Sjevernokorejski influenceri na YouTubeu pokazuju više vrsta sladoleda, a ne samo jednu jogurta, kao nekada u Jugoslaviji

Autor:

Thomas Evans,Unsplash

Jedu sladoled i čitaju ‘Harryja Pottera’, ali ovi sjevernokorejski YouTuberi nisu onakvi kakvima se čine. Mlada žena pretura po hladnjaku sa sladoledom, izvlačeći nekoliko da pokaže kameri.

“Ovo je mliječni okus – slika je tako slatka”, kaže ona na engleskom, s osmijehom pokazujući na pakiranje u obliku crtića. “A ovo je okus breskve.”
No stručnjaci kažu da nije sve onako kako se čini u ovim video snimkama i da slike sadrže znakove da su prikazani životi daleko od norme za osiromašene milijune pod diktaturom vođe Kim Jong Una.

Umjesto toga, oni sugeriraju, YuMi i drugi slični su vjerojatno povezani s visokim dužnosnicima i mogu biti dio propagandne kampanje čiji je cilj rebrendiranje međunarodnog imidža zemlje kao mjesta koje se više može povezati – čak i turistima – od stalnih priča o nuklearnom oružju mogao predložiti.

YuMinini video zapisi “izgledaju kao dobro pripremljena predstava” koju je napisala sjevernokorejska vlada, rekao je Park Seong-cheol, istraživač u Centru baze podataka za sjevernokorejska ljudska prava.

Dokazni znakovi

Desetljećima je Sjeverna Koreja bila relativno zatvorena od ostatka svijeta, uz stroga ograničenja slobode izražavanja, slobodnog kretanja i pristupa informacijama.

Loše stanje ljudskih prava kritizirali su Ujedinjeni narodi. Korištenje interneta je strogo ograničeno; čak i nekolicina privilegiranih kojima su dopušteni pametni telefoni mogu pristupiti samo intranetu kojim upravlja vlada i koji je strogo cenzuriran. Strani materijali poput knjiga i filmova zabranjeni su, često uz stroge kazne za one koji budu uhvaćeni s krijumčarenom robom na crnom tržištu.

Zbog toga YuMi – koja ne samo da ima pristup uređaju za snimanje nego i YouTubeu – nije obična Sjevernokorejka, kažu stručnjaci.

“Povezivanje s vanjskim svijetom nemoguća je stvar za stanovnike”, rekao je Ha Seung-hee, profesor istraživanja Sjeverne Koreje na Sveučilištu Dongguk.

YuMi nije jedina sjevernokorejska YouTuberica koja privlači pažnju: 11-godišnjakinja koja sebe naziva Song A debitirala je na YouTubeu u travnju 2022. i već ima više od 20.000 pretplatnika.

“Moja omiljena knjiga je ‘Harry Potter’ koju je napisala J. K. Rowling”, tvrdi pjesma. U jednom videu, držeći prvu knjigu iz serijala – posebno upečatljivo s obzirom na tipično stroga pravila Sjeverne Koreje koja zabranjuju stranu kulturu, posebno iz zapadnih naroda.

Video prikazuje Song A kako govori britanskim naglaskom i sjedi u nečemu što izgleda kao idilična dječja spavaća soba s globusom, policom za knjige, plišanom životinjom, uokvirenom fotografijom i ružičastim zavjesama.

Luksuz za “posebnu klasu”

Ružičasti prikazi svakodnevnog života u Pjongjangu također mogu dati trag društvenom položaju i identitetu njihovih kreatora.

Videozapisi YuMi prikazuju je kako posjećuje zabavni park i interaktivnu kino predstavu, peca u rijeci, vježba u dobro opremljenoj zatvorenoj teretani i posjećuje vapnenačku špilju u kojoj mladi studenti mašu sjevernokorejskom zastavom u pozadini.

Song A posjećuje prepuni vodeni park, obilazi izložbeni centar za znanost i tehnologiju i snima svoj prvi dan u školi.

Park kaže da ti prikazi nisu 100% lažni – ali su krajnje pogrešni i ne predstavljaju normalan život. Postoje izvještaji o sjevernokorejskoj bogatoj eliti, poput viših vladinih dužnosnika i njihovih obitelji, koji imaju pristup luksuzu poput klima uređaja, skutera i kave. Olakšice prikazane u videozapisima na YouTubeu postoje – ali nisu dostupne većini ljudi i dodijeljene su samo “posebnim ljudima u posebnoj klasi”, rekao je Park.

Ti objekti također vjerojatno nisu otvoreni niti rade redovito kao što videozapisi sugeriraju, rekao je. “Na primjer, opskrba električnom energijom u Sjevernoj Koreji nije dovoljno ujednačena da bi pokretala zabavni park, pa sam čuo da bi radili samo vikendom ili na poseban dan, primjerice kad snimaju video”, dodao je Park.
Sjeverna Koreja je poznata po čestim nestancima električne energije; samo oko 26% stanovništva ima pristup električnoj energiji, prema procjenama iz Svjetske knjige činjenica CIA-e za 2019. Nestanci  svjetlosti snimljeni su na noćnim satelitskim slikama 2011. i 2014. koje su pokazivale Sjevernu Koreju obavijenu tamom, gotovo stapajući se s tamnim morem oko sebe – u oštrom kontrastu s blistavim svjetlima susjedne Kine i Južne Koreje.

