Objavljeno u Nacionalu br. 1054, 03. srpanj 2018.
PLASMANOM U ČETVRTFINALE SVJETSKOG PRVENSTVA HNS je zaradio najmanje 101 milijun kuna nagrade od FIFA-e koja je za ovo prvenstvo osigurala fond od 790 milijuna dolara, što ne treba čuditi jer će FIFA u Rusiji imati 5,5 milijardi dolara prihoda
Tri obrane Danijela Subašića u nedjelju navečer na stadionu u Nižnjem Novgorodu zahvaljujući kojima je hrvatska nogometna reprezentacija pobijedila Dansku i plasirala se u četvrtfinale Svjetskog prvenstva osigurale su Hrvatskom nogometnom savezu nova četiri milijuna dolara, a to znači da je plasmanom u četvrtfinale Savez na čijem je čelu Davor Šuker zaradio 17,5 milijuna dolara ili oko 101 milijun kuna. Da najbolji strijelac Svjetskog prvenstva u Francuskoj ima razloga za zadovoljstvo pokazuje i činjenica da u slučaju prolaska Rusije i plasmana u polufinale HNS očekuje dodatnih 5,5 milijuna dolara, a ako kojim slučajem Hrvatska osvoji naslov svjetskog prvaka FIFA-a je za taj uspjeh osigurala nagradu od 38 milijuna dolara.
Ovakve cifre ne bi trebale čuditi jer je FIFA za ovo Svjetsko prvenstvo osigurala nagradni fond od 790 milijuna dolara, što je povećanje od čak 215 milijuna dolara u odnosu na prethodni Mundijal u Brazilu. No FIFA zbog ovakvog povećanja nagradnog fonda sigurno neće biti u minusu jer prve prognoze govore da bi joj Svjetsko prvenstvo u Rusiji trebalo biti najprofitnije u povijesti ove organizacije. FIFA naime oko 85 posto prihoda ostvaruje na ime brenda zvanog World Cup, iako se on održava tek svake četvrte godine. Prethodno Svjetsko prvenstvo u Brazilu ukupno je koštalo 2,7 milijardi dolara, ali je ostvaren prihod od 4,8 milijardi, tako da je profit od 2,1 milijarde FIFA-i omogućio da za bonuse, premije i osiguranje izdvoji 576 milijuna dolara. Prihodi FIFA-e na ovom prvenstvu bit će još veći i dosegnut će 5,5 milijardi dolara. Najveću zaradu krovna nogometna organizacija će ubilježiti od televizijskih prava, čija je cijena 2014. iznosila 742 milijuna dolara, a u Rusiji će biti oko milijarde. Uz to, od marketinških prava zaradit će se više od 500 milijuna dolara. Za utakmice u Rusiji prodano je 2,8 milijuna ulaznica, što je više od 90 posto ukupnog broja puštenog u prodaju. Domaći navijači kupili su 46, a stranci 54 posto kontingenta. Od stranaca najviše su kupili Amerikanci, Nijemci, Brazilci, Kolumbijci, Meksikanci i Argentinci.
Za razliku od FIFA–e, predsjednika Putina i Rusije, najveći gubitnici prvenstva već su ne samo nogometna reprezentacija Njemačke, nego i gospodarstvo te zemlje, pogotovo pivarski sektor koji već zbraja gubitke
Činilo se da će nakon velikih financijskih afera problem biti jedino sa sponzorima. Povukli su se neki veliki igrači, poput Sonyja i Emiratesa, ali u pomoć su došli Kinezi. Svjetsko prvenstvo u Rusiji razlikuje se od prijašnjih jer je prvi put jedan od ključnih sponzora FIFA-e kineski kapital, koji je zastupljen s čak četirima velikim kompanijama. Sponzori krovne nogometne organizacije, s ugovorima teškim stotine milijuna eura, dijele se u dvije skupine. Elitna skupina su FIFA-ini glavni sponzori tijekom cijele godine, a druga skupina su oni koji sponzoriraju Svjetsko prvenstvo.
