Drama-komedija “Slikari rudari” engleskog dramatičara i scenarista Leeja Halla u režiji slovenskog redatelja Same M. Streleca, premijerno je u petak izvedena u zagrebačkom Gradskom dramskom kazalištu Gavelli, donoseći priču iz života britanskih rudara s početka 20. stoljeća koji su, bez formalnog likovnog obrazovanja, stvarali umjetnička djela.
Posljednja ovosezonska Gavellina premijera uprizorila je duhovit komad koji postavlja pitanja o tome treba li kultura radničkoj klasi i čemu ona uopće služi u kapitalizmu.
Nastao je po istinitim događajima vezanim uz Ashingtonsku grupu, skupinu slikara prepoznatih 30-ih i 40-ih godina 20. stoljeća, čiji su članovi uglavnom bili rudari, a počeli su slikati posve slučajno, kao dio doškolovanja tadašnjeg radništva.
Drama Leeja Halla prikazuje nevjerojatne životne priče članova te skupine koji bi, nakon završenog posla u rudniku, prihvatili kist i slikali ono što su osjećali.
U stvarnoj povijesnoj situaciji i njenim protagonistima Hall je prepoznao silan dramski potencijal te ga vješto iskoristio kako bi progovorio o potrebi za komunikacijom, moći umjetnosti da mijenja, autentičnoj žudnji za stvaranjem, nadilaženju klasnih uvjetovanosti, vitalnosti lijevih ideja, relativnosti uspjeha, ambiciji i skromnosti.
“Globalizacija kapitala, monopolizacija medija i deregulacija javne televizije doveli su do situacije u kojoj dobivamo manje kulture, a da pritom za nju plaćamo više. To je istovremeno i smiješno i tragično jer je radnička klasa, kojoj je uskraćena politička moć baš kao i duhovna pomoć, jednako tako isključena iz sustava kulture u kojem s takvom nezasitnom gladi uživaju njihovi eksploatatori”, rekao je Hall o razlozima pisanja “Slikara rudara”.
“I zato smo, kao odgovor mišljenju da je ‘zaglupljivanje’ neizbježno ako se tržište prepusti samo sebi, napravili ovu malu dramu o slikarima rudarima. Za mene oni i nisu anomalija, već se u njima ogleda golema žudnja radnika i radničkih pokreta da im se omogući slobodan pristup onom najboljem što život može ponuditi”, pojasnio je Hall, istaknuti dramatičar i scenarist vjerojatno najpoznatiji po scenariju za nagrađivani film “Billy Elliot”.
Kultura ili visoka umjetnost ne smije se promatrati kao nešto izdvojeno, smatra, kultura se mora živjeti, umjesto da se njome trguje, a u umjetnosti se treba sudjelovati: “Prava je umjetnost zajednička i aktivna; nitko je ne posjeduje, ona treba biti intelektualni i emocionalni zrak koji dišemo. Što više ljudi u njoj sudjeluje, ona je bogatija, a svakom isključenom osobom, mi postajemo siromašniji”.
“Slikari rudari” (The Pitmen Painters) praizvedeni su u Live Theatreu, Newcastle, u rujnu 2007., a u Gavelli ih postavlja Slovenac Samo M. Strelec, koji je publici kazališta u Frankopanskoj poznat i po predstavama “Četvrta sestra” Janusza Glowackog, “Duh” Margaret Edson, te “Platonov ili Drama bez naslova” Antona Pavloviča Čehova.
Strelec potpisuje i scenografiju, kostimografkinja je Marita Ćopo, oblikovatelj svjetla Zdravko Stolnik, dok je za izradu audio i video materijala zadužen Christian Kanazir. Predstava se igra u prijevodu Tomislava Kuzmanovića.
Igraju Dražen Kühn, Đorđe Kukuljica, Franjo Dijak, Filip Križan, Ranko Zidarić, Hrvoje Klobučar, Anja Đurinović Rakočević, Anja Šovagović Despot, Siniša Ružić i Andrej Kopčok.
Komentari