Prvi turbodizelaš s direktnim ubrizgavanjem po sustavu common rail (premijerna krajem 1997. u Alfa Romeu 156), ugrađivao se u čak 29 modela, po mnogima je bolji od razvikanoga 1.9 TDI…
Najpopularniji turbodizelaš novijeg doba, nakon ‘neprikosnovenog’ Volkswagenovog 1.9 TDI je talijanski 1.9 JTD, prijeloman u novijoj povijesti autoindustrije. Dizelaši se protekla dva desetljeća praktički ne mogu ni zamisliti bez turbopunjača i direktnog ubrizgavanja po sustavi common-rail.
Ta je tehnologija premijeru doživjela u rujnu 1997. na autosalonu u Frankfurtu, kad je predstavljen Alfa Romeo 156. Uvelike zahvaljujući tom motoru, talijanski adut osvojio je titulu ‘Europskog automobila 1998. godine’.
Riječ je o dugohodnom motoru (82 x 90,4), obujma 1910 ccm, s blokom od sivog lijeva, koji je u prvoj verziji SOHC, s jednim bregastim vratilom i osam ventila imao 105 KS, potom 110 i 116 KS. U izvedbi druge generacije Multijet, od 2005 i SOHC verziji je imao 101, 120 i 130 KS, te DOHC 16-ventilski sa 150 i 170 KS. Sve verzije osim bazne sa 101 KS imale su turbopunjač promjenjive geometrije (VTG).
Pokazao se solidnim i izdržljivim (iz njega je izveden 2.0 Multijet – povećanjem provrta s 82 na 83 mm, uz zadržavanje hoda od 90,4 mm dobiveno je 1956 ccm), problema je uglavnom bilo samo s brizgaljkama, ali u prvim serijama, zbog nečistog goriva.
Dešavali su se i otkazi mjerača protoka zraka, začađenje EGR-a i, uz normalno održavanje, to j bilo to. A ovo su problemi i manje riješeni u standardnim servisnim i postprodajnim akcijama:
PROBLEM
Treperi kontrolna lampica tlaka ulja motora.
UZROK
Motorno ulje i filtar postali kontaminirani regeneracijom DPF-a.
POPRAVAK
Interval izmjene ulja ovisi o brojnim faktorima: kilometraži, broju regeneracija DPF-a, prosječnoj temperaturi ulja, broju startanja, broju hladnih startova. Kontrolna lampica može se resetirati dijagnostičkom opremom
PROBLEM
Neispravan/nema prikaza temperature vanjskog zraka.
UZROK
Neispravni senzor temperature vanjskog zraka.
POPRAVAK
Ugradite modificirani davač temperature vanjskog zraka.
PROBLEM
Kod greške: P2264.
UZROK
Slab priključak električnih instalacija ili je uopće nema na davaču separatora goriva/vode. Neispravan davač separatora goriva/vode.
POPRAVAK
Provjerite ima li napajanja na priključku 3 multipriključka. Provjerite električnu instalaciju davača separatora goriva/vode. Provjerite je li dobar kontakt na priključku davača separatora goriva/vode. Zamijenite davač separatora goriva/vode.
PROBLEM
Trzanje motora. Oklijevanje pri ubrzanju na 1800-2000 o/min.
UZROK
Ventil povrata ispušnih plinova (EGR) ne radi ispravno.
POPRAVAK
Provjerite rad termostata. Provjerite je li ispravna razina ulja. Provjerite je li gorivo kontaminirano. Provjerite filtar za gorivo. Provjerite ima li propuštanja u usisnom sustavu. Provjerite davač protoka mase zraka (MAF). Provjerite ima li ulja u usisnom sustavu. Provjerite ima li propuštanja na brizgaljkama goriva. Provjerite je li ispravan tip brizgaljki goriva. Provjerite radi li sustav EGR ispravno. Skinite ventil EGR i stavite ploču ograničivača
PROBLEM
Motor ventilatora hladnjaka motora neprekidno radi.
UZROK
Greška softvera računala motora (ECM).
POPRAVAK
Testirajte komponente, elektronike i mehanike (prema potrebi) kako biste eliminirali druge moguće uzroke. Ako nisu pronađene greške: ponovno programirajte računalo motora (ECM) nadograđenim softverom.
PROBLEM
Neispravna/nema prikaza temperature vanjskog zraka..
UZROK
Neispravan senzor temperature vanjskog zraka.
POPRAVAK
Ugradite modificirani davač temperature vanjskog zraka.
PROBLEM
Greška pri startanju. Instrumentalna ploča ne radi.
UZROK
Korozija/boja na točki mase.
POPRAVAK
Odspojite vod mase akumulatora. Skinite vod mase akumulatora na priključku mase. Očistite priključak mase akumulatora. Stavite vod mase akumulatora. Pritezni moment: 12-18 Nm Nanesite silikonsko sredstvo za brtvljenje na spoj mase akumulatora.
PROBLEM
Metalni zvuk iz pomoćnog pogonskog remena otprilike 2 minute nakon hladnog starta.
UZROK
Zatezač pomoćnog pogonskog remena.
POPRAVAK
Zamijenite zatezač pomoćnog pogonskog remena.
PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL).
Nepravilno paljenje motora. Dim iz ispuha. Nepravilan rad motora.
UZROK
Slaba veza na priključcima brizgaljke goriva zbog vibracija.
POPRAVAK
Skinite gornji poklopac motora. Stavite prigušivače vibracija na cijevi brizgaljke goriva
PROBLEM
Kontrolna lampica tlaka ulja motora svijetli u vožnji, premda je razina ulja ispravna. Digitalni multifunkcijski zaslon pokazuje ‘Minimalni tlak ulja – isključite motor’.
UZROK
Greška u softveru instrumentalne ploče.
POPRAVAK
Provjerite razinu i tlak ulja. Ako nisu pronađene greške: ugradite modificiranu instrumentnu ploču.
PROBLEM
Svijetli lampica za indikaciju kvara motora (MIL). Kod greške: P0601.
UZROK
Greška softvera računala motora (ECM).
POPRAVAK
Testirajte komponente, elektronike i mehanike (prema potrebi) kako biste eliminirali druge moguće uzroke. Ako nisu pronađene greške: ponovno programirajte računalo motora (ECM) nadograđenim softverom.
PROBLEM
Oklijevanje pri ubrzanju nakon usporavanja (automatski mjenjač).
UZROK
Greška softvera računala motora (ECM).
POPRAVAK
Ponovno programirajte računalo motora (ECM) s nadograđenim softverom.
Ugrađivao se u sljedeće modele:
FCA
Alfa Romeo 146
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo GT
Cadillac BLS
DR5
Fiat Bravo
Fiat Brava
Fiat Croma II
Fiat Doblò
Fiat Grande Punto
Fiat Marea
Fiat Multipla
Fiat Punto
Fiat Sedici
Fiat Stilo
Fiat Strada
Lancia Delta
Lancia Lybra
Lancia Musa
General Motors
Opel Astra H
Opel Signum
Opel Vectra C
Opel Zafira B
Saab 9-3
Saab 9-5
SAIC Motor
MG 6
Suzuki
Suzuki SX4
Komentari