Ako spojka, odnosno tarna lamela izdrži kraće od 80.000 km, analizirajte vlastitu vožnju. Startate li naglo i često uz škripu guma? Poigravate li se spojkom prilikom čekanja pred semaforom?
Umjerenom vožnjom bez naglih polazaka i sportskih šaltanja znatno će se produžiti vijek spojke. Dobrom vozaču spojka može trajati koliko i automobil, a nerazumnom vožnjom mogu je uništiti u samo jednoj vožnji. Ako nekom vozaču spojka izdrži osamdeset ili sto tisuća kilometara, radi se u pravilu o dobrom vozaču. Vrijedi i obrnuti slučaj, jer je trajnost spojke veliki indikator kvalitete vozača. Zbog toga proizvođač automobila ne daje garanciju na trošenje.
Ako spojka u vašem autu traje manje od 80.000 km, bilo bi dobro da analizirate vlastitu vožnju. Polazite li često uz škripu guma? Poigravate li se spojkom prilikom čekanja pred semaforom? Je li vam normalno da iz ‘rikverca’ bez kočenja ubacite u prvi stupanj i krenete. Ako je navedeno stil vaše vožnje, pronašli ste uzrok male trajnosti spojke vašeg automobila.
Prerano potrošena spojka ukazuje da je i motor i cijeli prijenosni mehanizam bio izložen povećanom opterećenju i trošenju. Važno je naglasiti da se u samo jednoj nerazumnoj vožnji automobil može više ‘potrošiti’ nego u godinu dana normalne vožnje. Spojka omogućuje uspostavljanje i prekid prijenosa snage s motora na pogonske kotače.
Takav je prekid (i ponovno uspostavljanje) potreban prilikom kretanja s mjesta i kod mijenjanja stupnjeva prijenosa. Pritiskom na papučicu spojke vozač razdvaja zamašnjak, tanjur spojke (disk, odnosno lamelu) i potisnu ploču. Zamašnjak je kruto povezan s koljenastim vratilom, a tanjur spojke nataknut je na vratilo spojke i okreće se zajedno s njim.
Funkcioniranje automobilske spojke pogledajte OVDJE.
Uzdužni žljebovi na kraju vratila omogućuju pomicanje tanjura spojke prema zamašnjaku kad ga pritisne potisna ploča. Pritiskom na papučicu spojke smanjuje se pritisak potisne ploče na tanjur spojke, te se razdvajaju koljenasto vratilo i vratilo spojke. U trenutku dodira počinje (doslovce) struganje lamele o metal i prijenos okretnog momenta s motora na mjenjač.
Dok traje (struganje) prijenos se odvija kinematičkim, a kad se spojka potpuno uključi statičkim koeficijentom trenja. Svaki ciklus odvajanja i razdvajanja spojke dovodi do određenog trošenja lamele. Kako bi taj proces bio što sporiji i ‘bezbolniji’ potrebno je pažljivo upravljati spojkom.
KORISNI SAVJETI
1. Spojka treba biti ispravno podešena i početi uključivati čim se papučica popusti za jedan centimetar.
2. Prilikom svakog mijenjanja stupnjeva prijenosa papučicu spojke pritisnite do kraja.
3. Tijekom vožnje nemojte nogu držati na papučici spojke, jer povećavate proklizavanje i trošenje lamele.
4. Ne polazite s velikim gasom, jer nepotrebno povećavate trošenje lamele.
5. Papučicu spojke puštajte s osjećajem. I prebrzo i presporo puštanje papučice povećava trošenje lamele.
6. Spojka nije kočnica! Nakon vožnje unazad najprije zakočite, a tek potom krenite naprijed.
7. Ako se zaustavite na iznimno velikoj uzbrdici, vratite se do ravnog dijela i onda krenite.
8. Izbjegavajte sportsku vožnju i polazak uz škripu guma, jer u samo nekoliko vožnji možete uništiti lamelu.
Izvedbu i postupak izmjene spojke pogledajte OVDJE.
Komentari