SAŠA KRAJINOVIĆ: ‘Gostima iz Europe nudimo luksuzan privatni avioprijevoz’

Autor:

'Kao prvi Hrvat koji je završio prestižni Executive MBA studij u Les Roches Crans Montana u Švicarskoj, imao sam priliku uroniti u kurikulum koji je usmjeren na strateško liderstvo u luksuznom sektoru'. FOTO: Lošinj Hotels & Villas

Novi direktor operacija u grupaciji Lošinj Hotels & Villas otkriva kakvi su mu planovi za unaprjeđenje luksuznog turizma na Lošinju, što sve nude gostima visoke platežne moći i kako će dalje razvijati strategiju cjelogodišnjeg turizma

Saša Krajinović, prvi Hrvat koji je završio prestižni Executive MBA studij u Les Roches Crans Montana u Švicarskoj, preuzeo je poziciju novog izvršnog direktora operacija u grupaciji Lošinj Hotels & Villas. Na tu poziciju Saša Krajinović stigao je iz grupacije Valamar gdje je godinama bio na vodećim pozicijama, a u intervjuu za Business&Banking otkriva kakva će biti njegova strategija za dodatno unaprjeđenje segmenta luksuznog turizma na Lošinju, što bi se na državnoj razini trebalo promijeniti kako bi Hrvatska postala destinacija luksuznog turizma, a govori i o strasti prema sommelierstvu koja ga je oblikovala u početnoj fazi karijere

Business&Banking: Lošinj Hotels & Villas predstavio vas je kao istaknutog hotelskog profesionalnog menadžera poznatog po istančanoj strateškoj viziji i iznimnim liderskim vještinama. Kakvi su vaši prvi dojmovi nakon prelaska u tim Lošinj Hotels & Villas, jeste li zadovoljni zatečenim stanjem i vidite li već prostor za nove promjene te u kojem segmentu? 

Moji prvi dojmovi nakon prelaska u Lošinj Hotels&Villas bili su iznimno pozitivni. Prvo, oduševila me je razina posvećenosti cijelog tima kvaliteti usluge i održavanju visokih standarda, što je već duboko ukorijenjeno u kulturi te grupacije. To je vrlo važan temelj za daljnji razvoj. Što se tiče zatečenog stanja, smatram da su objekti i kvaliteta usluge na visokom nivou, no kao u svakom dobrom sustavu, uvijek postoji prostor za unapređenje. Vidim potencijal za inovacije u segmentu digitalizacije iskustva gostiju i personalizacije usluga. Gosti su danas sve više usmjereni na individualizirani pristup, gdje tehnologija može pomoći u kreiranju još boljeg i personaliziranog doživljaja boravka. Također, želja mi je dodatno osnažiti održive prakse, koje su već integrirane u poslovanje, ali se mogu podići na višu razinu kako bi odgovarale najsuvremenijim ekološkim trendovima i očekivanjima gostiju.

‘S flotom od četiri aviona omogućujemo gostima fleksibilnost i dolazak do većine destinacija u Europi, pa čak i dalje’

Business&Banking: Što pripremate gostima Lošinj Hotels & Villas u aktualnoj sezoni, tijekom rujna i listopada, kad je zapravo boravak na Lošinju najljepši? I jeste li primijetili da se broj gostiju koji dolaze upravo u tom periodu značajno povećava? 

Rujan i listopad zaista jesu posebno vrijeme za boravak na Lošinju, otok tada odiše mirnoćom, a priroda pokazuje svoju najljepšu stranu. Upravo u tom periodu pripremamo niz jedinstvenih doživljaja za svoje goste kako bismo im omogućili da maksimalno iskoriste taj dio sezone. Fokus nam je na wellnessu i outdoor aktivnostima, poput personaliziranih spa tretmana, vođenih šetnji predivnim lošinjskim stazama te biciklističkim turama koje obuhvaćaju skrivena mjesta otoka.

Održavamo i tematske kulinarske večeri, na kojima naši gosti mogu uživati u lokalnim specijalitetima s naglaskom na jela bazirana na sezonskim namirnicama i mediteranskoj kuhinji. Naš cilj je da svaki gost osjeti lokalnu kulturu i autentičnost Lošinja, a to je upravo ono što je posebno privlačno u ovom periodu.

