatvoreno. Dakle, zapravo vam je pandemija „pomogla“, ne možete govoriti da ste vi to napravili nekim dobrim poslovanjem. Ili možete?
Sjetite se ministričinih riječi za vrijeme lockdowna – da Ministarstvo neće uzimati programska sredstva, već da se taj novac tijekom pandemije utroši na honorare, na olakšavanje života umjetnicima. Programski novac Grada Splita umanjen za iznos Ministarstva utrošen je za izvršavanje programa. Jer vi plaćate termine zbora ili orkestra, oni su i dalje održavali probe i vježbali, bez obzira na to što se predstave nisu izvodile. Treba razlikovati dvije stvari – izvođenje pred publikom i redovni rad. Ako svemu tome pridodamo velike radove – ugradnja dizala za invalide, uređenje sanitarnog čvora, pročelje opasnog za život prolaznika – onda se ne može reći da nije ništa napravljeno.
Prošlu 2021. godinu završili smo sa svega 980.000 kuna nepokrivenih dugova iz prethodnih razdoblja.
Nacional: Osjećate li se prevareno ili ste vi prevarili u vezi s ovim smanjenjem duga, s obzirom na činjenicu da se mora vjerovati jednoj od dviju suprotstavljenih strana – ili Kazališnom vijeću ili vama?
Mislim da brojke i slova govore sve. Kad sam govorio o izvješćima – mi smo bivšem KV-u podastirali i godišnja izvješća koja su oni potvrđivali, i za 2019., i za 2020. Novo KV ima svoju interpretaciju s kojom se ja apsolutno ne slažem i ne mogu se složiti. Značajne uštede su bile na racionalizaciji poslovanja, između ostalog. U veljači 2020., prije lockdowna, a za to postoji zapisnik u primopredajnom dokumentu između bivšeg gradonačelnika Andre Krstulovića Opare i novog Ivice Puljka, nadležne službe su pisale da se zbog korone nije išlo u financijsko saniranje kazališta, kao ni u popunu radnih mjesta u zboru i Tehnici. Stoga, taj je dug trebao biti saniran u suradnji s Gradom, a to se nije dogodilo.
Nacional: Kako surađujete s gradonačelnikom Puljkom?
Čujte, komuniciramo, ali ne mogu ulaziti u njegova razmišljanja o tome kako treba izgledati Grad i vidi li on mene kao intendanta ili ne. Očito ne.
Nacional: Mislite li da on ima veze s tim što vam se želi izglasati nepovjerenje?
Pa on je imenovao Kazališno vijeće. Ne ulazim u to zašto su se baš ti ljudi izabrali. Najveće su primjedbe oporbe – prije nego što se krenulo u nove izbore – to da su se ljudi javljali na natječaje za članstvo u upravna vijeća, nadzorne odbore i slično i da im se obećavalo da će ih zvati, ali ih nitko nije zvao. E sad, kako je on baš postavio te ljude i u KV-u i u upravna vijeća, ne znam.
Nacional: Ministrica Obuljen Koržinek stala je na vašu stranu, jednako kao i na stranu Dubravke Vrgoč, ali i Marina Blaževića. Kako gledate na njezinu nekritičku podršku?
Prepustio bih to njoj, trebala bi nam tri broja Nacionala da ispričam na koji način je radilo ovo Kazališno vijeće. Na sjednici KV-a koju su organizirali, gle čuda, 21. travnja, na dan otvaranja Marulićevih dana, kad znaju da sam jako angažiran oko toga, napisani su razlozi za moju smjenu u nekoliko redaka. Što je najsmješnije, mimo točke dnevnog reda koja je trebala biti moje razrješenje i prijedlog imenovanja v.d.-a. Sjednica je zaključena a da se na njoj nije predložio v.d. i to nije ušlo u zapisnik. To su napravili naknadno, mimo održavanja sjednice.
Druga stvar koja je vrlo simptomatična je ta da su imali noćnu sjednicu, 3. kolovoza. Tražilo se od članova da predlože v.d.-a jer je jedina kandidatkinja odustala od svoje kandidature, što je isto nelegalno i protupravno. Elektronskom sjednicom članovi su imali mogućnost izjasniti se o tom od 22 do 23 sata. Tri dana prije toga imali smo redovitu sjednicu KV-a, na kojoj sam dao izvješće o sezoni 21./22., dao sam na znanje šestomjesečno izvješće i izvješće o zadnjem kvartalu. Bez primjedbe su to prihvatili, što bi značilo da su prihvatili i drugi dio kalendarske 2021.
