ŽELJKO MARUŠIĆ Kad treba šaltati viši stupanj prijenosa ručnog mjenjača? OVO su važni savjeti

Autor:

Stiv Cinik, Autoportal.hr

Ručni mjenjač omogućava bolju prilagodbu najštedljivijem režimu, ali za to treba imati iskustva i ne smije se mučiti motor preniskim okretajima, kod velikog opterećenja, dakle, pravodobno treba uključiti niži stupanj prijenosa

Mnogi se čude što se kod automobila s ručnim mjenjačem pokazivač potrebe uključivanja u viši stupanje prijenosa na tabli s instrumentima pali lampica  strelica prema gore) kad okretaji dođu do 1800/min, a kod nekih dizelaša već pri 1500/min. No, da to nije korisno, zasigurno ne bi bilo tako određeno. Riječ je o činjenici da je sposobnost rada na niskim okretajima osnova ekonomičnosti motora i štednje goriva.

Treba ipak znati da je motor specifično najštedljiviji (računajući omjer snage i potrošnje) nešto iznad okretaja najvećeg okretnog momenta. Međutim, tada motor, kod štedljive vožnje, isporučuje više snage nego je potrebno za pokretanje automobila. Zbog toga je apsolutno najniža potrošnja na što nižim okretajima. Ručni mjenjač omogućava bolju prilagodbu najštedljivijem režimu, ali za to treba imati iskustva i ne smije se mučiti motor preniskim okretajima, kod velikog opterećenja.

Dizelski motori nove generacije su tako prilagođeni da mogu mirno raditi i pri 1200/min, pa se u petom ili šestom stupnju može kliziti brzim gradskim cestama. To je omogućeno savršeno preciznijim balansiranjem klipnog mehanizma i ugradnjom dvaju osovina za prigušenje vibracija. Šaltanje pri 1500/min u viši stupanj odnosi se samo na vožnju uz malo opterećenje, kod umjerenog ubrzanja, na pravcu ili vožnji nizbrdo.

Naime, tada su male inercijske sile i male sile plinova (uslijed izgaranja u cilindrima), koji se velikim dijelom međusobno poništavanju te se noseći dijelovi klipnog mehanizma, a posebice leteći i temeljni ležajevi, rasterećuju. Većina skupljih modela s ručnim mjenjačem na ploči s instrumentima ima pokazivač preporučljivog uključivanja u viši (strelica prema gore) ili niži stupanj (strelica prema dolje).

Naravno, ako se tada naglo doda gas ili se na malim okretajima vozi uz veliko opterećenje, nastaje debalans. Inercijske sile ostaju iste, a povećavaju se sile plinova, što povećava opterećenje i trošenje vitalnih dijelova. Tada osjećamo da se motor ‘muči’. Dakle, na uzbrdici ili ako želite naglije ubrzati ili vozite potpuno opterećen automobil, šaltajte na višim okretajima.

Ali, ako želite voziti najštedljivije kod malog opterećenja, tada ubacujte u viši stupanj po preporuci proizvođača, premda su razlike male (u usporedbi sa šaltanjem na 2000/min), pa ih je teško utvrditi. No, nećete pogriješiti ako šaltate i na nižim okretajima od 2000/min. Naravno, samo ako vozite po pravcu ili nizbrdo.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.