Ispravan položaj za volanom olakšava vožnju, smanjuje umaranje, osigurava najbrže reakcije i povećava sigurnost
Što je ”submarining” (engl. podmorničarstvo)? To je opasna pojava u sudaru kad tijelo vozača, koji sjedi leđima previše nagnut unatrag, inercijom isklizne prema naprijed, ispod sigurnosnog pojasa, koji ga zatim zakači oko vrata i izaziva davljenje.
Mnogi vozači zanemaruju utjecaj sjedenja na aktivni i pasivnu sigurnost vožnje, dakle da vozač može što bolje upravljati vozilom i da je najbolje zaštićen u slučaju sudara. Ispravan položaj tijela ključan je za sigurnu vožnju. Morate moći dosegnuti sve kontrole – posebno upravljač i papučice – bez potrebe da se istežete ili radite neprirodne pokrete.
Premala udaljenost od volana poboljšava vidljivost te neiskusniji vozači i osobe nižeg rasta često zauzimaju takav položaj. No, zgrčene ruke i noge otežavaju upravljanje i povećavaju rizik pogrešne reakcije. Pogoršava se i sigurnost u slučaju nesreće. Nepovoljna je i prevelika udaljenost od volana, jer otežava upravljanje. Leđa trebaju cijelom duljinom biti prislonjena uz naslon, koji treba biti u srednjem položaju.
Pravilno postavljen oslonac za glavu povećava udobnost i smanjuje rizike trzajnih ozljeda glave. Noge, kad dodiruju papučice, trebaju biti u blago savijene. Kad su leđa priljubljena uz naslon, vozač s ispruženim rukama treba dodirivati vrh volana. Prije vožnje treba podesiti retrovizore, ali tek kad zauzmete položaj za upravljačem. Time se osigurava najbolji uvid u prometnicu i okruženje automobila, što je važno za upravljivost i sigurnost vožnje.
Važno je sjediti pod optimalnim kutom leđa prema sjedećoj plohi. Tri razloga zašto ne biste trebali “ležati za volanom”. Osim što imate dobar pregled i već spomenutu kontrolu nad automobilom, to je i zato što vas sigurnosni pojas ne može držati na mjestu ako postoji razmak između vašeg tijela i pojasa – tijelo ima tendenciju skliznuti ispod. Postoji čak i tehnički izraz za to – “submarining” (engl. podmorničarstvo)?
To je opasna pojava u sudaru kad tijelo vozača, koji sjedi leđima previše nagnut unatrag, inercijom isklizne prema naprijed, ispod sigurnosnog pojasa, koji ga zatim zakači oko vrata i izaziva davljenje. Kako bi se to spriječilo, važno je ispravno postaviti sigurnosni pojas. Treba se osloniti na rame i prelaziti preko zdjelice, a ne preko trbuha, uz ispravan položaj sjedenja.
Osnovno je pravilo za podešavanje: noge nikada ne smiju biti potpuno ispružene, čak ni kad je papučica pritisnuta do kraja do poda. Uvijek moraju ostati barem malo savijeni – inače će se pri sudaru kosti u zglobovima probijati kroz tijelo kao na teleskopskom kišobranu. Slično treba uzeti u obzir u vezi s upravljačem. Opet, nemojte dopustiti da vam se ruke zakrče u zglobovima.
Ispravan način držanja volana je s rukama u položaju kazaljki na satu “četvrt do tri”, odnosno 14:45. Taj zahvat omogućuje puno širi raspon manevara. Današnji upravljači to olakšavaju svojim oblikom – udubljeni su na pravim mjestima, za položaj palca i također prošireni kako bi poduprli dlan. To je i radi sigurnosti u slučaju aktiviranja zračnog jastuka, koji gura ruke u slobodan prostor sa strane.
Jednako je važno ipak ne biti preblizu volana, a time ni zračnog jastuka. Idealan položaj povezan je s vremenom aktiviranja zračnih jastuka; ne smiju doći u kontakt s tijelom kad se pune ili na točki najveće tvrdoće, već točno u trenutku kada se počnu ispuhivati. To je recept za idealnu udaljenost sjedala od upravljača: dok su vam leđa i obje lopatice udobno naslonjene na naslon, ispruženu ruku držite ispred sebe.
Zapešće bi vam trebalo biti na vrhu upravljača naplatak kotača. Zatim, kada uhvatite upravljač u navedenom položaju “četvrt do tri”, ruke su vam savijene u laktovima. Istodobno i noge treba držati dovoljno savijene.
Položaj tijela vozača na sjedalu uvijek je kompromis te je najbolje pogledati kako sjede lutke za testiranje sudara. Postavke naslona za glavu također su važne. Ako veličina naslona za glavu i visina osobe dopuštaju, idealno je da vrh naslona za glavu bude visok kao vrh glave.
Nije važno ako je naslon za glavu malo niži kada je putnik vrlo visok, ali vrh naslona za glavu nikada ne smije biti niži od vrha ušne resice, savjetuje stručnjak za sigurnost.
Posljednji aspekt podešavanja sjedala je visina – ovdje se radi o tome da stisnuta šaka treba stati između vaše glave i stropa automobila. Ovo je kako bi se smanjila mogućnost oštećenja gornjeg dijela kralježnice ako se glava pri sudaru prevrne ako se automobil prevrne.
Komentari