‘Seviljac’ nakon 40 godina na Kašteletu

Autor:

MIRANDA ČIKOTIĆ/PIXSELL

ROSSINIJEVA KOMIČNA OPERA ZA OTVARANJE SPLITSKOG LJETA

‘Ne postoji grad kojem bi ‘Seviljski brijač’ bio primjereniji nego Splitu’’, zaustavio se i reporterima Nacionala usred probe dobacio redatelj Krešimir Dolenčić koji za otvaranje ovogodišnjeg, 63. Splitskog ljeta, Rossinijevo djelo postavlja u čarobnom ambijentu Meštrovićeva kašteleta. Ispred tek nekoliko stotina gledatelja izvest će se ‘’najkomičnija od svih komičnih opera’’ koju su Splićani od konca pretprošlog stoljeća u različitim verzijama gledali nekoliko desetaka puta – ali baš ovdje, u jednom od najekskluzivnijih gradskih prostora, posljednji put prije više od četiriju desetljeća, pod palicom velikog Borisa Papandopula.

Dolenčić je dakako svjestan da Split nije Sevilla, iako je priznao da se ne bi bunio ni da je radio uz, recimo, prirodnu scenografiju Voćnog trga, ali kazao je da ga prije svega intrigira duh grada. ‘’Malo je gradova u ovom našem mediteranskom krugu koji imaju ljetni operni festival, a još manje, ako ijedan uopće postoji, za koji je ‘Seviljski brijač’ napisan po mjeri kao što je to u slučaju Splita. Gdje drugdje nego ovdje s većim užitkom pogledati priču o ljubomornom Bartolu, pijanom učitelju pjevanja Don Basiliju, ludo zaljubljenom momku spremnom na najluđa prerušavanja i najpaprenije zafrkancije, Almavivi, frivolnoj i nezadovoljnoj curi Rosini, noćnoj ekipi koja je za dobru bazu spremna sve napraviti i, naposljetku, jednom malom mistu u kojemu se u brijačnici sve govori, sve zna, a brijač je glavni meštar od svake barufe i sve zna o svima’’, objasnio je redatelj.

Rossinijeva opera na svojoj praizvedbi prije nešto više od dvaju stoljeća propala je jer su konkurenti organizirali zvižduke i zgražanje iz publike, ali to se uostalom dogodilo i s drugim čuvenim djelima, poput ‘’Carmen’’ do ‘’Traviate’’. Stvari su vrlo brzo ipak došle na svoje mjesto i ‘’Seviljac’’, čiji je libreto postavljen na temelju drama Pierre-Augustina Carona de Beaumarchaisa ‘’Seviljski brojač ili Uzaludna opreznost’’, praizvedene u Parizu 1775., postao je opće mjesto. ‘’Bit će veselo, publika će uživati’’, najavio je Dolenčić.

U stankama jedne od posljednjih proba u Meštrovićevu kašteletu Nacional je popričao s glavnim akterima ovogodišnjeg otvaranja, respektabilnom postavom koja će sasvim sigurno ‘’izvući’’ ovu staru i uglednu manifestaciju koja je ‘’plesala na rubu otkazivanja’’ zbog krize gradske vlasti i nepostojanja proračuna za ovu godinu. Entuzijazam je vidljiv na sve strane, a ni pomoć sa strane nije zakazala: kostimi su, recimo, dostavljeni iz zagrebačke opere, u kojoj je Dolenčić nedavno postavio isto Rossinijevo djelo.

‘’Ta produkcija bila je izvanredna i došli smo na ideju da Krešu pozovemo u Split. ‘Seviljski brijač’ uvijek je atraktivan za publiku, a uspjeli smo dobiti izvanrednu solističku podjelu koja, u kombinaciji s ambijentom, publiku sasvim sigurno neće ostaviti ravnodušnom. Diana Haller je, recimo, senzacionalna’’, hvasta se ravnatelj Opere HNK Split Ivo Lipanović.

Upravo Diana Haller, hrvatska mezzosopranistica svjetskog glasa koja će tumačiti Rosinu, jedna je od glavnih zvijezda: za Nacional prije svega hvali suradnju s Lipanovićem i Dolenčićem. ‘’Maestro me zvao još prošle godine. S njime sam pjevala, ali ovo nam je prvi zajednički projekt u produkciji na sceni. Rossini je ionako svojevrsni temelj moje karijere i zbilja mi je drago da se mogu prezentirati na ovako važnom nacionalnom festivalu. Uloga Rosine jedna je od pet najizvođenijih u cijelome svijetu i u sebi nosi puno ‘boje’, a najljepše je to da je uvijek moguće kroz nju izvući i nešto svog karaktera, glasa i načina interpretacije. Krešo Dolenčić posebno me inspirira jer ne samo da potiče na izvođenje onoga što unosi u djelo kao redatelj, nego i dopušta da svatko od nas pruži svoj doprinos’’, govori za Nacional Diana Haller, mlada Riječanka koja je preko Državne opere u Stuttgartu već ostvarila respektabilnu međunarodnu karijeru i osvojila nekoliko prestižnih nagrada svjetskog nivoa.

