Psihologinja Sanja Cesar, voditeljica programa ‘Spol, rod i seksualna prava’ u Centru za edukaciju, savjetovanja i istraživanja, govori o političkom konformizmu stranke Možemo! koja je u Zagrebu prešutno odustala od projekta uvođenja seksualne edukacije u škole koji je izradio CESI
Na nacionalnoj razini u Republici Hrvatskoj više od 30 godina ne postoji politička volja za uvođenjem seksualne edukacije u obrazovni sustav. Činjenica je da je Hrvatska jedna od rijetkih europskih država koje nemaju sveobuhvatnu seksualnu edukaciju (SSE) u osnovnim i srednjim školama. U pojedinim europskim državama takvo obrazovanje u školama postoji gotovo sedamdeset godina. Utoliko su razumljivi ushićenje, entuzijazam i povjerenje s kojima su autorice i stručnjakinje Centra za edukaciju, savjetovanja i istraživanja (CESI) iz Zagreba dočekale trenutak da prije dvije godine novoj, pobjedničkoj zagrebačkoj gradskoj vlasti i, mislilo se, progresivnoj političkoj opciji Možemo! mogu ponuditi prijedloge analiza i programa slijedom kojih bi se u osnovnim i srednjim školama u Zagrebu napokon počelo s realizacijom sveobuhvatne seksualne edukacije.
No dvije godine nakon toga, vlast u Zagrebu je prešutno odustala od ovog izuzetno značajnog projekta i tako, ususret lokalnim izborima, iznevjerila još jedno od brojnih predizbornih obećanja. O političkom konformizmu stranke Možemo!, strahu i odsustvu političke volje i stvarne želje za promjenama u Zagrebu, značaju i dometima seksualne edukacije, postojećoj obrazovnoj praksi na važnim temama spolnosti i seksualnosti, naporima CESI-ja i podršci koju uvođenje SSE-a ima među mladima, njihovim roditeljima i građanima, razgovarali smo sa psihologinjom Sanjom Cesar, voditeljicom programa „Spol, rod i seksualna prava“ u Centru za edukaciju, savjetovanja i istraživanja.
NACIONAL: Kada je CESI predao Gradu Zagrebu analize i prijedloge programa sveobuhvatne seksualne edukacije za zagrebačke osnovne i srednje škole?
Krajem 2022., više od godinu dana nakon dolaska Možemo! na vlast u Gradu Zagrebu, mobilizirale smo organizacije civilnog društva i stručnjakinje koje se bave ovom temom te smo podnijele Gradu Zagrebu prijedlog uvođenja pilot-programa sveobuhvatne seksualne edukacije u osnovne i srednje škole. Poučene iskustvom na nacionalnoj razini, CESI nije došao s već osmišljenim programom edukacije, već smo se zalagale za pristup u kojem će Grad odgovorno i čvrsto stati iza kreiranja i provođenja holističkog programa seksualne edukacije.
Gradu smo, također, pripremile analizu situacije i društvenog konteksta te različitih ‘’policy’’ opcija. Usto, CESI je razvio argumentaciju i predložio faze i korake uvođenja seksualne edukacije. Prvi korak koji i dalje nije ostvaren uključuje uspostavljanje radne grupe Grada koja će osmisliti ishode i sadržaj programa, radne materijale te način praćenja i vrednovanja provođenja. Tako bi Grad Zagreb odlučivao i u potpunosti stajao iza gradskog programa. Naš prijedlog je da sveobuhvatna seksualna edukacija prati međunarodne standarde Svjetske zdravstvene organizacije i UNESCO-a, čime se osigurava da sveobuhvatna seksualna edukacija bude relevantna, znanstveno utemeljena, prilagođena dobi i potrebama djece i mladih.
Uvođenje SSE-a na lokalnoj razini u Gradu Zagrebu moglo bi poslužiti kao primjer dobre prakse za druge gradove u Hrvatskoj jer će pokazati kako lokalna vlast može ponuditi rješenje u situaciji kada na nacionalnoj razini ne postoji interes i volja da se to učini.
‘U hrvatskom obrazovnom sustavu i dalje se promiču stereotipne tradicionalne rodne uloge. To povećava neravnopravnost i doprinosi rodno uvjetovanom nasilju’
NACIONAL: Zašto su CESI i Grad Zagreb zaključili da je došlo vrijeme za uvođenje SSE-a u škole?