Što se tiče broja gostiju, svakako smo primijetili pozitivan trend. Sve više gostiju prepoznaje čari Lošinja izvan glavne turističke sezone. Rujan i listopad omogućuju im da uživaju u blagoj klimi, mirnijem okruženju i personaliziranijem pristupu koji možemo pružiti u tim mjesecima. Taj trend nas veseli jer je pokazatelj da Lošinj postaje cjelogodišnja destinacija, ne samo tijekom ljetnih mjeseci.

‘U rujnu i listopadu sve više nam dolaze gosti iz poslovnog svijeta koji traže mir, privatnost i priliku za revitalizaciju’

Business&Banking: Može li se reći da u rujnu i listopadu više ne dolaze gosti koji traže izvansezonske cijene, već gosti dubokog džepa, poslovni ljudi koji upravo u tom periodu očekuju najviše od odmora jer je vrijeme još uvijek sunčano i toplo, a ipak nema onih ljetnih gužvi? 

Da, može se reći da u rujnu i listopadu sve više dolaze gosti koji traže kvalitetu i ekskluzivnost, a manje su vođeni izvansezonskim cijenama. To su često poslovni ljudi, gosti s razvijenim ukusom i visokim očekivanjima, koji traže mir, privatnost i personaliziranu uslugu. Upravo im ovaj period omogućuje da maksimalno uživaju u svim prednostima destinacije – od ugodne klime do vrhunske usluge, bez ljetnih gužvi.

Oni cijene autentično iskustvo i ekskluzivnost koje im možemo pružiti. Vrijeme je još uvijek toplo i sunčano pa mogu uživati u svim ljepotama otoka, a opet u mirnijoj atmosferi. To su gosti koji ne traže samo odmor, već i priliku za revitalizaciju i uživanje u vrhunskim sadržajima i zato se taj period pokazao kao idealan za njih.

Business&Banking: Koliko se posljednjih godina promijenio profil vaših gostiju gledajući po destinacijama iz kojih najviše dolaze?

Profil naših gostiju posljednjih godina se značajno promijenio, što je očekivano s obzirom na globalne trendove i izazove. Sve više primjećujemo rast broja gostiju iz zapadne Europe, posebice Njemačke, Austrije, Švicarske i skandinavskih zemalja, ali i iz SAD-a, koji sve više prepoznaju Lošinj kao luksuznu, gastro i wellness destinaciju. Osim toga, bilježimo i porast domaćih gostiju, što je posebno važno jer pokazuje da Hrvati sve više prepoznaju vrijednost destinacija unutar vlastite zemlje. Sve bolja povezanost i povećan interes za autentična i ekskluzivna mjesta privlače goste koji traže visoku kvalitetu, personaliziranu uslugu i mirno okruženje.

‘Mnogi gosti se vraćaju jer su stvorili emocionalnu povezanost s destinacijom, ali i s našim timom koji im pruža iznimno personalizirano iskustvo’. FOTO: Lošinj Hotels & Villas

Business&Banking: Kad je riječ o iskustvu boravka gostiju u hotelima i rezidencijama Lošinj Hotels & Villas, imate li već povratne informacije samih gostiju o tome kako ocjenjuju doživljaj koji im pružate i u kojoj se mjeri vraćaju te o čemu to sve ovisi? 

Povratne informacije naših gostiju od ključne su važnosti za kontinuirano unapređenje usluge. S ponosom možemo reći da gosti u velikoj mjeri izuzetno visoko ocjenjuju svoje iskustvo boravka u hotelima i rezidencijama Lošinj Hotels & Villas. Najviše cijene personaliziranu uslugu, pažnju prema detaljima i osjećaj mira i opuštenosti koji im pružamo. Također, često ističu prirodnu ljepotu Lošinja i same uvale Čikat, wellness ponudu, gastronomiju te opću atmosferu luksuza i intime, što im omogućuje bijeg od svakodnevnih obaveza.