Figara, odnosno brijača, pjevat će solist zagrebačke Opere Ljubomir Puškarić; on je s tom ulogom već itekako upoznat jer je još 2007. upravo pod Dolenčićem to bila njegova prva velika uloga, a nešto kasnije u Rijeci igrao ju je pod redateljskom palicom Ozrena Prohića. Svejedno, splitskom nastupu se itekako veseli. ‘’Ovo je zaista poseban projekt, a svako izvođenje na otvorenom novi je izazov, pogotovo kada se radi o cjelovitoj operi. A nastup u ovakvom ambijentu doista je unikatan’’, kazao je Puškarić.

‘’Veseli me ova izvedba jer sam sa svim njenim sudionicima nastupao, ali ova postava nikada nije pjevala i ona gradi neke posebne međusobne odnose. Scenografija je nova, prostor je novi, a i Dolenčićeve ideje nešto su drugačije nego u režijama u Zagrebu ili Ljubljani. On je uvijek motivirajući redatelj, a suradnja s ansamblom splitskog kazališta je zaista sjajna. Vjerujem u uspjeh’’, govori za Nacional ovaj zagrebački bariton.

Mark Milhofer, Britanac kojeg su kritičari opisali kao ‘’jednog od najsvestranijih tenora njegove generacije’’, u Splitu pjeva i glumi u ulozi grofa Almavive. Prvi put je ovdje, prvi put radi s Dolenčićem, iako je s dvoje pjevača iz ove postave već surađivao. ‘’Produkcija je zabavna, ponešto promijenjena, ali još uvijek dosta tradicionalna. Neću morati izmišljati čudesa nego se zbilja posvetiti ulozi’’, govori Milhofer. Ipak, fascinirao ga je jedan detalj koji je zapazio u Meštrovićevu kašteletu i oko njega: ‘’Zbilja je prekrasno. Bojim se jedino hoćemo li moći nadmašiti ove cvrčke oko nas, čini mi se da imaju ljepšu boju i bolju vokalnu tehniku od nas pjevača’’, smije se Milhofer, uz kojega će u istaknutoj ulozi Bartola biti Ozren Bilušić, a Basilia – Ivica Čikeš.

‘’Seviljski brijač’’ doživio je rasulo na svojoj premijernoj izvedbi prije točno 201 godinu, no razlog tome bila je prije svega ljudska zloba: u publici se nalazio veliki broj prijatelja i poštovatelja skladatelja Giovannija Paisiella koji je komponirao operu po istom predlošku. Mladi, tada 24-godišnji Rossini silno ih je uzbudio i razljutio, pa su u rimskom Teatru Argentino zviždali, vikali i lupali. Na pozornici je nastala dekoncentracija i dogodio se niz grešaka, pa je publika na koncu demonstrativno napustila teatar. Mladi Rossini upravo iz poštovanja prema Paisiellu svoju operu nazvao je ‘’Almaviva ili uzaludna opreznost’’ jer je već postojao konkurentski ‘’Seviljski brijač’’, ali s vremenom je njegovo djelo ipak prevladalo. Radi se o operi buffo, u kojoj su lica djelomično preuzeta iz commedie dell’ arte i koja slijedi njenu tipičnu strukturu. Grof Almaviva zaljubi se u djevojku, štićenicu bogatog starca koji je želi za sebe, pa se preruši u siromašnog studenta kako bi bio siguran da ga želi zbog njega, a ne zbog novca. Ulaz u starčevu kuću omogući mu spretan brijač Figaro, a sve se dakako završava vjenčanjem dvoje mladih.

Scenska radnja je cijelo vrijeme vrlo živa: glavni likovi prerušavaju se, u kuće se ulazi i kroz vrata i kroz prozore, dostavljaju se tajna pisma i u trku potpisuju bračni zavjeti. Splitska publika će na premijeri, ali zbog ekskluzivnosti događaja i velikog broja VIP uzvanika vjerojatno više na reprizi, uživati u vatrometu glazbe i smijeha. Redatelj Dolenčić otvoreno poziva na iskazivanje emocija. ‘’Uzaludan je oprez, dođite i sasvim neoprezno se veselite’’, kazao je on.

Siguran je da će proći puno bolje nego Rossini na svojoj premijeri.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)