Od Netflixovih serija kao što je “Kraljičin gambit” do rock and roll superzvijezde Magnusa Carlsena, popularnost šaha nikad nije bila veća.
Kako igra prihvaća digitalni svijet, šah je samo nastavio rasti i sada ga željno konzumiraju sve generacije.
Online platforma Chess.com kaže da sada ima više od 102 milijuna prijavljenih korisnika – povećanje od 238% u odnosu na siječanj 2020. – sa 7,5 milijuna aktivnih korisnika svaki dan.
U međuvremenu, neki od najboljih igrača u ovom sportu prikupili su ogromne količine sljedbenika na društvenim mrežama putem internetskog prijenosa igara. Igra je toliko ugrađena u svijest javnosti da sada postoji čak i nešto poput šahovskih influencera.
S igrom koja se razvija iz godine u godinu i s Carlsenom koji u subotu igra na turniru nazvanom “šahovski Wimbledon”, CNN baca pogled na neke od najpopularnijih varijanti šaha uz pomoć velemajstora i trostrukog britanskog prvaka Davida Howella.
Klasična
Većina će biti upoznata s pravilima klasičnog šaha, igre koja postoji u nekom obliku više od tisuću godina.
Igrači se natječu u matiranju protivnika i imaju dosta vremena za to.
Sat, koji prati preostalo vrijeme za oba igrača, obično počinje nakon 90 minuta, ali igre mogu trajati i puno duže.
Za nadolazeće FIDE Svjetsko prvenstvo ove godine, na primjer, igrači će imati 90 minuta za prvih 40 poteza, nakon čega slijedi 30 minuta za ostatak partije. Igrači također dobivaju dodatnih 30 sekundi za svaki potez koji naprave, što znači da pojedinačne igre mogu trajati satima.
Godine 2021. Carlsen je pobijedio Iana Nepomniachtchija nakon sedam sati, 45 minuta i 136 poteza, što je bila najduža pojedinačna partija u povijesti svjetskog prvenstva. Bio je to šesti meč u seriji najboljih od 14 gemova, iako je Carlsenu za pobjedu trebalo samo 11 gemova.
“Klasika je najpovijesnija vrsta kontrole vremena. Nekad su imali sate ili čak dane za svoju igru”, rekao je Howell za CNN.
“Dakle, to je duži oblik. Mislim da prosječna klasična igra traje oko četiri sata i sve je u izdržljivosti.
“Objektivno, razina je vrlo visoka. Ima vrlo malo grešaka i često se radi o inkrementalnim dobicima. Morate zbrojiti sve ove male prednosti kako biste nadživjeli svog protivnika.”
Zbog vremena koje imate na raspolaganju za razmišljanje o vašem sljedećem potezu, neriješeno na najvišoj razini vrlo je uobičajeno i praktički nema prostora za pogrešku.
Howell kaže da svi igrači imaju dostupne baze podataka za proučavanje svih protivnikovih prethodnih partija, što znači da ih mogu unaprijed planirati.
Neki igrači, uključujući i samog Howella, povremeno mogu predvidjeti sljedećih 20 poteza u igri zbog vremena danog za analizu ploče.
Carlsen je aktualni svjetski prvak u klasičnom stilu i to od 2013.
Rapid (Brzopotezno)
Za one koji se bore zadržati uz klasičnu verziju šaha, dostupna je brža opcija.
Rapid ima ista pravila kao i klasični, ali igrači imaju između 10 i 60 minuta za poteze.
Kako sat otkucava, igrači imaju tendenciju da čine više pogrešaka s manje vjerojatnim remijem.
“Ovdje je veliki naglasak na otvaranju jer imate tako malo vremena”, rekao je Howell.
“Ne želite upasti u nevolje rano u igri jer zapravo nemate vremena za razmišljanje i uzvratiti poptez.”
Howell kaže da te igre na kraju postanu trks da vremenom, pri čemu igrači preuzimaju više rizika.
U prošlosti neka od najvećih šahovskih imena ne bi se dotakla ovih bržih inačica, ali danas najveće zvijezde ovog sporta to shvaćaju ozbiljno.
Kao rezultat toga, standard je još uvijek vrlo visok s možda samo jednom pogreškom u partiji zbog vremenskog pritiska.
Osim šah-mata, igrači mogu izgubiti i ako im ponestane vremena.
Carlsen je opet svjetski prvak u ‘rapidu’ nakon što je osvojio naslov u prosincu 2022.
Blitz
Ako vam je potreban brži dopamin, blitz šah je još brža verzija sporta i igračima je dopušteno najviše 10 minuta, prema upravnom tijelu igre FIDE.