‘Nitko mi do sada nije prigovorio zbog programa, uvijek je sve prihvaćeno. I sad nakon 30 godina rada netko mi kaže da me politika dovela u Split? Nije ugodno to čuti. U Split me doveo moj rad’
Nacional: Znači li to da se slažete s onim što je rekla ministrica, da vas se pokušava smijeniti staljinističkim metodama?
Ne bih ulazio u ono što je rekla, ali da su metode „makni Šestana što prije“, to je očito slučaj. Bez ikakvih argumenata. Ima još jedna stvar. Zašto se požurilo s noćnom sjednicom? Zato što su se materijali trebali u Grad poslati najkasnije 4. kolovoza jer je 11. kolovoza bila najavljena sjednica Gradskog vijeća. Ni to nije bilo u redu, zašto? Zato što je točka o izvršenju programa za 2021. trebala biti na dnevnom redu, a onda je trebalo uslijediti glasanje za prihvaćanje izvješća.
Nacional: Možete li vi nešto napraviti, hoćete li poduzeti neke pravne korake? Imate li volje?
Imam volje. Stvar je u tome da držim do digniteta kuće, do umjetnika, da ne ispadne da ovdje radi gomila neradnika. Još bitnije je to da je 26. travnja bila zadnja sjednica Gradskog vijeća pred raspuštanje. Na toj sjednici – dakle ne tri dana ranije kao što je to predviđeno, nego tijekom sjednice – nadopunjen je dnevni red točkom o izvršenju programa za 2021. Ali da bi bilo koje izvješće javnih ustanova moglo doći na plenarnu raspravu, mora proći – kao što sam rekao – matične odbore. Na toj sjednici, koja je prekinuta zbog nedostatka kvoruma, to se nije dogodilo. Od dana preuzimanja vlasti, dakle novih izbora, još se nisu formirali odbori. To znači da i ova sjednica na kojoj je predloženo moje razrješenje nije legalna jer na odborima nije raspravljeno o izvješću HNK u Splitu!
Nacional: Znači li to da se i o prijedlogu za vaše razrješenje trebalo raspraviti na odborima?
Pa naravna stvar!
Nacional: Hoćete li ići za tužbom?
Bitno je samo da javnost sazna o čemu je ovdje riječ.
Nacional: Bitno je i znati hoćete li tužiti.
Pa to ću vidjeti, moguće je.
Nacional: Hoćete li ići u pravnu bitku bez obzira na to što očito nemate podršku Grada?
Moji pravni koraci će ovisiti o potezu Gradskog vijeća.
Nacional: A što ako odluče podržati kandidaturu v.d.-a, a po svemu sudeći vama neće dati povjerenje?
Postoje pravni lijekovi koje ću poduzeti. Ali da, očekujem da neću dobiti povjerenje, tu ste u pravu.
Nacional: Spomenuli ste Zakon o kazalištima, kako komentirate navode umjetničkih udruga o tome da se novim zakonom pokušava ojačati moć intendanta, ali i oslabiti ili ukinuti ansamble?
Bio sam voditelj radne skupine 2006., za trenutačno aktualan zakon. Tada nije bilo mogućnosti savjetovanja sa zainteresiranom javnošću elektronskim putem kao što je to danas slučaj. Mi smo stoga svakih 15 do mjesec dana imali sastanke sa zainteresiranim stranama. Svi zazivaju promjene, a kad ih predložiš, svi od njih zaziru.
‘Trebamo se boriti protiv socijalizma koji je ostao u kazalištima. Trebaju se dovesti promjene, a one se ne mogu provesti ako ti za vratom vise radnička vijeća, sindikati i drugi’
Nacional: Dobro, ali ne mislite li da su ovim prijedlogom predviđene drastično velike ovlasti? Intendantima i ravnateljima dane su faraonske ovlasti i bit će gotovo nesmjenjivi, je li to rješenje?
