Kako fotografije svjetskih zvijezda koje su ovog ljeta posjetile Hrvatsku, najčešće na jahtama, a dojmove s odmora podijelile i na društvenim mrežama, neprocjenjivo pridonose promociji hrvatskog turizma
Već godinama, uključujući i pandemijske 2020. i 2021., hrvatsku obalu za svoj odmor biraju brojni svjetski glumci, sportaši i bogataši. Bilo da dolaze vlastitim ili unajmljenim luksuznim brodicama i jahtama ili pak borave u hotelima i luksuznim vilama, njihova pojava je medijski popraćena, a često i preko društvenih mreža reklamiraju hrvatsku obalu diljem svijeta. Tomu svjedočimo i ove sezone. Dok je većina mediteranskih zemalja nosila crvenu korona-oznaku, Hrvatska je bila prikladna za siguran odmor pa je poznate i slavne osobe ni ove sezone nisu zaobišle, a njihove su fotografije i objave obišle svijet.
S obzirom na velik utjecaj i medija i poznatih osoba, sigurno je da su takve objave značajno doprinijele još boljoj vidljivosti i popularnosti Hrvatske kao turističke destinacije, a da Hrvatska uživa status popularne destinacije potvrđuju svojim dolascima ove sezone Harrison Ford i Calista Flockhart, Demi Moore, Neil Patrick Harris, Bono Vox, američki model i influencerica Trista Mikail, sportaši Roger Federer, Valentino Rossi, Michael Jordan, Magic Johnson i brojni drugi.
Veliku ulogu i zadatak u promociji Hrvatske kao jedne od nezaobilaznih turističkih destinacija ima Hrvatska turistička zajednica, na čijem čelu je direktor Kristijan Staničić. On za Navigare kaže: “Uloga i doprinos poznatih osoba u promociji turističkih putovanja i destinacija u današnje je vrijeme vrlo značajna te predstavlja jedan od osnovnih alata i kanala u promociji, kako u vrijeme pandemije, tako i u pretpandemijskim godinama. Hrvatska turistička zajednica kontinuirano organizira putovanja namijenjena inozemnim novinarima, blogerima i influencerima koji predstavljaju komunikacijski kanal do velikog broja ljudi, odnosno potencijalnih posjetitelja Hrvatske. Primjerice, na poziv Hrvatske turističke zajednice u Hrvatskoj je boravila poznata influencerica Hofit Golan koja je ljepote naše zemlje podijelila s gotovo tri milijuna svojih pratitelja na Instagramu. Riječ je o poznatoj lifestyle, travel i fashion influencerici koju je popularni časopis Forbes proglasio lifestyle influencericom godine. Nedavno je, također na poziv HTZ-a, u Hrvatskoj boravila Ema Kovač, manekenka i glumica s talijanskom adresom, koja je u pratnji dečka, poznatog talijanskog glumca Gennara Lillia boravila na Jadranu, a svoje su doživljaje podijelili s brojnim fanovima na društvenim mrežama. Također, u tijeku su organizacija i provedba dodatnih putovanja za novinare, blogere i influencere s naših najvažnijih tržišta, kao što su Njemačka, Poljska, Češka, Nizozemska, Francuska i UK.
S obzirom na to da je riječ o gostima koje na društvenim mrežama i drugim platformama prati velik broj ljudi, ovaj način promocije osigurava značajan doseg, odnosno plasman ključnih poruka do ciljnih javnosti. Također, poznate i ugledne osobe često uživaju i status uzora pa mnogi njihovi pratitelji imaju želju posjetiti ista mjesta i iskusiti iste stvari kao i njihovi „idoli“. U ovim okolnostima globalne pandemije ovaj je način promocije još i važniji jer dolazak, odnosno boravak slavnih i poznatih osoba predstavlja svojevrsnu potvrdu da je riječ o prije svega sigurnoj, kvalitetnoj i dobro pripremljenoj turističkoj destinaciji. “Komunikacija prema ključnim i ciljnim javnostima oduvijek je bila jedna od najvažnijih aktivnosti, a pojavom društvenih mreža ta je aktivnost značajno unaprijeđena. Protok informacija je puno brži, plasman poruka je olakšan, a puno je brža i povratna informacija koja je ključna za definiranje daljnjih strategija i planova. U današnje vrijeme za postizanje uspjeha nije samo dovoljno imati dobar turistički proizvod, nego su nužne i kvalitetne promotivne aktivnosti prema cjelokupnoj javnosti”, kaže Staničić.