U okviru hrvatskog obrazovnog sustava se, usprkos upozorenjima i preporukama međunarodnih tijela, i dalje promiču stereotipne tradicionalne rodne uloge. To povećava neravnopravni status djevojaka i žena u društvu, obitelji i partnerskim odnosima, doprinosi izloženosti seksizmu, rizičnom seksualnom ponašanju i različitim oblicima rodno uvjetovanog nasilja. Kad u društvu seksualnost, a posebice seksualnost mladih, predstavlja tabu, o njoj se ne govori ni u obiteljima, ni školi. Ili se govori na način koji kod mladih potiče strah i sram. Mladi tada nemaju dovoljno pouzdanih točnih informacija za donošenje odgovornih odluka, a neugodno im je pitati, tražiti savjete i pomoć čak i kada su izloženi zlostavljanju i nasilju. U tim slučajevima okreću se internetu i drugim nepouzdanim izvorima informacija.
U okviru obrazovnog sustava mladi o seksualnosti uče premalo i prekasno. Kroz predmete biologije i prirode seksualnost se sagledava kroz biološku perspektivu, a zanemaruju se psihološka i socijalna komponenta. U zagrebačkim školama se, kroz preventivne programe, ovi sadržaji svode na jedan školski sat godišnje. U velikom dijelu strukovnih i umjetničkih škola uopće ne postoji nastava biologije. Nacionalno istraživanje mladih govori da je oko 84 posto mladih mišljenja kako bi seksualna edukacija trebala biti dio školskog kurikuluma, a iznimno važnima mladi su procijenili teme „spolno prenosive bolesti i načini zaštite“, „trudnoća i roditeljstvo“ te „seksualno uznemiravanje i zlostavljanje u adolescentskim vezama“.
NACIONAL: U kojim formatima ili predmetnoj nastavi djeca i mladi sada uče o seksualnosti i bitnim pitanjima vlastitog zdravlja i seksualnog života?
Osim u biologiji, ovim temama bi se trebalo baviti na satovima tjelesnog i zdravstvenog odgoja i kroz međupredmetnu temu ‘’zdravlje’’. Međutim, kurikulum su fokusira samo na biološke aspekte seksualnosti, a isključuje teme poput rodnih stereotipa, rodne ravnopravnosti, rodno uvjetovanog nasilja, seksualnih i rodnih manjina te promicanja pozitivnih stavova prema seksualnosti. Sustavno praćenje uspješnosti provedbe na nacionalnoj razini ne postoji, a za nastavnike nisu pripremljeni priručnici niti su provedene edukacije. Stoga i ne čudi da se u većini škola ove teme preskaču.
O razini apsurda seksualne edukacije u obrazovnom sustavu govori i činjenica da je za temu seksualno nasilje, o primjerenim i neprimjerenim dodirima, dana uputa da nastavnici procijene je li to relevantan sadržaj za učenike. U konačnici, zdravstvenim odgojem na temu spolno prenosivih bolesti koji provode školski liječnici obuhvaćeno je u 2021. svega 6,6% učenika prvih razreda.
Kroz vjeronauk se plasira katolički pogled na seksualnost uklopljen u vjerske dogme. Seksualnost se u tom kontekstu svodi na apstinenciju, rodne stereotipe, strah, krivnju i sram. Medicinski potpomognuta oplodnja, prekid trudnoće, razvod braka i kontracepcija označeni su kao nepoželjni i neprihvatljivi. Ovakav pristup, osim što doprinosi ranjivosti i izloženosti djece i mladih rizicima, predstavlja i neuspjeh društva da mladima osigura podršku i pomoć.
NACIONAL: O kojim bi tematskim odrednicama, područjima i pitanjima učenici trebali čuti, znati i učiti kroz analize i programe koje je CESI ponudio Gradu Zagrebu? Koje bi benefite ta edukacija donijela?
