Scenarist i producent Sanjin Hasanefendić završio je snimanje dokumentarnog filma ‘Grandpa Guru’, o pjevaču Srđanu Gini Jevđeviću i njegovoj grupi Kultur Shock koja je prisutna na sceni od 1990-ih te iza sebe ima više od 15 diskografskih izdanja i brojne koncerte širom svijeta
Dokumentarni film „Grandpa Guru“ snimao se u Zagrebu, Puli, Rijeci i Sarajevu, ali i u Seattleu, New Yorku, Philadelphiji, New Jerseyju, San Franciscu i Los Angelesu, s obzirom na to da se naslovni junak Srđan Gino Jevđević nakon odlaska iz Sarajeva, odakle je rodom, sredinom devedesetih preselio u SAD i nastanio u Seattleu gdje i danas živi i radi. Grupa Kultur Shock koju je tamo osnovao, a čine je Bosanac, Hrvat, Bugarin, Amerikanka i Japanac, uspjela je vrlo brzo osvojiti regiju i svijet svojim osebujnim prepoznatljivim stilom koji miksa glazbene žanrove kao što su rock, metal, punk i balkanski folk. Životni put Srđana Gine Jevđevića na film su prenijeli režiser Silvio Mirošničenko i scenarist i producent Sanjin Hasanefendić, u produkciji kuće Točka kulture. Dokumentarni film „Grandpa Guru“ razvijen je na prestižnoj međunarodnoj radionici dokumentarnog filma EURODOC, a podržali su ga za razvoj projekta i proizvodnju Hrvatski audiovizualni centar – HAVC, Fondacija za kinematografiju Sarajevo i Ministarstvo kulture Kantona Sarajevo u Bosni i Hercegovini.
O filmu je za Nacional govorio Sanjin Hasanefendić. Po struci magistar sociologije, bio je dugogodišnji suradnik i koordinator programa u klubu Močvara te voditelj projekta neformalne edukacije Močvarni Laboratorij. Kroz svoju koncertnu agenciju Raw Syndicate Booking organizirao je niz koncerata. Radio je na dokumentarnim filmovima „Format Daddy“, „The Golden Hour“, trenutno radi na dokumentarnom filmu „Zmajski“ i razvija scenarij za film „Garage Days“ Vladimira Gojuna.
NACIONAL: Srđan Gino Jevđević izuzetno je zanimljiva figura globalne glazbene scene te je sa svojim bendom Kultur Shock na sceni prisutan od devedesetih godina i iza njih je preko 15 diskografskih izdanja i na stotine koncerata širom svijeta. Kako ste kroz film pristupili Jevđeviću i njegovoj karijeri?
„Grandpa Guru“ je portretni dokumentarac koji eklektičnim stilom i pristupom prikazuje iznimno zanimljiv život muzičara Srđana Gine Jevđevića, možda čak i pomalo slično kao što glazba Kultur Shocka na osebujan raznolik način kolažno portretira njihove tekstove, ideje i poruke. Od prvog trenutka kada smo redatelj i koscenarist Silvio Mirošničenko i ja krenuli razgovarati o ideji za ovaj dokumentarni film, taj eklektični audiovizualni stil bio nam je iznimno važan.
NACIONAL: Znači, klasičan glazbeni dokumentarac?
„Grandpa Guru“ se, naravno, može svrstati u glazbene dokumentarce, ali važno je napomenuti da nije opterećen uobičajenim i pomalo klišeiziranim idejama i rješenjima čime se razlikuje od mnogih drugih glazbenih dokumentaraca klasičnijeg pristupa u smislu kronološkog praćenja jednog glazbenika kroz život.
NACIONAL: Što to konkretno znači?
S jedne strane, neobuzdano smo se poigravali formom eklektičnog dokumentarca koristeći razne filmske stilove, fenomenalne arhivske materijale i snimke, fotografije, ilustracije i animacije, dok s druge strane mislimo da smo sadržajno vjerno prikazali Gininu osobnost, lucidnost, karizmatičnost s čitavim dijapazonom karakternih osobina, zatim njegovu unutarnju potragu za identitetom i preispitivanjem obiteljskih sumnji i situacija uz sudjelovanje velikog broja različitih protagonistkinja i protagonista koji su posebno važni u Gininu životu.
NACIONAL: Koliko vam je uspjelo prikazati tu njegovu višeslojnost?
