Škoda Octavia Tour 1.6 MPI poželjan je izbor na tržištu rabljenih, ako su funkcionalnost i pouzdanost važniji od šminke i potrošnje. U solidnom stanju dostupna je već za 45.000 kn
Škoda Octavia, koja je drugu karijeru (prva je bila od 1959. do 1971.) počela kao limuzinska izvedenica modela Volkswagen Golf 4 (stigla je u studenome 1996., kao njegova prethodnica). Brzo je počela stjecati imidž funkcionalnog, kvalitetnog i pouzdanog modela. Taj izvrstan glas nastavila je Škoda Octavia II, predstavljena u ožujku 2004., čija je osnova bio Volkswagen Golf 5.
Zanimljivo, kad je 2009. predstavljena redizajnirana verzija, po formuli koju su već iskušali Renault Clio (modelom Storia) i Opel Astra (modelom Classic), paralelno je s redizajniranom verzijom, po diskontnoj cijeni, tržištu ponuđen model Škoda Octavia Tour, izvedba prije redizajna. Upravo takav, u benzinskoj verziji Škoda Octavia Tour 1.6 MPI, koji se proizvodio od 2009. do 2011., i zanimljiv je na tržištu rabljenih, analiziramo u ovom tekstu.
Pod prednjom haubom ugrađen je provjereni 8-ventilski atmosferski benzinac, s jednim bregastim vratilom (SOHC), obujma 1595 ccm i snage 102 KS. Taj je motor, uz 2.0 sa 115 KS iste izvedbe, najtrajniji i najpouzdaniji benzinac kojeg je Volkswagen dosad napravio (naravno ako ne računamo legendarni 4-cilindarski bokser iz Bube). Potrošnja mu nije vrlina, pogotovo ako ga se tjera u visoke okretaje te ako se autocestom vozi brže od 140 km/h, jer mu nedostaje šesti stupanj prijenosa.
Neobično je okrenuti ključ u kontaktnoj bravi modela Škoda Octavia, a ne začuti glasno dizelsko brektanje. Dizelaši čine 90 posto ponude na tržištu rabljenih kompaktne češke limuzine, a mnogi se za tu opciju odlučuju i bez stvarne potrebe (ako prelaze manje od 15.000 km godišnje). Zato je uglađen i gospodski tih benzinac 1.6 MPI snage 102 KS, s jednim bregastim vratilom (pokretanim zupčastim remenom) i dva ventila po cilindru, zanimljiva prilika na tržištu rabljenih. Takvi su primjerci, u pravilu, sa znatno manjom kilometražom od razvikanih turbodizelaša 1.9 TDI.
Dakle, manje su izraubani, a neusporedivo jeftiniji za održavanje, her nemaju zahtjevne, a skupe sklopove: turbopunjač, brizgaljke i zamašnjak podijeljene mase. Stoga je taj benzinac, kojemu potrošnja nije vrlina (troši 8-10 litara na 100 km) poput starog dobrog vina – pouzdan stroj koji vas nikada neće ostaviti na cjedilu. Kultivirano radi i ima solidne performanse te ga je, u kombinaciji s preciznim i ugodnim mjenjačem užitak je voziti. No, najvažnije je da se rijetko kvari, a servisi/popravci su razmjerno povoljni.
Stoga je sa žilavih 102 KS za mnoge optimalna benzinska inačica. Osnovni benzinac 1.4 16V s 80 KS ima razmjerno skromne mogućnosti i manje je izdržljiv od 1.6 MPI te je preporučljiviji. Performanse testnog modela više su nego pristojne – stotku hvata u 12,3 sekunde i postiže 190 km/h, ali ponavljamo, ovo nije izvedba za dugotrajnu jurnjavu. Motor je kultiviran i vrlo elastičan, snage ima u svakom stupnju i spremno reagira na gas, a može se dugo i lijepo voziti uz tek povremeno šaltanje.