Tečno poznavanje engleskog jezika YouTubera i pristup rijetkom luksuzu sugeriraju da su oboje visoko obrazovani i vjerojatno u srodstvu s visokim dužnosnicima, rekao je Park.

Prebjezi su ranije rekli da neki Sjevernokorejci uče britanski engleski na satovima engleskog. British Council, organizacija sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, također je vodila program obuke nastavnika engleskog jezika u Sjevernoj Koreji, šaljući učitelje tamo više od desetak godina prije nego što je obustavljen 2017.

Novi stil propagande

Sjevernokorejska propaganda nije nova; prijašnje kampanje sadržavale su plakate u sovjetskom stilu, videozapise marširanja trupa i testiranja projektila te slike Kim Jong Una na bijelom konju.

Ali stručnjaci kažu da YouTube video zapisi i slični sjevernokorejski računi društvenih medija na kineskim platformama kao što su Weibo i Bilibili ilustriraju novu strategiju: Relatabilnost.

“Sjeverna Koreja nastoji naglasiti da je Pjongjang ‘običan grad'”, rekao je Park, dodajući da je vodstvo “jako zainteresirano za to kako ih vanjski svijet gleda”.

Ha, profesor istraživanja, rekao je da bi se Sjeverna Koreja mogla prikazati kao “sigurna zemlja” kako bi potaknula veći turizam za svoje oštećeno gospodarstvo – posebno nakon danaka pandemije Covid-19.

Iako još uvijek nije ponovno otvorila svoje granice za turiste, “pandemija će jednom završiti, a Sjeverna Koreja se koncentrirala na turizam u gospodarske svrhe”, rekao je Ha.
Prije pandemije postojale su ograničene mogućnosti obilazaka u kojima su posjetitelje diljem zemlje vodili vodiči iz Ministarstva turizma. Turneje su bile pažljivo koreografirane, osmišljene da pokažu zemlju u njezinom najboljem svjetlu. Usprkos tome, mnoge zemlje, uključujući Sjedinjene Države, upozoravaju svoje građane na posjećivanje.

Nakon što je pandemija počela, “bilo je govora (u Sjevernoj Koreji) o odbacivanju prethodnih oblika propagande i implementaciji novih oblika”, rekao je Ha. “Nakon što je Kim Jong Un naredio vlastima da budu kreativniji u svojoj propagandi, počeli su se pojavljivati ​​vlog video zapisi na YouTubeu.”

U članku iz 2019. u sjevernokorejskim državnim novinama Rodong Sinmun, citirajući Kima, objavljeno je da propagandni i informativni kanali u zemlji moraju “hrabro odbaciti stari okvir pisanja i uređivanja s utvrđenim konvencijama i konvencionalnim metodama”.

Upotreba engleskog od strane YouTubera možda odražava ovaj napor da se dopre do globalnih gledatelja. I YuMi i Song A također korisno uključuju engleska imena za svoje kanale: YuMi također ima “Olivia Natasha”, a Song A “Sally Parks”.

Zašto YouTube?

Sjeverna Koreja objavila je druge vrste propagande na YouTubeu u proteklom desetljeću – iako moderatori često uklanjaju njezine službene videozapise. YouTube je 2017. uklonio državni sjevernokorejski informativni kanal Uriminzokkiri i kanal Tonpomail koji kontroliraju etnički Korejanci u Japanu lojalni Pjongjangu, rekavši da su prekršili uvjete pružanja usluga platforme i smjernice zajednice. Drugi YouTube kanal pod nazivom Echo of Truth, koji je navodno vodila stanovnica Sjeverne Koreje po imenu Un A, koja je snimila sebe kako uživa u svakodnevnim aktivnostima u Pjongjangu, uklonjen je krajem 2020. godine.No zatvaranje je izazvalo negodovanje nekih istraživača koji su rekli da videozapisi pružaju vrijedan uvid u Sjevernu Koreju i njezino vodstvo, čak i ako su bili propaganda.

Kada je CNN od YouTubea zatražio komentar o ovim izbrisanim kanalima, kao i o kanalima Song A i YuMi, glasnogovornik je rekao da je platforma “u skladu sa svim primjenjivim sankcijama i zakonima o usklađenosti s trgovinom – uključujući sadržaj koji su izradili i prenijeli subjekti s ograničenjima.”

“Ako ustanovimo da račun krši naše Uvjete pružanja usluge ili Smjernice zajednice, onemogućit ćemo ga”, stoji u priopćenju.

Stručnjaci kažu da bi videozapisi YuMi i Song A mogli biti pokušaj Pjongjanga da dopre do publike bez privlačenja pozornosti moderatora.

I koliko god bili režirani, i oni su ponudili vrijedan prozor u zemlju, kažu stručnjaci.

“Ljudi već znaju da su (videa) stvoreni u propagandne svrhe… javnost je već svjesna”, rekao je Ha. No, dodao je, “mislim da bi trebalo postojati odgovarajuće obrazovanje i rasprava o tome kako bismo trebali percipirati (takav) sadržaj umjesto da samo zatvaramo vrata.”

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.