Pokrenuo se pravosudni sustav nakon što je Lucija Marković, bivša pripadnica Saveza crkava Riječ Života, na HTV-u svjedočila o nasilju u toj zajednici
Nacional je proteklog tjedna doznao da je policija po službenoj dužnosti obavila informativni razgovor s Lucijom Marković, bivšom pripadnicom Saveza crkava Riječ
Života, koja je 1. prosinca u emisiji HTV-a „Nedjeljom u dva“ opisala “istjerivanje demona”, odnosno, nasilje koje je proživjela nakon što se autoritetima u toj zajednici požalila na probleme s partnerom. Istodobno, Nacional je od bivših članova Zajednice, koji su željeli ostati anonimni, upozoren kako bi bilo potrebno uspostaviti mehanizam državne kontrole broja članova zajednice. Prema riječima tih izvora, najmanje nekoliko desetaka ljudi koji su istupili iz zajednice zatražilo je pismenu potvrdu o prestanku članstva, ali je nikada nisu dobili, što otvara pitanje točnog broja članova te zajednice, a onda i njezinih materijalnih potraživanja od države.
Iz pouzdanih izvora bliskih istrazi Nacional je doznao da je Lucija Marković proteklog tjedna, u utorak, pozvana u zagrebačku policiju gdje je dala detaljan iskaz o događajima koje je 1. prosinca opisala u emisiji „Nedjeljom u dva“. Razgovor je, prema informacijama Nacionala, obavljen u sklopu službenih izvida koje su pokrenula pravosudna tijela, jer kako smo doznali, Lucija Marković sama nije podnijela nikakvu prijavu. Nacional je zamolio Marković da opiše poziv i razgovor u policiji, ali je odbila. Nacional je i Općinskom državnom odvjetništvu u Zagrebu poslao upit je li po službenoj dužnosti pokrenulo postupak, a zagrebačkoj policiji pitanje je li obavila informativni razgovor s Lucijom Marković i zašto. Do zaključenja ovog broja Nacionala odgovor nismo dobili ni od državnog odvjetništva ni od policije.
‘Zbog te zajednice sam na terapiji, imam momente kad ne želim postojati. Živjeti s kompleksnim PTSP-om jako je teško’, izjavila
Nacionalu su se proteklog tjedna javili i neki drugi bivši članovi Saveza crkava Riječ Života te upozorili kako kontroverza nije samo u atmosferi emotivne i mentalne ucjene po kojoj ta vjerska zajednica djeluje, nego da postoji i problem s točnim brojem njenih članova. Zajednica registrira članove pismenim učlanjenjem, ali kada netko odluči istupiti i zatraži pismenu ispisnicu, ne dobije taj dokument. Prema informacijama Nacionala, više osoba zatražilo je ispisnicu, ali je nitko nije dobio što znači da se Riječ Života predstavlja brojnijom nego što jest. Prije desetak godina, štoviše, nekoliko desetaka članova koji su odlučili istupiti planiralo je čak i sudsku tužbu sa zahtjevom za pismenom ispisnicom iz Zajednice, ali su ipak odustali pa od tužbe nije bilo ništa. “Vjernici su zastrašeni. Od prvog dana pripadnosti Zajednici uvjerava ih se da će bog ‘srediti’ svakoga tko se usprotivi službeniku božjem i navode se primjeri ljudi koji su navodno stradali nakon što su se digli protiv vođa Riječi Života”, opisao je Nacionalu izvor iz prve ruke upoznat sa Savezom crkava Riječ Života. “U toj je zajednici fiktivnih članova koliko želite. Svi moraju predati zahtjev za članstvom na osnovi kojega dobiju privilegije i prednosti pred onima koji nisu podnijeli zahtjev. To je poticaj za pismeno učlanjenje. No ako zatražite ispisnicu, nećete je dobiti”, tvrdi izvor Nacionala. Dokumentirani broj članova važan je zato što Zakon o pravnom položaju vjerskih zajednica propisuje da se status vjerske zajednice, koji donosi mnoge pogodnosti, stječe među ostalim i podnošenjem “akta iz kojeg je vidljivo da vjerska zajednica ima najmanje 500 vjernika”. No kako je Nacional iščitao iz spomenutog zakona, kada vjerska zajednica jednom stekne taj status i potpiše ugovor s državom, kao što je Riječ Života učinila 2014. godine, nije propisan jasan mehanizam kontrole točnog broja članova zajednice – premda je istina i to da je ustanovljavanje točnog i aktivnog broja članova čest problem i kod drugih vjerskih, pa i političkih organizacija, od Katoličke Crkve do političkih stranaka.
