Prije 77 godina predstavljen Ursaab, prvi automobil švedske marke Saab

Autor:

Prvi Saab, Ursaab, s dvotaktnim motorom po licenci DKW, obujma 692 ccm i snage 20 KS, bio je prvi velikoserijski automobil napravljen po aerodinamičkom principu…

Prvi Saab nastao je kao plod rada skupine avionskih inženjera, od kojih većina nije posjedovala vozačku dozvolu. Pa ipak, napravili su automobil koji se danas nalazi u svakom udžbeniku povijesti automobilizma.

Po prvi su puta primjenjeni principi aeroindustrije na velikoserijskom vozilu, modelu Saab 92, razmjerno malom automobilu s dvotaktnim motorom, aerodinamički osviještenog oblika, poput avionske kabine odrezanih krila.

Model 92001, poznat i kao Ursaab, bio je izraz potrebe za pronalaskom civilne namjene za tvornicu nakon II. svjetskog rata. Ursaab bio je dugačak 398 cm, širok 167 cm i visok 143 cm. Motor je bio licencni DKW. Dvotaktni redni 2-cilindraš kvadratne izvedbe (76 x 76 mm), s blokom od sivog lijeva. Uz kompresijski omjer 5,8:1 razvijao je 20 KS pri 3500/min.

Uz koeficijent otpora zraka od 0,32 (senzacionalan za tadašnje standarde) mogao je postići 95 km/h. Premda je taj prvi prototip poznat po specifičnoj, crnoj boji, prvih su nekoliko godina svi produkcijski Saabovi bili zeleni, dok se nisu potrošili viškovi te boje zaostali iz rata.

Za tvrtku Saab su 1950-e i 1960-e godine uspona, povećanog izvoza, pogotovo u SAD, odličnih rezultata na relijima, ali i neobičnih, neprihvaćenih pokušaja izleta u sportske vode rijetkim modelima Sonett. Godine su to kada izdržljivost i robusnost Saabovih automobila postaju međunarodno prepoznate, kao i njihovi napredni sigurnosni sustavi.

Polako ali sigurno Saab se nameće kao automobil odabira vrlo specifične klijentele: intelektualaca, liječnika, odvjetnika, sveučilišnih profesora… To će uvelike ostati do početka 2000-ih, kad pod patronatom koncerna General Motors počinje tonuti…

OZNAKE: Saab, 92

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.