SKANDALOZNA ODLUKA Zagrebački nadbiskup za studentskog kapelana imenovao ultrakonzervativnog antivaksera

Autor:

04.02.2021. Rijeka - Pater Ivan Dominik Ilic iz reda Dominikanaca u voznji romobilom.  Photo: Nel Pavletic/PIXSELL

'Nadam se i poticaju od Crkve da se uvijek traže ona cjepiva koja nisu povezana sa stanicama abortirane djece', pisao je Iličić u jeku pandemije koronavirusa | Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Ivan Dominik Iličić koji odlukom s Kaptola stiže iz Rijeke u Zagreb na dužnost studentskog kapelana, vrlo je aktivan na društvenim mrežama: tvrdi da je cjepivo protiv korone proizvedeno od pobačenih fetusa, zagovara ‘teologiju muževnosti’, a pjevače na Eurosongu smatra ‘službenicima Sotone’.

Nacional je proteklog tjedna istražio biografiju Ivana Dominika Iličića, ultrakonzervativnog svećenika kojega je zagrebački nadbiskup Dražen Kutleša 22. srpnja imenovao kapelanom za studente u Zagrebu, čime Iličić u glavnom gradu nastavlja posao koji je dosad obavljao u Rijeci. Iličić će na mjestu crkvenog povjerenika za studente katolike u Zagrebu naslijediti kontroverznog don Damira Stojića, koji je zapamćen između ostalog ostao i po tome što je u rujnu prošle godine na studentsku tribinu u Zagrebu pozvao Darija Kordića, haškog osuđenika na 25 godina zatvora zbog ratnih zločina nad Bošnjacima, da predaje o “svjedočanstvu vjere”.

Ivan Dominik Iličić, 39-godišnji dominikanac, iznimno je popularan svećenik: njegov Facebook profil prati više od 120 tisuća pratitelja. Istodobno – što mnogo govori o duhovnoj situaciji vremena – Iličić pripada ultrakonzervativnom pravcu današnjeg katolicizma koji se protivi cijepljenju i rodnoj ravnopravnosti, muškarce vidi kao “svećenike obitelji”, a popularne glazbenike, poput onih koji su nastupili na posljednjem Eurosongu, ne libi se proglasiti “izvođačima u službi sotone”.

Na vjerskim internetskim stranicama dostupni su Iličićevi biografski podaci. Rođen je 1985. u Slavonskom Brodu, a odrastao je u Županji i Vinkovcima, gdje je završio opću gimnaziju. Na Farmaceutsko-biokemijskom fakultetu u Zagrebu diplomirao je farmaciju, a prve dominikanske zavjete položio je kao 26-godišnjak, 2011. godine. Nedugo nakon 30. rođendana, 2015. je postao punopravni član Hrvatske dominikanske provincije Navještenja Blažene Djevice Marije, a dvije godine kasnije zaređen je za svećenika. Studij teologije završio je na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Do imenovanja studentskim kapelanom i župnim vikarom u Župi bl. Augustina Kažotića u Zagrebu 22. srpnja ove godine, Iličić je bio poglavar važnog dominikanskog samostana sv. Jeronima u Rijeci i studentski kapelan. Zanimljivo je pritom da je konzervativni Iličić na mjestu utjecajnog velikodostojnika riječkoga dominikanskog samostana zamijenio liberalnog i kritički orijentiranog, u Rijeci vrlo omiljenog svećenika i profesora teologije Marijana Jurčevića, koji je umro 2017. Ta smjena generacija, ali još više i svjetonazora, znakovita je i za odnose u Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj. Službena biografija ističe i to da je Ivan Dominik Iličić promotor pokreta mladih dominikanske mladeži, bavi se radom sa siromasima te novom evangelizacijom putem interneta i društvenih mreža.