Lucija Marković je, podsjetimo, 1. prosinca u intervjuu Aleksandru Stankoviću, voditelju emisije HTV-a „Nedjeljom u dva“, izjavila da je “jako teško izaći žive glave” nakon što jednom uđete u Savez crkava Riječ Života. “Ako dođete s depresivnim raspoloženjem, požalite se pastoru da vam je teško, on vas neće poslati psihijatru, nego će krenuti istjerivanje demona depresije, demona anksioznosti, demona straha i tako dalje”, kazala je te prepričala iskustvo s prijateljicom koja je u Centru izjavila kako “odustaje od traženja dečka” te da će “prijeći na cure“:
“I tada je s nama bila prisutna pastorica koja je na to imala užasnu reakciju i vrlo burno je reagirala. Taj čas je krenula moliti za tu djevojku i mene. I tu je krenula molitva tzv. zavezivanja takvih demona, odnosno, bilo kakvih primisli o homoseksualnosti i bilo kakvoj seksualnoj nemoralnosti, jer crkva homoseksualnost praktički stavlja u isti koš s pedofilijom.” Spomenula je i zastrašujuće iskustvo zaključavanja, nakon što je zbog problema s partnerom zatražila pomoć Zajednice. „Meni je tadašnji partner prijetio da će se ubiti, ja sam se obratila pastoru koji nas je poslao pastoru za mlade u jedan drugi grad. Crkva je bila zaključana. Krenuli su s molitvom, polagali su ruke na nas i tjerali su iz nas različite demone. Posjeli su nas, ja sam tada bila kraj tog partnera kojeg sam se bojala. Bila sam u paralizirajućem strahu jer su krenuli istjerivati demone iz nas. Iz njega su ‘istjerali’ duhove blizance, duha proganjanja i bježanja, a iz mene demona bježanja, jer sam se u jednom trenutku pokušala dići jer sam bila izvan sebe. Bila sam izvan tijela. To je u meni napravilo strašnu traumu, pokušala sam pobjeći, a pastor mi je prepriječio put i rekao da moram sjesti. Ja sam u tom trenutku umrla, dio mene je umro. To je bio prvi trenutak susreta sa suicidalnim mislima, kojeg nisam još bila svjesna. U tom trenutku moj se život promijenio. Jedna mala Lucija je umrla.“ Ispričala je i kako je ljudima u Zajednici, koji su bili njezin “dom i utočište”, priznala da ima problem s hranom. Međutim, “umjesto da su me zbog anoreksije poslali psihijatru, oni su iz mene zbog izgladnjivanja istjerivali demona”, kazala je i ustvrdila kako je “izgubila cijeli identitet” pa vjeruje “da je više ne bi bilo da je ostala u Zajednici”. Da im je priznala da je gej, uvjerena je da bi bila podvrgnuta konverzivnoj terapiji, odnosno, da bi je pokušali “vratiti na pravi put”. “Kad sam došla kod psihijatrice, to je meni bilo vrlo emocionalno iskustvo jer sam dobila potvrdu da nisam luda i da je sve što sam proživjela zaista trauma.” Posljedice, međutim, osjeća i danas. “Na terapiji sam, imam momente kada ne želim postojati. Živjeti s kompleksnim PTSP-om je jako teško”, kazala je.
To što je proživjela Lucija Marković nije jedino traumatično iskustvo koje se probilo do javnosti iz Saveza crkava Riječ Života. Sva ta svjedočanstva uzeta zajedno nedvosmisleno indiciraju da je riječ o, blago rečeno, kontroverznoj vjerskoj zajednici. Nacional je u pretprošlom broju objavio svjedočenja nekoliko bivših članova koji su, pod uvjetom anonimnosti, svjedočili o traumama koje su proživjeli i sami. No takvih je slučajeva još. Možda je najpoznatiji onaj bivše pripadnice Zajednice Ivane Šimić, koja je na YouTubeu prije nekoliko godina posvjedočila o svojem iskustvu u Riječi Života, zbog čega ju je Zajednica tužila za klevetu, a oslobođena je tek nakon pet godina suđenja. U listopadu 2022. Nova TV objavila je reportažu o Riječi Života na temelju anonimnog svjedočenja sedmoro bivših članova koji su svjedočili o emotivnim i mentalnim pritiscima i nagovaranju da se vjernici odreknu desetine svojih prihoda u korist crkve, što je pastor Riječi Života Damir Šićko Alić, inače konvertit s islama, opovrgnuo. Protiv Riječi Života podnesena je i kaznena prijava zbog navodnog govora mržnje protiv katolika, a zbog propovijedi „Zašto ne moliti krunicu“ objavljene na YouTubeu, Riječ Života prijavljena je saborskom Odboru za ljudska prava, GONG-u i Kući ljudskih prava s tvrdnjom da katolike izvrgava ruglu na granici s govorom mržnje.