Što se tiče ponovnih dolazaka, naš postotak lojalnih gostiju iz godine u godinu raste, što nam pokazuje da smo uspješni u ispunjavanju njihovih očekivanja. Mnogi gosti se vraćaju jer su stvorili emocionalnu povezanost s destinacijom, ali i s našim timom, koji im pruža iznimno personalizirano iskustvo. Na njihovu odluku o povratku utječe i naša stalna želja da im svaki put ponudimo nešto novo, bilo kroz inovacije u ponudi, posebne programe ili unaprjeđenje usluge. Naravno, na povratak gostiju utječu i vanjski faktori poput dostupnosti putovanja i globalnih turističkih trendova, no naš cilj je uvijek stvoriti iskustvo koje nadilazi očekivanja kako bi se gosti osjećali kao da su na Lošinju pronašli svoj drugi dom.

Business&Banking: Kakvo je vaše mišljenje o Lošinju kao destinaciji u smislu prometne povezanosti i činjenice da otok ima i mali aerodrom? Koliko je to važno za poslovanje ovakvog vrhunskog hotela? 

Lošinj kao destinacija ima izniman potencijal, no prometna povezanost uvijek je ključan faktor u razvoju luksuznog turizma. Iako otok nudi spektakularnu prirodu, vrhunske hotele, wellness sadržaje i gastro doživljaje, dodatno poboljšanje prometne povezanosti moglo bi značajno olakšati dolazak gostima, osobito onima koji traže brzo i jednostavno putovanje. Mali aerodrom na Lošinju svakako je velika prednost, posebno za goste s privatnim zrakoplovima, što je česta pojava u luksuznom turizmu. Uz to, mi u Lošinj Hotels & Villas nudimo luksuzan privatni avio-prijevoz svojim gostima, s flotom od četiri aviona, omogućujući im dolazak do većine destinacija u Europi, pa čak i dalje. Ova ekskluzivna usluga ne samo da pruža našim gostima dodatnu udobnost i fleksibilnost, već i izravno doprinosi jačanju percepcije Lošinja kao luksuzne destinacije. Takva vrsta prijevoza iznimno je važna za naše poslovne goste i one visoke platežne moći, koji cijene brzo i personalizirano putovanje. Povećanje mogućnosti dolaska privatnim zrakoplovima ili direktnim letovima dodatno će ojačati atraktivnost destinacije, a mi kontinuirano radimo na tome da gostima pružimo najviši nivo usluge, uključujući i besprijekornu prometnu povezanost.

‘Gosti iz Njemačke, Austrije, Švicarske i skandinavskih zemalja, ali i iz SAD-a, prepoznaju Lošinj kao luksuznu destinaciju’

Business&Banking: Smatrate li da destinaciji još nešto nedostaje da bi privukla još više gostiju veće platežne moći? 

Lošinj je, bez sumnje, iznimna destinacija s bogatom prirodom, luksuznim smještajem i vrhunskom uslugom. Međutim, uvijek postoji prostor za dodatno unaprjeđenje kako bismo privukli još više gostiju veće platežne moći. Jedan od aspekata koji bi mogli dodatno poboljšati privlačnost destinacije je razvoj i proširenje ekskluzivnih sadržaja i iskustava. To može uključivati dodatne luksuzne i privatne sadržaje kao što su luksuzni modni brendovi, premium kulinarski doživljaji s renomiranim chefovima te ekskluzivne kulturne i zabavne priredbe koje su prilagođene profilu gostiju višeg platežnog razreda. Također, poboljšanje infrastrukture, kao što je proširenje i modernizacija aerodroma, može dodatno povećati privlačnost Lošinja kao destinacije. Ako bi destinacija mogla ponuditi i više mogućnosti za direktne letove i pristup s ključnih tržišta, to bi svakako doprinijelo većem broju dolazaka. Nadalje, investiranje u tehnologiju i digitalne usluge može unaprijediti iskustvo gostiju, nudeći im još više personaliziranih i inovativnih opcija. Na primjer, integracija pametnih rješenja za upravljanje boravkom ili virtualni vodiči mogu dodatno unaprijediti doživljaj luksuza. Konačno, nastavak suradnje s visoko profiliranim partnerima i brendovima može dodatno ojačati imidž Lošinja kao luksuzne destinacije. Sve ove inicijative mogu dodatno poboljšati privlačnost Lošinja za goste veće platežne moći i pomoći u održavanju njegove pozicije kao jedne od vrhunskih destinacija u Europi.