Howell, međutim, kaže da većina blitz partija traje između tri i pet minuta.
Dodijeljeno vrijeme također može uključivati inkrementalne dodatke. Na primjer, 5/1 blitz bi se odnosio na broj minuta s kojima igrači počinju (pet) i na broj dodatnih sekundi (jedan) koje igrači dobivaju nakon poteza.
Ove igre zahtijevaju od igrača brzo razmišljanje i kretanje munjevitom brzinom.
“Blitz je brz i žestok. Mnogo se radi o instinktima, sve ovisi o brzini,” rekao je Howell.
“Često je maksimum koji imate na satu pet minuta za cijelu partiju. Danas su tri minute neka vrsta standarda, ali dobivate, na primjer, dvije sekunde za svaki potez, poput malog međuspremnika, prirasta,” dodao je Howell, misleći na druge varijante blic-a.
“Isplati se često biti vrlo agresivan, jer je lakše napadati nego braniti se.”
Carlsen ponovno svjetski prvak ima dostojnog suparnika u američkom igraču Hikaruu Nakamuri.
35-godišnji Nakamura predstavlja novu eru šaha i prikupio je 1,6 milijuna pratitelja na streaming platformi Twitch emitirajući svoje online partije.
Howell kaže da i Carlsen i Nakamura imaju nevjerojatnu sposobnost donošenja brzih odluka i sposobni su riješiti situacije u djeliću sekunde.
Unatoč godinama prakse, čak i najveće zvijezde rade očigledne pogreške. Ali prema Howellu, sve je to dio zabave.
“To je kao da idete od pet setova u tenisu do samo finalnog tiebreaka”, rekao je Howell, govoreći o razlici između blitz-a i klasike.
“Ponekad jednostavno nemaš sreće. Puno je manje kontrole nad vlastitom sudbinom.”
Bullet (Metak)
Ako imate još veću potrebu za brzinom tu je bullet chess koji je, kao što mu ime govori, najbrža od svih varijanti i izdanak blitz-a.
Gotovo uvijek se igra na ‘mreži’, a igrači obično imaju samo jednu minutu za sve svoje poteze.
Iako su šahovski čistunci naširoko prihvatili druga vremenska ograničenja, na ovu vrstu često se gleda kao na lutriju.
“Više se radi samo o tome da se protivnika iznenadi pod svaku cijenu”, rekao je Howell.
“Vaši potezi ne moraju biti najbolji, ali vrijednost iznenađenja je ključna jer ako vaš protivnik potroši 10 ili 20 sekundi na jedan potez, u biti je izgubio cijelo vrijeme i izgubio je igru.”
Uz ‘bullet’ šah koji se gotovo isključivo igra digitalno, Howell kaže da je varijanta postala nešto poput e-sporta, pri čemu se igrači moraju oslanjati na svoju spretnost miša koliko i na svoje razumijevanje igre.
Online šah, uključujući platformu Chess.com, raste iz godine u godinu.
Prijelaz na digitalni krajolik također je doveo do promjene u psihologiji koja je uključena u igranje igre.
“Mnogi igrači postižu bolje rezultate ako ne vide svog protivnika jer se ne upuštaju u misaone igre”, dodao je Howell.
“Na primjer, da sam igrao protiv Magnusa Carlsena, a nisam znao da je to Magnus, mislim da bih postigao puno bolji rezultat nego da sam sjedio preko puta njega jer postoji ta vrsta aure oko njega, taj dominacijski dojam. .
“Ako napravi gestu ili se namršti, odjednom vas uhvati panika i donesete užasnu odluku. Možete automatski igrati ovu submisivnu ulogu, a vrhunski igrači često psihološki svladaju svoje protivnike.
“Na internetu je lakše ostati miran. Ne osjećate protivnikov dah na svom licu.”
Šah 960
Konačno, tu je i varijanta sa zamjenskim znakovima pod nazivom Chess 960 ili Fischer slučajni šah.
Kreirao ga je bivši svjetski šahovski prvak Bobby Fischer, igra je drugačija ne samo zbog svojih vremenskih ograničenja već i zbog pozicioniranja figura.
Dok su pijuni još poredani u drugom redu, figure iza se postavljaju nasumično.
Sprječava igrače da planiraju svoje poteze unaprijed i Howell vjeruje da je ovo varijanta koja će nastaviti rasti.
“Postoji 960 različitih startnih pozicija i stoga ne možete zapamtiti početnu fazu”, rekao je.
“U osnovi, svaki igrač dolazi svjež u igru i sve je u razumijevanju, a ne u tome tko ima bolje pamćenje
Komentari