Vjerojatno najveću pažnju medija Iličić je izazvao u jeku pandemije koronavirusa, u prosincu 2020., kada je u videu na svom Facebook profilu, gdje ga je tada pratilo više od sedamdeset tisuća ljudi, “vjernike i ljude dobre volje koji poštuju život od začeća” pozvao da se ne cijepe protiv korone. Od tog je poziva, međutim, još skandalozniji bio navodni razlog: Iličić je ustvrdio da se cjepivo AstraZeneca/Oxford – koje je, usput, u Hrvatskoj bilo u masovnoj upotrebi – proizvodi od stanica pobačenih fetusa. “Nisam načelno žestoki protivnik cijepljenja, naprotiv”, počeo je Iličić svoj Facebook post. “Neka cjepiva, koja su ispitana i relativno sigurna, mogu biti dobra, a ovo cjepivo koje se sada želi nametnuti za koronavirus, nije se imalo kada ispitati u ovih godinu dana. Zabrinut sam jer se radi o potpuno novom principu cjepiva, radi se o genskoj terapiji, o messenger RNA šifri koja će ući u naše stanice. Mnogi znanstvenici upozoravaju da je vrlo opasno primiti takvo cjepivo i nadam se da nećemo srljati kao guske u maglu, dok se ono temeljito ne ispita”, poručio je Iličić. Potom je argumentaciju zaoštrio zapanjujućom tvrdnjom da se neka cjepiva proizvode na osnovi stanica abortiranih fetusa. “Za ovo Pfizerovo cjepivo ne znamo je li povezano s takvim stanicama, dok ovo od Oxforda – jest. Ima poveznicu sa stanicama nerođene djece i stoga po savjesti svi vjernici i ljudi dobre volje koji poštuju život od začeća, ne trebaju uzeti takvo cjepivo. Kad bi i bilo sigurno i kad ne bi moglo ugroziti našu DNA, ne bi trebalo uzimati takvo cjepivo jer ne možemo dopustiti da se život na takav način zloupotrebljava”, zaključio je Iličić, koji je svoje tvrdnje dodatno osnažio podsjećanjem da je i sam diplomirao farmaciju.

Zagrebački nadbiskup Dražen Kutleša postavio je Iličićeva prethodnika, kontroverznog don Damira Stojića, na dužnost vojnog kapelana Hrvatskoga vojnog učilišta Dr. Franjo Tuđman | Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Iličićeva je objava medijski eksplodirala: kako je naveo portal Index, njegov je video u manje od 24 sata sakupio preko 6,5 tisuća interakcija, podijelilo ga je 3,8 tisuća ljudi, a pogledalo više od 240 tisuća gledatelja. Takav Iličićev stav – tipičan primjer radikalnog antivakserskog uvjerenja koje je u jeku pandemije bilo obuzelo dio javnosti, pa se i parapolitički artikuliralo kroz ultrakonzervativni pokret “Za slobodu” – izazvao je javno protivljenje čak i iz Katoličke crkve. Jedna od takvih reakcija došla je od zadarskog svećenika i teologa Marina Ninčevića, koji je na Facebooku upozorio da pojedini svećenici preko društvenih mreža “neodgovorno i neutemeljeno” pozivaju ljude da se ne cijepe. “Dok se cijeli svijet pita koliko će pandemija korona virusa trajati i kakve će posljedice imati za naše društvo i za naš život, pojedini svećenici, preko društvenih mreža, neodgovorno i neutemeljeno pozivaju ljude da se ne cijepe, jer se navodno za proizvodnju cjepiva koriste stanice pobačenih fetusa. Na taj način ne samo da zbunjuju, manipuliraju i obmanjuju ljude jer iskrivljuju i krivo interpretiraju nauk Crkve na kojega se pozivaju, nego i dovode u opasnost živote i zdravlje mnogih”, napisao je Ninčević i podsjetio: “Papinska akademija za život 2017. godine izjavila je da se ‘sva klinički preporučena cjepiva mogu koristiti čiste savjesti te da uporaba takvih cjepiva nije svojevrsno suučesništvo u namjernom pobačaju’. Nakon što je studija Svjetske zdravstvene organizacije ukazala na ‘rastući trend’ protiv cijepljenja u Italiji, Papinska akademija za život izjavila je: ‘Stanične linije koje se trenutno koriste vrlo su udaljene od izvornih pobačaja i više ne podrazumijevaju onu sponu moralne suradnje neophodnu za etički negativnu procjenu njihove uporabe. Tehničke karakteristike proizvodnje cjepiva najčešće korištenih u djetinjstvu navode nas da isključimo postojanje moralno relevantne suradnje između onih koji danas koriste ta cjepiva i prakse dobrovoljnog pobačaja.’” Svoju implicitnu polemiku s Ivanom Dominikom Iličićem Marino Ninčević zaključio je ovako: “Svi imamo moralnu obavezu štititi život i zdravlje nas samih i onih oko nas. Posebno roditelji imaju moralnu obavezu štititi život i zdravlje svoje djece. Dakle, moralno je dopušteno koristiti sva cjepiva! Osobno ću se cijepiti protiv Covida-19, jer smatram da su cjepiva i cijepljenje najveći medicinski uspjeh 20. stoljeća.” Nakon što je Ninčević objavio svoju reakciju, još se jednom javio Ivan Dominik Iličić, u videu na FB-u poručivši da želi da ljudi budu “prije svega cijepljeni od negativnosti i trovačkog mentaliteta”. “Nadam se i poticaju od strane crkve da se uvijek traže ona cjepiva koja nisu povezana sa stanicama abortirane djece (…) Kod cjepiva za koronu neka jesu, a neka nisu povezana sa stanicama abortirane djece”, ustrajao je. “Ako postoje i jedna i druga, zašto ne bi katolici koji se žele cijepiti mogli birati ona koja nisu povezana sa stanicama abortirane djece? Po pitanju mRNA, javili su mi se stručni ljudi među kojima je također podijeljeno mišljenje. Neki su poprilično oprezni, a neki pretjerano sigurni da ne može biti nikakvih neželjenih učinaka. Svakako molimo da nas Gospodin vodi i prosvijetli”, napisao je Iličić.

