Škoda 105/120 (1976. – 1990.): posljednji model s motorom straga iz ne baš sjajnog razdoblja za Čehe

Autor:

Škoda

Škoda 105/120 nasljeđuje popularni model 1000 MB, od kojeg je, uz stilska poboljšanja i pojačane motore, zadržao staru koncepciju s motorom i pogonom straga, a redizajnom iz 1984. postaje uglađeniji, s hladnjakom motora prebačenim sprijeda. Uz naslijeđene probleme sa stabilnošću bio je pouzdan i izdržljiv, prodano ih je više od dva milijuna

Tijekom najvećeg dijela povijesti Škoda je bila ugledan i cijenjen proizvođač automobila, ni po čemu slabiji od konkurencije iz zapadnijih europskih zemalja. Čak su i prvi modeli s motorom straga iz 1960-ih bili posve u duhu tadašnjih industrijskih trendova. No brzo je prevladalo shvaćanje kako je budućnost u prednjem pogonu i motoru sprijeda. Česi su pripremili takav automobil, planirali da ga dizajnira Giorgetto Giugiaro, ali nakon Praškog proljeća samostalnost odlučivanja u svim je segmentima češkog društva bila minimalna, tako da su morali pitati za suglasnost iz Moskve.

Nisu je dobili. Je li razlog evidentna tehnološka superiornost projekta spram tadašnjih sovjetskih vozila ili naprosto nedostatak razumijevanja, možemo samo nagađati. Umjesto automobila koji je možda mogao postati međunarodni hit, novi je model predstavljen 1976. (premijera je bila na sajmu u Brnu) pod tvorničkom oznakom serije 742 bio samo dorada prethodnog modela Škoda 1000 MB, prerađenog ponajprije u skladu s tada usvojenim europskim sigurnosnim normama. Usto, rađen je od manje otpresaka, tako da je proizvodnja bila brža i jeftinija.

Torsten Maue – Skoda, Wikimedia Commons

Glavna je tehnička modifikacija bilo prebacivanje hladnjaka u prednji dio vozila, što je trebalo riješiti probleme s pregrijavanjem, karakteristične za prethodnika. No, povremeno je dolazilo do začepljivanja dugačkih cijevi koje su povezivale hladnjak i motor, smještene na suprotnim stranama vozila, što je i opet moglo dovesti do pregrijavanja. Općenito, kontrola kvalitete bila je slabija nego ranije i upravo su u toj fazi nastali notorni vicevi o Škodama i tvrtka je postala simbol nekvalitete, posebno u Engleskoj.

Podosta nepravedno, jer su se zapravo uz redovno i pažljivo održavanje ovi automobili pokazali prilično trajnima: po istraživanju iz 2004., 120 je još bio najčešći model na češkim cestama! Zapravo, kasnija povijest marke, od modela Škoda Favorit do danas, pokazuje da je i 742 bio najbolji mogući način preživljavanja teškog razdoblja uz minimaliziranje štete. Usprkos kritikama, prodano je čak 2.020.250 primjeraka serije 742. Pored niza tvorničkih promjena brojki i slova, na britanskom tržištu ovaj je model prodavan kao Estelle, u Grčkoj je nazvan Target, a zanimljivo je da je u Francuskoj model 105 zbog Peugeotove zaštite brojki s nulom imao oznaku 1050.

Pouzdan motor ‘kent’ konstrukcije imao je tri ležaja radilice i bregasto vratilo u aluminijskom (!) bloku. Svi modeli Škoda 105 imali su 1046 ccm i 45 KS, postizali 130 km/h, uz ubrzanje do 100 km/h za 23 sekunde 130 km/h. Modeli Škoda 120 imali su 1174 ccm i 49 KS (L, GL i LE) te postizali 135 km/h uz ubrzanje do 100 za 19 s, odnosno 54 KS (LS, GLS, LX) za 140 km/h 17,5 s. Model Škoda 125 imao je motor od 120 LS, ali 5 stupnjeva prijenosa. Značajna modernizacija izgleda, ponajprije s većim, plastičnim branicima, novom maskom i svjetlosnim sklopovima, stigla je 1984. Iste je godine predstavljen model  Škoda 130, koji je donio značajna poboljšanja stražnjeg ovjesa i kočnica, kao i veći motor (1289 ccm, 58 KS) te mjenjač s 5 brzina. Najsnažniji model Škoda 136 sa 62 KS. predstavljen je 1987.

Pitak, Wikimedia Commons

Zanimljive su bile coupe inačice. Nasljednik legendarnog 110 R nosio je oznaku serije 743, a stigao je 1981. pod imenom Garde, s mehanikom modela 120 LS. Za razliku od prethodnika, taj se model nije prodavao na našem tržištu, tek su potkraj 1980-ih stigle male količine, te su bile rijetke na cestama. Kad je 1984, redizajnirana cijela serija, redizajnirani coupe postaje Rapid. Nažalost, Metalexov divlji projekt modela grupe B s Ladinim 1.6-litrenim motorom MTX 160 RS nije dobio zeleno svjetlo, napravljena su samo tri prototipa. Britanska tvrtka Ludgate Design Developments konvertirala je nekoliko stotina primjeraka u kabriolete. 44.634 primjerka svih inačica serije 743 proizvedena su do 1990.

Limuzinska inačica ove generacije Škode zlatnim je slovima upisana u trkaću povijest tvrtke. Škoda 130 RS, na bazi kupea 110 R, bila je tako uspješna da su sve do 1984. i isteka homologacije trkaći nastupi serije 742 bili sporadični. No tada je razvijen model grupe B 130 LR, s oko 130 KS, koji će dominirati klasom do zabrane na kraju 1986. Na kasnije poništenom reliju Sanremo 1986. Křeček i Motl su u oslabljenoj konkurenciji završili šesti! Škodini modeli osvajali su pobjede u klasi na teškom britanskom RAC reliju nevjerojatnih 17 godina uzastopce! I svi koji smo 1980-ih pohađali INA Deltu jako se dobro sjećamo kako su brzi bili Česi u tim Škodama. Čak je i Matchbox napravio popularan autić reli modela.

Redizajnirani model iz 1984.:

Cherubino, Wikimedia Commons

Ralf Roletschek, Wikimedia Commons

OZNAKE: 105, 120, 1000 MB, Škoda, favorit

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.