Skandinavija je za II. svjetskog rata pošteđena većih vojnih operacija pa je nakon 1945. bolje od drugih bila pripremljena za povratak u normalu i proizvodnju automobila. Saab…
Prototipovi budućih švedskih nacionalnih vozila razvijani su u miru, bombe nisu padale po tvornicama, a rezultat svega dva su modela koji će bitno odrediti nastavak razvoja švedskih tvornica. Volvo PV444 bit će prvi pravi, masovni automobil ove tvornice, kojim će početi i izvoz, ponajprije na američko tržište, gdje će biti vrlo dobro prihvaćen.
Tvrtka Saab će, s druge strane, u potrazi za novim lukrativnim područjem nakon smanjenja potreba za zrakoplovima, razviti mali “narodni” dvotaktni automobil Saab 92 i otpočeti podjednako fascinantnu povijest ove tvrtke. Pedesete i šezdesete godine su uspona, povećanog izvoza, pogotovo u SAD, odličnih rezultata na relijima i neobičnih, neprihvaćenih švedskih pokušaja izleta u sportske vode rijetkim modelima kabrioleta.
Godine su to kada izdržljivost i robusnost automobila obje tvrtke postaju međunarodno prepoznate, kao i njihovi napredni sigurnosni sustavi. Polako ali sigurno i Volvo i Saab nameću se kao automobili odabira vrlo specifične klijentele: intelektualaca, liječnika, odvjetnika, sveučilišnih profesora.
Prvi Saab 92 proizveden je 12. prosinca 1949. u Trollhättanu, kao plod rada skupine avionskih inženjera matične tvornice, od kojih većina čak nije niti posjedovala vozačku dozvolu.
Saab 92 je imao kapljičastu karoseriju dugačka 395 cm, široku 162 cm i visoku 143 cm, tada senzacionalnog koeficijenta otpora zraka 0,25. Pokretao se rednim dvotaktnim dvocilindarskim vodom hlađenim motorom obujma 764 ccm i snage 28 KS pri 4000/min, napravljenim po licenci DKW. Uz pomoć 3-stupanjskog mjenjača, s prvim nesinkroniziranim, mogao je potegnuti 105 km/h.
Saab 92 se danas nalazi u svakom udžbeniku povijesti automobilizma, po prvi puta primjenjujući principe aeroindustrije na velikoserijskom vozilu, modelu 92, razmjerno malom dvotaktnom automobilu aerodinamički osviještenog oblika, poput avionske kabine odrezanih krila. Prvih su nekoliko godina svi proizvedeni bili zeleni, jer je u tvornici još od rata ostao višak te boje.
Saab 92 u raznim inkarnacijama proizvodit će se sve do 1980., kada posljednji iz te serije, Saab 96, izlazi iz proizvodnje.
Komentari