U pozadini ove dokumentarne priče je i neka, nazovimo, „identifikacijska osnovica“ koja se veže za zlatne osamdesete kada je Gino već imao karijeru s bendom Gino Banana i na sebi svojstven način bio jedan od predstavnika glazbene industrije koja je u Jugoslaviji tih godina dosegnula vrhunac te je prekinuta početkom devedesetih pojavom ratnih zbivanja. Dakle, taj tematski dio koji će se odvijati u uvodu filma ujedno je društveno-politički i kulturološki uvod u puno širu priču čija je glavna osoba Srđan Gino Jevđević. Iz njegove duboko psihološke portretne perspektive ispričana je ova priča koja se nastavlja u Seattleu s njegovim bendom Kultur Shock, što ne znači da tamo i nužno završi.
NACIONAL: U opisu filma stoji da je riječ o duhovnom putovanju jednog izuzetnog i osebujnog glazbenika. Kako ste pristupili toj duhovnosti s obzirom na to da ga publika prvenstveno poznaje kao karizmatičnog pjevača i vođu grupe Kultur Shock?
Za početak, manje informiranim i posebno mladim gledateljima mora biti jasan početni prostorni i društveni okvir Jugoslavije, posebno Bosne i Hercegovine i Sarajeva, iz kojeg će Gino posljedicom turbulentnih ratnih događanja otići u jedan drugi potpuno drugačiji prostor, u Sjedinjene Američke Države. On se u Seattleu ponovno kao osoba rađa, pronalazi neke posve drugačije interese, ne samo muzičke nego i one ljudske i na poseban način duhovne. Iz tih temelja izrast će i bend Kultur Shock.
NACIONAL: Kako ste prikazali to njegovo duhovno putovanje?
Radi se o jednom specifičnom duhovnom putovanju, koje nije trivijalizirano, već je psihološki i emotivno autentično, pa i dramatično prikazano, jer pored Ginine zanimljive karizme i karaktera, ono je dubinska, nevidljiva okosnica filma koja će se u konačnici iščitavati iz podteksta portreta jednog karizmatičnog glazbenika. Izvanjske radnje i događanja samo su kulisa za tu dubinsku okosnicu filma kojom se bavimo, a Gino je kao „Grandpa Guru“ obogaćuje svojom životnom filozofijom, misijom i psihologijom kojom se aktivno bavi. Drugim riječima, ideja filma jest prikaz Ginina nesputanog duha koji je prošao turbulenciju ratne traume i potrage za glazbenim i osobnim identitetom, dok njegova prošlost, sadašnjost pa i budućnost zajedno sačinjavaju tu dokumentarnu priču. Ginin život doista je neiscrpna motivacija i pokazatelj da ništa u životu nije nemoguće i da je sve ostvarivo ako postoje velika želja i hrabrost.
‘Duhovno putovanje ‘Grandpa Gurua’ jest putovanje u slobodu i kidanje lanaca vezanosti za postavljene glazbene, ljudske i duhovne obrasce – čime je to i priča o hrabrosti’
NACIONAL: Kako je Jevđević reagirao kada ste mu pristupili s idejom snimanja ovog filma?
Na koncertu Kultur Shocka u Zagrebu sada već davne 2015. godine, koji sam pomogao organizirati, spomenuo sam Gini ideju o dokumentarnom filmu. Njegova životna priča doista je jako zanimljiva i smatrao sam da bi je netko konačno trebao prenijeti javnosti. Mada sam iz Sarajeva kao i Gino, nas dvojica nismo se od ranije dobro poznavali. Kasnije smo skontali da smo, bez obzira na generacijsku razliku, odrastali udaljeni sto metara jedan od drugog u istom legendarnom naselju Grbavica te čak pohađali istu osnovnu školu u različitim periodima te da smo prošli dosta slične situacije u životu. Prijateljski smo odmah „kliknuli“ na druženju poslije koncerta i to se kasnije nastavilo na mnogim njihovim koncertima sve do danas.
NACIONAL: Je li tu negdje u priču ušao i redatelj filma Silvio Mirošničenko?