Business&Banking: Lošinj Hotels & Villas jedan je od hotelskih lanaca koji rade na cjelogodišnjoj turističkoj strategiji. Primjerice, i kamp Čikat koji posluje u sklopu grupacije, jedan je od rijetkih kampova u Hrvatskoj otvorenih cijele godine, čak i usred zime, te svake godine bilježi sve više gostiju upravo u zimskom periodu, a imate i posebne programe za dočeke Nove godine. Kad je riječ o hotelskom segmentu, kakva će biti vaša strategija za sljedeću godinu, i to upravo za zimu i proljeće?

Lošinj Hotels & Villas predano radi na cjelogodišnjoj turističkoj strategiji kako bismo maksimalno iskoristili potencijal destinacije kroz sve sezone. Kamp Čikat, kao jedan od rijetkih kampova u Hrvatskoj koji su otvoreni tijekom cijele godine, služi kao izvrsna ilustracija našeg pristupa. Njegova sve veća popularnost tijekom zimskog perioda, uključujući posebne programe za doček Nove godine, pokazuje da postoji značajan interes za destinaciju izvan glavne turističke sezone.

Što se tiče hotelskog segmenta, za sljedeću godinu planiramo implementirati nekoliko ključnih strategija za zimu i proljeće. Ove godine, osim što su naša tri hotela s četiri zvjezdice otvorena tijekom dočeka, prvi put planiramo organizirati ekskluzivan doček Nove godine u svom hotelu Bellevue s 5 zvjezdica, koji je dio prestižne mreže Preferred Hotels & Resorts. Ovaj luksuzni događaj bit će jedan od najboljih dočeka u Hrvatskoj, a temelji se na uspjehu dočeka 2024. godine u hotelu Alhambra s pet zvjezdica, koji nam je pokazao da postoji značajna potražnja za luksuznim novogodišnjim proslavama. Naša strategija je da za doček 2026. godine imamo sve objekte otvorene kako bismo pružili vrhunski doživljaj u svakom segmentu. U zimskom periodu naš fokus će biti na stvaranju posebnih zimskih paketa i wellness iskustava koja će gostima omogućiti da uživaju u mirnoj i idiličnoj atmosferi Lošinja. Planiramo organizirati tematske događaje poput zimskih wellness vikenda, luksuznih kulinarskih festivala i kulturnih manifestacija koje će obogatiti boravak naših gostiju. Također, posvetit ćemo se unaprjeđenju svog spa i wellness sadržaja kako bismo ponudili jedinstvene tretmane prilagođene zimskom periodu.

U proljeće ćemo se usredotočiti na promociju aktivnog odmora i prirodnih ljepota Lošinja. Organizirat ćemo posebne programe usmjerene na zdravlje i aktivan život, uključujući vođene biciklističke i pješačke ture i predstavljanje proljetne flore i prirodnih ljepota koje Lošinj nudi u to vrijeme. Također, planiramo uvesti atraktivne promocije koje će privući goste na proljetni odmor, uključujući posebne cijene i pakete za obitelji i parove.

‘Osim što su naša tri hotela s 4 zvjezdice otvorena tijekom dočeka, prvi put planiramo organizirati ekskluzivan doček Nove godine i u našem hotelu Bellevue s 5 zvjezdica’. FOTO: Lošinj Hotels & Villas

Business&Banking: Svoj put u ugostiteljstvu započeli ste u Valamar Rivieri gdje ste se usavršavali kao F&B Deputy Manager, a kasnije i kao F&B Manager, nakon čega ste došli na poziciju direktora hotelskih operacija. Jedan od vaših značajnih projekata bilo je i uspješno pokretanje jednog novog hotela. Imate li već viziju da bi se i u sklopu Lošinj Hotels & Villas mogli razviti novi objekti? 

Moj put u ugostiteljstvu započeo kao F&B Deputy Manager i kasnije kao F&B Manager. Potom sam prešao na poziciju direktora hotelskih operacija. Veliko iskustvo u mojoj karijeri je bilo to što sam imao priliku voditi ključne strateške projekte u bivšim kompanijama, koji su značajno doprinijeli njihovom uspjehu i razvoju.

Što se tiče Lošinj Hotels & Villas, već imam jasnu viziju o mogućnostima razvoja novih objekata unutar grupacije. To može uključivati proširenje postojećih hotela, uvođenje novih tematskih objekata ili razvoj potpuno novih koncepata koji će zadovoljiti rastuće zahtjeve tržišta i potrebe naših gostiju.