U Zakonu o kazalištima u čijem sam donošenju sudjelovao bilo mi je najvažnije vratiti produkciju u ona mjesta u kojima su 1960-ih ukinuta profesionalna kazališta. U tome smo u velikoj mjeri i uspjeli. Ali i tada sam tvrdio, a i danas, da je to zakon institucija, to nije zakon o umjetnicima. Sve to trebao bi riješiti zakon o radu. Svaki zakon nije revolucija, nego evolucija.
Nacional: Ne govorim o zakonu o radu koji će – očito je – biti u koliziji s određenim odredbama budućeg zakona o kazalištima. Govorim o tome da su predviđene prevelike ovlasti ravnateljima i intendantima i da će oni biti gotovo pa nesmjenjivi.
Ne vidim razloga da oni budu nesmjenjivi. Trebamo se boriti protiv socijalizma koji je još ostao u kazalištima. Trebaju se dovesti promjene, a one se ne mogu provesti ako ti za vratom vise radnička vijeća, sindikati i drugi. Naravno da se rukovodeći čovjek mora držati zakona, ali da svaki dan dobivaš neke pozive ili da ti iskaču problemi, to isto nije u redu. Želimo biti moderna kazališta, a kad dođe do pokušaja primjene toga, onda ne valja.
Nacional: Isto tako, ravnatelji ili intendanti imat će – bez dozvole KV-a – mogućnost sami odlučivati o tome je li neki umjetnik zaslužio produljenje ugovora ili otkaz, ili neke kazne ili pak nagrade. Dakle, uvodi se evaluacija u kojoj će glavnu riječ imati samo jedan čovjek.
Ne mislite valjda da će neki ravnatelj ili intendant otpuštati nacionalne prvake?
Nacional: Ne govorim da će se to dogoditi, ali kažem da će za to u zakonu postojati mogućnost.
Neće se sigurno to događati jer nijedan intendant neće biti takav despot. Siguran sam u to.
Nacional: Nadam se da će praksa potvrditi to o čemu govorite.
Ma siguran sam da se to neće dogoditi. Isto tako, nije u redu da se netko zaposli i misli da će bez rada ostati negdje do penzije.
Nacional: Apsolutno je potrebno uvesti evaluacije, ali ne da ih radi jedan čovjek.
Uvijek postoji mehanizam izmjene i dopune zakona, ako će one biti potrebne.
Nacional: Vratimo se na HNK u Splitu i vašem mandatu. Kako vidite ove tri godine mandata, s čime ste najzadovoljniji?
Zadovoljan sam apsolutno svim potezima koje sam povukao. Na prvome mjestu, kvalitetom predstava. Drugo, usprkos koronakrizi došao sam do toga da je publika od većine 55+ godina danas nekih 35+, dakle dolaze nam mladi ljudi u kazalište. To je iznimno važno. Financijska situacija nam je sad pod kontrolom, ali moram reći da me strah računa za struju zbog Splitskog ljeta, ali tu su i najmovi putem student-servisa, kemijski zahodi, iznajmljivanje šatora. Bojim se višestruko viših računa.
Nacional: Jeste li u kontaktu s ansamblima, upravom, zaposlenicima, kako oni reagiraju na ovu situaciju, kakva je bila vaša suradnja s njima?
Jako sam zadovoljan. Jedino što nismo uspjeli napraviti jest nova sistematizacija radnih mjesta koju, međutim, nije bilo razloga donijeti dok se ne donese novi zakon o kazalištima. Nova lokacija za skladište – za kostime, rekvizitu – velik je podvig na koji sam posebno ponosan. Za vrijeme koronakrize bili smo u konstantnom kontaktu sa zaposlenicima, dogovarali, razgovarali, komunikacija je bila izvrsna.
Nacional: Zapravo, vi kao intendant očito ste na odlasku, iako još niste smijenjeni. Nije imenovan novi intendant, kazalište ide na kolektivni godišnji odmor, te nema ni ravnatelja Drame jer je ravnateljica Marina Vujčić još ranije dala ostavku, ni poslovnog ravnatelja jer je poslovna ravnateljica Marica Glavaš otišla u mirovinu. Dok se ova situacija ne razriješi, nova kazališna sezona će se primaknuti, što znači da će biti stiske s vremenom. Što slijedi, hoće li publika patiti?
Ne bi smjela. Kazalište do kraja godine ima raspored gotovo pa po danima.
Komentari