Cilj je sveobuhvatne seksualne edukacije, kreirane prema smjernicama UNESCO-a i SZO-a, pomoći mladima da donose informirane odluke, zaštite svoje zdravlje i dobrobit te izgrade pozitivne odnose s drugima. Sadržaj programa prema navedenim smjernicama trebao bi obuhvatiti područja i teme koje uključuju veze; vrijednosti, prava, kultura i seksualnost, razumijevanje koncepta roda, nasilje i sigurnost, vještine za očuvanje zdravlja i dobrobiti, ljudsko tijelo i razvoj, seksualnost i seksualno ponašanje, seksualno i reproduktivno zdravlje.
Evaluacijske studije provedene u zemljama koje imaju sveobuhvatno seksualno obrazovanje pokazuju da je edukacija koja se temelji na znanstvenim činjenicama, rodnoj ravnopravnosti, ljudskim pravima i pozitivnom pristupu seksualnosti učinkovita u poticanju odgovornog seksualnog ponašanja, odgađanju stupanja u seksualne odnose, smanjenju neplaniranih trudnoća i širenja spolno prenosivih infekcija te predstavlja djelotvoran mehanizam u prevenciji rodno uvjetovanog nasilja. Ovi programi pomažu mladima u izgradnji samopouzdanja, razvijanju životnih vještina kao što su donošenje informiranih odluka, postavljanje granica, važnost pristanka, empatija, asertivnost i otpornost na pritisak vršnjaka. Stvaranje sigurnog okruženja za diskusiju, učenje i razvoj potiče kvalitetnu komunikaciju u vezama, prihvaćanje različitosti i odgovorno seksualno ponašanje. To je posebno važno za mlade koji su drugačijih seksualnih orijentacija i koji su često osjećaju stigmatizirano i marginalizirano.
NACIONAL: Što je CESI ponudio Gradu Zagrebu u provođenju programa SSE-a?
CESI je, u suradnji s drugim organizacijama i stručnjacima, u prijedlogu za Grad Zagreb razradio argumentaciju o važnosti i potrebi uvođenja programa SSE-a te glavne smjernice i korake u procesu njegova uvođenja. Stajališta smo da Grad Zagreb može uvesti program tako da radna skupina kreira sadržaj i materijale te da eksperimentalna provedba programa kao izvannastavne aktivnosti koju učenici pohađaju dobrovoljno započne u rujnu 2025. Osmišljeni program inicijalno bi trebalo uvesti eksperimentalno u manji broju škola. Kasnije, sukladno rezultatima evaluacije, slijedi dorada i uvođenje u sve osnovne i srednje škole. Provedba podrazumijeva dobno prilagođen sadržaj organiziran tako da omogućuje interaktivno, iskustveno učenje putem radionica. Osposobljavanje nastavnika i njihov interes i motivaciju su ključni za kvalitetno provođenje programa.
NACIONAL: Kad su zadnji put potvrđeni rokovi početka provođenja? Kad vam je bilo jasno da od početka provođenja dogovorenog SSE-a u škole neće biti ništa?
Nakon što smo još 2022. dobile inicijalnu podršku za naše prijedloge, oko godinu i pol nije bilo nikakvih pomaka. U svibnju 2024. započele smo kampanju i provokativnim plakatima postavljenim diljem glavnog grada i radijskim spotovima upozoravale kako je krajnje vrijeme za konkretne poteze vladajućih u Zagrebu. Poruka je jasna – na našem društvu je odabir kako će mladi učiti o seksualnosti: na greškama ili na nastavi, na tulumu ili na predavanju, od svećenika ili nastavnika?
Luka Juroš, pročelnik Gradskog ureda za odgoj i obrazovanje, javno je na okruglom stolu u svibnju izjavio da će Grad Zagreb do ljeta predstaviti program za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja u zagrebačke škole. Stigao je studeni, a mi i dalje nemamo radnu skupinu. U našim zahtjevima podržavaju nas različita gradska i nezavisna tijela te institucije, uključujući Savjet mladih Grada Zagreba te Povjerenstvo za ravnopravnost spolova. Zadnje obećanje gradskih vlasti da će se krenuti u proces uvođenja programa za osnovne i srednje škole u okviru kojeg će biti zastupljeni svi sadržaji koje uključuje sveobuhvatna seksualna edukacija dobiveno je u srpnju. Tada su potvrđeni rokovi za implementaciju i dobile smo obećanja da će radna skupina biti uspostavljena u rujnu te da će eksperimentalno provođenje započeti početkom školske godine 2025./2026. Nakon toga više nismo dobile nikakve službene informacije i zaključujemo da nisu poduzete aktivnosti u smjeru uvođenja seksualne edukacije u zagrebačke škole.
