U Španjolskoj, domovini Cervantesovog viteza Don Quijotea, broj prodanih knjiga osjetno je porastao ove godine u odnosu na 2020., izvijestile su tamošnje knjižare u četvrtak.
Tijekom pandemije koronavirusa mnogi od 47 milijuna stanovnika Španjolske nanovo su se okrenuli knjizi, što je udahnulo život tisućama malih kvartovskih knjižara.
“Broj prodanih knjiga u knjižarama osjetno je porastao. Nalazimo se usred pozitivnog trenda s jako dobrim brojevima”, kaže Alvaro Manso, glasnogovornik španjolske udruge knjižara (CEGAL).
U Španjolskoj se u četvrtak obilježava “Dan knjižara“, u trenutku kada drugi oblici zabave poput Netflixa agresivno oduzimaju publiku, napose mlade.
No tijekom ove godine je broj prodanih knjiga u tamošnjim knjižarama skočio 13 posto, podatak je CEGAL-a. Njihov sustav u realnom vremenu prati prodaju knjiga.
“S obzirom da se približavaju Božićni blagdani očekujemo 15-postotni rast u odnosu na prošlu godinu”, kaže Manso.
To je dobra vijest za oko 3.210 samostalnih knjižara koje su od ožujka do lipnja 2020. prinudno bile zatvorene zbog pandemije. Koronavirus se bio žestoko obrušio na Španjolsku pa su stanovnici bili zaključani 100 dana u stanovima i kućama. Kada su nanovo izašli na ulice mnogi su krenuli po knjige.
“Nikada me knjige nisu zanimale, no tijekom boravka u stanu počela sam čitati romane”, kaže 35-godišnja Marta, stanovnica Madrida. “Sada se sa svojim prijateljima dogovaram koju ćemo knjigu pročitati pa ju nakon toga komentiramo. Jako je zabavno”, dodaje.
U velikim gradovima poput Madrida počele su stoga nicati nove male knjižare čiji vlasnici vjeruju u isplativost tog posla jer se ne nazire kraj pandemiji.
“Mi smo možda posljednji romantičari u današnjem društvu u kojem je žurba vrlina”, kaže Pablo Abarzuza, vlasnik male knjižare u Pamploni, gradu na sjeveru Španjolske. “Ljudi danas općenito žele sve brzo, sada i odmah, pa su naše knjižare otoci mira”, dodaje.
Unatoč važnosti knjižara, u ovom se sektoru odvija ubrzana promjena prelaska s papira i fizičkih knjižara na online čitanje i kupnju preko interneta.
Prije pandemije je na svakih 100 prodanih knjiga u Španjolskoj, njih 80 posto bilo prodano u knjižarama, 15 posto preko interneta, a 5 posto su bile e-knjige.
Sada se u knjižarama proda 70 posto od ukupno prodanih knjiga.
“Pandemija je ubrzala prodaju preko interneta. I same knjižare su prije godinu dana pokrenule svoju internetsku platformu koja je otišla dalje od same prodaje. Ideja je da se ondje susreću čitatelji i svi iz svijeta knjige”, kaže Manso napominjući kako će novcem iz EU fondova nastojati podržati taj projekt.
Taj projekt bi mogao privući i mlađe čitatelje koji se dobro snalaze na internetu. No kako privući današnje mlade, od kojih mnogi imaju problema s koncentracijom i čitaju tek kratke poruke preko društvenih mreža, ostaje izazov za knjižare.
Manso iz španjolske udruge knjižara ipak s optimizmom gleda na budućnost. “Primjećujemo da postoji mlada publika. Nju potiču izdavačke kuće koje objavljuju jako puno i to dobrog sadržaja”, ističe Manso dodajući da se, osim literature za djecu, nude i stripovi te ilustrirani romani kojih je sve više.
Komentari