Ivan Dominik Iličić je vrlo popularan svećenik: njegov Facebook profil ima više od 120 tisuća pratitelja | Izvor: Facebook

Iličić je veliki protivnik osviještenosti o pitanjima roda te rodne i spolne ravnopravnosti, kao i zagovornik stava koji u Katoličkoj crkvi zovu “teologijom muževnosti” – uvjerenja koje svake subote na trgovima hrvatskih gradova prizivaju muškarci koji šute klečeći na koljenima. Taj stav na internetu promiče Muževni budite, “prvi hrvatski portal za katoličke muškarce” – “muzevnibudite.com” – s kojim Ivan Dominik Iličić nekoliko godina aktivno surađuje. U studenome 2020., primjerice, sudjelovao je na “prvoj online konferenciji katoličkih muškaraca ‘Budi muškarac’” održanoj u organizaciji tog portala pod sloganom “Bdijte postojani u vjeri, muževni budite, čvrsti”. Informativna katolička agencija IKA izvijestila je da je “konferencija okupila velik broj katolika kako bi zajedno promišljali o krizi muževnosti i pronašli odgovor na pitanje kako istu krizu riješiti. Katolički muškarci, među njima svećenici, muževi i očevi, govorili su o krepostima i vrlinama koje bi trebao imati svaki Kristu predani muškarac te o uzorima autentične katoličke muževnosti. Između ostaloga, govorilo se i o braku, očinstvu, duhovnom vodstvu, o poštovanju koje je potrebno svakom katoličkom muškarcu, ali i o mnogim drugim temama.” Iličić je ondje govorio o “daru jakosti”, a predvodio je i završnu molitvu.

‘Neću komentirati izvođače koji su u službi Sotone. To je bilo očito iz aviona, to su jadne duše. Naš fokus neka bude na Isusu. Đavao želi pažnju’, na svome profilu na Facebooku pisao je Ivan Dominik Iličić o Eurosongu

U svibnju prošle godine Iličić je na misi u Karlovcu propovijedao o svetom Josipu, Isusovu ocu, i rekao da je “obitelj napadnuta sa svih strana različitim, kako bi rekao Papa Franjo, ideološkim komunikacijama koje doslovno svim mogućim sredstvima agresivno napadaju obitelj i nameću svoju ideologiju”. Treba moliti, rekao je, “za obnovu očinske figure, osobe muškarca”. “Mnogi muškarci nisu svjesni svog identiteta i poslanja, da su pozvani biti čuvari svoje obitelji, zaštitnici obitelji, zaštitnici dostojanstva ženske osobe. Također nisu svjesni da su pozvani i na služenje poput njega. Muškarci često žele biti služeni, a sveti Josip poručuje upravo suprotno. On je taj koji želi ponizno služiti, raditi, čuvati, pa evo molimo da toga naši muškarci postanu svjesni i time će moći zaštititi i obitelj i obnoviti našu domovinu. Njima je potreban zagovor svetoga Josipa kako bi shvatili da su pozvani biti i svećenici u obitelji.” Muškarci, uvjeren je Iličić, trebaju “poticati zajedničku molitvu u obitelji, moliti i prije jela i poslije jela i krunicu predmoliti, poticati ženu na molitvu, a često puta bude obrnuto”.