Business&Banking: Odradili ste i dodatno usavršavanje na Executive MBA studiju u Les Roches Crans Montana u Švicarskoj gdje ste postali prvi Hrvat koji je završio taj prestižni program. Po čemu je taj program poseban i kakav je bio profil ljudi koji su ga s vama pohađali?  

Executive MBA program na Les Roches Crans-Montana u Švicarskoj ističe se svojom visokom razinom akademske izvrsnosti i globalnim pristupom u obrazovanju. Kao prvi Hrvat koji je završio ovaj prestižni program, imao sam priliku uroniti u kurikulum koji je usmjeren na strateško liderstvo i inovacije u luksuznom sektoru, s posebnim naglaskom na upravljanje u globalnom kontekstu. Program je poznat po svojoj integraciji teorijskog znanja s praktičnim iskustvom te pruža priliku za rad na stvarnim poslovnim projektima s međunarodnim tvrtkama. Profil ljudi koji su sa mnom pohađali program bio je vrlo raznolik, uključujući visokokvalificirane profesionalce iz različitih sektora i zemalja. Većina sudionika imala je bogato radno iskustvo te dolaze s visokih pozicija u svojim tvrtkama, što je omogućilo dinamičnu razmjenu znanja i iskustava među kolegama. Stekao sam prijatelje i konekcije širom svijeta, što je neprocjenjivo bogatstvo.

Ova jedinstvena kombinacija visoko kvalificiranih kolega i rigoroznog akademskog pristupa doprinijela je bogatom iskustvu koje sam stekao i dodatno obogatila moje profesionalno razumijevanje upravljanja u luksuznom turizmu. Studij na Les Roches Crans Montana bio je ključan za moj profesionalni razvoj i pružio mi je alate i uvide potrebne za vođenje i inoviranje u sektoru luksuznog turizma na globalnoj razini. Veselim se primjeni tih spoznaja i iskustava u daljnjem razvoju i unapređenju Lošinj Hotels & Villas.

‘Sommelierstvo je za mene više od profesionalne karijere, to je strast koja me je oblikovala u ranijim godinama’

Business&Banking: Dobitnik ste impresivnih priznanja struke, među kojima su nagrade za Najboljeg sommeliera Istre i Kvarnera 2016. te treće mjesto na Državnom prvenstvu sommeliera te iste godine. Može li se reći da je sommelierstvo vaša prva ljubav i imate li danas još uvijek za to vremena? 

Sommelierstvo je svakako bilo moja velika ljubav i strast. Ova priznanja su odražavala moj dubok interes i posvećenost ovoj specijalizaciji, koja mi je omogućila da razvijem svoje vještine i znanje u području vina i gastronomije. Sommelierstvo je za mene više od profesionalne karijere, to je strast koja me je inspirirala i oblikovala u ranijim godinama mog rada. Iako se moj profesionalni fokus u posljednjim godinama preselio na šire aspekte upravljanja hotelijerstvom i luksuznim turizmom, i dalje nastojim održavati povezanost s tim područjem.

Trudim se posvetiti vrijeme istraživanju novih vina, sudjelovanju u degustacijama i održavanju kontakata s kolegama iz vinske industrije. Ova povezanost mi omogućava da ostanem u toku s najnovijim trendovima i inovacijama u svijetu vina, što obogaćuje moj profesionalni rad i doprinosi cjelokupnom iskustvu koje nudimo gostima. Ljubav prema vinu i gastronomiji ostaje duboko ukorijenjena u mojoj strasti za pružanjem izuzetnih doživljaja našim gostima.

Business&Banking: Kako ste zapravo vi svoje bogato iskustvo i znanje iz sommelierstva i F&B menadžerstva pretočili u područje operativnog upravljanja praktički cijelim hotelskim grupacijama?

Upravljanje cijelom hotelskom grupacijom zahtijeva holistički pristup i sposobnost koordiniranja različitih odjela i funkcija kako bi se postigla usklađenost s visokim standardima usluge. Kao bivši sportaš, oduvijek sam imao natjecateljski duh i želju za postizanjem vrhunskih rezultata, a moje iskustvo u F&B sektoru omogućilo mi je razvoj čvrstih temelja u stvaranju i održavanju visoke razine kvalitete, no ključna promjena došla je s mojom odlukom da izađem iz zone komfora i proširim svoje vještine na sve sektore hotelskog poslovanja.