‘U slučaju poznatih osoba koje žele privatnost, s vlasnicima restorana dogovorimo parcijalno zatvaranje terase ili zaseban ulaz’, kaže Dujmić
Da je hrvatski Jadran, osim za slavne osobe, nezaobilazna destinacija za nautički turizam govore i podaci Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, na čijem je čelu ministar Oleg Butković, o broju stranih brodica i jahti koje dolaze u hrvatske teritorijalne vode. Tako je 2019. došlo 58.587, 2020. godine 40.210, a zaključno s 29. 8. 2021. godine 48.057. Također, brodice i luksuzne jahte na raspolaganju su za najam i u Hrvatskoj pa je tako u Upisniku brodova Republike Hrvatske upisano 38 jahti duljine od 30 metara i dulje. Od 38 navedenih jahti dvije su za osobne potrebe, a 36 za gospodarske potrebe. Najveća duljina jahte upisane u Upisnik brodova Republike Hrvatske je 49,91 metar.
Kada je o luksuznim giga jahtama riječ, jahta Romana Abramoviča Eclipse duga 163 metra i ove je godine krstarila hrvatskim Jadranom. Na mega jahti dugoj 95 metara čiji tjedni najam iznosi milijun dolara odmarao se Michael Jordan. Prošle godine na jahti dugoj 107 metara odmarala se Beyonce i njezin suprug Jay-Z. Sve te luksuzne giga i mega jahte treba održavati, pripremati za goste, opskrbljivati ih, da bi one funkcionirale potrebna je posvemašna logistička podrška. BWA Yachting je najveća globalna pomorska agencija za pružanje usluga mega jahtama koja posluje diljem Mediterana, sjeverne Europe, Kariba i Amerika. Hrvatska podružnica BWA Yachtinga osnovana je 2004. i s uredima u Rovinju, Opatiji, Zadru, Šibeniku, Splitu, Dubrovniku i Cavtatu najveća je agencija specijalizirana za mega jahte u Hrvatskoj.
Koje sve vrste usluga ova agencija pruža za Navigare govori suvlasnik i direktor tvrtke BWA Yachting Hrvatska Dorijan Dujmić. “Naša agencija pruža svu logistiku i usluge stranim mega jahtama, a pripreme za njihov dolazak počinju još tijekom zimskih mjeseci. Usluge su opširne i kreću se od pripreme itinerara plovidbe, ishođenja dozvola za prijevoz putnika između pojedinih mjesta, vođenja kroz sustave E-Nautika, pomaganje oko izdavanja viza za ulazak u Hrvatsku, prijava stranih gostiju, rješavamo sve granične formalnosti ulaska u zemlju i potrebne vinjete. Također, pružamo cjelokupnu asistenciju tijekom boravka i plovidbe u Hrvatskoj – asistiranje oko vezova u marinama i lukama, transfera za goste i posadu, opskrbe plovila hranom i pićem, organiziranje izleta, itd. Sezonalnost je u Hrvatskoj najveći nedostatak nautičkog turizma, a mi godišnje, odnosno u sezoni od svibnja do listopada pružamo usluge za 250-300 mega jahti, odnosno za plovila dulja od 24 metara.”
Dujmić za Navigare slikovito opisuje kako izgleda interijer luksuzne mega jahte i u čemu sve bogata klijentela uživa. “Ovakve jahte su najmoderniji hoteli sa sedam zvjezdica. Unutrašnjost takvih plovila je uvijek s potpisom najpoznatijih dizajnera interijera, kao i sam namještaj koji je gotovo uvijek unikat i dizajniran isključivo za to plovilo. Sama usluga je na najvišem nivou, što uključuje posebno školovano osoblje – batlere, vrhunske kuhare, a nerijetko s gostima dolaze njihovi stalni kuhari, dadilje, maseri, itd. Što se opreme tiče, ona se sastoji od standardnih jet skijeva i gumenjaka, raznih tobogana, morskih bazena, pa sve do najmodernijih igračaka poput seabobova, flyboardova i letećih daski za surfanje. Svake godine je atraktivno nešto novo. Ako neka jahta ima helikopter, za svaki uzlet s jahte potrebna je dozvola i koordinacija s nadležnom kontrolom leta i dozvola za slijetanje na određene lokacije. Ako je riječ o helikopterima iz zemalja koje nisu članice Europske unije, u tom slučaju helikopter smije letjeti samo na relaciji strana jahta-aerodrom i obrnuto.”
