Ministarstvo pravosuđa SAD-a (DOJ) i osam američkih saveznih država podnijeli su tužbu protiv Googlea navodeći da ima preveliku moć nad tržištem internetskih oglasa.
Njegovo antikonkurentsko djelovanje “oslabilo je ako ne i uništilo konkurenciju u industriji oglasne tehnologije”, rekao je američki državni odvjetnik Merrick Garland. Google je optužio DOJ da je “udvostručio pogrešan argument”. Slučaj je pokušao “odabrati pobjednike i gubitnike” u konkurentnoj industriji, rekla je tvrtka. Internetsko oglašavanje čini lavovski udio Googleovih prihoda od više milijardi dolara.
Google je tržišni lider, ali njegov udio u ukupnom prihodu od digitalnih oglasa u SAD-u pao je sa 36,7% u 2016. na 28,8% u 2022., prema tvrtki za istraživanje tržišta Insider Intelligence.
Više paywalla
Garland je naveo da se Googleovo protukonkurencijsko ponašanje proteže na tri ključna područja: kontrolira tehnologiju koju koriste gotovo svi glavni izdavači web stranica kako bi ponudili oglasni prostor za prodaju. Zatim kontrolira vodeći alat kojim se oglašivači koriste za kupnju oglasnog prostora. I na kraju kontrolira najveću razmjenu oglasa koja spaja izdavače i oglašivače.
Kao rezultat Googleove sheme, “kreatori web stranica zarađuju manje, a oglašivači plaćaju više”, rekao je Garland. To je značilo da je manje izdavača bilo u mogućnosti ponuditi sadržaj bez pretplate, paywalla ili drugih oblika monetizacije.
Pomoćnik državnog odvjetnika Jonathan Kanter tvrdio je da su postupci tvrtke tijekom 15 godina imali učinak “istjerivanja suparnika, smanjenja konkurencije, napuhavanja troškova oglašavanja, smanjenja prihoda izdavača web stranica, sprječavanja inovacija i sravnjivanja našeg javnog tržišta ideja”.
No u izjavi za BBC Google je rekao da pravni postupak “pokušava odabrati pobjednike i gubitnike u visoko konkurentnom sektoru tehnologije oglašavanja.
“To u velikoj mjeri duplicira neutemeljenu tužbu glavnog državnog odvjetnika Teksasa, koju je savezni sud nedavno odbacio.
“DOJ udvostručuje pogrešan argument koji bi usporio inovacije, povećao naknade za oglašavanje i otežao rast tisućama malih poduzeća i izdavača.”
U postu na blogu Dan Taylor, potpredsjednik globalnog oglašavanja, rekao je da će mjera DOJ-a “preokrenuti godine inovacija, naštetiti širem sektoru oglašavanja”.
Žalba na gotovo 150 stranica optužuje Google za kršenje američkog antimonopolskog zakona i ima za cilj “zaustaviti Googleovu antikonkurentsku shemu, osloboditi Googleov monopolistički stisak na tržištu i vratiti konkurenciju u digitalno oglašavanje”.
To bi moglo dovesti do raspada tvrtkinog oglašivačkog poslovanja ako sudovi stanu na stranu američke vlade. U tužbi Ministarstva pravosuđa traži se od suda da prisili Google da se oslobodi dijelova svog oglašivačkog poslovanja.
Pravnoj akciji pridružuju se i američke savezne države Connecticut, Kalifornija, Colorado, New Jersey, New York, Rhode Island, Tennessee i Virginia.
Ovaj najnoviji slučaj prati akciju 2020. pokrenutu tijekom Trumpovog predsjedničkog mandata protiv tehnološkog diva zbog njegove dominacije u pretraživanju.
Komentari