‘Seksualnost se sagledava isključivo kroz biologiju, a kroz vjeronauk se plasira katolički pogled na seksualnost uklopljen u vjerske dogme pa se svodi na apstinenciju, strah, krivnju i sram’
NACIONAL: Jeste li od političke platforme koja zagovora ženska prava i rodnu ravnopravnost očekivali odustajanje od dogovorenog uvođenja SSE-a u škole?
Od političke opcije koja na nacionalnoj razini snažno zagovara zaštitu prava žena i ostvarenje rodne ravnopravnosti, očekivale smo puno više političke hrabrosti i proaktivnosti u situaciji kada imaju političku moć za stvarnu promjenu. Možemo! u svojim programskim dokumentima ističe važnost seksualnog obrazovanja, a njihova vizija uključuje snažnije naglašavanje sadržaja vezanih uz seksualna i reproduktivna prava te prepoznavanje važnosti sprečavanja i borbe protiv seksualnog i rodno uvjetovanog nasilja.
Nažalost, uvođenje sveobuhvatne seksualne edukacije u škole očito nije postavljeno kao prioritet Grada Zagreba, niti je dio njihovih strategija i programa. Dosadašnji nedostatak konkretnih mjera i rokova za implementaciju SSE-a u zagrebačkim školama izaziva zabrinutost među stručnjacima i organizacijama koje se bave ovim područjem.
NACIONAL: Radi li se o političkom konformizmu, strahu od napada desnih političkih opcija ili pritiscima vjerskih zajednica? Je li riječ o kratkovidim politikama Možemo! i gradske vlasti ili uvjerenju da bi mogli izgubiti glasače na sljedećim izborima?
Vjerujemo da postoji oprez zato što se seksualno obrazovanje, nažalost, uvijek svede na ideološko pitanje i sukob liberalnih i konzervativnih vrijednosti i pristupa jer dovodi u pitanje dogme Katoličke crkve vezane uz seksualnost i reprodukciju i zato se smatra „opasnom“. Ovaj oblik edukacije ohrabruje mlade da usvoje znanstveno utemeljene provjerene informacije, znanja i vještine koje im mogu pomoći da kvalitetnije žive svoje živote, zaštite sebe i druge te ostvare kvalitetne veze. Umjesto rješavanja ovakvih dezinformacija kroz kampanje i obrazovne inicijative, donositelji odluka često biraju pasivnost i izbjegavanje konflikta. Mi smo predvidjele da će naša inicijativa naići na otpor određenih konzervativnih skupina. Na konformizam gradskih vlasti nismo računale. Međutim, jasno je da javna podrška za ovakav oblik edukacije postoji jer istraživanje IPSOS-a 2021. pokazuje da 78 posto građana podržava obaveznu sveobuhvatnu seksualnu edukaciju. S obzirom na to, ali i jasno iskazani nedostatak političke volje za uvođenjem SSE-a i stvarne želje za promjenama, usmjerile smo se na provođenje pritiska na gradske vlasti Zagreba i mobilizaciju javnosti da se ispoštuju postavljeni rokovi i uvede SSE.
NACIONAL: Što će se dogoditi s uvođenjem SSE-a u zagrebačke škole, a što s vjerodostojnosti gradonačelnika Tomislava Tomaševića i stranke Možemo!?
S obzirom na to da se stranka Možemo! na nacionalnoj razini, gdje nemaju većinu i moć odlučivanja, zalaže za progresivne politike u ovom području, od njih očekujemo da na lokalnoj razini naprave značajno više ili koliko su i obećali za unaprjeđenje rodne ravnopravnosti i seksualnih i reproduktivnih prava. Što o svemu misle birači i biračice vidjet ćemo uskoro na izborima. CESI će u predizborno vrijeme nastaviti kampanju i poticati stranke da se obvežu na donošenje politika i zakona u domeni seksualnih i reproduktivnih prava i zdravlja te na uvođenje sustavne seksualne edukacije.
Komentari