‘Jednom prilikom nas je klijent mrtav hladan zatražio tri boce aukcijskoga vina vrijednosti 15 tisuća eura, naravno da to nismo imali na zalihi’
Svaka jahta dulja od 50 metara u pravilu ima veći broj posade nego samih gostiju. Giga jahte duljine iznad 100 metara nerijetko imaju i od 60 do 70 članova posade koja najčešće poslužuje i brine o maksimalno 12 gostiju. Velike jahte su ploveći hoteli koji osim kuhara, konobara i sobarica imaju cijelu četu mornara, strojara, oficira, nekad i dva kapetana koji omogućuju da je plovilo u svako doba dana i noći spremno za plovidbu. Kao i u hotelu i na takvim jahtama postoje cijeli odjeli koji brinu samo o određenim dijelovima zadovoljenja potreba i želja gostiju. “Tijekom sedmodnevnog krstarenja gosti u prosjeku izlaze tri puta na ručak ili večeru u restorane na kopnu. Neki gosti preferiraju domaću kuhinju, lokalne namirnice i low profile, dok neki preferiraju odlazak u proslavljene restorane s Michelin zvjezdicom gdje mogu očekivati white glove service te namirnice, vina i cijenu koja idu uz to. Nama je kao agenciji stoga vrlo važno imati dobru komunikaciju s vlasnicima restorana i drugim objektima na kopnu. Često u slučaju poznatih osoba koje žele što više privatnosti, a požele primjerice degustirati naše najpoznatije jelo peku, mi dogovorimo s vlasnicima restorana parcijalno zatvaranje terase ili zaseban ulaz za takve goste. Jako je bitna i fleksibilnost jer se gosti često odluče za restoran par sati ranije”, kaže Dujmić.
A na što sve jedna ovakva agencija mora biti spremna i kakve sve neobične, a ponekad i neizvedive zahtjeve zaprima? “Uvijek nastojimo od kuhara i stjuardese s jahte dobiti pravovremeno informaciju što gosti žele kako bismo ono što nemamo u skladištu mogli na vrijeme uvesti iz inozemstva. Sve čime se jahta opskrbljuje mora biti vrhunske kvalitete, što je u Hrvatskoj ponekad izazov. To znači da ako jahta naruči maline, svaka ta malina u paketiću mora biti savršena. Bitno je razumjeti da je ta jahta možda došla iz Monaca ili Cannesa, gdje je sve podređeno jahtašima i ljudima više platežne moći i oni jednostavno ne pristaju na manje od savršenog. Jednom prilikom nas je klijent mrtav hladan zatražio tri boce aukcijskoga vina vrijednosti 15 tisuća eura, naravno da to nismo imali na zalihi niti smo mogli nabaviti u traženome roku.”
Ministarstvo turizma i sporta, na čijem je čelu ministrica Nikolina Brnjac, ističe da svjetski poznate osobe koje milijunima ljudi govore o svom oduševljenju ljepotama Hrvatske putem društvenih mreža imaju veliko značenje za promociju Hrvatske. Štoviše, kažu, ovakva besplatna reklama za mnoge je često uvjerljivija i poticajnija od plaćenih oglasa. Na pitanje je li dolazak svjetskog jet seta u Hrvatskoj jasan pokazatelj da bi Hrvatska trebala postati destinacija za elitni, a ne masovni turizam, za Navigare odgovaraju: “Nautički turizam, kao i neke destinacije u Hrvatskoj, već imaju predispozicije za razvijanje elitnog turizma – vrhunske hotele, luksuzne vile, restorane koji su prepoznati u najvažnijim svjetskim gastronomskim vodičima. Ove su godine, unatoč pandemiji, u Hrvatskoj otvoreni novi smještajni kapaciteti najviše kategorije, a još su tri hrvatska restorana ovjenčana Michelinovim zvjezdicama. U planu je i izgradnja nove marine za luksuzne mega jahte, pa vjerujemo da će Hrvatska postajati sve zanimljivija svjetskim zvijezdama kao i njihovim obožavateljima. Ministarstvo je strateški usmjereno na poticanje poboljšanja kvalitete svih sadržaja koji čine turističku ponudu Hrvatske. Nama je bitno da se svi gosti u Hrvatskoj osjećaju dobrodošli, kao i da dijele pozitivne dojmove o Hrvatskoj, a za to je potreban zajednički napor cijelog turističkog sektora i svih sudionika u lancu putovanja. Dobra reklama za naš turizam nisu samo pohvale svjetskih zvijezda, već i pohvale na društvenim mrežama svakog zadovoljnog gosta koji se želi vratiti u Hrvatsku.”
Komentari