Tjedan dana nakon istupa Lucije Marković, u nedjelju 8. prosinca, Martina Pavičić, koja je u Riječi Života provela osamnaest godina, na Facebooku je objavila opširnu poruku podrške Luciji Marković, utemeljenu na svojim sjećanjima na Zajednicu. “Dok sam slušala Lucijino iskustvo, osjetila sam grč u želucu i osjećaj panike jer sam znala koji niz kritika, osobnih napada i uvreda će tek uslijediti Luciji”, napisala je. „U crkvi i zajednici Riječ Života”, nastavila je, “dobila sam mnoštvo prekrasnih trenutaka, posebnu toplinu zajednice, prijateljstva uspješnih, inteligentnih i dobronamjernih ljudi. No doživjela sam i osobne vjerske traume tako što sam od ranog djetinjstva bila zastrašivana religijskim vjerovanjima da će Isus ponovno i uskoro doći i uznijeti u nebo prave vjernike, a da će dio obitelji koji nisu istinski vjernici možda ostati na zemlji i doživjeti apokalipsu na način opisan u Bibliji i djelomično prikazan u filmu koji smo često gledali ‘Lopov u noći’. Mogu potvrditi ono što je i sama Lucija rekla, da su ozbiljne vjerske prakse provođene nad malodobnom djecom. Ono što sam gledala dok sam bila dio zajednice Riječ Života je da su se ozbiljne krizne obiteljske situacije pojedinih članova zanemarivale i da se nisu adekvatno rješavale, a i sama sam doživjela neke od njih i to je nešto što donosi veliku bol. No nadala sam se i imala dojam da se mnogo toga u međuvremenu promijenilo, ali Lucijin iskaz pokazao mi je da nije. Razlog što sam napustila zajednicu i crkvu Riječ Života je to što nisam imala kapacitete pomiriti vjerska učenja o Bogu koji je ljubav i Bogu koji neprestano i vrlo okrutno kažnjava, Bogu kojeg se bojimo i činimo sve što je potrebno da mu ugodimo i zadržimo njegovu milost”, napisala je, među ostalim, Martina Pavičić.
‘Mogu potvrditi ono što je i Lucija rekla, da su se ozbiljne vjerske prakse provodile nad malodobnom djecom’, objavila je na Facebooku Martina Pavičić, koja je 18 godina bila članica Riječi Života
No bilo bi nepotpuno djelovanje Riječi Života promatrati samo iz perspektive osobnih doživljaja njezinih vjernika. Podjednako je važno znati i da je ta pentekostalno-karizmatska zajednica, čije nazore i djelovanje smatraju ekstremnima i mnogi vjerski i teološki autoriteti ekumenskog protestantizma, dio mnogo većega i sve utjecajnijeg fundamentalističkog kršćanskog – pretežno protestantskog, ali i katoličkog – pokreta koji je nezamislivu snagu dobio izborom svojega političkog eksponenta Donalda Trumpa za američkog predsjednika 2016., a naročito njegovim reizborom u studenome ove godine. Pastor Riječi Života Damir Šićko Alić hrvatski je “ambasador” svoje vjerske zajednice u Međunarodnom savezu apostolskih vođa, globalnoj asocijaciji vjerskih zajednica koje promiču “Novu apostolsku reformaciju” (NAR), posebnu verziju kršćanstva koju su američki teolozi nazvali “jednim od najvažnijih kršćanskih religijskih i političkih pokreta našeg vremena”. Kakav politički koncept zastupa taj pokret, najbolje će ilustrirati poruka koju je njegova pastorica Paula White-Cain u formi molitve odaslala na početku predizborne kampanje Donalda Trumpa 2019. godine: “Neka svaka demonska mreža koja se suprotstavlja izboru predsjednika Trumpa bude slomljena, neka bude skršena u ime Isusa.” White-Cain govorila je i na Trumpovoj inauguraciji 2017., kao i na dan kada je izborni gubitnik 6. siječnja 2021. ohrabrio svoje pristaše da krenu u opsadu Capitola, što su ovi i učinili. U lipnju ove godine kršćanski teolog i predavač na Sveučilištu Rice i Kršćanskom sveučilištu u Teksasu David Brockman objavio je na portalu Texas Observer opsežnu analizu NAR-a, ustvrdivši da je riječ o najbrže rastućoj kršćanskoj skupini u Americi s više od trideset milijuna sljedbenika, koja “polaže pravo na značajnu religijsku i političku moć”, a istodobno je “emfatično desničarska”. “Ukratko, Nova apostolska reformacija je kršćanski nacionalizam na steroidima”, napisao je Brockman, dodajući kako NAR tvrdi da američki zakoni imaju biti uređeni prema njihovom tumačenju kršćanstva; drugim riječima, Ameriku ne zamišljaju kao demokraciju, nego kao radikalnu evangeličku teokraciju.