Prostrana unutrašnjost, rekordno velik prtljažnik i solidna izvedba govore u prilog ovom modelu (po stanju unutrašnjosti može se procijeniti kako je konkretni primjerak vožen i održavan), koji koristi temeljito provjerenu Volkswagenovu izvedbu. Pomalo glomazna limuzina s peterim vratima solidno ide i ni u kojem trenutku ne djeluje inferiorno. Uglađeni karakter motora koji i s dosta kilometara ‘na leđima’ zadržava preciznost i izdržljivost. Bez protivljenja vrti se od niskih okretaja do graničnih 6500/min. Maksimalna brzina od 190 km/h, u petom stupnju pri 5500/min, postiže razmjerno lako, bez obzira na godine i kilometre.
Potrošnja nije vrlina, ali ako se ne pretjeruje s okretajima i opterećenjem, može biti prihvatljiva. Može se računati s prosječnih devet litara, a sve iznad ovisi o težini noge na gasu. Zbog dobrih svojstava, jednostavne konstrukcije i pouzdanosti te jeftinije proizvodnje prebačene u slovačke pogone, Volkswagenovi stručnjaci su taj motor neizmijenjen držali u programu od 1994. do 2012., kad ga je počeo potiskivati turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem 1.2 TSI sa 105 KS. Podvozje s robusnom platformom, na proljeće 2003. uveo je Audi A3 druge generacije, a preuzeo Volkswagen Golf 5.
Multilink stražnjim ovjesom i snažnim kočnicama djeluje uvjerljivo. Koncepciju je dijelio s etabliranim modelima uglednijih brendova koncerna, čije se postojanost potvrđuju svakim prevaljenim kilometrom. Kvalitetni materijali masivne armature (premda se vidi da se nije rasipao novac), precizna završna izrada i uzorna obiteljska prostranost posebice u širinu, ne ostavljaju mjesta većim prigovorima. Udobna sjedala i mesnate gume 195/65 R 15 (razmjerno jeftine) zalog su dobrog komfora. Kočnice dobro grizu te se po njihovom stanju može procijeniti opće stanje automobila.
A uz veliku prostranost, u prilog ovog modela govori solidna i postojana izvedba. Premda u krizi potrošnja dobiva na vrijednosti što nije adut benzinca 1.6 MPI, na značenju dobiva i što je benzin sada 14,4 posto jeftiniji od dizela. Povjerenje 8-ventilskom benzincu (manje ventila znači jednostavnije održavanje i veću pouzdanost) poklonit će oni koji n traže pouzdanost i izdržljivost te dobar omjer plaćenog i dobivenog.
Ovakvi primjerci, stari 10 do 13 godina, mogu biti isplativa prilika i s više od 300.000 km. Naravno ako su redovito održavani, korektno voženi i da kilometraža nije vraćena (znatno je manji rizik nego kod turbodizelaša 1.9 TDI). Na tržištu rabljenih nude se po cijeni od 35.000 do 57.000 kn.
Škoda Octavia Tour 1.6 MPI
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od lakog lijeva, jedno bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen), multipoint ubrizgavanje
Obujam: 1595 ccm
Snaga: 75 kW/102 KS pri 5000/min
Okretni moment: 148 Nm pri 3800/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni s pet stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, MacPhersonove opružne noge, stabilizator: straga neovisan, s uzdužnim i poprečnim ramenima, (multilink), stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 280 mm, straga puni diskovi 260 mm, ABS
Gume: 195/65 R 15
Karoserija: limuzina, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 457 x 177 x 146 cm
Osovinski razmak: 258 cm
Prtljažnik: 560/1350 l
Masa/nosivost: 1295/500 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 11,3 m
Najveća brzina: 190 km/h
0-100 km/h: 12,3 s
Potrošnja: grad 9,6 / otvoreno 5,5 / kombinirano 7,1 l/100 km
Potrošnja na testu: 9,0 l/100 km
Godine proizvodnje: 2009. – 2011.
Cijena: 35.000 – 57.000 kn
Komentari