Osim standardnih Adidasa, Vise, Coca-Cole, Gazproma, Hyundai-Kia Motorsa i Qatar Airwaysa, u prvi rang sponzora ušla je Wanda Group. Riječ je o vodećoj kineskoj kompaniji u zabavnoj industriji, a u vlasništvu je agencije za sportski marketing koju vodi nećak osramoćenog bivšeg predsjednika FIFA-e Seppa Blattera. Njihov ugovor s FIFA-om je tajan u pogledu iznosa, ali s obzirom na to da je potpisan do 2030., pretpostavlja se da iznosi više od rekordnih milijardu eura. Među pet glavnih sponzora Svjetskog prvenstva u Rusiji, uz Budweiser i McDonald’s, čak su tri kineske kompanije: Hisense (treći svjetski proizvođač televizora), Vivo (pametni telefoni) i Mengniu (mliječna industrija). To jasno govori da iza proširenja SP-a na 48 reprezentacija od 2022. ili 2026. stoje Kinezi koji nikad nisu igrali na Mundijalu. Sve je izvjesnije da dalekoistočni div ima ambicija organizirati SP, a proba će biti Kup konfederacija 2021. koji se zbog iznimnih vrućina ipak neće održati u Kataru, nego u Kini.
Osim FIFA-e veliki dobitnik ovog prvenstva je i ruski predsjednik Vladimir Putin. Novi ruski car potvrdio je koliko dobro razumije i prepoznaje važnost sporta i velikih sportskih događaja za promociju svoje zemlje. Nakon što je posljednjih godina zbog rata u Ukrajini i Siriji te špijunskih afera u SAD-u i Velikoj Britaniji došlo do pada ruskog rejtinga u svijetu, nogometno prvenstvo preokrenulo je te negativne trendove. Već danima novinski i televizijski izvjestitelji natječu se tko će više hvaliti ne samo uspješnu organizaciju prvenstva, kojom je Putin demonstrirao svu snagu i moć Rusije, već još i više srdačnost i gostoprimstvo domaćina. Istodobno, stotine tisuća turista iz cijelog svijeta prepuni su pozitivnih doživljaja i dojmova. Procjenjuje se da će do kraja prvenstva Rusiju posjetiti između 1,5 i 2 milijuna nogometnih navijača. Većina od njih potrošit će u prosjeku između 5000 i 8000 dolara na hranu, smještaj, suvenire, zabavu…. Stoga se po toj osnovi očekuje zarada od 2,5 do 4 milijarde dolara. Istodobno, tako velika potrošnja pridonijet će jačanju rublja i većoj potražnji za inače ozbiljno poljuljanoj stabilnosti domaće valute. Sve to moglo bi ojačati rublju za oko 2 posto u odnosu na američki dolar. Za razliku od FIFA-e, predsjednika Putina i Rusije, najveći gubitnici prvenstva već su ne samo nogometna reprezentacija Njemačke, nego i gospodarstvo te zemlje. Zbog ispadanja njemačke nogometne reprezentativne vrste već u prvom krugu, tisuće restorana, prostora na otvorenom, pivnice, terase i kafići koji su u Njemačkoj bili pripremljeni za kolektivno gledanje prijenosa sa Svjetskog prvenstva, ostali su opustošeni. Dok je igrala njemačka reprezentacije, svi ti objekti bili su prepuni, a pivo je teklo u hektolitrima.
Nakon izgubljene utakmice protiv Južne Koreje i ispadanja iz daljnjeg natjecanja, nastupilo je veliko razočarenje i prizemljenje. Organizatori javnih prijenosa i ugostitelji koji su uložili puno novca u iznajmljivanje velikih mobilnih platna ili displeja, novih televizora i šatora, sada su suočeni s velikim financijskim gubicima. Na ispadanje Nijemaca sa Svjetskog prvenstva reagirale su i burze pa je odmah nakon poraza od Južne Koreje pala vrijednost dionica Adidasa, proizvođača sportske opreme u kojoj je igrala njemačka reprezentacija. Slično je i s njemačkim pivovarama. Dosad su godišnji rezultati bili prilično ohrabrujući: u prvom kvartalu zabilježen je porast prometa 0,7 posto. No ispadanje njemačkih reprezentativaca i njima bi moglo ozbiljno pokvariti raspoloženje, a kao primjer se navodi 2006. kada je prije i za vrijeme Svjetskog prvenstva u Njemačkoj u zemlji zabilježen porast prodaje piva za oko pet posto, a tijekom sljedećih svjetskih prvenstava 2010. i 2014. taj porast iznosio je oko četiri posto. Neke pivovare su čak morale uvoditi dodatne smjene kako bi mogle zadovoljiti potražnju.
