Glavni grad Kalifornije, inače svjetske prijestolnice električnih vozila, u novom planu razvoja grada predlaže potpunu zabranu gradnje novih i preuređenje postojećih benzinskih postaja. Osim ako investitor, naravno, neće dodavati nove stanice za punjene električnih vozila.
Gradska vlast je nedavno objavila Opći plan razvoja Sacramenta za 2040., u kojem se poziva na benzinske postaje “spremne za budućnost”.
U planu se navodi da će “grad zabraniti uspostavljanje novih benzinskih postaja ili proširenje nove infrastrukture za fosilna goriva na postojećim benzinskim postajama, osim ako predlagatelj projekta ne osigura stanice za punjenje električnih vozila s brzim punjačem (DCFC) od 50 kW ili veće na licu mjesta u omjeru najmanje jedne nove stanice za punjenje po jednoj novoj mlaznici (pištolju) fosilnog goriva”.
Istovremeno se poziva zainteresirane tvrtke na dostavu zahtjeva za infrastrukturu za punjenje električnih vozila na novim i proširenim benzinskim postajama diljem grada.
Naravno, Sacramento nije prvi kalifornijski grad koji je donio zabranu ili moratorij na benzinske postaje, Petalum je prednjačio u tome još 2021., a slijede Calistoga, Rohnert Park, Sebastopol, Cotati, Santa Rosa, Novato, Windsor, American Canyon, San Anselmo, Fairfax i Yountville. Los Angeles i Angels Camp imaju zabrane na čekanju – a LA, osim toga, zabranjuje otvaranje novih naftnih bušotina na svom području.
I ostali veliki gradovi širom Amerike i Kanade donose vlastite uredbe o ograničavanju izgradnje novih benzinskih postaja.
Naftni lobi tuče iz svih oružja
Naravno, ovaj potez nailazi na dosta protivljenja, što ne iznenađuje jer California Fuels and Convenience Alliance (CFCA), lobistička udruga koja zastupa benzinske postaje pliva u novcu pa vrši pristisak gdje god stigne i može.
Budući da sve više svjetskih vlade nalaže prestanak prodaje novih automobila na fosilna goriva do 2035., najmanje 80% današnjih benzinskih postaja će do tog datuma biti totalno neprofitabilne.
Unatoč opasnosti za okoliš, izgradnja novih benzinskih crpki time ispada samo izuzetno loša investicija.
U svijetu je praksa da se kod zatvaranja benzinske postaje ili naftne buštine mora “oporaviti” tlo na kojem se nalazila. Tako je Kalifornija nedavno donijela i državni zakon kojim se od naftnih kompanija zahtijeva da novac za sanaciju bušotina unparijed ukalkuliraju u cijenu izgradnje novih postrojenja.
Američka agencija za zaštitu prirode EPA objavila je da je od 450.000 opasnih lokacija u SAD-u oko polovica onečišćena gorivom koje je iscurilo iz podzemnih spremnika starih benzinskih postaja.
Osim toga, sve se više govori i o opasnostima s benzinskim postajama koje još uvijek rade, jer emitiraju kancerogeni benzen i ozon, koji mogu uzrokovati astmu i respiratorne probleme.
Komentari