‘Pojedini svećenici neodgovorno i neutemeljeno pozivaju ljude da se ne cijepe, jer se navodno za proizvodnju cjepiva koriste stanice pobačenih fetusa’, pisao je zadarski svećenik Marin Ninčević

U svibnju ove godine Ivan Dominik Iličić smatrao je potrebnim komentirati i Eurosong, pa je u videu ustvrdio da fokus mora biti na Bogu, a ne na “izvođačima koji služe Sotoni”. “Neću komentirati izvođače koji su u službi Sotone. To je bilo očito iz aviona, to su jadne duše. Naš fokus neka bude na Isusu. Đavao želi pažnju. I ako se priča puno o tim izvođačima i o tim nastupima, on je postigao svoje, stavio je sebe u fokus. Uzeo je pažnju koja pripada Bogu i uzeo je na sebe”, kazao je. “Neka nas takav kaos koji je u svijetu potakne da budemo postojaniji u molitvi, da idemo sa više žara na svetu misu, da molimo krunicu sa više žara i da kad nam se ne da moliti, da se sjetimo da je vrijeme teško i da ćemo tim više onda ići moliti. Naš fokus i naša pažnja treba biti na Gospodina, a naš Gospodin je povezan i s križem. On je prividno izgubio na križu, bio poražen, pakao je slavio, urlao, demoni su slavili pobjedu a zapravo su baš tu izgubili. Tako je uvijek, tako će biti i u našem vremenu”, rekao je Iličić, a njegovu je objavu na FB-u pozitivno, oznakom like, označilo više od četiri tisuće pratitelja.

Iličićev prethodnik bio je don Damir Stojić, koji je na studentsku tribinu u Zagrebu pozvao osuđenog ratnog zločina Darija Kordića | Foto: Robert Anic/PIXSELL

Zapažena su, međutim, i Iličićeva djela iznimne socijalne osjetljivosti. U ožujku ove godine preko društvenih je mreža prikupio novac za pogreb riječkog beskućnika Drage, s kojim se bio sprijateljio. Tom su siromašnom čovjeku bez doma, koji je umro u riječkom hospiciju, kamo mu je također Iličić pomogao otići, čak i nadležne državne službe odbile organizirati pogreb, pa je to karitativnom javnom akcijom učinio Ivan Dominik Iličić, što je iznimno pozitivno javno odjeknulo. Sada će taj medijski iznimno aktivni i socijalno osjetljivi svećenik na položaju zagrebačkog studentskog kapelana zamijeniti don Damira Stojića koji se, slično Iličiću, suprotstavljao rodnoj i spolnoj ravnopravnosti, ali je njegovao i posve naopako razumijevanje evangelizacije. Tako je u rujnu prošle godine u studentskom domu u Zagrebu organizirao javnu tribinu pod naslovom “Bog iza rešetaka”, na kojoj je osuđenik za ratne zločine Dario Kordić govorio o – svom “svjedočanstvu vjere”. Kada su novinari don Stojića pitali zašto je pred studente pozvao ratnog zločinca koji nije nikad izrazio ni žaljenje ni oprost, odgovorio je ovako: “Pozvao sam Darija Kordića samo iz jednog razloga: zato što je imao iskustvo živoga Boga, Isusa Krista, dok je odsluživao svoju kaznu u zatvoru. Drugim riječima, Dario Kordić je doživio obraćenje. Kao studentski kapelan, želim da studenti znaju da je Bog živ i da još uvijek dotiče srca nas grešnika. Obraćenik je bio i sv. Pavao, koji je krvavo progonio kršćane, ali nakon iskustva živoga Boga, okrenuo je svoj život. Isus Krist i naša Crkva uče nas da ne osuđujemo druge, da mrzimo grijeh, ali da ljubimo grešnika. To je poruka koju je i Dario Kordić rekao studentima i koju on sam, kao obraćenik, danas živi kroz kršćansku vjeru.” Što god, dakle, mislili o stavovima Ivana Dominika Iličića i Damira Stojića – koji je, valja podsjetiti, s mjesta studentskog kapelana premješten na položaj vojnog kapelana Hrvatskoga vojnog učilišta dr. Franjo Tuđman – to su svakako i stavovi zagrebačkog nadbiskupa Dražena Kutleše, koji je njih dvojicu imenovao na spomenute položaje. A jesu li i stavovi hrvatskih studenata? O tome odlučuju isključivo oni sami – punoljetni su ljudi, odgovorni sami za sebe i sami biraju svoje duhovne autoritete. Više od toga ne može se reći.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Tomo

prije 4 mjeseca

Ovo piše prvi hrvatski redarstvenik koji malo priča, a Bog mi dao da puno razumim, gospodine nacionalni ako te mogu tako nazvati, tako razmišljanje imaju oni koji su mi klali didove i pradidove, i sada da sam ja povampiren kao Vaši sljedbenici ne bi sigurno živili u mojoj Lijepoj domovini, bacate otrov, nećete dugo ako bude Božija volja, samo natrajte