Pininfarina, Giugiaro i Bertone, velikani automobilskog dizajna, poznati su i onima koji se nimalo ne zanimaju za automobilizam…
Dijelom je tako jer su dizajneri Pininfarina, Giugiaro i Bertone, odnosno njihovi studiji, desetljećima gotovo svakodnevno kreirali stilistička rješenja za najraznorodnije proizvode, uključujući čak i štednjake slovenske tvrtke Gorenje. No, upravo ih je njihova kolosalna uloga u razvoju automobila tijekom druge polovice prošlog stoljeća dovela do statusa globalne prepoznatljivosti, kakvom se – posve sigurno – ne može podičiti nitko drugi iz branše automobilističkih dizajnera.
Pri tome nas vrlo lako može fascinirati činjenica da su sve tri kompanije (ako smijemo Giugiar0 referirati kao na kompaniju – u svijetu se automobilizma naime njegova tvrtka još uvijek zove jednostavno Ital Design) smještene na maloj udaljenosti jedna od druge. I doista, ako je Milano prijestolnica visoke mode, onda je drugi sjevernotalijanski velegrad, Torino, sjedište tvrtki Fiat i Lancia, nedvojbena svjetska metropola automobilističkog dizajna.
Battista ‘Pinin’ Farina je još u mladosti upoznao tehnologiju tekuće trake, kad ga je upoznao Henry Ford, koji mu je ponudio i posao. No, Farina se radije vratio u Italiju, počevši raditi u obiteljskom poduzeću ‘Stabilimenti Farina’ – u Detroit će ipak otići još jednom, potkraj života, kako bi primio zlatni ključ grada: Motor City se tim činom odužio najvećem dizajneru sredine stoljeća. Godine 1930. Battista se odvojio od porodice i osnovao vlastitu karoserijsku radionicu, koja će postati poznata kao Pininfarina (njegov je nadimak bio ‘Pinin’, mali) – godine 1961. i njemu će i njegovim nasljednicima talijanski predsjednik osobno dozvoliti promjenu prezimena.
Kada je već Farinina Cisitalia 202 službeno prepoznata od strane njujorškog Muzeja suvremene umjetnosti kao dizajnersko remek-djelo i uvrštena u stalni postav, Battisti su širom otvorena vrata američke auto industrije. Prodaja nekoliko velikoserijskih dizajna Amerikancima, kao i početak višedesetljetne suradnje s tvrtkama Peugeot i Ferrari osigurali su mu dovoljno financijskih sredstava za investiranje u gradnju velikog proizvodnog pogona, u kojem će ubrzo biti proizvedeno čak 27.000 primjeraka Alfa Romea Giulietta Spider, prvog modela rađenog u velikoj seriji u Pininfarininim pogonima.
Prekrasni Ferrari 456GT vratio je slavu Ferrarijevih automobila s motorom sprijeda, a često ga i danas smatraju za najuspjeliji moderni model iz Maranella. Sergio Pininfarina, koji je preminuo 3. srpnja 2012, bio je čovjek širokog polja interesa, dugogodišnji zastupnik u euro-parlamentu, istovremeno u upravnom odboru tako raznorodnih organizacija kao što su europska Organizacija za monetarnu uniju i Ferrari.
Pored toga, Pininfarina je bio čovjek nepogrešivog osjećaja za stil, kako u privatnom životu, tako i u automobilskom dizajnu. Uostalom, kako takvo što odreći čovjeku koji je više od četrdeset godina imao zamalo pa monopol nad dizajnom najpoželjnijih automobila na svijetu – Ferrari.
Nikada sa sigurnošću nećemo znati koliko je zapravo bio Sergiov udio u stvarnim dizajnima koje potpisuje tvrtka Pininfarina – glavni su se dizajneri nerijetko mijenjali – no stilska su koherencija i logičan razvojni put dizajna tvrtke tako očigledni da je pretpostaviti kako je majstor Sergio svih ovih godina, barem kao supervizor, ipak presudno utjecao na vizualni identitet automobila koje je potpisivao.
A tih je bilo sijaset. Uključujući koncepte, Pininfarina je samo za Ferrari producirao više od stotinu i pedeset različitih modela! Kao svoje favorite Sergio je navodio Ferrari 456 GT, legendarne 250 GT SWB i Lusso, te eksperimentalni Dino predstavljen na pariškom salonu 1965. Manje je brojan, ali iznimno impozantan meštrov opus za Peugeot, u kojem se posebice ističu nenadmašni 205, model koji je odredio današnje opće smjernice dizajna kompaktnih automobila, te prekrasni Peugeot 406 Coupe.
No kada je Peugeot počeo dizajn novih modela tražiti interno, kola su krenula nizbrdo, a stanje se dodatno pogoršalo kada je 2008. poginuo Sergiov sin Andrea Pininfarina, koji je preuzeo upravljanje tvrtkom. Sergio Pininfarina, velikan automobilskog dizajna, umro je 3. srpnja 2012,, a tvrtka se nije uspjela izvući iz financijskih problema te je 2015., kad je preuzima indijska tvrtka Mahindra.
Komentari