Da, nedugo zatim pridružio nam se i Silvio Mirošničenko kao koscenarist i redatelj i zajedno smo kontinuirano razgovarali s Ginom i članovima Kultur Shocka o dokumentarnom filmu. U jednom momentu Gino je jasno rekao da ne vjeruje baš u dokumentarce o glazbenicima i umjetnicima, ali dojmilo nas se pitanje hoćemo li pričati priču o hororima kroz koje on svakodnevno prolazi, i ne samo on, što nam se jako svidjelo. I tu se nekako sve promijenilo, priča se otvorila kao i svi naredni razgovori o detaljima i situacijama iz njegova života. Mislim da smo tada Silvio i ja apsolutno shvatili da ovaj film moramo i želimo snimiti bez obzira na sve izazove pred nama. To više nije ni bila priča o dokumentarcu, već o prihvaćanju vlastite nesavršenosti i kontinuiranoj potrazi za svojom osobnosti, pa i temama koje nas se nekako sviju tiču.
NACIONAL: Snimali ste u više gradova širom regije i SAD-a te intervjuirali niz slavnih glazbenika i redatelja kako biste dobili što vjerniju sliku. Kako su oni reagirali na snimanje i kakav je njihov načelni stav prema Srđanu Gini Jevđeviću, njegovoj glazbi i karijeri?
Snimali smo u Sarajevu, Zagrebu, Puli, Seattleu, New Yorku, New Jerseyju, Philadelphiji, San Franciscu i Los Angelesu. U dokumentarnom filmu „Grandpa Guru“ uz Ginu se pojavljuju još 43 protagonistkinje i protagonista koji su iznimno važne osobe u njegovu životu i za ovu priču. Imali smo tijekom produkcije veliku potporu od svih bivših i sadašnjih članova benda Kultur Shock, Ginine obitelji i svih bliskih prijatelja i suradnika koji se pojavljuju u filmu.
NACIONAL: Koga ste sve od poznatih osoba intervjuirali?
Jello Biafra nam je otvorio vrata svoje kuće u San Franciscu za snimanje, razgovor s Billyjem Gouldom iz Faith No More snimali smo u legendarnom prostoru i studiju u Oaklandu gdje je taj kultni bend snimio svoja prva tri legendarna albuma, zatim smo snimali razgovor s glazbenim producentom Jackom Endinom u njegovom Soundhouse Studiju u Seattleu u kojem je niz poznatih bendova snimao svoje albume, pa tako i Kultur Shock, razgovarali smo s kazališnim redateljem Wilsonom Milamom, koji je bio nominiran za Tonyja, u fantastičnom prostoru glazbene organizacije Seattle Drum School, intervjuirali hollywoodskog redatelja Phila Aldena Robinsona u Los Angelesu i redom sve koji su na već na prvi poziv jako srdačno reagirali na naš upit za razgovor i sudjelovanje u dokumentarnom filmu o Gini i Kultur Shocku. Svi oni jako dobro poznaju i cijene njegov rad i djelo kao i muziku Kultur Shocka, o kojoj imaju posebno, ali jako dobro mišljenje pa je najbolje da ipak to pogledate u filmu.
NACIONAL: Po svemu sudeći, bio je to prilično velik posao.
U produkciji su sudjelovale i tri različite snimateljske i organizacijske ekipe, hrvatska, bosanskohercegovačka i američka. Bez tih ljudi i njihova ogromnog entuzijazma i požrtvovnosti kao i vjerovanja u ovaj projekt, vjerojatno ne bi bilo moguće sve to realizirati. Snimanje je za nas bilo velika čast i privilegija i iznimno smo svima zahvalni na tome. Dokumentarni film nastao je u koprodukciji s Bosnom i Hercegovinom, odnosno, produkcijom Scena i podržan je sredstvima HAVC-a, Fondacije za kinematografiju Sarajevo i Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo.
NACIONAL: Nakon što ste temeljito proučili život i karijeru Gine Jevđevića i svjedočili brojnim njegovim nastupima, što po vašem mišljenju čini njega i Kultur Shock toliko zanimljivima i uspješnima na globalnoj sceni?