Razlika NAR-a u odnosu na demokratske i liberalne kršćanske zajednice jest u tome što “mnogi propovjednici NAR-a političke protivnike prikazuju kao demonske snage koje se protive širenju Kraljevstva Božjeg. Za NAR, riječ nije samo o tome kakva treba biti Amerika, nego o kozmičkoj bici Dobra i Zla koja se vodi na razini osobe, nacije i planeta”. Demonske su sile “Trumpovi neprijatelji: mainstream mediji, ‘duboka država’ i demokrati”. Zbog takvih stavova “NAR se smatra kontroverznim čak i u evangeličkim i pentekostalnim krugovima”. Riječ je o “teologiji rata” koja vodi u “demonizaciju ljudi, kultura i političkih zajednica”, prenio je Brockman ocjenu kanadskog znanstvenika Andréa Gagnéa iz njegove knjige “Američki evangelisti za Trumpa: dominacija, duhovni rat i kraj vremena”.
Čini se da pastor vjerske zajednice Riječ Života Damir Šićko Alić želi biti – ili se takvim predstavlja – jedan od ‘apostola i proroka’ sadašnjeg doba, u skladu s naukom Nove apostolske reformacije
O NAR-u – čiji je predstavnik u Hrvatskoj pastor Riječi Života Damir Šićko Alić, ali sudeći po stavovima i ne samo on – u siječnju ove godine pisao je i kalifornijski publicist Paul Rosenberg, koji je na portalu www.salon.com nazvao NAR “najnovijom etapom kršćanske desnice” i također upozorio na moralno nedosljedan, ali zato politički obostrano koristan savez NAR-a i Donalda Trumpa. Rosenberg piše kako je NAR “najenergičniji izraz teokratske ideje prema kojoj je kršćane Bog odabrao da vladaju svakim aspektom društva preuzimajući kontrolu nad političkim i kulturnim institucijama.“ Pojam Nova apostolska reformacija skovao je pastor C. Peter Wagner, koji tvrdi da je NAR “najradikalnija promjena u crkvi od protestantske reformacije”. Paul Rosenberg je prenio mišljenje umirovljenog glavnog pastora liberalne američke Ujedinjene Kristove crkve Johna Dorhauera, koji je ustvrdio kako je NAR, doslovno, “zavjera kojoj je cilj vladavina svijetom u ime Isusa, preko mreže apostola i proroka koji tvrde da nastupaju u njegovo ime”. Čini se, dakle, da Damir Šićko Alić želi biti – ili se već takvim predstavlja – jedan od tih “apostola i proroka”. Pritom nije nevažno to što članovi Riječi Života u Hrvatskoj uspostavljaju srdačne odnose s podjednako fundamentalističkim rukavcima laičkog katoličanstva. Ultrakonzervativni portal narod.hr, primjerice, izvijestio je prije tri godine da je Đurđica Mostarčić, ugledna članica Riječi Života, inače i “ovlaštena računovotkinja, uspješna poduzetnica i predsjednica Sekcije računovođa HOK-a”, s voditeljicom udruge U ime obitelji Željkom Markić predstavljala časopis Obnova, izdanje istoimene udruge koja promiče “kulturnu, etičku i političku obnovu hrvatskog društva”. Ta “kulturna, etička i politička obnova hrvatskog društva”, po svemu sudeći, prilično podsjeća na ono što se u Americi ostvaruje već nekoliko godina, a André Gagné je opisao kao “teologiju moći”. Prema tom konceptu, kršćani trebaju ovladati utjecajnim položajima u ključnim društvenim područjima: religiji, politici, obrazovanju, obitelji, biznisu, umjetnosti, zabavi i medijima. “Kad to postignete, imate dominaciju. Tako nastupa Kraljevstvo Božje”, sa slabo prikrivenom ironijom napisao je Gagné i dodao: “Moramo prestati podcjenjivati NAR govoreći da je to vjera na koju svatko ima pravo jer ljudi različito tumače svijet i kako bi tko trebao živjeti. NAR treba shvatiti vrlo ozbiljno. O njemu trebaju biti obaviješteni i političari, koji su dužni učiniti što je nužno kako bi Amerika ostala pluralističko i demokratsko društvo”. Rosenbergov je tekst objavljen u siječnju ove godine; za Ameriku je danas vjerojatno već kasno. A kada govorimo o Hrvatskoj i Riječi Života, sudeći po činjenici da je policija obavila informativni razgovor s Lucijom Marković, čini se kako upravo traje provjera djeluje li Savez crkava Riječ života u skladu s člankom 4. Zakona o pravnom položaju vjerskih zajednica u RH, koji glasi ovako: “Vjerska zajednica ne smije djelovati sa sadržajem i načinom obavljanja vjerskih obreda i drugih očitovanja vjere koji su protivni pravnom poretku, javnom moralu ili na štetu života i zdravlja ili drugih prava i sloboda njenih vjernika i drugih građana.”
Komentari