Hrvatski nogometni savez (HNS) u ponedjeljak je objavio u najmanju ruku neobični „međunarodni poziv na dostavu ponuda za pregovore“, zapravo neku vrstu natječaja na temelju kojega namjerava prodati televizijska prava prijenosa svih utakmica domaćeg nogometa u periodu sve do 2029. godine, dakako izuzev utakmica reprezentacije. Više izvora Nacionala ovaj potez HNS-a, u režiji izvršnog direktora Marijana Kustića i predsjednika Davora Šukera te uz formalnu potporu Izvršnog odbora, proglasilo je sramotnim i skandaloznim iz nekoliko razloga: prije svega, televizijska prava prodaju se u jeku najveće krize oko koronavirusa i dok je nogomet u cijelom svijetu u potpunom mirovanju, pa je logično očekivati da će postignuta cijena biti iznimno niska. Potom, prava koja se prodaju odnose se na period od 2023. godine nadalje, što znači da apsolutno nema razloga za hitnost niti opravdanog povoda da se posao sklapa toliko unaprijed i na tako dugačak period. Treće, rok za dostavu ponuda traje samo do 11. svibnja, dakle manje od tri tjedna, što je u trenutnoj gospodarskoj situaciji apsolutno nezanimljivo bilo kojem ozbiljnom ponuđaču, izuzev eventualno onih koji su imali informaciju da će natječaj biti raspisan. Četvrto, HNS u istom pozivu nije naveo kriterije po kojima će odabrati među eventualnim ponuđačima, nego tek objavio da „zadržava isključivo pravo odabrati tvrtku ili agenciju s kojom će započeti pregovore“. Peto, u natječaju je eksplicitno navedeno da „otvaranje ponuda nije javno“, što je skandalozno samo po sebi. I šesto, upravo televizijska prava jedno su od brojnih netransparentnih područja djelovanja samog HNS-a: čak ni klubovi na koje se taj posao odnosi nemaju pravo uvida u ugovor, jer u Savezu tvrde da se radi o „poslovnoj tajni“.
Po neslužbenim informacijama Nacionala, u proteklom periodu tvrtka T-com izdvajala je oko 20 milijuna kuna godišnje za pravo prijenosa utakmica Prve hrvatske lige, no do samih klubova dolazilo je oko 12 milijuna. Preostali iznos od osam milijuna, po svemu sudeći, odnosi se na posrednike, odnosno tvrtke koje su u ovom iznimno netransparentnom poslu figurirale kao pobjednice HNS-ovih natječaja, da bi potom dalje preprodavale ista televizijska prava. Među njima značajnu ulogu ima tvrtka Vox nogomet, u kojoj se kao predsjednik uprave pojavljuje televizijski komentator Ivica Blažičko.
Nacional je tijekom proteklih mjeseci od HNS-a višekratno zahtijevao dostavu informacija oko televizijskih prava, no odbijen je – jednako kao i sami klubovi – uz obrazloženje da se radi o poslovnoj tajni. Dio sugovornika upućenih u zbivanja u hrvatskom nogometu objasnio je da se Savez odlučio na tako skandalozan potez po svemu sudeći zato što je sve izvjesnije osnivanje Udruge prvoligaša, u kojoj bi sami klubovi imali glavnu riječ i donosili ključne odluke umjesto da to čini Izvršni odbor HNS-a, kao što je danas slučaj. Time bi klubovi imali mogućnost pregovora oko cijene televizijskih prava, koja se u cijeloj Europi višestruko više cijene nego u Hrvatskoj, čak i ako se promatraju lige koje su po svemu usporedive s hrvatskom. S druge strane, HNS vjerojatno želi zaključiti priču o televizijskim pravima sve do kraja ovog desetljeća tako što bi ih jeftino prodao bliskim tvrtkama i osobama, ali paralelno i samo osnivanje Udruge prvoligaša učinio gotovo besmislenim.
Izvršni direktor HNS-a Marijan Kustić za Nacional je potvrdio da je odluku o raspisivanju ovog „međunarodnog poziva“ donio Izvršni odbor Saveza te da je i on osobno s njom detaljno upoznat. No na pitanje zašto se televizijska prava pokušavaju prodati gotovo deset godina unaprijed, i to u vrijeme najveće svjetske ekonomske krize u proteklih stotinjak godina, on donekle reterira i kaže da će se tako „možda samo provjeriti hoće li biti zainteresiranih ponuđača“.
[adrotate banner=”19″]
Komentari