Tako sam razvio sposobnost da upravljam složenim operacijama, optimiziram resurse i osiguram izvrsnost u svim aspektima hotelskog poslovanja, od upravljanja ljudskim resursima do strategijskog planiranja i financijskog upravljanja.

‘Manje od jedan posto hotelskih kapaciteta u Hrvatskoj zaista spada u luksuznu kategoriju, a njihovi poslovni rezultati dvostruko nadmašuju nacionalni prosjek’, ističe Saša Krajinović. FOTO: Lošinj Hotels & Villas

Business&Banking: Kakva su, prema vašem dosadašnjem iskustvu, očekivanja gostiju u luksuznim hotelima od F&B ponude, očekuju li gosti organsku i domaće proizvedenu hranu u hotelu ovog ranga? 

Gosti luksuznih hotela često traže izvanredno kulinarsko iskustvo koje nadmašuje standardne ponude. To ne uključuje samo vrhunsku kvalitetu hrane i pića, već i pažnju na detalje, inovativne koncepte i personalizirane usluge. Danas sve više gostiju cijeni organsku i domaće proizvedenu hranu. U svojim hotelima aktivno surađujemo s lokalnim OPG-ovima s Cresa i Lošinja, kao i s malim dobavljačima koji uzgajaju organsku hranu. Ova suradnja nam omogućuje da pružimo gostima autentično kulinarsko iskustvo koje odražava lokalnu kulturu i tradiciju, uz naglasak na održivost i zdravlje.

Business&Banking: Što su, po vama, trenutni trendovi u vrhunskoj gastronomiji i jeste li već razgovarali s chefovima vrhunskih restorana, japanskog Matsunoki i talijanskog Bava u hotelu Bellevue i Michelinovom zvjezdicom nagrađenog restorana Alfred Keller u Boutique hotelu Alhambra? 

Trenutni trendovi u vrhunskoj gastronomiji obuhvaćaju nekoliko ključnih smjerova. Prvi je naglasak na održivosti i ekološki prihvatljivim praksama, s fokusom na korištenje organskih i lokalno uzgojenih namirnica. Gosti sve više cijene hranu koja je ne samo ukusna, već i proizvedena na održiv način. Drugi trend je personalizacija i prilagodba kulinarskih iskustava, gdje restorani nastoje pružiti jedinstvena iskustva koja odgovaraju specifičnim željama i potrebama gostiju. Također, sve je veći interes za inovativne tehnike kuhanja i eksperimentalne okuse, uz korištenje modernih tehnologija kako bi se stvorila nova i uzbudljiva jela.

S ponosom mogu reći da su naši chefovi predvodnici ovih trendova. Chef Orhan Cakiroglu iz japanskog restorana Matsunoki i chef Michael Gollenz iz Michelinovom zvjezdicom nagrađenog restorana Alfred Keller u Boutique hotelu Alhambra, uistinu postavljaju nove standarde u gastronomiji. Njihovo prisustvo i vizija ključni su za razvoj i podizanje ljestvice regionalne gastronomije, a drago nam je da planiraju dugoročno ostati na otoku i nastaviti graditi tu priču.

Uz njih, želio bih spomenuti i chefa Davora Fornažara koji vodi naš steak house Diana te chefa Dinka Lekića iz mediteranskog restorana Cigale. Obojica su svojim predanim radom i pristupom usmjerenim na kvalitetu i zadovoljstvo gostiju podigla ljestvicu vrlo visoko, što se odražava na povratne informacije koje svakodnevno dobivamo od svojih gostiju. Svi naši chefovi dijele istu viziju pružanja vrhunskog kulinarskog iskustva, a naš zajednički cilj je pozicionirati Lošinj ne samo kao destinaciju izvrsnog odmora, već i kao gastronomsku destinaciju koja prednjači u regiji.

‘Ako Hrvatska želi privući još veći broj gostiju visoke platežne moći, nužna je promjena Zakona o pomorskom dobru’

Business&Banking: Što smatrate najvećim izazovom u vrhunskom hotelijerstvu u idućih 10 godina? Je li jedan od glavnih problema sve očitiji nedostatak radne snage i uvoz stranih radnika? Hoćemo li uskoro u svim hrvatskim hotelima imati više od 50 posto strane radne snage i je li to dobro gledajući sveukupnu turističku sliku?