U ovom ludom vremenu u kojem živimo, Gino i Kultur Shock nastavili su biti iskreni muzičari koji istinski, iz dubine svoje ljudskosti, vjeruju u to što rade i stvaraju. Isto tako, danas ne postoji baš puno bendova na svjetskom nivou koji se bave sličnim temama kao Kultur Shock. Koliko danas postoji bendova u svim muzičkim žanrovima koji se bave temama globalne nepravde, politika moći, migracijskih kriza, izbjeglica, ratova, siromaštva, zatvorenih granica, pa i pozitivnog ozračja multikulturalnosti? Ima ih, naravno, neki su i teški mainstream, ali ipak ih nema toliko kao devedesetih i početkom dvijetisućitih. Zanimljivo je kako i dalje na koncertima možete vidjeti dosta mladih ljudi koji razumiju poruku i bit Kultur Shocka i njihova baza fanova nikada ne pada, može samo rasti. To je možda nekako i najvažnije. Kultur Shock je definitivno glazbena mašina koja ne staje.
NACIONAL: Manje je poznato da je Jevđević tijekom karijere dosta bio angažiran u kazalištu. Jeste li u filmu prikazali i taj vid njegova stvaralaštva?
U dokumentarnom filmu „Grandpa Guru“ prikazujemo cijeli segment njegova kazališnog djelovanja, koji započinje prije rata u Sarajevu pa tijekom rata s famoznom predstavom „Kosa“ i nastavlja se do danas u Seattleu. To je, iz nekog razloga, manje poznat detalj njegova života pa nam je bilo posebno zanimljivo posvetiti se istraživanju i snimanju tog dijela filma.
NACIONAL: Jedna je od specifičnosti Kultur Shocka kontinuirana multikulturalnost, a grupu čine Bosanac, Hrvat, Bugarin, Amerikanka i Japanac. Koliko ste u filmu „Grandpa Guru“ posvetili pažnju toj činjenici?
Nedavno se bendu priključila i Eleni Govetas na violini, Amerikanka grčkog podrijetla i fantastična glazbenica. Naravno da je njihova multikulturalnost jako važan detalj u filmu. Zanimljivo je da je apsolutno multikulturalna i međunarodna filmska ekipa zajedničkim snagama napravila i ovaj dokumentarac u kojem je ta tema iznimno vidljiva. To nas čini jako sretnima.
‘Premijeru filma planiramo u Zagrebu u travnju iduće godine, nakon toga festivalsku distribuciju u regiji i svijetu, a posebno se radujemo projekcijama u Sarajevu i Seattleu’
NACIONAL: Zašto Guru i zašto Grandpa?
„Grandpa Guru“ je izmišljeni Ginin alter-ego koji posebno nekako u zadnje vrijeme djeluje paralelno s njegovim karakterom i specifičnom osobnosti. Ginino duhovno putovanje jednog „Grandpa Gurua“ ili „Dede Gurua“, koje prikazujemo u filmu, jest putovanje u slobodu i kidanje svih lanaca vezanosti za čvrsto postavljene glazbene, ljudske i duhovne obrasce – čime je to ujedno i priča o hrabrosti. U tom smislu možda je to i film o potrazi za slobodom i odgovorom na pitanje može li se u današnjem svijetu biti slobodan. Posebno kao glazbenik.
NACIONAL: Film je razvijan na međunarodnoj radionici dokumentarnog filma EURODOC. Koliko vam je to pomoglo u pristupu priči i Jevđeviću?
Na EURODOC-u prezentirali smo svoj projekt koji je tada bio u razvoju i to je bilo zanimljivo i korisno iskustvo. U pitanju je međunarodna radionica koju organiziraju poznati dokumentarni filmski stručnjaci i producenti i dosta vam pomaže otkloniti neke dileme koje ste imali u scenariju za dokumentarni film ili pokušati sagledati realne produkcijske okolnosti za svoj film i napraviti još bolju priču ili pristup filmu. Jako važno je da smo tamo upoznali i dosta kolegica i kolega iz svijeta dokumentarnog filma s kojima smo i danas u kontaktu.
NACIONAL: Jeste li već glavnom junaku prikazali film? Kakve su njegove reakcije?
Naravno da jesmo. Prikazali smo i članovima benda. Mislimo da su svi bili jako zadovoljni jer smo dobili jako lijepe reakcije nakon gledanja.
NACIONAL: Gdje je planirana premijera i kada će ga vidjeti publika u Hrvatskoj?
Premijera je planirana u Zagrebu u četvrtom mjesecu iduće godine, nakon toga planiramo kompletnu festivalsku distribuciju u regiji i svijetu, a posebno se radujemo projekcijama u Sarajevu i Seattleu.
Komentari