S dobrim igrama reprezentacije raste i potrošnja hrvatskih građana, što veseli ministra financija Zdravka Marića jer to znači i veće prihode od PDV-a koji se slijevaju u državnu blagajnu
Budući da je već u svibnju u zemlji vladalo vrlo toplo i sunčano vrijeme, skladišta su napunjena do vrha, kažu u pivovari Veltins. Oni su samo u svibnju prodali 315.000 hektolitara piva, oko deset posto više nego u prethodnom mjesecu, a konkurent Krombacher, najveći njemački proizvođač piva, prodao je čak 650.000 hektolitara, što je rekordna prodaja ove godine. Međutim, nakon poraza njemačke reprezentacije, izgledi da će se sve zalihe prodati trenutno nisu veliki. Velika zabrinutost vlada i u marketingu jer više nikoga u Njemačkoj ne zanimaju reklame s članovima reprezentacije ili izbornikom Löwom. Mercedes koji je još do kraja godine generalni sponzor njemačkog nogometnog saveza, tako može u stari papir baciti sve svoje plakate s naslovom “Momčad” (Die Mannschaft), a od sljedeće godine generalno sponzorstvo preuzima Volkswagen. Budući da nakon dizel afere i oni sada traže neki novi početak poput reprezentacije, to bi jedno s drugim moglo odlično korespondirati. Svjetsko prvenstvo 2018. bez Njemačke na kraju će značiti ozbiljan gubitak i za njemački nogometni savez. Prema sadašnjim procjenama gubitak bi na kraju mogao iznositi oko 1,7, milijuna eura. Čitava takozvana “misija obrane krune” košta oko 11 milijuna eura. Dobitak se mogao ostvariti tek ako Nijemci dosegnu barem polufinale – što se pretvorilo u nedostižan san.
U ovaj red gubitnika uključuju se i veliki trgovački lanci poput ReWea, Edeke, Lidla ili Reala. Svi oni nadali su se da bi dobro raspoloženje Nijemaca moglo dovesti i do veće potrošnje. A slično je i s trgovinama elektronikom poput Saturna ili Media-Markta koji su se nadali da bi Svjetsko prvenstvo ipak moglo uzrokovati povećane prodaje televizora.
I dok su Nijemci zabrinuti, u Hrvatskoj nakon pobjede protiv Danaca trgovci mogu optimistično gledati na prve dane srpnja. Mundijal u Rusiji je ionako za njih već bio uspješan pa su se neki od njih i prije pobjede nad Danskom pohvalili rekordnom prodajom. Naime, po njihovim tvrdnjama u prvih petnaestak dana Svjetskog prvenstva hrvatski nogometni navijači pojeli su više od pet milijuna ćevapa, a proizvođači piva tvrde da u danima kada igra hrvatska reprezentacija prodaju između 7 i 12 tisuća hektolitara piva. Naravno, svaki prolazak naše reprezentacije u daljnji krug natjecanja rezultirat će povećanom potrošnjom, posebice u ugostiteljstvu, što će se pozitivno odraziti na industriju piva, ali i na trgovački sektor jer i veliki trgovački lanci bilježe rekordne prodaje piva, mesa i popularnih grickalica poput čipsa pa su se neki proizvođači čipsa već i požalili da zbog velike količine narudžbi imaju problema s proizvodnjom jer nemaju dovoljne količine krumpira. No već i sama činjenica da je porasla potrošnja građana tijekom prvenstva u Rusiji sigurno veseli ministra financija Zdravka Marića jer to automatski znači i veće prihode od PDV-a koji se slijevaju u državnu blagajnu, tako da i iz te perspektive produženi boravak reprezentacije u Rusiji pomaže financijskom stanju u državi.
Komentari