Najveći izazov u vrhunskom hotelijerstvu u idućih 10 godina bit će održavanje visoke razine kvalitete usluge uz prilagodbu brzim promjenama u industriji, poput digitalizacije, povećanih očekivanja gostiju i održivosti, ali i suočavanje s nedostatkom kvalificirane radne snage. Taj problem već sada postaje izrazito prisutan, a uvoz radne snage postao je neizbježan kako bi se osigurao nesmetan rad hotela. Međutim, važno je napomenuti da ne smijemo zanemariti razvoj domaće radne snage. Potrebne su dugoročne strategije za motiviranje mladih ljudi da se odluče za karijere u hotelijerstvu i turizmu. Ulaganje u obrazovanje, povećanje plaća i stvaranje uvjeta za profesionalni razvoj ključni su kako bismo zadržali i razvijali domaće kadrove. U Lošinj Hotels & Villas zaposlenike ne dijelimo po nacionalnosti, već po stručnosti i kvalitetama koje direktno utječu na iskustvo naših gostiju. Ipak, dugoročno rješenje moramo tražiti u jačanju domaćeg kadra ako želimo zadržati autentičnost. To znači zajednički rad na obrazovnim programima, stvaranje uvjeta za profesionalni razvoj te motiviranje mladih ljudi da prepoznaju potencijal i karijere u turizmu i hotelijerstvu. Ulaganje u obrazovanje, rad s lokalnim zajednicama i suradnja s dionicima ključni su za uspjeh tog važnog projekta.

Business&Banking: Smatrate li da bi Vlada trebala imati konkretniju strategiju za razvoj luksuznog turizma i koje bi to bile mjere koje bi mogle pomoći hotelijerima da još bolje posluju – na korist cijele države? 

Budući da tek manje od jedan posto hotelskih kapaciteta u Hrvatskoj zaista spada u luksuznu kategoriju, a njihovi poslovni rezultati dvostruko nadmašuju nacionalni prosjek, postaje jasno koliko je luksuzni segment ključan za razvoj turizma i gospodarstva u cjelini. Prema istraživanju BlueRock Consultinga, luksuzni hoteli na razini su najboljih na Mediteranu, a upravo se ovaj segment najbrže oporavio od pandemijskih utjecaja. Iako su cijene porasle pet do 30 posto, popunjenost kapaciteta i dalje je 16 do 19 posto manja u odnosu na 2019. godinu, što pokazuje da postoji značajan prostor za rast.

Ako Hrvatska želi privući još veći broj gostiju visoke platežne moći, nužno je poduzeti određene korake. Prvi je hitna promjena Zakona o pomorskom dobru, koja bi omogućila hotelima da, prema jasno definiranim pravilima, investiraju u privatizaciju plaža. Gosti luksuznih hotela očekuju privatnost, a bez privatnih plaža teško je konkurirati najluksuznijim destinacijama. Ovaj potez ne bi koristio samo hotelijerima, već bi imao pozitivan utjecaj na cijelo gospodarstvo – gosti veće platežne moći troše više, što se direktno odražava na BDP i donosi korist lokalnim zajednicama i državi.

Također, prometna povezanost destinacija mora biti prioritet. Potrebno je unaprijediti avioprijevoz, uvesti više linija prema našim glavnim emitivnim tržištima, kao i privatne charter letove kako bi luksuzne destinacije poput Lošinja bile lakše dostupne. Uz to, država bi trebala ukinuti naplatu trajekta prema otocima, kao što je ukinula naplatu mostarine te uvesti više trajektnih linija, čime bi se dodatno poboljšala dostupnost.

Još jedan ključni aspekt su obrazovanje i praksa. Važno je poticati obrazovanje i obuku u turizmu, osobito u luksuznom segmentu. Vlada bi mogla surađivati s hotelijerima kako bi razvila specijalizirane obrazovne programe koji bi omogućili razvoj stručne radne snage, spremne odgovoriti na zahtjeve luksuznog tržišta.

Intervju je realiziran u suradnji s grupacijom Lošinj Hotels & Villas

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.