Neki su pioniri automobila bili motivirani mijenjanjem svijeta, većina željom za zaradom, ali to nije bio motiv za utemeljenje tvrtke Rolls-Royce…
Charles Stewart Rolls i Frederick Henry Royce udružili su se kako bi proizveli najbolji automobil na svijetu te su 15. ožujka 1906. registrirali tvrtku Rolls-Royce. Kompromisa nije moglo ni smjelo biti, uporabljeni su najbolji materijali i tehnike izrade, a mehanička osnova bila je toliko kvalitetna da je najpoznatiji rani model Rolls-Royce Silver Ghost 1907. po tadašnjim cestama bez ikakvog kvara prevalio put od Londona do Glasgowa – 27 puta zaredom!
Model, kojeg je dodatno proslavio Lawrence od Arabije, prihvaćen je kao nedvojbeni vrhunac svijeta automobila, a taj je status tvrtka uspjela održati i s nasljednicima. Kraljevi, milijunaši, filmske zvijezde, političari… svi su oni ispisali povijest tvrtke, no najlojalniju je klijentelu Rolls-Royce oduvijek imao na poprilično neočekivanoj lokaciji: u trećem svijetu.
Možda zbog najmanje srama spram javnog pokazivanja razmjera svog imetka, u doba kolonijalnog carstva indijski su maharadže masovno kupovali proizvode s maskom u obliku grčkog hrama. Kasnije su, dekolonijalizacijom, njihovu ulogu preuzeli novopečeni diktatori, bogati vođe siromašnih zemalja, a tijekom zadnje četvrtine dvadesetog stoljeća petrodolari su preuzeli primat.
Bliski Istok, arapske naftonosne zemlje danas su (uz Kinu i Rusiju, iako ondašnji bogatuni vjerojatno ni ne znaju da je još Lenjin imao devet modela Rolls-Royce Silver Ghost, a Leonid Brežnjev razbio poklonjeni Rolls-Royce Silver Shadow), glavno ciljano tržište tvrtke Rolls-Royce. U razvijenom svijetu, Rolls-Royce je doživio drukčiju, tužniju transformaciju.
Od automobila za one koji si žele i mogu priuštiti samo najbolje stvari u životu prerastao je u simbol dekadencije. Baš poput Bregovićevog orkestra, postao je to automobil za vjenčanja i sprovode, a na svakog connoisseura među kupcima dolazila su po dva do tri vlasnika kockarnica i sumnjiva tipa. U prošlosti je tvrtka nastojala na to reagirati predstavljajući elegantne, a ipak donekle diskretne modele poput predivnog Rolls-Royce Silver Shadow.
Svakako, dio imagea nastao je na ljudima poput armenskog naftnog magnata i playboya u svakom smislu te riječi, Nubara Gulbenkiana, čiji su unikatni modeli Rolls-Royce bili dekadentno pretjerani poput samog vlasnika, a vozač mu se zvao Wooster, no sama je tvrtka uvijek preferirala image konzervativne kvalitete, kojim su nudili samo najbolje, ali bez stilskih ekstravagancija.
Početkom 1970-ih tvrtka je nacionalizirana, prava na automobilski dio ustupljena su prvo tvrtki Vickers, a kada je prodaja pala na niske grane, 1990-ih, pojavila su se dva interesenta za preuzimanje licence, oba njemačka.
Rolls-Royce se nalazio u toliko mizernom stanju da je novi vlasnik, Volkswagen, odlučio prepustiti taj brand tvrtki BMW, a sebi zadržati ‘perspektivniji’ Bentley, sestrinsku tvrtku koja je tada prodavala dvostruko više automobila. I danas prodaje više, ali Rolls-Royce ostvaruje najbolje prodajne rezultate u povijesti tvrtke, dijelom zbog rastuće potražnje u Kini, ali i zbog popularnosti među američkim rap glazbenicima.
Komentari